![]() |
Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri FNamazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri Faslı Namazı vaktinden çıkarıp, bununla da zimmetin beride olacağını belirtenlerin görüşlerine gelecek olunursa, lafız ebu ömer ibni abdilberr4in4dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3Beni ne dünya ve ne de içindekiler bu ruhsat kadar sevindirmemiştir ![]() ![]() (155) ahmed: 1/259, Yezid b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu ömer şöyle demiştir: 3Bu bana göre -Allahualem-; Yüce allah4ın namazda iken kullarına bu muradı -vakitlenmiş de olsa- namazı kim vaktinde kılamazsa, unutmuş, uyumuş, ya da kasten terketmişse, hatırladığı zaman bunu kaza yapacağını mutlak olarak gösteren (bir delil olup); bu ashaba ve diğer ümmetine Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() İbni Sihab, o da Said b ![]() ![]() ![]() ![]() “Kim namazı unutmuşsa, hatırladığı vakit onu kılsın ![]() (156) Muvatta: 1/14; Hadis mürsel’dir ![]() ![]() Unutmak olayı arab lisanında, kasten terketmek ya da hatırlamamak manalarına gelmektedir ![]() “Onlar Allah’ı unuttular, Allah’da onları unutuverdi ![]() Yani: Allah’a itaat etmeyi ve Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3Kim uyuyup ya da unutup namazı kılamamışsa, hatırladığı zaman kılsın”157 (157) Sayfa: 67’de hadisin tahrici geçmişti ![]() hadisi niçin sırf bu hadiste gelmiştirde başka hadislerde yoktur? denilecek olursa; şöyle denilir: 3Uyku ve unutmadan dolayı bu kimseden günahın kalktığı hakkında yazının kalktığı için, kişide de bu hasletlerden dolayı kötü zannı ve vehimi ortadan kalksın diye uyuyan ve unutan kişi has olarak gelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() şüphesiz ki yüce Allah, her ikisinin hükmünün arası ile, vakitlenmiş namaz ve Ramazan ayında vakitlenmiş orucun arasını Rasulü4nün dili üzerine eşit kılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() (158) Muvatta: 1/304’de Malik4in rivayet ettiği gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim “el-Kaffe” adlı eserde nakledildiğine göre; Her kim -Ramazan orucunun farz olduğunu bildiği halde- kasten orucu terkedecek olursa -nitekim bunu yapmakla çok şerli bir iş ve büyüklenme göstermiş olur- sonra da bunlardan dol tevbe ederse o kişiye bunları kaza yapmak düşer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Allah’ın borcu ifa edilmeye (yerine getirilmeye) en layık olandır ![]() (159) Buhari: 4/169, 170, oruç’da: Kim orucu borcu olarak ölürse babında; Müslim: 1148, oruç’da: ölümün yerine orucu kaza etme babında; ebu Davud: 3310, Yeminler ve adaklar’da: “Kişi ölürse ve oruç kazası varsa yerine velisi tutar” babında; tirmizi: 716, Oruç’da: ölümün yerine oruç tutma babında rivayet etmişlerdir ![]() Namazı unutarak ya da uyuyarak kılmayan kişiler vaktinden sonra kılmak için mahzurlu olduklarına göre, kasten terkeden de, terkettiği için onda günah hasıl olmuş olur ![]() ![]() ![]() ![]() nitekim bazı zahir ehli kimseler çok şaz görüşler ile, müslümanların yollarından ve müslüman alimlerin cumhurun hilafına görüşleri ileri sürüp şöyle demektedirler: “Kasten namazı vaktinden çıkaran kimse bu namazı başka bir vakitte kılması ona caiz olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kim uyuyup ya da unutup namaz kılamayacak olursa hatırladığı zaman kılsın ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri FDevamla: “Kasten namazı kılmayan dolayısı ile uyku uyuyan ya da unutan kimse pozisyonunda olmamaktadır” demiştir ![]() (160) Sayfa: 67’de bu hadis geçmişti ![]() Yine şöyle demiştir: 3Kasten kılmayanı bu ikisi üzerine kıyas etmek caiz değildir ![]() ![]() Nitekim Cumhur ulemaya iki meselede muhalefet etmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Delillerden birisi de şudur: 3şüphesiz ki namaz; -tıpkı oruç da olduğu gibi- vaktinden sonra hem kılınır ve hem dekaza edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3Her kim güneş batmadan ikindinin bir rekatına yetişirse ikindiye yetişmiş olur ![]() ![]() (161) Sayfa: 75’de tahrici geçmişti ![]() Nitekim hadiste de kasten terkeden unutan kişiden istisna edilmemiştir ![]() Yine “kaffe” adlı eserden nakledildiğine göre rasulullah (s ![]() ![]() ![]() 3Her kim batmadan önce ikindi namazında bir rekata yetişirse, ikindi namazına tamamını battıktan sonra kılar ![]() (162) Buhari: 2/32, Mevakitte: Gruptansonra kim hak dinin bir rekatına kavuşursa babında ebu Hureyre şöyle demiştir: “Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu da hepsine göre vakit çıktıktan sonradır ![]() ![]() “Savaşta müşriklerin dikipte alıkoymalarından ötürü, güneş batana dek öğle ve ikindiyi Hendek günü ne Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (163) Sayfa: 72’de tahrici geçmişti ![]() Başka bir delil de şudur: “Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() “Sizden biriniz beni Kurayza’ya varmadan ikindi namazını kılmasın ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F(164) Buhari: 2/314, Meğazi bölümünde: Hiziplerde Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun üzerine mübadiren yola çıktılar ![]() ![]() ![]() ![]() 3Sizden biriniz Beni kureyza4ya varmadan ikindiyi kılmasın” kavlindendolayı güneşin batışından sonra Beni kureyza’da ikindiyi kılmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3şüphesiz ki namazı vaktinde kılmadın, vakti çıktıktan sora kaza edemezsin” de dememiştir ![]() “Buda Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bize, Abdulvaris bin süfyan hadisi tahdis etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (165) Ahmed: 3/314, 315 ![]() Ebu Ömer şöyle dedi ![]() ![]() ![]() İşte bu hadiste; Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() “şüphesiz ki namaz sadece vaktinde kılınır ![]() demiştir ![]() ![]() ![]() (166) Bak ![]() ![]() Nitekim Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() 3Muhakkak ki tefritçi ancak, namazını başka bir vakit gelee dek kılandır ![]() Bu hadisle öğle namazının vaktinin, hali hazırda ikindi namazının vaktinin girmediği zaman olarak tarif etmektedir ![]() Nitekim bu hadis birçok sahih yönle yine Rasulullah’tan (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Muhakkak ki Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() “Ukuda tefrit olmaz ![]() ![]() (167) Sayfa: 68’de geçti ![]() şüphesiz Rasulullah 5s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ebu Katade hadisinde rivayet edildiğine göre, Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() 3Yarın gelince, vaktinde namazı kılsın ![]() (168) Müslim: 681, Mesacid bölümünde: Geçen namazın kazası hakkında babda rivayet etmiştir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri Fİşte bu; hatırlamada ve hatırlamadan sora namaz için ifratçının eda etmesi hususunda en geniş ve en açık kavildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() için namazı kılmayalım mı? Ya Rasulallah!” deyince, Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() 3Hayır ![]() ![]() ![]() ![]() (169) ahmed: 4/441; Hadiste Hasan el-Basri4nin ananesi bulunup, bu Mecma ez-Zevaid: 1/322’de, Taberani’nin “Evsat3 adlı eserindeki rivayettendir ![]() Nitekim bunun benzeri, Rasulullah’tan (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (170) Müslim: Rakam 680; mesacid bölümünde: Kaçan namazın kazasının müstehipliği ve kazanın acele edilmesinin müstehaplığı babında; Nesai: 1/298, Mevakid: Namazı kaçıran nasıl kaza eder babında; ahmed, müsnedinde: 2/428, 429 ![]() Abdurrahman b ![]() “Sekif topluluğu Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (171) Nesai: 6/279; umri bölümünde: Kocasının izni olmadan kadının bir atiyye vermesi babında; ishak b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “şüphesiz alimler; namazı kasten vaktinden çıkarıp da kılmayanın Allah4a bir asi kul olduğunda icma etmişlerdir ![]() ![]() 3topluca yüce Allah4a tevbe edin ki felaha ulaşasınız ![]() Her kim Allah4a ya da kullarına hakkı gerekli kılıyorsa, ondan çıkması o kişiye gerekli olur ![]() ![]() ![]() ![]() “Allah’ın hakkı ifa edilmeye en layık olandır ![]() ![]() (172) Sayfa: 84’de geçti ![]() Ne acayiptir ki: Bu zahiri olan kişin nakz ettiği bu (yanlışının) aslı onun cealetinden ve şazlara olan sevgisinden kaynaklanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra da şunu zikretmiştir: “şüphesiz Davud ve arkadaşlarının mezhebinde: Kişi kasten namazı kaçıracak olursa o namazın kazasını yapması vaciptir ![]() “İşte bu Davud’un görüşüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Namazı zai ettiler ![]() ayeti hakkında bunun namazı vaktinden tehir etmek manasında olduğunu, aksi taktirde namazı terkederlerse kafir olacaklarını173 onlardan da zikretmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “şüphesiz ki Ben, tevbe edip, iman edecek ve salih amel işleyecek sonra da hidayet üzere olacak kimse için çokça bağışlayayım ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri FNamazı zai edenin tevbesi ancak eda ettiği vakit sahih olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (173) tahrici geçmişti ![]() Selman’dan şöyle dediği zikrolunmuştur: 3Namaz bir terazidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (174) Taberi tefsiri: 16/74’de zikretmiştir ![]() İbni ömer’den (r ![]() ![]() 3Namazı vaktinde kılmayanın namazı yoktur ![]() Biz de: 3Kamil cüzleri ile namazı yoktur” deriz ![]() “Mescidin yanındaki komşu (ev halkı için) sadece mescitte kılınan namaz vardır ![]() Başka bir hadiste ise: 3emaneti olmayanın imanı yoktur ![]() ![]() (175) abdurrezzak Musannıf: 3750’de Sevri, o da ebu Nasr, o da Salim b ![]() ![]() (176) Beyhaki: 3/257; Darekutni: 1/161; ebu Hureyre hadisinden rivayet etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (177) Sayfa: 81’de geçmişti ![]() Her kim namazı kaza ederse şüphesiz onu kılmış demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri FVaktinden sonra sıhhatini ve kabülünün men edenler şöyle demişlerdir: “şüphesiz siz yıldırımları kopartıp şimşekler çaktınız 5ateş püskürttünüz)! anlattıklarımızda, selef mezhebinden naklettiklerimizde ve delillerimizde insaflı yönden bunlara davranmadınız ![]() şüphesiz ne biz ve ne de başka islam ehlinden olan asla: 3Muhakkak ki namazın vaktinin çıkışı ile namazın düşeceğini ve celbettiklerinizle de bize celbetmeniz, ayıbınızı da üzerimize ayıplamanıza dek bu (namaz) vacip olarak da geriye kalmaz” sözünü söylemez ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim biz redetmenize hiçbirçıkar yol bulunmayan delilleri zikrettik ![]() ![]() ![]() “Güneşin doğmasından sonra kıldığı namazdan ötürü ibni abbas’ın sevinmesi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunların, ibni abbas’ın sözünden anlaşılması, en hayretle karşılacak bir meseledir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri FSizin: “şüphesiz ki unutmak arap lugatinde terketmek manasına gelmektedir ![]() “Allah4ı unuttular, allah ta onları unuttu ![]() vs ![]() ![]() ![]() 1- Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() “Hatırladığı vakit kılsın” diye buyurmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayette buyrulduğu gibi: “Unuttuğun vakit Rabbini hatırla!” (Kehf: 18/24) Hadiste ise şöyle buyurulmuştur: “Unuttuğum zaman bana hatırlatın ![]() (178) Buhari: 3/75, Sehv’de: Beş rekat kıldığı zaman babında; Müslim: 572 Mesacid: Namazda sehv ve bundan dolayı secde etme babında rivayet etmişlerdir ![]() 2- Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() “Bunun keffareti, hatırladığı zaman onu kılmasıdır ![]() diye buyurmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Hadiste unutan uyuyana mukabil gelmiştir ![]() ![]() “Uyuyan ve unutan da sorumlu tutulmazlar ![]() 4- şari olanın kelamında unutan kişiye bazı hükümler ta’lik edildiğinde, onun maksadı sehv yapan olmamaktadır ![]() “Kim unutarak yer ya da içerse orucuna devam etsin ![]() ![]() ![]() ![]() (179) Buhari: 4/135, Oruç’ta: oruçlu unutarak yer ya da içirse babında; Müslim: 1155, oruç’da: unutanın yemek yemesi, bir şey içmesi ve cima etmesi orucunu bozmaz babında; Tirmizi: 721; Ebu Davud: 2398’de rivayet etmişlerdir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri FSizin: “Yüce Allah her ikisinin de hükmünü eşit, benzer kılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim “El-Kaffe” adlı serde nakledildiğine göre: Her kim -Ramazan orucunun farz olduğunu bildiği halde- kasten orucu terkedecek olursa- ki bunu yapmakla çok şerli bir iş ve büyüklenme göstermiş olur ![]() ![]() Sizin: “muhakkak ki Allah (c ![]() ![]() ![]() aynı zamanda sizin: “Vasfettiğimiz gibi, uyuyan ve unutan hakkında nasslaşmıştır” sözünüze gelecek olursak; Namaz da zikredilen unutkanlık geçmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah ve Rasulü’nün, namazı kasten ve şerli olarak vaktinden çıkanadek terkeden ile, hastalık ya da yolculuktan dolayı orucu terkedenin arasını -ta ki öbürü ötekisinden hükmünü alana dek- eşit kılmamışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu da gösteriyor ki orucun hastalık ile bozulması, bazen vacip olup oruç tutması haram bile olabilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı zaman da sizin: “Ümmette bunda icma etmiştir ![]() “Her kim Ramazan ayında kasten orucu tutmazsa -ki çok şerli bir iş işlemiş ve büyüklenmiş olur- sonra da tebe ederse, o kişiye kaza etmesi düşer” diye söylediklerinize, gelince size şunları söylemek gerekir: “Bize öyleyse sahabelerden bu sözü söyleyen on tane sahabe bulun ![]() ![]() ![]() imam-ı şafii, ahmed b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oğlu olan abdullah4ın rivayeti ile ahmed b ![]() “Kim icmayı iddia etmişse (bu konuda) o yalancıdır ![]() ![]() 3tebliğ edilmediğinden insanların ihtilafını bulmemekteyiz ![]() “Bir insanın 5bunda icma ettiler” demesi nasıl caiz olabilir ki? Dolayısı ile ben onların “İcma ettiler” dediklerini işe onları azarlamaktayım ![]() ![]() ![]() ebu Talib4in rivayetinde de şöyle demiştir: 3Bu yalandır ![]() ![]() ![]() ebul-Haris’in rivayetinde de şöyle demiştir: 3Hiç kimsenin icma olduğunu söylemesi yaraşır bir iş değildir ![]() ![]() ![]() 3Hiçbir kimsenin beldelerden ima ettikleri bilinene dek “icma ettiler” demeleri doğru değildir ![]() ![]() ![]() Başka bir yerde ise şöyle demiştir: “şüphesiz bu konudaki icma meselesinin zayıflığı ortaya çıkmış bulunuyor ![]() “Bunda icma var mıdır?” dedi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra da münazarasında hikaye ettiğine göre, uzun sözümü söyledikten sonra şöyle devam etmiştir: “şüphesiz Rusulullah’tan (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri Fİmam-ı şafii 3Es-Risale” adlı eserinde: “İçinde ihtilafın olup olmadığını bilmediğimiz konularda icma olmaz” demiştir ![]() İşte bu icma meselesi hakkında, ilim ehlinin önderlerinin söyledikleri sözlerdir gördüğün gibi ![]() “Rasululah’ın (s ![]() ![]() ![]() “şüphesizki kim kasten vakti çıkana dek namazı özürsüz terkederse, o kişiye vakitten sonra kılması fayda verir, zimmeti hem kabul edilir ve hemde beri olur?” diyen kimdir acaba? Allah’a yemin olsun ki Allah (c ![]() ![]() ![]() Nitekim biz öncede hikayeleri geçtiği gibi sahabe ve tabiin’den (bu konu ile ilgili görüşlerini) nakletmiştik ![]() ![]() Muhammed b ![]() 3Bize İshak hadisi anlattı ![]() ![]() 3Kişi kasten tek namazı terkedecek olursa onu kaza edemez” Muhammed dedi ki: “Hasan’ın bir sözü iki manaya gelmesi muhtemeldir: 1- Kasten namazı terkettiği için küfrüne haml etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Namazı terketmesi ile onu tekfir etmediği ihtimali ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Bu yolda giden kimse; vakti çıkana dek unutanda ve uyuyandada şayet Rasulullah’tan (s ![]() ![]() ![]() 3kim namazı unutarak ya da yatarak kılamıyacak olsa uyandığı vakit kılsın ![]() hadisinin haberi gelmemiş olsa (o zaman başka) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1- İcma’nın ihtilaftan icmayı bozacağını öngörmemektedir ![]() ![]() “şayet haber (hadis) olmasaydı kıyas uyuyan ve unutanın kaza etmemesini gerektirirdi” ile ilgili sözüne gelecek olunursa, işte bu sizin zannettiğiniz gibi değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Sizin: “Kaffe” adlı eserde nakledildiğine göre: ümmette; her kim Ramazan orucunu tutmazsa -büyüklenerek ve şerli olarak- o kimsenin kaza etmesinin hakkında icma ettikleri söz konusudur” ile ilgili sözünüze gelecek olursak: “Bunun hakkında gelennakiller de nerede öyleyse ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ehli Sünen’in ve Ahmed’in “Müsned”indeki Ebu Hureyre’den rivayete göre Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() “Her kim özürsüz Ramazan’da bir orucu bozarsa, oruç tutsa da bütün senenin orucu bozarsa, oruç tutsa da bütün senenin orucu ondan kaza etmez ![]() (180) Sayfa: 78’de geçti ![]() Bu rivayet bilinen bir rivayettir ![]() “Kim Ramazanı bozarsa ya da bir bölümünü tutmazsa onun misli gibi tutması ona yeterli olur” kavli ile ilgili Rasulullah’tan (s ![]() ![]() ![]() Sizin: “şüphesiz ki namaz da oruç ta ebedi olarak eda edilmesi gereken bir sabit borçtur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Allah’ın borcu ifa edilmeye (yerine getirilmeye) en layık olandır ![]() (181) Bak ![]() ![]() ile ilgili sözünüze gelecek olursak bizler de bu delilin iki mukaddime olarak bina ederiz” deriz ![]() 1- şüphesiz ki namaz ve oruç, bunları kasten terkeden kimsenin zimmetinde sabit birer borçtur ![]() 2- Bir defa bu borç eda edilmesine mukabil olup, dolayısı ile eda edilmesi vaciptir ![]() İlk maddeye (mukaddime’ye) gelcek olursak; bu daha evla olup bunda bir ihtilaf yoktur ![]() ![]() Sizlerde her halde bizim böylece söylediğimiz vehmine kapıldınız ![]() ![]() ![]() ancak ikindi mukaddimeye gelecek olursak, işte ihtilaf konusu bunda vakidir ![]() ![]() ![]() ![]() “Bu kaçan namaz vaktini kişinin bunu tedarik etme yolu mükellef için kalmamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Allah’ın (borcunu) kaza edin ![]() ![]() (182) Geçmişti ![]() kavline ve: “Allah’ın borcu ifa edilmeye en layık olandır” kavline gelecek olursak; bunu bir defa ifratçının değilde mazeretli olaın hakkınnda buyurmuşlardır ![]() “şüphesiz ki bu borç kaza yapılmaya kabildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F“Sahihayn”da ibni abbas’tan gelen bir rivayet şöyledir: “Bir kadın: 3Ya Rasulallah! Muhakkak ki annem vefat etmiş olup üzerinde adak orucu (borcu) vardı ![]() ![]() ![]() ![]() “Annenin üzerinde borcu olmuş olsaydı ve senkaza etmiş olsan ondan da bunun eda edildiğini sanarmısın?” kadın da: “Evet” dedi ![]() ![]() ![]() ![]() “Annenin orucunu tut ![]() ![]() (183) Bu hadisin yollarını ve rivayetlerini bilmek için bak ![]() ![]() Bir rivayette şöyledir: 3Bir kadın denizde (gemi ile) giderken ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “O kadının yerine orucu tut ![]() ![]() (184) Nesai: 7/20, Yeminler ve Nüzür: Kim oruç tutmak için adak adasa sonra da oruç tutmadan ölse babı; ebu Davud: 3308, Yeminler ve adaklar4da: Ölüden adak kaza etme babında rivayet etmişlerdir ![]() Bunu sünen Ehli rivayet etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Müsned”de, “Sünen”de abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3Babam şüphesiz İslam’akavuşmuş olup kendisi çok yaşlı oluşundan bineğine binmeye gücü yetmemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Sen onun en büyük çocuğu musun?” diye buyurdular ![]() O da: “Evet” dedi ![]() ![]() ![]() ![]() “Babanın bir borcu olsa ve sende onu kaza etsen sence bu ona yeterli gelir mi?” diye buyurdu ![]() O da: “Evet” dedi ![]() “Onun yerine hacc et” diye buyurdular ![]() (185) ahmed: 4/5; Nesai: 5/117, 118, Hac bölümünde: Hacc kazasının borç kazasına benzetilmesi babında; Hadisin senedinde Yusuf b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Annem hacc etmek için adak adamıştı ancak öldü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Evet! Yerine hacc et ![]() ![]() ![]() (186) Buhari: 11/507, Yeminler ve adaklar4da: Kim adağı olduğu halde ölürse babında; Hac bölümünde: ölünün yerine adak ve hacc babında rivayet etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahihliği hususunda hadiste ittifak edilmiştir ![]() Yine ibni abbas’tan, kendisi şöyle demiştir: “şüphesiz ki babam öldü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Babanın bir borcu bulunsa sen onu yerine getirmek istemez misin?” diye buyurdu ![]() “Evet” dedi ![]() ![]() ![]() ![]() “Babanın yerine hacc et” diye buyurdular ![]() (187) Darekutni sayfa: 272 rivayet etmiştir ![]() ![]() Bunu Darekutni de rivayet etmiştir ![]() İşte bizler bu borcun eda için mukabil olma misli gibi: “Allah’ın borcu ifa edilmeye en layık olandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri FSizin: “Namazı unutan ya da uyku ile kaçıran kimse mazeretli olup, bunlar vakit çıktıktan sonrada kaza ederler ![]() 1- Kendisinden ya da benzerinden daha sahih olan bir şeyin muarız olması ![]() “Kendisine emrolunduğu fiilinde bir tefrit bulunmayan, Allah’a ve Rasulü’ne itaat eden mazeretli bir kimseden, vakitten sonra kaza etmesinin sıhhati (sahihliği) ilzam olmaz ![]() ![]() ![]() 2- Uyku ya da unutmaktan dolayı mazeretli olan bir kimse, namazı vaktin dışında kılmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3Her kim namazı unutacak olursa onun vakti hatırladığı vakittir ![]() Bunu Beyhaki ve Darekutni rivayet etmiştir ![]() (188) Sayfa: 79’daki hadise bakınız ![]() Bu da geçmişti nitekim ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Muhakkak ki şeriat; kaynaklarında ve ilkelerinde kasten terkedenle, unutarak terkedenin, özürlü ile başkasının arasını mutlaka ayırt etmiştir ![]() ![]() 4- Bir defa bizler -sizin zikrettikleriniz bizlerin aleyhine delil olana dek- namazı, mazeretliye emretmekte, kasten terkeden ifratçıdan da bunu düşürmemekteyiz ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri FSizlerin: “Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() “Her kim güneş batmadan ikindi namazının bir rekatına yetişirse ikindiye yetişmiş olur ![]() kavli ile delil getirmenize gelince; sizin hadis hakkında (yorumlarınızı) ben doğru bulmuyorum ![]() ![]() “Böyle olan kimseye ikindinin hiçbir şeyini kılmamış olsa bile elbetteki ikindiyi kılmıştır” demektesiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Her kim ikindiden bir rekata kavuşacak olursa günahsız olarak namazı sahih olur” demeyi kastetmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (189) Sayfa: 75’de geçti ![]() şayet sizler: “Eğer namazı güneş battıktan sonraya tehir edecek olursa bunun günahı en büyük olan olur” derseniz, sizlere: “Muhakkak ki Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Rekat ile hasıl olanbu kavuşma nedir? Bu kavuşma ile günah kalkar mı?” İşte bunu (günahın kalkacağını) hiç kimse söylemez ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri FSizlerin: “Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() “Ya Allah’ım! Ne kadar da şaşılacak bir açıklamadır deriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim Rasulullah’tan (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (190) Sayfa: 72’de geçti ![]() Nitekim Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kişi düşmanla savaşmakla meşgul iken, namaz vakti gelse, bu kişinin namazı hakkında insanlar üç görüşle ihtilaf içerisinde girmişlerdir: 1- Namazı tehir etmeden, haline göre savaş halince (durumunca) namazı kılar ![]() “Hendek günü namazın tehir edilmesi mesuhtur” demiştir ![]() ![]() 2- Bu kimse tıpkı Hendek günü Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk görüşü belirtenler buna: “Bunun korku namazı kılınmadan önce olduğu, korku namazı meşru kılındığı vakit başka bir savaşta dah namazı tehir etmemiştir” diyerek cevap vermişlerdir ![]() “Korku namazı bu yönlerle ancak savaş şiddetlenmediği zaman kılınmakla meşru kılınmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3- üçüncü taife ise: “Namazın takdim edilmesi ve namazın duruma göre ifa edilmesi konusunun arası ile namazın kılınması mümkün olana dek tehir edilmesi konusunun arası muhaylerliğe bırakılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dolayısıyla bu üç görüş de: “(Namazı kaçıran) asi, ifratçı ve haddi aşan bu kişi, nitekim bunu kaçırmanın günahı ile Allah’ın akıbetini de almış ve bu konudaki yönlerden bir yönde onun için delil olamamıştır ![]() Muvaffakiyet Allah’tandır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri Fİşte bununla; sizin: “Sahabelerin ikindi namazını kasten güneş batana dek tehir etmeleri ile ilgili delil getirmenize karşılık cevap çıkmış oldu ![]() ![]() ![]() ![]() “Sizler Beni Kureyza hariç ikindiyi bir yerde kılmasın ![]() diye buyurunca; namaz yolda iken taifeyi yakalayınca onlar: “Bizden namazı tehir eden olmadı” dediler ve dolayısı ile yolda namazı kıldılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() şüphesiz bu kıyasın dünyadaki en batılı ve en fasit olanıdır ![]() ![]() Namazlarını Beni Kureyza4ya ulaşıncaya dek tehir edenleri, namazlarını yolda kılanlar üzerine faziletli kılan bazı alimlerdeşöyle demiştir: “Çünkü onlar hakikaten Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (191) Sayfa: 85’de geçti ![]() Fasıla Sizin: “Vaktinden namazlarını zai edip başka vakitte kılan idarecilerle beraber nafile namaz kılma emri veren Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (192) Sayfa: 86’da geçmişti ![]() Biz deriz ki: “Ne zaman iki cem namazından birini ötekisinin vaktine tehir edecek olursa, onu ikinci vakitte kılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (193) Buhari: 2/19, Namazın vakitleri bölümünde: Öğlenin ikindiye tehiri babında ve Nafileler bölümünde: Kim farzlardan sonra nafileler kılmazsa babında; Müslim: 705, Misafirlerin namazı bölümünde: Mukim iken iki namazın cem edilmesi babında; Muvatta: 1/144, Namazın kasr edilmesi bölümünde: Hem hazın ve hem de seferde iki namazın cem edilmesi babında: ebu Davud: 1210, 1211, 1114, Namaz bölümünde: iki namazın arasını cem etme babında; tirmizi: 187, Namaz bölümünde: Hazırda (mukim iken) iki namazın cem edilmesi babında; Nesai: 1/290, Mevakit bölümünde: Mukim iken iki namazın cem edilmesi babında rivayet etmişlerdir ![]() Sizlerin: “şüphesi Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() “şüphesiz ki vakit, cümlede iki namaz arasnıda müşterektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sizin: “Ebu Katade, Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “şayet yarın olunca onu vaktinde kılsın” diye buyurmuştur ![]() (194) Müslim: 681’de geçmektedir ![]() ![]() Nitekim bu hadis hatıradığı zaman ve hatırladıktan sonra, tefritçi kişinin namazı eda edeceğini gösteren apaçık delildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Eğer yarın olursa namazı vaktinde kılsın” ibaresi ziyade gelmiştir ![]() ![]() 3Bu ziyade; Abdullah b ![]() ![]() Buhari’den şöyle dediği rivayet olunmuştur: 3Namazı hatırladığı zaman kılsın, yarından olan vaktinde (kılsın)” ile ilgili kavile uyulmaz ![]() İmam-ı Ahmed’in “Müsned”inde imran b ![]() 3Ben Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3Ya Rasulallah! Bunu vaktinde yarın iade etmeyecek miyiz?” dedik ![]() ![]() ![]() ![]() “Rabbiniz sizleri Riba’dan (faiz’den) nehyedip ve sizden bunu kabul eder mi ki hiç?” diye buyurdu ![]() (195) Sayfa: 87’de geçmişti ![]() ![]() Hafız ebu abdillah Muhammed b ![]() “İşte bu hadis de Buhari’nin söylediklerine delil vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F |
![]() |
![]() |
#15 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F“Abdurrahman b ![]() “Sakif’den bir grup Rasulullah’ın 5s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ile ilgili kavle gelince; bunun ve benzerinin cevabı ile ilgili açıklamalar defalarca geçmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3Kasten namazı vaktinden çıkarıp terkeden kimseyi, cumhur ulema büyük günahlardan zikretmemiştir” kavli ![]() (196) Sekif topluluğu ile ilgili hadis sayfa: 88’de geçmişti ![]() şüphesiz Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (*) Büyük günahlardan sayılan şirk konusu hariç ![]() ![]() Ömer b ![]() ![]() ![]() “Özürsüz olarak iki namazı cem etmek büyük günahlardandır ![]() ![]() ![]() ![]() ebu Bekir (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (*) Veyl: Yazıklar olsun manasına da gelen bu kelime cehennemde bir yerinde ismidir ![]() ![]() ![]() Sahabeler -ki kendileri bu ümmetle tefsiri en iyi bilenlerdir- şöyle demişlerdir: “Önceden de hikayesi geçtiği gibi bu, vaktinden namazı tehir etmektir ![]() Ya Allah’ım! Ne kadar da şaşılacak bir durum! Amelleri dökenden daha büyük büyük bir günah mı olur ![]() ![]() Biz diyoruz ki: “Bilakis bu, allah’a ortak koşmaktan sonra gelen en büyük günahtır ![]() ![]() Hişam b ![]() ![]() ![]() ![]() 3Ey mü4minlerin emiri namaz” dedi ![]() “Tabii ki kılacağım ![]() ![]() ![]() (197) Sayfa: 21’de geçti ![]() İsmail b ![]() ![]() 3Bana, ebu Bekir ve ömer’in insanlara İslam’ı öğretip: Allah’a kulluk etmen, O’na hiçbir şeyi ortak koşmaman, vakitlerinde Allah’ın farz kıldığı namazları kılmanı bunların tefritlerinde helakın olduğunu söyledikleri” haber verilmiştir ![]() Muhammed b ![]() 3Ben ishak’ın: “Rasulullah’tan sahih olarak gelen bir rivayette şöyle buyurduklarını ondan duydum: 3Namazı terkeden kafirdir ![]() Aynı şekilde Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (198) Bu konu hakkında hadisler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (199) Buhari: 3/415, Hacc’da: Arafat arası nüzül ve cem edilmesi babında ve her ikisini kılıp nafile kılmazsa babında; Müslim: 703, 1288, Hacc bölümünde: Müzdelife’ye Arafat’dan ifade (tavafı) babında ve Müzdelife’de akşam ile yatsı namazlarının cem edilmesinin müstehaplığı babında; Muvatta: 1/400, Hacc bölümünde: Müzdelife’de namaz babında; Ebu Davud: 1926, 1933, Menasik bölümünde: Namazı cem ederek kılma babında rivayet etmiştir ![]() Bu iki namazdan birisini diğerinin vaktinde kılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|