|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
anlaşılması, asrî, kuran, saadette, sünnet |
![]() |
Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn AnlaşılmasıASR-I SAADETTE KUR'AN VE SÜNNET 'İN ANLAŞILMASI Doç ![]() ![]() ![]() Birinci Bölüm ASR-I SAADETTE KUR'AN'IN ANLAŞILMASI Giriş Hz ![]() ![]() ![]() Toplumsal hayatın sürekli bir gelişme, en azından bir değişme içerisinde olduğu inkâr edilemez bir gerçektir ![]() ![]() ![]() Belki insan aynı insandır, ilk insanın da aklı vardı, iradesi vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim, yüce Allah'ın insanlara gönderdiği son kitaptır ve O'nun insanlığa son mesajlarını içerir ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim'i önceki kitaplardan ayıran temel özellikleri üç maddede toplamak mümkündür: Mucize oluşu, peyderpey indirilmiş olması ve bir de Allah tarafından korunmuş olması ![]() 1- Kur'an'ın Mucize Oluşu: Her peygamber mucize veya mucizelerle gönderilir ![]() ![]() ![]() ![]() Önceki peygamberlerin mucizeleri, kevnî mucizeler idi ![]() ![]() Önceki peygamberler belli bir dönem veya bölgeye gönderilmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oysa Peyamberimizin peygamberliği, gönderilişinden itibaren kıyamete kadar bütün insanlaradır ![]() ![]() ![]() Yüce Allah, Kur'an'a benzer getirme konusunda üç aşamalı bir meydan okumada bulunmuştur: Sırasıyla, Önce Kur'an'm tamamına benzer getirilmesi için meydan okumuş,[5] sonra on sûresine,[6] en sonunda da bir sûresine[7] benzer getirilmesi hususunda meydan okumuştur ![]() ![]() ![]() Burada şu hususa da dikkat çekmek gerekir: Her peygamberin mucizesi, kendilerine gönderildiği toplumun ilgi duyduğu ve mahir oldukları alanla ilgili olmuştur, insanların «dikkatlerinin çekilmesi için buna ihtiyaç vardır, insanların ilgi alanları ve mahir oldukları hususlar bölgeden bölgeye ve nesilden nesile farklılık arzettiğine göre Kur'an'm icaz yönleri de buna paralel olarak pek çok olmalıdır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması2- Kur'an'ın Peyderpey İndirilmiş Olması: «înkâr edenler; Kur'an ona topluca indirilmeli değil miydi? dediler,»[9] âyetinden önceki kitapların bir defada topluca indirilmiş olduklarını anlıyoruz ![]() Bu itirazı ister yahudiler yapmış olsun, ister müşrik araplar yapmış olsun, anlatılmak istenen, Kur'an'm niçin önceki kitaplar gibi bir defada indirilmediğidir ![]() ![]() ![]() Kur'an'm peyderpey indirilmiş olması, Kur'an'm korunması, kıyamete kadar kalıcı olan islâm dininin prensiplerinin pratik hayata aktarılarak köklü bir şekilde yaşanması, daha sonra gelecek nesillere örnek bir hayat modelinin sunulması ve Kur'an'm sağlıklı bir şekilde anlaşılmasıyla yakından ilgilidir ![]() Her indirilen âyetler grubu hem vahiy kâtipleri tarafından yazılıyor ve hem de bazı sahabiler tarafından ezberleniyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Gerek Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peyderpey inen vahiy müslümanlarm olumlu ve fedakârca davranışlarını Övüyor ve böylece onları daha mükemmele doğru teşvik ediyordu ![]() ![]() Mesela Uhud savaşında müşrik birinin attığı bir okla Peygamberin dişi kırılıp yüzü yarılmış, bunun üzerine müşrikler, Peygamberi Öldürdük diye bağırmışlardır ![]() ![]() ![]() «Muhammed ancak bir peygamberdir ![]() ![]() ![]() ![]() Asr-ı Saadet müslümanlarınm çok diri bir islâm anlayış ve hayatına sahip olmalarının sebeplerinden biri budur ![]() ![]() ![]() ![]() Araplar arasında "zihar" denen bir âdet vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() «Kocası hakkında seninle tartışan ve Allah'a şikâyette bulunan kadının sözünü Allah işitmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sosyal problemler anında çözümlendiği gibi itikadı problemler de çözüme bağlanıyordu ![]() Huneyn savaşında müslümanlar çokluklarıyla gururlandılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müslümanların sayılarıyla gururlanmaları inançlarına yakışmayan bir tavır idi ![]() ![]() ![]() Sözkonusu olaydan sonra şu âyetler indi:[15] «Andolsun ki Allah, birçok yerde ve Huneyn gününde size yardım etmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müslümanların savaş öncesindeki tavırları, islâm inancı ve müslümanın ahlakıyla uyumlu ve tutarlı bir davranış değildi ![]() ![]() Kur'an-ı Kerimin peyderpey indirilmesiyle Asr-ı Saadet müs-lümanları yaşayarak ve içlerine sindire sindire islâm'ı öğrendiler ![]() ![]() Kur'an'm peyderpey indirilmiş olması, toplumların eğitimi konusunda tedrice riayet edilmesi gerektiği noktasında bir rehberlik ve uyarıdır ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerimin bu şekilde indirilmesi, korunmasını da kolaylaştırmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması3- Kur'an'ın Korunması: Yüce Allah Tevrat'tan sözederken: «Allah'ın kitabını korumaları kendilerinden istendiği için ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah'ın, Kur'an'ın korunmasını üstlenmiş olmasını, olağanüstü yollarla onu koruduğu anlamına alamamalıyız ![]() ![]() ![]() ![]() Peyderpey inen Kur'an âyetleri vahiy kâtipleri tarafından yazılıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahabenin Kur'an okumaları, sadece namazlarla sınırlı değildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahabîlerin de ibadet olarak en başta geien meşgalelerinden biri, Kur'an okumak idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() «Sizin en hayırlınız, Kur'an'ı öğrenip Öğretendir ![]() Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mescitler Kur'an öğreniminin yapıldığı merkezler idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bedirde esir düşen müşriklerden fidye ödeyecek durumda olmayanların serbest bırakılmaları için on müslüman çocuğa okuma-yazma öğretmelerinin istendiği bilinmektedir ![]() ![]() ![]() Kur'an'ı ezberleme ve zabtı ile uğraşma, Ashab-ı Suffe'nin görevlerinin başında geliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim, belagat ve üslubuyla da Arapları cezbediyor-du ![]() ![]() ![]() Saydığımız bütün bu faktörler, Kur'an'm hem şifahi ve hem de yazı yoluyla korunmasını ve sonraki nesillere korunmuş olarak aktarılmasını sağlamıştır ![]() Kur'an'ı Kerimi diğer ilahî kitaplardan ayıran başka yönleri de vardır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması4- Kur'an'ı Anlama Çabaları Asr-ı Saadet müslümanlarınm Kur'an'ı okuyup ezberlemeye gösterdikleri bu özeni, aynı zamanda onu anlama, üzerinde düşünme ve onunla amel etmeye de gösteriyorlardı ![]() Kur'an'ı anlamaya çalışmak ve üzerinde düşünmek yüce Allah tarafından istenen bir husustur: «Onlar Kur'an'ı düşünmüyorlar mı? Yoksa kalbleri kilitli mi?»[28] «Sana bu mübarek Kitabı, âyetlerini düşünsünler ve aklı olanlar öğüt alsınlar diye indirdik ![]() Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an'ı anlamaya ve âyetleri üzerinde düşünmeye o kadar Önem verilmiştir ki bazı âlimler Kur'an'ı tarif ederken: "Üzerinde düşünülüp ibret almak için indirilmiş Arapça sözlerdir ![]() ![]() Tabiînin ileri gelenlerinden Ebû Abdurrahman es-Sülemî (öl ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() Bu rivayetler Kur'an okurken onların günümüzde olduğu gibi okuyup geçmediklerini, üzerinde düşüne düşüne ve içlerine sindi-re sindire okuduklarını göstermektedir ![]() ![]() işte bu hususları gözönünde bulunduran bazı âlimler, Kur'an'ı anlayıp üzerinde düşünmeden onu okumayı hoş karşıla-mamışlardır ![]() ![]() «Sana bu mübarek Kitabı, âyetlerini düşünsünler ve aklı olanlar öğüt alsınlar diye indirdik ![]() Yine Tabiînden Said b ![]() ![]() ![]() Hz ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() "Onları kendi halleriyle başbaşa bırak ![]() ![]() Kur'an âyetleri üzerinde düşünmeden kısa bir müddet içerisinde Kur'an'ın hatme dilmesini selef hoş karşılamamiştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() — Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() — Kendimde bundan daha fazlasına güç buluyorum, dedim ![]() — O halde on günde hatmet, dedi ![]() — Kendimde bundan da daha fazlasına güç buluyorum, karşılığım verdim ![]() Bunun üzerine şöyle dedi: — Yedi günde hatmet, daha az bir müddette hatmetme ![]() Rivayet edildiğine göre biri Abdullah b ![]() ![]() gelerek, okuyuşunun çok süratli olduğunu ve Kur'an-ı Kerimi üç günde hatmettiğini söylemiştir ![]() ![]() ![]() Kimi rivayetlerde sahabeden bazısının Kur'an-ı Kerimi bir günde sekiz defa, bazısının dört defa, bazısının üç, bazısının iki ve bazısının bir defa hatmettikleri[43] ifade ediliyorsa da bunun hem Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu arada ashabın Kur'an'a mutlak bir bağlılıkla bağlı olduklarını, gelen emirlere anında itaat ettiklerini de belirtmek gerekir ![]() ![]() Enes b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an âyetleri üzerinde düşünmek ve onları anlamaya çalışmak hususunda herhangi bir kültür düzeyi aranmıyordu, Kur'an okuyan herkes, onu anlamak ve onunla amel etmek için çalışıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an'ı Kerim onların konuştukları bir dil ile inmişti ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca Kur'an'm bazı müşkilleri var ki muhakeme, hafıza ve değerlendirme gücünü gerektirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine Ibnu Abbas'in ifadesinin ne anlama geldiğini bilmediği ve bu ifadede geçen kelimesinin anlamını bir bedevi Araptan öğrendiği nakledilmektedir ![]() ![]() anlayamamış ve yastığının altına siyah ve beyaz iplik koyarak gece kalkıp bu ipliklere bakarak vakti tesbit etmeye çalışmış, bu şekilde vakti tesbit edemeyince de gidip durumu Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine rivayet edildiğine göre hilafeti döneminde Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kudame'nin bu sözleri üzerine Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başka bir rivayete göre Hz ![]() ![]() ![]() Bu nakillerden de anlaşıldığı gibi sah tbenin Kuj'an'f anlama düzeyleri birbirlerinden farklıydı ![]() ![]() Dikkat çeken diğer bir husus ise, yanlış anlayanların hatalarım kabullenmeye hazır olmalarıdır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması5- Kur'an'ı Anlamak İçin Başvurdukları Kaynaklar Asr-ı Saadet müslümanlarının Kur'an-ı Kerimi anlama noktasında dil açısından bir problemlerinin bulunmadığına değinmiştik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Herşeyden önce Kur'an'm dilini bilmeleri, Kur'an'ı anlamaları bakımından en önemli engeli ortadan kaldırmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu nedenle bir konuda Kur'an'm ne dediğini tesbit edebilmek için her zaman dili bilmek yeterli değildir ![]() ![]() Konuyla ilgilenen uzmanlar, sahabîlerin başvurdukları kaynakları dört başlık altında toplanmışlardır:[57] 1 ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() 4 ![]() ![]() Şimdi de bu kaynaklara nasıl başvurduklarını görelim: [58] A) Kur'an-1 Kerim Kur'an-ı Kerimin bir konuyu değişik sûrelerde ele aldığına değinmiştik ![]() ![]() Kur'an'm hedefi, toplumu bütün yönleriyle İslah edip eğitmektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Netice olarak Kur'an'ı Kerim âyetleri birbirlerini açıklamak-tave birbirlerini tamamlamaktadır ![]() ![]() ![]() Kur'an'm yine Kur'an ile tefsir edilmesine bizzat Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nisa sûresinin 23 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hangi kadınlarla evlenilemeyeceğini tesbit edecek kişi bu iki sûreden birine bakarak hüküm verecek olursa, vereceği hüküm eksik olacaktır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn AnlaşılmasıB) Peygamber (S ![]() ![]() ![]() Asr-ı Saadette Kur'an'ı anlama konusunda müslümanlarm başvurdukları ikinci kaynak, Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerimi açıklamakla görevlendirilen ve Kur'an'a uyması emredilmiş olan Peygamber'in din olarak yaptıkları ve söyledikleri, Kur'an'm pratik hayata aktarılışıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mesela Kur'an-ı Kerim'de namaz kılınması emredilmekte, rükû ve sucûddan bahsedilmektedir ama namazın nasıl kılınacağı, namazın neresinde rükû ve sucuda gidileceği, namazların kaç rekât olacakları belirtilmemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim'i en iyi anlayanın, onu tebliğ etmekle görevli olan'Peygamber olması çok tabiîdir ve aksi düşünülemez ![]() Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn AnlaşılmasıC) İctihad (Re'y) "îctihad" sözcüğü ile Kur'an âyetleri üzerinde tefekkür ve tedebbür etmeyi kastediyoruz ![]() ![]() ![]() «Bir ilme dayanmaksızın Kur'an hakkında konuşan cehennemdeki yerine hazırlansın» [71] «Re'yine dayanarak Kur'an hakkında konuşan, isabet etmiş olsa da hata etmiştir ![]() ![]() ![]() Bu görüşte olanların ileri sürdükleri diğer deliller Özet olarak şöyledir: Re'y ile tefsir, bir bilgiye dayanmaksızın Allah'a birtakım şeyler nisbet etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah, Peygamberine hitaben: «Kendilerine indirileni açıklaman için sana bu Kur'an'ı indirdik»[75] buyurmaktadır ![]() ![]() ![]() Re'y ile tefsirin caiz olduğunu söyleyenler ise, karşı görüşte olanların ileri sürdükleri görüşleri cevaplandırdıktan sonra görüşlerini destekleyen başka deliller zikretmişlerdir ![]() a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu iki âyetle herkesin Kur'an âyetleri üzerinde düşünüp onlardan öğüt alması istenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() d ![]() ![]() e ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her kitap anlaşılmak için okunur ![]() ![]() Sahabe re'y tefsirine başvururken dil kurallarını, arap âdet ve geleneklerini, o dönemde Arap yarımadasında yaşayan Yahudi ve Hıristiyanlar! araç olarak kullanıyor ve kendi anlama kabiliyet ve yeteneklerini işletiyorlardı ![]() Arapların durumlarını ve geleneklerini bilmeleri, Yahudi ve Hıristiyanlarla haşir-neşir olmaları, Kur'an'm kimi âyetlerini daha kolaylıkla anlamalarını kolaylaştıran hususlardandır ![]() ![]() ![]() Asr-ı Saadet müslümanlatımn önyargısız olmaları, samimi ve kuvvetli bir imana sahip bulunmaları, Kur'an'ı daha doğru anlamalarım kolaylaştırıyordu ![]() Kur'an'ı daha kolay anlamalarım sağlayan etkenlerden biri de, nuzûl sebeplerine vakıf olmalarıdır ![]() ![]() ![]() Yeri gelmişken kimi çevrelerin ileri sürdükleri ve bazen "le-dun ilmi", bazen de "batın ilmi" diye isimlendirdikleri ilim çeşiti üzerinde durmakta yarar vardın ![]() Şiîler, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ehl-i Sünnet içerisinde tasavvuf ehli de benzeri iddialar ileri sürerler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batın ilmi iddiasını ileri sürenlerin dayanaklarından biri de şöyle bir rivayettir: "Her âyetin bir zahiri, bir batını, bir haddi, bir de matlaı vardır ![]() îmanı Gazzalî, (öl ![]() ![]() ![]() Herşeyden önce şunu belirtmek gerekir ki, Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Din, Kur'an-ı Kerim'dir ve tamamı Peygamber tarafından tebliğ edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() "Allah'ın Kitabmdakiler dışında yanınızda vahiyden birşey var mı?" "Hayır ![]() ![]() ![]() ![]() Her âyetin bir zahiri, bir batını, bir haddi ve bir de matlaı bulunduğuna dair rivayete gelince, bu rivayetten ne kastedildiği net olarak açık değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer bu rivayetten, herbir âyetin birçok anlamı bulunduğu sonucu çıkarılacak olursa, o takdirde rivayet metin yönünden de gerçeklere aykırıdır ![]() ![]() ![]() Velilerin de Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müfessir Kurtubî (öl ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müfessir Âlûsî (öl ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Netice olarak "ledun ilmi" ancak peygamberler için söz konusudur ![]() ![]() ![]() Elbette salih insanların yetenekleri gelişir ve meseleleri değerlendirirken önyargısız ve daha tutarlı bir yol izlerler ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn AnlaşılmasıD) Ehl-İ Kitap Medine'ye hicretten sonra müslumanlar Ehl-i Kitap ile içice yaşamaya başladılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca Yahudi ve Hıristiyanlardan da Islâmı kabul edenler ve bu kabul edenler arasında âlimler vardı ![]() ![]() Olayın bir başka yönü ise, Kur'an'm da, Tevrat'ın da, İncil'in de ilahî kitaplar oluşlarıdır ![]() ![]() ![]() Böyle bir ortamda müslümanlarla Ehl-i Kitap arasında kültür alışverişinin olması, bu arada Kur'an-ı Kerim'in ve Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim, Israiloğullarımn Tevrat'ı tahrif ettiklerine dikkat çekerek şöyle buyurmaktadır: «Ahidlerini bozmaları sebebiyle onları lanetledik ve kalbleri-ni katılaştırdık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hıristiyanların da İncil'i tahrif ettiklerinden sözederek şöyle buyurmaktadır: «Biz hristiyanlarız diyenlerden de kesin sözlerini almıştık ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim, hem Tevrat'ın ve hem de incil'in tam olarak korunmadığını ve yanlış birtakım şeylerin bu kitaplara karıştırıldığını haber vererek Müslümanların dikkatlerini bu noktaya çekmektedir ![]() O halde müslümanlar Ehl-i Kitap kültürüne karşı ayıklayıcı bir tavır içerisinde olmalılar ![]() ![]() ![]() Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahabeden Ebû Hüreyre, îbnu Abbas, îbnu Mes'ud ve başkalarının zaman zaman bazı şeyleri Ehl-i Kitaba sordukları nakledilmektedir [99] Hatta Abdullah b ![]() ![]() Zikrettiğimiz bu rivayetlerin yanında Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() îbnu Abbas'm da yaptığı bir konuşmada müslümanlara şöyle dediği rivayet edilmektedir: Öğrenmek maksadıyla Ehl-i Kitab'a bir şey sormayın ![]() ![]() ![]() Bu rivayetlerden sahabenin zaman zaman Ehl-i Kitaba müracaat ettiklerini, ancak müracaat ederken ihtiyatlı davrandıklarını anlıyoruz ![]() Âlimler, Ehl-i Kitaptan gelen kültürü yani israiliyatı üç kısma ayırmışlardır: a) Kur'an-ı Kerim ve sahih sünnetin doğruladığı israiliyat ![]() ![]() b) Kur'an-ı Kerim ve sahih sünnetin yalanladığı israiliyat ![]() ![]() c) Kur'an-ı Kerim ve sahih sünnette hakkında bir bilgi mevcut olmayan israiliyat ![]() ![]() Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() Asr-ı Saadette müslümanlarm Ehl-i Kitaba başvururken ihtiyatlı davrandıkları söylenebilir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn AnlaşılmasıSonuç İlâhî kitapların sonuncusu olan Kur'an-ı Kerim'i önceki kitaplardan ayıran başlıca özellikleri, onun mucize olması, peyderpey indirilmiş olması ve korunmasının Allah tarafından üstlenilmiş olmasıdır ![]() Önceki peygamberlerin mucizeleri kevnî mucizeler nevinden-dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerimin peyderpey indirilmiş olması daha iyi anlaşılmasını, inen âyetler grubunun hayatta da yaşanmasını sağlamıştır ![]() ![]() Kur'an'ın Allah tarafından korunmuş olması, harikulade yollarla korunduğu anlamına alınmamalıdır ![]() ![]() ![]() Asr-ı Saadet müslümanları, Kur'an'ı hiçbir değişikliğe uğramadan sonraki nesillere aktarmakla yetinmemiş, her öğrendiklerini Peygamberin gözetiminde hayatlarına uygulayarak sonraki nesillere îslâmın nasıl yaşanacağı konusunda model toplum olmuşlardır ![]() ![]() Anlamak ve anladıklanyla amel etmek için Kur'an'ı okuyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim'i anlamaya çalışmak dinî faaliyetlerinin başında geliyordu ![]() ![]() ![]() Kur'an'ı anlama noktasında hepsi aynı düzeyde değildi ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim âyetleri birbirini açıklamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuşkusuz Kur'an'ı en iyi anlayan, Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim, âyetleri üzerinde düşünmeyi, onu tedebbür ile okumayı emretmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim, kendinden önceki kitaplardan; Tevrat ve İncil'den sıkça sözeder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılmasıİkinci Bölüm ASR-I SAADETTE SÜNNETİN ANLAŞILMASI 1- Sünnet Kavramı Ve Kapsamı Arap dilinde takip edilen yol anlamına gelen "sünnet" dinî terminolojide Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber'in ikrarlarına da sünnet denilmesi, onun yanlış ve hatalı söz ve davranışlara karşı sessiz kalmamasından dolayıdır ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim inanç prensiplerinin yanında ibadet, ahlâk, hukuk, ve benzeri sosyal kurumlarla ilgili emir ve yasakları da içermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine Kur'an'da kapalı olarak yani mücmel ve mutlak olarak zikredilen kimi hususlar Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanlar arasında Kur'an-ı Kerimin tefsirine en ehil olan, hiç şüphesiz Kur'an'ın kendisine indirildiği Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() işte bu gibi nedenlerle sünnetin dindeki önemi büyüktür ![]() ![]() «İnsanlara kendilerine indirileni açıklaman için sana bu Kur'an'ı indirdik,» [109] Tebliğ, Kur'an ayetlerinin indirildikleri lafızlarla insanlara ulaştırılması, tebyin ise, bu lafızlardan insanlara kapalı gelen kelime ve cümlelerin açıklanması yani tefsir edilmesidir ![]() Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Olayı nakleden Muaz diyor ki: Aramızda bu konuşma geçtikten sonra Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca Kur'an-ı Kerim'in birçok âyetinde Peygambere itaat ve ona tabi olunması emredilmektedir ![]() «Kim Peygamber'e itaat ederse, Allah'a itaat etmiş olur ![]() «Ey iman edenler ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim belli bir dönem için gönderilmiş değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah yine şöyle buyurmaktadır: «Ey iman edenler! Allah'a ve Resulüne itaat edin, işittiğiniz halde ondan yüz çevirmeyin ![]() «Hayır, Rabbine andolsun ki aralarında çıkan anlaşmazlık hususunda seni hakem tayin edip sonra da verdiğin hükümden içlerinde hiçbir sıkıntı duymaksızın onu tam manasıyla kabullen-medikçe iman etmiş olmazlar ![]() «De ki: Eğer Allah'ı seviyorsanız bana uyunuz ki, Allah da sizi sevsin ve günahlarınızı bağışlasın ![]() ![]() ![]() ![]() Sahabe Kesûlullah'ın yakınında olmaya, İslâm'ın uygulamasını ve ibadetini ondan görerek öğrenmeye özen gösteriyor ve sonra da öğrendiklerini gidip akraba ve çevrelerine öğretiyorlardı, Buhârî, Malik b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ve benzeri diğer rivayetlerden [119]Asr-ı Saadette sahabenin, Rasûlullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hurma aşılama olayında olduğu gibi Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() Hurma aşılama olayında Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu konuyu ele alan Aliyyu'1-Karî bu rivayetten şu sonucu çıkarıyor: Burada dinî hükümlerle ve âhiret halleriyle ilgisi bulunmayan dünyaya ait meselelerde peygamberlerin ismet sıfatına sahip bulunmadıklarına dair bir uyarı vardır ![]() Maamafıh sahabeden kimisi de, Peygamberi her hususta Örnek alır niçin şöyle ya da böyle dediğine veya davrandığına bakmaksızın onun yaptığı gibi yapardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması2- Hadislerin Yazılması Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hadislerin yazılması konusunda Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hadislerin yazılmalarının yasaklanmasını ifade eden bir hadiste şöyle buyurulmaktadır: "Benim sözlerimden bir şey yazmayın ![]() ![]() Yasaklama ile ilgili başka rivayetler de vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gelen rivayetlerden anlaşıldığı gibi sahabeden bir kısmı hadisleri yazıyordu ![]() ![]() ![]() Hadislerin yazılmasını yasaklayan ve teşvik eden rivayetler arasındaki çelişkiyi uzlaştırmak için farklı görüşler ileri sürülmüştür ![]() ![]() Bunlardan birincisi şöyledir: Peygamberin kendi sözlerinin yazılmasını yasaklaması, bu sözlerin Kur'an'a karıştırılması endişesinden kaynaklanıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ikincisi ise; insanların hadislere yönelip Kur'an'ı ihmal etmeleri endişesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahabe döneminde hadislerin yazıya aktarılması, "Sahife" ismini taşıyan küçük risalelerden ibaret idi ![]() ![]() 3- Lafızla Rivayet Ve Mana İle Rivayet Sahabe hadisleri lafızlarıyla aktarmaya önem gösteriyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Lafizla rivayete o derece önem verenleri vardı ki bir harfin eksik veya fazla rivayet edilmesine tahammül etmezlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması4- Rivayetlerin Tahkiki oer ( ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca Kur'an-ı Kerimin birçok âyetinin düşünmeyi, haberleri tahkik ettikten sonra kabul etmeyi tavsiye etmesi müslüman-larda "ilmî şüphe" dediğimiz melekenin gelişmesine neden olmuştu ![]() Mesela Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazen çok yakından tanıdıklarının yaptıkları nakiller için de tahkik ihtiyacı duyuyorlardı ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun üzerine Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir defasında Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() îlmî faaliyetler alanında olsun, diğer alanlarda olsun idarecilerin tavırları daha etkin ve daha belirleyicidir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması5- Hz ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zehebî'nin belirttiğine göre yine bir hutbesinde şöyle demiştir: "Siz Rasûlullah'tan ihtilaf ettiğiniz bazı hadisleri rivayet ediyorsunuz, insanlar sizden sonra daha çok ihtilafa düşeceklerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İhtiyaç duyduğu zaman raviden şahit getirmesini isterdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6- Hz ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() Şahit getirilmesini istemenin, sadece Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() Birincisi: Gerekli hassasiyetin gösterilmesi ve hadisin Peygamber tararından söylendiği hususunda tam emin olmadan nak-ledilmemesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ikincisi: Hadislerle iştigalin, Kur'an'la iştigal etmenin önüne geçmemesidir ![]() Kur'an-ı Kerim, dinin temeli ve kaynağıdır ![]() ![]() Kuraza b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ilk dönem muhaddi si erinden bir kısmı da buna önem vermişlerdir, Muhaddislerden birçoğu, Kur'an eğitimini tamamladıklarından, en azından Kur'anin bir kısmım ezberlediklerinden emin olmadıkları kimseleri ders halkalarına almazlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz: Ömer'in davranışım, onun sünnete karşı olduğu şeklinde değerlendirmemek gerekir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması7- Sahabe Döneminde Hadis Tenkidi Hadislerin sahihlerim diğerlerinden ayıklamak için hadisi rivayet eden ravîlerden oluşan sened zincirinin, bir de nakledilen metnin tenkide tabi tutulması gerekir ![]() Ravi, iki yönden değerlendirmeye tabi tutulur ![]() ![]() Kavinin adalet sahibi olması; müslüman ve muttaki olması demektir ![]() ![]() ![]() Buna göre çocuğun, delinin, fasık kimsenin, bid'at ehlinden olanın rivayeti kabul edilmez ![]() ![]() Kavinin zabtından kasıt ise, onun uyanık biri olması, dalgın olmaması, şifahî yolla rivayet ediyorsa hafızasının güçlü olması ![]() ![]() ![]() Buna göre unutkan kimsenin, rivayet etmediği bir hadis için sen bunu rivayet ettin denildiğinde tereddüt eden kimsenin, şâz hadisleri, bir de sahih hadislere muhalif hadisleri nakleden kimsenin rivayeti kabul edilmez ![]() Sahih hadisin belirlenmesi için hadisin metin yönünden de tenkide tabi tutulması gerekir ![]() ![]() Hadis tenkidine dair özet bir bilgi verdikten sonra sahabe döneminde hadis tenkidine geçebiliriz ![]() Rivayetlerde sened zikretme geleneği Islâmdan önce de Araplar arasında biliniyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Belki Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mücahidin (Öİ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ve benzeri rivayetler önceleri senede önem verilmediğini göstermektedir ![]() ![]() ![]() Sahabe aöneminde sened tenkidi yukarıda anlatılanlardan da anlaşıldığı gibi o derece önem arzetmiyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şunu da belirtmek gerekir ki metin tenkidi, herkesin rahatlıkla becerebileceği bir konu değildir ![]() ![]() ![]() Yapılan hatalar, unutma ve yanılmanın yamsıra şöyle bir durumdan da kaynaklanabiliyordu: Cuma, bayram ve savaş öncesi yapılan toplantılar dışında Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahabenin metin tenkidine gereken önemi verdiklerini rahatlıkla söyleyebiliriz ![]() ![]() ![]() Sahabe metin tenkidi yaparken başvurdukları ilk kaynak Kur'an-ı Kerim'dir ![]() ![]() ![]() ![]() Sahabeden bazısı, bir hadis naklederken, o hadisi destekle»; yen bir âyet okurdu ![]() ![]() Ibnu ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması |
![]() |
![]() |
#15 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Kur'an Ve Sünnet 'İn Anlaşılması8- Metin Tenkidlerme Misaller 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şüphelendiği rivayetler için şahit isteyen Hz ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu konuda başka bir rivayetten de sözedilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muhtemelen Ebû Hüreyre, Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başka bir rivayette mesele daha teferruatlı bir şekilde ele alınmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() îbnu Abbas'm karşı çıkması, Peygamberin böyle durumlarda abdest almayıp namaz kıldığın bizzat görmesinden dolayıdır ![]() Gerek Ebû Hüreyre'nin ve gerek îbnu Abbas'm rivayetlerini rivayet eden başka sahabîler de vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Netice olarak sahabe metin tenkidi yaparken ya metni Kur'an âyetlerine aykırı bulduklarından dolayı, ya bizzat Peygamberden duydukları birhadise aykırı bulduklarından dolayı ya da îslâmın genelinden anladıklarını baz alarak kendi re'yriyle tenkid ediyorlardı ![]() Sahabe arasında özellikle Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|