![]() |
Yunus Emre Konuşuyor-Serisi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yunus Emre Konuşuyor-SerisiYunus Emre Konuşuyor-l (Risâletü’n-Nushiyye) Yıllık iznimin bir bölümünü kullanmak üzere bulunduğum memleketim Eskişehir’in Mihalıççık ilçesine bağlı Sazak Köyü’ndeki evimizde mini kütüphaneyi karıştırırken rastladığım bir eser, beni fazlası ile sevindirdi ![]() yıllarında (70’li yıllar) katıldığı bir kompozisyon yarışmasında birincilik ödülü olarak aldığı bu kıymetli eserin adı:Risaletü’n-Nushiyye ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu topraklarda yetişmiş büyük bir gönül insanı olmasına rağmen, Yunus Emre’nin layık-ı vechile tanındığı ve ondan yeterince yararlanıldığı kanaatinde değilim ![]() ![]() ![]() Allah izin verirse, bundan böyle her hafta Yunus Emre’nin bir şiirini bu sütuna alacak,altına günümüz Türkçe’si ile nesir halini ekledikten sonra,gücümüz nispetinde kısa yorumlarla sizlere takdim edeceğim ![]() ![]() ![]() Eserin önsözü tam kırk beş sayfa tutuyor ve Merhum Gölpınarlı Hoca bugüne kadar bildiğimiz, duyduğumuz Yunus portresinden çok farklı bir kimliği belgelerle bize tanıtıyor ![]() ![]() 1-Yunus Emre,klasik anlamda bir halk ozanı değildir ![]() ![]() 2-Yaşadığı dönemde ilim merkezleri Konya ve Kayseri’dir ![]() ![]() 3-Yunus’un Mevlana’ya “Mesnevi yazmak için niye yoruldun?Ben olsam <Ete kemiğe büründüm/ Yunus diye göründüm> der geçerdim”sözü ile ilimce baskın çıktığı tamamen uydurmadır! Yunus, şiirlerinde Mevlana’ yı kendisinden yararlanılacak bir mürşid olarak zikreder ![]() 4-Sevilen kişilerin farklı yerlerde mezarları olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() 5-Hacı Bektaş Veli,Yunus’un piri ya da şeyhi değildir ![]() ![]() 6-Arapça ve Farsça’ya son derece vâkıftır ![]() ![]() 7-Sanıldığının aksine Yunus, Heceden çok Aruz kalıplarını kullanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gölpınarlı Hoca’nın bu değerli tespitlerinden sonra Risâlenin ilk şiirini birlikte okuyalım: Metin: Işksuz âdem dünyede bellü bilün ki yokdur Her birisi bir nesneye sevgüsi var âşukdur Çalabun dünyesinde yüz bin dürlü sevgi var Kabûl it kendözüne gör kangısı lâyıkdur Biri rahmân-ı rahîm biri şeytân-ı racîm Anun yazugı müzdi sevgisne taallukdur Dünyede Peygamberün başına geldi bu ışk Tercemânı Cebreil ma’şukası Hâlık’dur Umar u Usman Alî Mustafâ yârenleri Bu dördinün ulusu Abû Bekr-i Sıddıyk’dur Âlem fahri Muhammed mi’raca agıcagız Çalabdan diledügi ümmetine azıkdur Yunus sana hakikat budurur buyurdugı Gözünle gördügüne dönüp bakma yazıkdur Günümüz Türkçe’siyle Dünyada aşksız,sevgisiz hiçbir Adem oğlu yoktur ![]() Her birinin farklı bir nesneye sevgisi, aşkı vardır Allah’ın dünyasında bin bir çeşit sevgi vardır ![]() Kendi özüne hangisi layık ise onu kabul et ![]() (Sevgilerden) biri rahman ve rahim olan Allah sevgisi, diğeri kovulmuş şeytan sevgisidir ![]() (Kişinin) günahının bedeli, sevdiği şeydendir ![]() Bu aşk,dünyada Rasülullah’ın başına geldi ![]() O’nun (aşkının)tercümanı Cebrail, Sevgilisi Yaratan Allah’tır ![]() Ömer, Osman ve Ali,Muhammed Mustafa’nın dostlarıdır ![]() Bu dördünün ulusu ise Ebubekir’dir ![]() Kâinatın övüncü Muhammed miraca çıkınca Allah’tan sadece ümmetine nimetler istedi ![]() Yunus sana hakikât kapısından buyrulan budur ![]() Gözle görünen bakıp da aldanma yazık olur ![]() Tahlil: Bu şiirin ana teması Sevgi ve Aşktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sevileni karşılıksız,hesapsız, olduğu gibi,sorgulamadan sevmek gerekir ![]() SIDDIKİYETtir ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçek sevgili Allah’tan başkası olamaz ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yunus Emre Konuşuyor-Serisi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yunus Emre Konuşuyor-SerisiHak cihâna tolıdur kimseler Hakk’ı bilmez Anı sen senden iste o senden ayru olmaz Dünyaya inanursın rızka benimdür dirsin Niçün yalan söylersin çün sen didigin olmaz Ahret yavlak ırakdur togrulık key yarağdur Ayrulık firakdur hiç varan girü gelmez Dünyaya gelen geçer bir bir şerbetin içer Bu köpridür geçer câhiller anı bilmez Gelün tanşık idelüm işün kolayın tutalum Sevelüm sevilelüm dünyaya kimse kalmaz Yunus sözin anlarsan ma’nisini dinlersen San’eyü dirlik gerek bunda kimsene kalmaz Günümüz Türkçe’siyle Allah kâinatın tamamında mevcut olup bunu hiç kimse bilmemektedir ![]() Sen O’nu (Allah’ı) kendinden iste, zaten senden ayrı değildir ![]() Dünyaya inanıyor ve rızkının kendi gayretinle olduğunu söylüyorsun Niye yalan söylüyorsun ki;senin dediğine göre işlerin olmadığı belli ![]() Ahret çok uzak,doğruluk pek yararlıdır ![]() (Kendini Hak’tan )ayrı (düşünmek) uzak olmaktır ![]() ![]() Dünyaya gelenler bir bir (ecel) şerbetini içmektedirler ![]() Bu(dünya) köprüdür, fakat cahiller bunu bilmezler ![]() Gelin,tanışalım kaynaşalım ki;işlerimiz kolaylıkla gerçekleşsin ![]() Sevelim sevilelim,dünya kimseye kalmaz ![]() Yunus’un sözünü anlıyor,manasını dinliyor iseniz, Size hoş ve iyi geçim gereklidir,ki böylece kimse bunalımda kalmaz ![]() Tahlil: Bu dizelerin ana teması;kişinin Hak’tan ayrı olmadığı,kendisini O’ndan uzakta düşünmemesi, Vahdeti yaşantısında uygulamasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrı olmamak için insanların birbiri ile tanışıp kaynaşması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu şiir özet olarak VAHDET-SEVGİ-KAYNAŞMA konularını işler ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yunus Emre Konuşuyor-Serisi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yunus Emre Konuşuyor-SerisiIşk imamdır bize gönül cemaat Kıblemüz dost yüzidür daimdür salat Dost yüzinü göricek şirk yağmalandı Anunçin kapıda kaldı şeriat Gönül secde kılur dost mihrabında Yüzin yere urup kılur münâcât Münâcât gibi vakt olmaz arada Kim ola dostıla bu demde halvet Şeriat aydur sakın şartı bırakma Şart ol kişiye kim ide hıyânet Erenler nefesidür devletlü rumûz Anunla fitneden olduk selâmet Belî kavlin didük evvelki demde Henüz bir demdür ol vakt u bu saat Derildi bişümüz bir vakte geldi Beşi bir eyleyip kim kıla tâat Biz kimse dinine hilaf dimezüz Din tamam olıcak togar muhabbet Togurlık bekliyen dost kapusında Gümansız ol bulur ilahi devlet Yunus ol kapuda kemine kuldur Ezelden ebede dekdür bu izzet Günümüz Türkçe’siyle Aşk bize imam,gönül de cemaattir ![]() Kıblemiz dostun yüzü,namazımız ise daimidir ![]() Dost yüzünü görünce şirk yağmalanıp yok oldu ![]() İşte bu sebepten şeriat kapıda kaldı Gönül dostun mihrabında secde eder, Yüzünü yere serip dua eder ![]() Dost ile halvet halinde baş başa olmak için Dua vakti gibi kıymetli an yoktur ![]() Şeriat, şartları yerine getirmeyi sakın bırakma der ![]() Şartları yapan kişiye hiç kimse hıyanet edemez En kıymetli şifre erenlerin nefesidir Biz o nefesle selamet bulduk,kurtuluşa erdik İlk vakitte Belâ sözünü dedik Henüz o vakitle bu vakit tek bir andır ![]() Beş vaktimiz derlendi tek vakit oldu Beşi bir eyleyip itaati yerine getirmek için Biz kimsenin dinine,tuttuğu yola kötü aykırı demeyiz ![]() Din tamam olunca muhabbet doğar ![]() Dost kapısında doğruluk bekleyen kişi Şüphesiz o,ilahi lütuflara kavuşacaktır ![]() Yunus o kapıda en aşağı,en zayıf kuldur Bu şeref ezelden ebede kadar denk,eşit ve tektir ![]() Tahlil: Yunus’un şiirleri içinde tahlili güç olanlardan biri ile karşı karşıyayız ![]() ![]() Bu şiirde Vahdet Boyutunda seyredilenleri izliyoruz ![]() ![]() ![]() İlk mısrada Yunus kıblesinin Allah’ın Vechi(Yüzü) olduğunu ve o makamda bulunurken Sürekli Namaz halini yaşadığını ifşa ediyor ![]() ![]() ![]() Burada ciddi bir incelik vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Gönül, dostun mihrabında Secde edip Dua ettiğinde ayrı bir zevk yaşanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dua vakti;yaşanan zamanlar içinde en kıymetli olan vakittir ![]() ![]() Şeriat ,dinin gereklerini bırakmamayı emreder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() camide cemaat olmayı hafife alanlar da çıkmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hak yolunun en önemli rehberi Kamil Mürşidlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Geldik şiirin en can alıcı yerine ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ali’ye gelip:”Bir dönem sadece Allah var idi,Onunla birlikte hiçbir şey yok idi” hadisini okudular ve “Ne buyurursun Ya Ali?” dediler ![]() ![]() ![]() ”Halen de öyledir! ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Beş vakit namazı Yunus kendi gönlünde tek vakit gibi derleyip tek vakitte taat kıldığını söylüyor ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanların tuttukları yolları,yaşam tarzlarını kınamak;Allah Dostu olmaya talip olmuş kişilere göre değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Ben bir pergele benzerim ![]() ![]() ![]() Allah kapısında,ya da başka deyişle rehber edindiği mürşid yanında doğruluğa, Hakk’a varmak dileyenler; şüphesiz İlahi bazı lütuflara ereceklerdir ![]() ![]() ![]() Yunus,şiiri bitirirken büyüklere özgü tevazu elbisesini kuşanıp söylüyor: ”O kapıda (Allah Kapısında,Erenler Dergâhında) Yunus en aşağı mertebedeki önemsiz bir kuldur ![]() ![]() ![]() Ah Yunus ahh! ![]() ![]() ![]() O yolda senin gibi önemsiz olmayı kim istemez ki? ![]() ![]() Kendini kullar katında önemsiz görenler;asırlardır yaşıyor değil mi? Nice zenginler,nice krallar tarih sahnesinden silindi gitti ama Yunuslar,Mevlanalar hâlâ ayakta ![]() ![]() ![]() ![]() Önemli Not: Yunus’un divanından seçtiğimiz şiirleri iki haftada bir işlemeye anlamaya çalışıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yunus Emre Konuşuyor-Serisi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yunus Emre Konuşuyor-Serisi(Risâletü'n-Nushiyye) Işksızlara virme ögüt ögüdünden alur degül Işksız Adem hayvan olur hayvan ögüt bilür degül Boz yapalak devlengice emek yime erte gice Anun işi gözsepekdür salup ördek alur degül Şah balaban şahin togan zihî ögmiş anı ögen Togan za�if olurısa toganlıkdan kalur degül Kara taşa su koyarsan elli yıl ısladurısan Hemen taş gine bayagı hünerli taş olur degül Yunus olma cahillerden ırak olma ehillerden Câhil ne var mümin ise Câhıllıkdan kalur degül Günümüz Türkçe�siyle: Aşksızlara öğüt verme,onlar öğütten alacak (çapta)değildirler ![]() Aşksız insan hayvana benzer,hayvan da zaten öğütten anlamaz ![]() Boz tüylü çaylak için gece-gündüz emek verme ![]() Onun işi köstebekledir,bırakıp ördek olacak değildir ![]() Büyük şahin, doğan kuşlarını ne hoş övmüş övenler Doğan kuşu zayıf da olsa doğan olma özelliğini kaybedecek değildir ![]() Kara bir taşa su koysan ve elli yıl ıslatıp suyla bekletsen dahi Yinede o sıradan bir taştır,mücevher kıymetinde olması beklenemez ![]() Yunus,cahillerden olma ve işi bilen kişilere uzak olma ![]() Cahil mümin de olsa cahilliğinden yine geri kalmaz ![]() Tahlil: Bu şiirin ana teması;cahil,kaba,sevgisiz insanların durumları ve onlara karşı takınmamız gereken tavır hakkındadır ![]() Sevgi temeldir ![]() ![]() ![]() ![]() İlk mısrada Yunus,sevgiyi tatmayanlara öğüt vermenin gereksiz olduğunu vurgulamakla kalmayıp işi daha da ileri götürüyor ve insanı hayvandan ayıran ana özelliğin aşk olduğunu çarpıcı biçimde dile getiriyor ![]() ![]() İkinci mısradan itibaren Yunus, insanların yaratılış özellikleri itibariyle kapasitelerini bazı hayvan türlerini mukayese ederek gözler önüne seriyor ![]() ![]() �Boz tüylü çaylak kuşuna fazla emek sarf etme,onun işi köstebek kovalamaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İçlerinden bazıları da seni Kur'an okurken dinlerler, fakat Biz, kalplerine onu zevkiyle anlamalarına engel kabuklar geçirmişizdir ![]() ![]() ![]() ![]() Andolsun ki, cin ve insanlardan birçoğunu cehennem için yarattık ![]() ![]() ![]() ![]() İşte o insanlara karşı takınılacak tavrı belirleyen ayetler: Ey Resûlüm! Yine de yüz çevirirlerse, artık sana düşen ancak açık bir tebliğden ibarettir ![]() Resül�e düşen, tebliğden başka bir şey değildir ![]() ![]() Şahin ve doğan kuşu temsili ile Yunus�un anlatmak istediği;yaratılışı güzel ve soylu olanlardır ![]() ![]() ![]() İyi huylu,insani özellikleri fazla olanlar zayıf da olsalar üstündürler ![]() Ama iman edip güzel ameller işleyen kimseleri, imanları sebebiyle, Rableri hidayete erdirir ![]() ![]() İman edip iyi amel işleyenlerin, şüphesiz ki, Biz öyle güzel işler yapanların mükafatını zayi etmeyiz ![]() Dördüncü mısraya gelindiğinde Yunus,yaratılış kapasitesi uygun olmayanlara emek çekmenin boşluğunu bu defa kara taşı misal vererek pekiştiriyor ![]() ![]() ![]() ![]() Şiir boyunca sevgisiz ve cahil kişilerin karakteristik özelliklerini çeşitli canlı örneklerle gözler önüne seren Yunus; son mısrada cahillikten kurtuluşun formülünü ehil-uzman-bilge kişilere yakın olmak şeklinde veriyor ![]() � ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Son cümle ise oldukça çarpıcı ![]() ![]() Adam, adam olamaz gitmek ile Mekke�ye Eşek yine eşektir taş taşısa tekkeye1 Bugün yaşadığımız dünyada İslam gibi muazzam bir dinin cahiller elinde ne hale geldiğine hepimiz tanık oluyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İçimizdeki beyinsizlerin yaptıkları yüzünden bizi helak mı edeceksin? (Araf-115) Hakka ermenin motor gücü Sevgi,o yolun rehberi Bilge Kişiler,yol engelleri ise Cehaletlerini hüner sayan ya da cahil olduklarının farkında olmayan zavallılardır ![]() Sevgi; Allah Rasulü (s ![]() ![]() İman etmedikçe cennete giremezsiniz,birbirinizi sevmedikçe de gerçek anlamda iman etmiş olmazsınız Fazla söze gerek yok ![]() ![]() Mehmet DOĞRAMACI |
![]() |
![]() |
![]() |
Yunus Emre Konuşuyor-Serisi |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yunus Emre Konuşuyor-SerisiEvvel bize vâcib budur eyü hulk u amel gerek İslam adı konıcagız yoldaşumuz iman gerek İsrafil surın urıcak cümle mahluk uyanıcak Sorı hisâb sorılıcak Arab dili lisan gerek Gök perdelerin açalar eyü yavuzdan seçeler Oldem kancaru kaçalar baş kurtarası yer gerek Terezi kurup otralar sermâyemüz getüreler Ol siyaset meydanında bu tertibleri bil gerek Çagrışalar ata ana kardaş kardaştan usana Yalvaralar ol sübhana niyaz kılası er gerek Dügelinden bu ışk yakın Yunus hatâ kılma sakın Işkdan nasîb sunulıcak cevab viresi hâl gerek Günümüz Türkçe’siyle Öncelikle bize gereken, iyi ahlak ve davranıştır ![]() İslam adını almış isek; yoldaşımız iman olmalıdır ![]() İsrafil(a ![]() ![]() Sorguya çekilip hesap vereceğimiz anda Arapça lisanını biliyor olmamız gerekir ![]() Gök perdeleri açılıp iyi-kötüden ayrıştırıldığında O zaman nereye kaçalım ki, başımızı kurtaracak yer gerek ![]() Terazi (Mizan) kurulup otursalar,sermayemizi (Amelimizi) getirseler İşte o idam meydanında bu sıralamaları bilmek gerek Ana-Baba bağrış çağrış içinde,kardeş kardeşten utanırken Herkesin Allah’a yalvardığı o anda niyaz edecek olgun kişi gerek ![]() Bu aşk hepsinden ,her şeyden daha yakındır, Yunus sakın ola ki hata yapmayasın ![]() Aşktan nasip verilince cevap verecek hale sahip olmak gerek ![]() Tahlil: Mahşerde insanların durumlarını dile getirmeye çalışan Yunus, şiire başlarken o sıkıntılı anda kurtuluş vesilesi olacak iki şeyi; İyi Amel ve İyi Ahlak olarak tespit ediyor ![]() ![]() “İsrafil (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gök perdeleri açıldığında, madde ötesi âlemin sırları ile karşı karşıya geldiğimizde, mahşer anı öylesine yoğun ve bunalımlı olacak ki, o zaman kaçacak yer bulmak, başını kurtaracak sığınağa ulaşmak kolay olmayacak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mahşer tasviri, anne-babanın ve evlatların bağırış-çağırış içinde koşuştukları, ortalığın toz dumana karışıp yoğun kalabalıkta kaos yaşandığı şeklinde devam ediyor ![]() “İşte o gün kişi kardeşinden, kaçar ![]() ![]() “Kıyamet gününde ne yakınlarınız, ne de evlatlarınız size fayda vermezler ![]() ![]() ![]() “Herkesin Allah’a yalvardığı o günde niyaz edecek er gerek” sözü ile Yunus, elbette o anda ibadet yapmaktan bahsetmiyor ![]() ![]() ![]() “Ey huzura kavuşmuş insan! Sen Ondan hoşnut, O da senden hoşnut olarak Rabbine dön ![]() ![]() “O gün birtakım yüzler parıl parıl, güler ve sevinir ![]() “İşte onların mükâfatı, Rableri tarafından bağışlanma ve altlarından ırmaklar akan, içinde ebedî kalacakları cennetlerdir ![]() “İman edip sâlih ameller işleyenlere ise, zemininden ırmaklar akan cennetler vardır ![]() ![]() Kıyameti böyle betimlemelerle anlatan Yunus,şiiri bitirirken konuyu yine aşka, sevgiye getiriyor ve “Aşk,her şeyden daha yakındır” derken kıyamete daha vakit var size yakın, kolay olan aşka, sevgiye, Allah muhabbetine sarılın demek istiyor ![]() ![]() ![]() Mehmet Doğramacı |
![]() |
![]() |
![]() |
Yunus Emre Konuşuyor-Serisi |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yunus Emre Konuşuyor-SerisiMüslümanam diyen kişi şartı nedür bilse gerek Tangrınun buyrugun tutup beş vakt namaz kılsa gerek Tanla turup başın kaldur ellerüni suya daldur Tamudan azatlu oldur kullar azad olsa gerek Öyle namâzın kılasın her ne dilersen bulasın Nefs düşmanın öldüresin nefs hemîşe ölse gerek Ol ikindiyi kılanlar arı dirlik dirilenler Olardur Hakk’a irenler dâim Hakk’a irse gerek Akşmadurur üç farîza tagca günahun eride Eyü amellerün sana şem’ü çırag olsa gerek Yatsu namâzın ol hâzır hâzırları sever kadir îmanun eksügin bitir îman piş-rev olsa gerek Her kim Müsülmân olmadı beş vakt namâzı kılmadı Bilün müsülmân olmayan ol tamuya girse gerek Görmez misin Mustafâ’yı nice bekledi vefâyı Ümmet içün ol safâyı ümmet ana irse gerek Beklerisen din gayretin virmegil nefse murâdın Yunus Nebî salavatın ışkıla degürse gerek Günümüz Türkçe’siyle: Müslüman olduğunu söyleyen kişinin,şartlarının ne olduğunu bilmesi, Allah’ın emrini tutarak beş vakit namazı kılması gerekir ![]() Tan yeri ağardığında başını (yataktan) kaldır ve ellerini suya daldır(abdest al) Cehennemden azat olacak işte o kişidir,kul olanlar da azat olurlar ![]() Öğle namazını kılmalısın ki ne dilersen ona kavuşabilesin ![]() (Bu sayede)Nefis düşmanını öldürebilirsin, ki nefs daima öldürülse gerektir ![]() İkindiyi kılanlar arı,saf bir dirilişle dirilirler ![]() Hakk’a erenler onlardır ki; daima Hakk’a ermek gerektir ![]() Akşam üç (rekat) farzdan ibarettir ki; dağ kadar günahı eritir ![]() İyi amellerin sana kandil ve meşale olacaktır ![]() Yatsı namazında hazır bulun, Kadir olan Allah hazır (uyanık)olanları sever ![]() İmanın eksiğini (bu sayede) bitir, iman önder olsa gerektir ![]() Her kim Müslüman değilse beş vakit namazı kılmaz ![]() Bilin ki; Müslüman olmayanlar cehenneme girecektir ![]() Hz ![]() Ümmet için safa, mutluluk istedi,ümmet ona erse gerektir ![]() Dinde gayretli olmayı beklersen nefse istediğini verme Yunus, Nebi salavatını aşk ile ona yollaman gerekir ![]() Tahlil: Açıkça anlaşılacağı üzere, bu şiirin teması; beş vakit namazdır ![]() ![]() “Müslümanım” diyebilmenin ön şartının;onun prensiplerini bilmek ve yaşamak olduğunu vurguladıktan sonra, hepsinden önemlisinin beş vakit namaz olduğunu ifade ediyor ![]() ![]() Bugün geldiğimiz noktada,İslam adına konuşan kimi entel takımının namazı hafife alması,üç vakte indirmesi,mutasavvıfların <daimi namaz hali> dediği boyutu hiç kılmadan kalbinde yaşamak olarak anlamaları oldukça üzücüdür ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi şu konuşmaya kulak verelim: Bir adam, Resulullah (s ![]() ![]() ![]() "AIIah, kullarına beş vakit namazı farz kıldı" diye cevap verdi ![]() "Bunlardan önce veya sonra başka bir şey var mı?" "AIIah kullarına beş vakti farz kıldı ![]() ![]() ![]() ![]() "Bu adam sözünde durursa mutlaka cennete girecektir!" buyurdu ![]() “Namaz, dinin direğidir”hadisini bilmeyenimiz yoktur ![]() ![]() ![]() *** İkinci mısradan itibaren namazları vakitlerine göre sayan ve değerlendiren Yunus; tanla,şafakla birlikte uyanıp abdest almayı öğütlüyor ![]() Modern biyoloji ve tıbbın son tespitlerine göre sabah namazı vaktinde atmosferde bulunan gazlar(ozon-azot-hidrojen-oksijen vb) saf halde, sağanak biçimde yere yağmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gün ortasına gelindiğinde güneşin etkisi tamamen insanları kuşatmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() demeye başladığı anda canavar nefse atılacak en iyi tokat;öğle namazıdır ![]() ![]() Günün sonuna yaklaşılıp da güneş perde perde inmeye başladığında ikindiyi kılarız ![]() ![]() ![]() gündüzün tüm rehavetini üzerimizden alır ve geceye doğru yeni bir bilinç tazelemesi yapar ![]() ![]() ![]() ![]() Akşam,gündüzün bitip gecenin aralandığı bir kapıdır ![]() ![]() ![]() Yatsı; uyku öncesi dinlenmeye çekilecek olan bedene son şarj gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() Şiirin sonunda baştaki gibi beş vakit namazla Müslüman olmak arasında kurduğu kuvvetli bağı cehennem tehlikesine dikkât çekerek daha da pekiştiriyor Yunus ![]() Bu şiirden,kurtuluşun ibadette, ibadetin özünün namazda olduğunu kavrıyoruz ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yunus Emre Konuşuyor-Serisi |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yunus Emre Konuşuyor-SerisiMüslümanlar zamâne yatlu oldı Halâl yinmez haram kıymetlü oldı Okıyan Kur’ana kulak tutulmaz Şeytanlar semirdi kuvvetlü oldı Harâmîyle hamir tutdı cihânı Fesâd işler iden hürmetlü oldı Kimekim Tanrıdan haber virürsen Kakır başın salar huccetlü oldı Şagird üstâdıla arbede kılur Ogul ânâyıla garetlü oldı Fakirler miskinlikden çekdi elin Gönüller yıkuban heybetlü oldı Peygamber yîrine geçen hocalar Bu halkın başına zahmetlü oldı Dutulmaz oldu Peygamber hadîsi Halâyık cümle Hak’dan utlu oldı Yunus gel âşıkısan tevbe eyle Nasûh’a tevbe ucı kutlu oldı Günümüz Türkçesiyle Müslümanlar bu zamanda kimsenin yüzüne bakamaz oldu ![]() Helal yenmez, haram da kıymetli oldu ![]() Kur’an okuyana kulak verilmez, Şeytanlar güçlendi ve kuvvetli oldu ![]() Haram yiyenle içki içen dünyaya hakim oldu ![]() Fitne, fesat işleyenlere saygı duyulur oldu ![]() Kime Allah’tan haber verirsen, Öfkeyle başını sallar, kendini delil sahibi, bilgiç sayar oldu ![]() Öğrenci öğretmeni ile çekişir durur, Oğul ana ile çapulculuk eder oldu ![]() Fakirler miskinlikten el çektiler, Gönül kıranlar heybetli, itibarlı oldu ![]() Peygamber makamını temsil eden hocalar, Halkın başına sıkıntılar, zahmetler açtılar ![]() Peygamber hadisi tutulmaz oldu ![]() Yaratılmışların sözleri Hakk’ın sözünden kıymetli oldu ![]() Yunus,aşık isen gel tövbe et ![]() Nasuh’a töbe ucı kutlu oldu ![]() Tahlil: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öyle bir devri tasvire çalışan Yunus, Müslümanlığı benimseyenlerin utanır olduklarını belirterek şiire giriyor ![]() ![]() ![]() ![]() Okunan Kur’an’a kulak verilmiyor, dinin emirleri ve yasakları itibara alınmıyor ![]() ![]() ![]() ![]() Birine Allah’tan bahsetsen öfkeyle başını sallar,geçiştirmekte, üstelik kendini huccet sahibi(bilgili) saymakta ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber makamının varisleri hocalar, din bilginleri, halkın başına zahmetli oldular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber hadisleri tutulmaz oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunu söyleyen, din ilimlerinde uzman olduğunu iddia eden bir bilim adamıydı ![]() ![]() Yunus, genel toplum manzarasını bu şekilde çizdikten sonra tövbeye yöneliyor ![]() ![]() ![]() Nasuh tövbesi Kur’an’a ait bir tabirdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nasuh, kendi halinde, miskin yaşayan derviş ruhlu bir adamdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hepsi senindir ![]() Melek malları alıp gitti mi, gitmedi mi bilemiyoruz ama, Nasuh’un o günden sonra serveti malı bir kenara atıp, kaybolan koyundan elde ettikleri için günlerce tövbe ettiği, göz yaşları akıttığı muhakkak ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yunus Emre Konuşuyor-Serisi |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yunus Emre Konuşuyor-SerisiBilenlere sormak gerek bu tendeki can neyimiş Can hod hakkın kudretidür tamardagı kan neyimiş Fikir yomış oglanıdur endişe kaygu kânıdur Bu âh u vah ışk tonudur taht’oturan han neyimiş Şükür anın birliğine yogıken uş var eyledi Çünki asıldan biz yoguz mülk ü hânuman neyimiş Çalab viribidi bizi var dünyeyi görün diyü Bu dünya hod bâki degül mülke Süleyman neyimiş Sorun Tapduklu Yunus’a bu dünyeden ne anladı Bu dünyenin kararı yok sen neyimiş ben neyimiş Günümüz Türkçesiyle Bu tendeki canın ne olduğunu bilenlere sormak lazım ![]() Can esasında Allah’ın kudretidir, damardaki kan da ne ki? Düşünce hizmetçi çocuk, endişe kaygı madenidir ![]() Bu ah vahlar aşk elbisesine, bedene aittir, tahtta oturan han ne ki? Onun birliğine şükürler olsun,yok iken işte var kıldı ![]() Çünkü hakikatte biz yokuz, mal mülk ev bark da ne ki? Allah, varın görün bakalım diye bizi dünyaya yolladı ![]() Bu dünya zaten baki değil, mülke Süleyman olsan ne yazar ki? Taptuk Emre’ye bağlı Yunus’a bu dünyadan ne anladığını sorun ![]() Bu dünyanın istikrarı yok ki, sen-ben davası da ne imiş? ![]() ![]() Tahlil: Tıp bilginleri ve materyalist açıdan bakan araştırmacılar insana canlılık veren ana unsurun kan olduğunu zannettiler ![]() ![]() ![]() “O (Allah) ki, yarattığı her şeyi güzel yapmış ve ilk başta insanı çamurdan yaratmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Hatırla o zamanı ki Rabbin meleklere, "Ben, kupkuru bir çamurdan, değişken, cıvık balçıktan bir insan yaratacağım ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanın fikir ve kaygıları aslında bedene aittir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mevlana işte bu sebeple:”Aklı ve mantığı sat da hayranlığı satın almaya bak” diyecektir ![]() ![]() ![]() ![]() Buraya kadar;asıl canlılığın ruhtan kaynaklandığını anlatan ve ruhun bedene hakim olması gerektiğini veciz biçimde vurgulayan Yunus; bundan sonraki mısrada alemleri yaratan Allah’a şükrediyor, yoktan var edildiğimize, aslında varlığımızın bir hayal olduğuna dikkat çekerek, mülk-han-saray gibi değerlerin rüya içinde geçici sahneler olduğunu dile getiriyor ![]() Deki:"Allah mahlukatı yoktan yaratır, (öldükten) sonra çevirip yine yaratır ![]() Çünkü yoktan var eden de, tekrar dirilten de odur ![]() İnsanlar uykudadır,ölünce uyanırlar” Hz ![]() ![]() ![]() Dünya hayatınız; yolcunun bir ağaç ![]() ![]() ![]() ![]() Allah, bizi dünyayı görün diye yolladı derken; dünyayı görmek sadece yaşamak anlamında değil, ahrete hazırlık sürecini değerlendirmek ve imtihan sırrını kavramak olarak vurgulanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mal ve oğullar dünya hayatının süsüdür; ebedi kalacak iyi işler ise, Rabbinin katında sevapça da hayırlıdır, ümitçe de hayırlıdır ![]() Herkes ölümü tadacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dünya hayatı, bir eğlence ve oyundan ibarettir ![]() ![]() ![]() Dünya hayatı bir oyundan, bir oyalanmadan başka bir şey değildir ![]() ![]() Yoksa ahiretten geçip dünya hayatına mı razı oldunuz? Ama dünya hayatının zevki ahiretin yanında pek az bir şeydir ![]() Hanginizin daha güzel iş yapacağını belirlemek için sizi imtihana çekmek üzere ölümü ve hayatı yaratan O'dur ![]() ![]() Taptuk Emre’ye bağlı olan Yunus’a bu dünyadan ne anladığını sorun, bu dünyadan ne anladı? Bu dünyanın istikrarı yok ki senlik benlik iddiasının bir önemi olsun! ![]() ![]() ![]() “Ey Dosta düşmana karşı böbürlenen mağrur! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kimler geldi geçti dünyadan,neler neler istediler Sonunda hepsi de ölüp gittiler ![]() Sen şimdi hiç ölmeyecek gibisin değil mi? İşte o gidenler de öyleydiler” Mehmet DOĞRAMACI |
![]() |
![]() |
![]() |
Yunus Emre Konuşuyor-Serisi |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yunus Emre Konuşuyor-SerisiDosttan haber geldi yine,kullar yarağ itsün dimiş Dirginsünler meşayihe, er etegin dutsun dimiş Ben severin şol kulumı, yoksul ola sabreyleye Benden ana yol eyledüm, mi’racıma gitsün dimiş Şol kahrıla kazananlar,güle güle yidürenler Getürdüm perdelerini, dîdâruma baksın dimiş Her bir kişi dosta vara,armaganın dosta vire Anda bizi anmayanlar,bunda da unutsın dimiş Fâni dünyeden geçerüz, bâkî mülkine göçerüz Armagan gerekdür dosta, yükli yükin dutsun dimiş Ayıdun Yunus’a tursun, yüzüni topraga sürsün Ögüdün kendiye virsün okudugın dutsun dimiş Günümüz Türkçe’siyle Allah’tan yine haber geldi;kullar yararlı işler yapsın demiş ![]() Hakk’ı bilenlerle bir araya gelip gerçek aşığın eteğine yapışsınlar demiş ![]() Yoksul olup da sabreden kulumu ben severim ![]() Benden ona bir yol vardır ki; miracıma gitsinler demiş ![]() Şu zahmetle kazanıp da güle güle yedirenler(sadaka verenler) var ya, Onlara perdeleri getirdim (açtım), yüzüme baksınlar demiş ![]() Her bir kimse Allah’a varmayı,armağanını ona sunmayı gaye edinsin ![]() Onda (dünyada) bizi anmayanlar bunda da (ahirette de )unutsunlar demiş ![]() Geçici dünyadan geçer, baki âleme göçeriz ![]() Dosta armağan vermek gerekir; yüklü sermayesini hazırlasın demiş ![]() Yunus’u uyarın,dursun şöyle bir yüzünü yere sersin ![]() Öğüdünü kendine versin,okuduğun tutsun demiş ![]() Tahlil: Hakka ermek üzere yola çıkanların yerine getirmesi gereken birtakım ödevler vardır ![]() ![]() ![]() 1- İyi ve Yararlı İşler Yapmak: Kuran ve Hadislerde mümin tarif edilirken <yararlı iş işleyenler ve insanlığa faydalı olan kimseler> olarak zikredilir ![]() ![]() Allah'a ve ahiret gününe hakkıyla inanıp sâlih amel işleyenler için Rableri katında mükâfatlar vardır ![]() ![]() ![]() Erkek veya kadın, mümin olarak kim iyi amel işlerse, onu mutlaka güzel bir hayat ile yaşatırız ![]() ![]() Çünkü Allah (kötülükten), sakınanlar ve güzel amel edenlerle beraberdir ![]() İman edip sâlih ameller işleyen kimseler için mağfiret ve bol rızık vardır (Hacc 50) Kör ile gören, inanıp iyi amellerde bulunanla kötülük yapan bir olmaz ![]() İman edip sâlih ameller işleyenlere gelince, halkın en hayırlısı da onlardır ![]() “Mümin;elinden ve dilinden diğer insanların güvende olduğu kimsedir” “Hayırda(İyi işler yapmada) yarışınız! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2-Allah’ı Gerçek Anlamda Tanıyan ve Bilenlerle Beraber Bulunmak: Demirci ile beraber olanın duman,is kokması; esansçı ile yakınlaşanın gül kokması tabiidir ![]() ![]() ![]() ![]() Ey İman Edenler! Allah’tan sakının ve doğru kimselerle birlikte olun (Tevbe 119) İnsanlar ziyandadır ![]() “Kişi arkadaşının yolundadır”Hz ![]() ![]() ![]() 3-Yoksulluğa,Başa Gelen Zarar ve Musibetlere Sabretmek: İnsanları günah ve harama yönelten başlıca etken;geçim korkusu,rızk endişesidir ![]() ![]() ![]() ![]() Ey iman edenler, sabır ve namazla yardım isteyin! Şüphe yok ki, Allah sabredenlerle beraberdir ![]() Çaresiz sizleri biraz korku, biraz açlık, biraz maldan, candan ve ürünlerden eksiklik ile imtihan edeceğiz ![]() ![]() Kim sabrederse;zafer onundur ![]() ![]() ![]() ![]() Sabreden dağlar aşmış,sabredemeyen düz yolda şaşmış ![]() 4-Zahmetle Kazansa da Yedirip İçirmeyi, Sadakayı Eksik Etmemek: Sadakanın belaları önlediği ve ömrü uzattığı Rasulullah’ın müjdesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sadaka vermede acele edin ![]() Müslüman kişi, ailesinin nafakası için harcar ve bundan sevap umarsa bu ona sadaka olur ![]() Bir hurma tanesi dahi olsa onunla ateşten korunun (Yani elinizde minik bir mal dahi olsa sadaka verin ki cehennemden korunasınız) ![]() ![]() ![]() ![]() 5-Dünya Yaşantısında Allah’ı Gündemde Tutmak: Zikir konusunun tarifinde Tasavvuf Hocamızın söyledikleri hala kulaklarımda çınlar:”Zikir;sadece belli anlarda tesbih çekmek değil; bütün yaşantımızda Allah’ı ve Onun koyduğu prensipleri gündemde tutmaktır ![]() Dünya için yaratılan bedenimiz, ahiret boyutumuz için yaratılan ruhumuzu teslim almak,yönetmek ister ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6-Mutlaka Ahirete Yönelik Davranışlarla Oraya Hazırlık Yapmak: Kendini beden sananların dünyaya yönelik davranışlara ağırlık vermeleri, ikinci bir yaşam boyutunu göz ardı etmeleri şimdi olmasa bile ileride başlarına ağır neticeler doğuracaktır ![]() ![]() 7-Bildiklerini Kendinde Yaşamak,Sonra Başkalarına Öğüt Vermek: Eğitim metotlarının en etkilisi yaparak ve yaşayarak öğretmektir ![]() ![]() ![]() ![]() Ey İman Edenler! Yapmadığınız şeyleri niçin söylersiniz? (Saff 2) Önce kendi nefsine öğüt ver,sonra insanlara! Hz ![]() ![]() ![]() *** Yunus; ‘Hakk’a Erme’nin veya bir başka ifade ile iki cihan mutluluğunun temel ölçülerini bu şekilde veriyor ![]() ![]() Mehmet DOĞRAMACI |
![]() |
![]() |
![]() |
Yunus Emre Konuşuyor-Serisi |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yunus Emre Konuşuyor-SerisiKeleci bilen kişinün yüzüni ağide bir söz Sözi bişirüp diyenün işini sağide bir söz Kelecilerün bişirgil yaramazını şeşirgil Sözün usıla düşürgil dimegil cagada bir söz Gel ahî iy şehriyarı sözümüzi dinle bâri Hezerân gevher dînârı kara toprağ ide bir söz Kişi bile söz demini dimeye sözün kemini Bu cihan cehennemini sekiz uçmag ide bir söz Yüri yüri yolınıla gafil olma bilinile Key sakın ki dilinile canına dağ ide bir söz Yunus imdi söz yatından söyle sözü gayetinden Key sakın o şeyh katından seni ırag ide bir söz Günümüz Türkçe’siyle Cümle söylemeyi bilen kişinin yüzünü ağartacak bir söz, Sözü pişirerek söyleyen kişinin işlerini kolaylaştıracak bir söz ![]() Cümlelerini pişir, yaramaz olanları çıkar, at ![]() Sözünü yavaşa düşürerek, usulca söyle, caka satarak söyleme ![]() Gel kardeşim, ey padişaha yakın kişi, sözümüzü dinle bari ![]() Binlerce cevher ve dinarı kara toprak edecek bir söz ![]() Kişi sözün zamanını bilmeli ki;kötü söz söylemesin ![]() Bu cihan cehennemini sekiz cennet edecek bir söz ![]() Usulünce yürü, hareket et ve bilimden gafil olma ![]() Çok sakın ki; dilinle ruhuna dağlama gibi acı verecek bir söz ![]() Yunus, şimdi kötü sözden, söyle sözü gayet iyisinden ![]() Çok sakın ki seni o şeyh katından uzak edecek bir söz ![]() Tahlil:Yunusun gayet sade bir anlatımla işlediği bu şiir, gördüğünüz gibi konuşmak ve dili iyi kullanmaktan bahsediyor ![]() Birinci beyitte sözün nasıl olması gerektiği, “yüz ağartacak bir söz” cümlesi ile simgelenmiş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tatlı dil yılanı deliğinden çıkarır atasözümüzü unutmayalım ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci beyitten itibaren konuşmada yararsız, boş lâkırdıların, iş olsun diye söylenecek kelimelerin atılması ve yavaşça, tane tane konuşmak gerektiği vurgulanıyor ![]() ![]() Çok konuşan çok yanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üçüncü beyitte farklı bir kulvara giriyor Yunus ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dördüncü beyitte sözün zamanına dikkat çekiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() Beşinci beyitte sözlerin insan ruhuna ateşle dağlama gibi ıstırap verebileceği belirtiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Son beyitte Yunus yine kendine seslenir gibi yaparak aslında bize son vurucu cümleyi söylüyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Dil doğru olmadıkça kalp doğru olmaz ![]() ![]() “Selamet bulmak, huzurlu olmak isteyen;Susmaya sarılsın” “Şeytanı kolayca yenmek isteyen dilini tutsun” “Susmuş ve vakur mümin görürseniz O’na yaklaşınız ![]() “Konuşması çok olanın düşüşü de çok olur ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yunus Emre Konuşuyor-Serisi |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yunus Emre Konuşuyor-SerisiIşkıla biliş canlara ezel ebed olmayısar Gümrâh olup bu cihanda kimse bâkî kalmayısar Bir tona kan bulaşıcak yumayınca mısmıl olmaz Gönül pisi yuymayınca namaz revâ olmayısar Gönül pisi yudunısa kibr ü kîni kodınısa İkrar bütün olmayınca erden nazar olmayısar Murdar dünyaya bulaşan devşirübeni durışan Erden himmet olmayınca ömür geçer yunmayısar Yunus imdi sen Hakk’a ir dün ü gün gönlün Hakk’a vir Gönül gözi görmeyince hiç baş gözi görmeyiser Günümüz Türkçe’siyle Aşk ile birbirini tanıyan ruhlara (kişilere) ezel, ebed olmayacak Bolluk olan bu cihanda kimse baki kalmayacak Bir elbiseye kan bulaşırsa yıkamadıkça temiz olmaz Gönül, pisliğinden yıkanmadıkça namaz kabul olmayacak Gönüldeki pisliği yıkamış, kibir ve kini atmış isen de İman ve tasdik tam olmadıkça erden (Mürşidden-Allah’tan) sana bakış olmayacak Pis olan dünyaya bulaşıp sürekli derleme, biriktirme peşinde olanlar Erden himmet olmadıkça bir ömür geçer de temizlenemezler Yunus, şimdi sen Hakk’a er, gece gündüz gönlünü Hakk’a ver Gönül gözü görmedikçe baş gözü hiç görmeyecek ![]() Tahlil:Yunus’un bu şiirinde ele alınan; kalp ve onun ruh boyutundaki versiyonu gönüldür ![]() ![]() ![]() Aralarında yürek bağı olanlar için mesafeler anlamsızdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bursa’da bulunan Emir Sultan Hazretleri, oldukça genç yaşta Hacca gider ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Emir Sultan teklifi bir şartla kabul eder:”Önce siz selam verin, sonra ben ![]() ![]() ![]() ![]() -Esselamu aleyke Ya Rasulallah, Esselamu aleyke Ya Ceddî! ![]() ![]() Ravzadan Rasulullah cevap verir:”Aleykum selam torunumum Muhammed, Hoş Geldin! ![]() Bu olay karşısında bayılıp düşen Arap dervişler, kalkıp Emir Sultan’dan özür diler, kendilerine ders vermesi için yalvarırlar ![]() ![]() Yürek bağı olanlar için Yunus’un ilk mısrada dediği gibi ezel ve ebed kavramlarının, zamanın, ölü ya da diri olmanın hiç ehemmiyeti yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() Bu cihanda kimse baki olmadığına göre, önemli olan, gönülleri fethetmektir ![]() ![]() ![]() ![]() Kalp temizliği ve niyet, ibadetlerin kabulü için ön şarttır ![]() ![]() ![]() ![]() Sadakadan amaç, kendi mal arzumuza gem vurarak dünyalığın geçiciliğini kavramaktır ![]() ![]() Haccı zenginleyince vazife savmak, Sadakayı kendinden bilmek bizi ziyana sürükler ![]() ”Ben durmadan ibadet ediyorum ama dualarım kabul olmuyor, bir türlü mutlu olamıyorum”deriz ![]() Cenab-ı Hakk’ın rahmet ve bereketine muhatap olmanın tek şartı ibadeti yerine getirmek, gönlü arındırmak da değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dünyada çok çalışmak, çok biriktirmek, yüksek makamlarda olmak görünüşte belli bir rahatlık getirir ![]() ![]() ![]() Son dizede, tüm bunları elde etmenin şifresini; gece gündüz Hakk’a ermeye çalışmak olarak veriyor Yunus ![]() Saatleri Allah’a göre ayarlamak! ![]() ![]() ![]() Böyle yapılmadıkça, değil kalp gözü, beden gözü dahi açılmayacaktır ![]() ![]() ![]() Saatleri Allah’a göre ayarlayabilen ve Onun işlettiği harika sistemi fark edebilenlerden olmanızı diliyor, gönül arındırma gayretimizde hepimize başarılar diliyorum ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yunus Emre Konuşuyor-Serisi |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yunus Emre Konuşuyor-SerisiSeni Hak’dan yıganı her neyise vir gider Ne beslersin bu teni sinde kurd kuş yir gider Ölene bak gözün aç dükülür sakal u saç Ilan çıyan gelür aç yiyüp içüp sîr gider Bize bizden ulular egen eyü hulular Şol eyü amellüler haber şöyle dir gider Kesgil haramdan elün çekgil gaybetden dilün Azrail el’irmeden bu dükkanı dir gider Ecel irer kurur baş tiz dükenür uzun yaş Düpdüz olur tag u taş gök dürilür yir gider Çün can ağdı hazrete yarag it ahirete Tanla turan tâate Tangr’evine ir gider Miskin Yunus ölicek sini nurla dolıcak İman yoldaş olıcak ahirete şîr gider Günümüz Türkçe’siyle Seni Allah’tan alıkoyan her ne ise kendinden gider ![]() Bu bedeni neden beslersin ki, kabirde kurt kuş yer, gider ![]() Ölene bak da gözünü aç, saç-sakal dökülmekte Yılan çıyan aç gelir de, yiyip içip tok gider ![]() Bize, bizden daha yüce makamda olan iyi huylu kişiler Şu iyi amelliler şöyle haber verip giderler: Haramdan elini kes ve gıybetten dilini çek, Azrail kapı çalmadan önce bu dükkânı (kendini) derle, (günahı) gider ![]() Ecel gelince baş kurur, uzun göz yaşları çabuk tükenir Dağ ve taş dümdüz olur, gök dürülür, yer gider ![]() Ruh Hazret’e (Allah’a) yaklaşmakta, ahiret için yararlı iş yap Tanla birlikte ibadete koyulan Allah Evine erken gider ![]() Miskin Yunus ölünce kabri nurla dolacak İman yoldaş olunca ahirete cesur gider ![]() Tahlil: Mevlana Aşkın Sultanı ise Yunus Prensidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah Bes,Bâkî Heves: “Allah yeter,kalanı boştur” demiş erenler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En Büyük Vaiz: Allah Resulü (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yunus, ilk dizelerde,bedene-dünyaya dönük yaşam yanlışından kurtulamayanlara tazyikli uyarılarda bulunmak için endişe verici sahneler tasvir ediyor ![]() ![]() Rabiatül Adeviyye’nin kefenini sürekli çantasında taşıdığını biliyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kazancın Anahtarı: Ahirete hazırlanmaya kolay bir şifre veriyor Yunus: Eli Haramdan, Dili Gıybetten Çekmek! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Avukatsız Mahkeme-Bütünlemesiz Sınav: Azrail ecel davetiyesini getirmeden kişi yapabileceğinin azamisini yapmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şefaat hassas bir konu olduğundan detaylara girmeyeceğim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ölmeden Önce Ölünüz:Ölülerin ardından üzüntü ve göz yaşının sürekli olmadığı, kısa zamanda insanların gündelik yaşama döndükleri bir gerçek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Son dizede Yunus’un kendi hakkında kabrinin nurla dolacağını, ahirete güçlü gideceğini söylemesi bize garip gelmesin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ölüm güzel şey, budur perde arkasından haber Hiç güzel olmasaydı ölür müydü Peygamber? ![]() ![]() (NFK) |
![]() |
![]() |
|