Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
etmemesi, itaat, kadının, kocasına, nüşüz

Nüşüz ( Kadının Kocasına İtaat Etmemesi )

Eski 12-21-2007   #1
[KAPLAN]
Icon47

Nüşüz ( Kadının Kocasına İtaat Etmemesi )



NÜŞÛZ(KADININ KOCASINA İTAAT ETMEMESİ)
Geçimsizlik çıkarma; serkeşlik yapma; kocaya karşı itaatsizlik etme; Kadının kocasına karşı buğz edip asî olması anlamında bir İslam hukuk terimi Arapça bir mastar olup, itaatsiz kadına "naşize" denir
Evlilikte eşlerin karşılıklı uyum içinde olması gerekir Ayet ve Hadislerde karşılıklı hak ve görevler belirlenmiştir Cenab-ı Hak şöyle buyurur: Erkeklerin kadınlar üzerinde meşru hakları gibi, kadınların da onlar üzerinde hakları vardır Yalnız erkekler onlar üzerinde daha üstün bir dereceye sahiptirler" (el-Bakara, 2/228) Şu ayette, eşler arasında iyi geçim istenir:
"Onlarla iyi geçinir, eğer kendilerinden hoşlanmadınızsa olabilir ki bir şey sizin hoşunuza gitmez de, Allah Onda bir çok hayır takdir etmiş olur" (en-Nisâ, 4/19)
Kadın peşin konuşulan mehrini alıp, kocası onun nafakasını sağladığı sürece, kocasının meşru emirlerine uymak zorundadır Ancak bu itaat kadının, kocasının her türlü emrine uyacağı anlamına gelmez Kadına, ahlâk ve âdâba aykırı veya İslam'ın kendisine tanıdığı hakları ihlâl edici emirler verilirse, onun itaat borcu, ortadan kalkar Hz Peygamber (sas);
"Allah'a isyan söz konusu olan yerde kula itaat yoktur" (Buharî, Ahkâm, 4; Müslim, İmâre, 39) buyurmuştur Ay hâli olmadığı zaman, kocasının cinsel isteklerine boyun eğmesi de bu itaatın kapsamına girer" (el-Kâsânî, Bedâyiu's-Sanâyi, II, 334; el-Cassâs, Ahkâmül-Kur'ân, thk Muhammed es-Sâdık, Dârul-Mushaf, Kahire ty, II, 68 vd; İbn Rüşd, Bidâyetül-Müctehid Mısır ty, II, 46 vd; el-Fetâvâl-Hindiyye, Mısır 1310/1892, I, 556 vd)
Kadının kocasına karşı itaatsizliği halinde izlenecek yol Kur'an-ı Kerim'de şöyle belirlenir "Şerlerinden, serkeşliklerinden yıldığınız kadınlara gelince; önce onlara öğüt verin, vazgeçmezlerse, yataklarında yalnız bırakın; yine yarar sağlamazsa hafifçe dövün " (en-Nisâ, 4/34) Bu ayet kocaya, karısını te'dip hakkı vermektedir Kocasının meşru isteklerine uymayan ve itaat dışına çıkan kadına kocası önce;

1 İhtar eder, öğüt verir, onu ikna etmeye çalışır, bundan bir sonuç alınamazsa
2 Kadını yatağında, yani odasında yalnız bırakır Bu da yarar sağlamazsa,
3 Koca karısını bir çeşit disiplin cezası olarak te'dib edebilecektir Ancak koca, karısını bedenini iz bırakmayacak şekilde te'dib edebilir
Kocasının karısını te'dib hakkı yalnız İslâm'a özgü bir hak değildir Klâsik kilise hukuku, haklı bir sebep olunca kocanın karısını hafifçe dövebileceğini kabul etmiştir 12 ve 13 yüzyıllarda Fransa'da koca, karısını yaralamamak şartıyla dövebilirdi 18 Ağustos 1882 tarihli kanundan önce İngiltere'de de kocanın, karısını te'dib hakkı vardı
Koca, karısına söz ve fiille güzel muamele etmeye, kadın da ona karşı aynı şekilde davranmaya mecburdur Hz Peygamber şöyle buyurmuştur:
"Sizin en hayırlınız, ailesine karşı en hayırlı olanınızdır Ben de aileme karşı en hayırlı olanınızım " (İbn Mâce, Nikâh, 50; Dârimi; Nikah, 55) Eşlerin birbirine iyi muamelesi müstehaptır (el-Kâsânî, age, II, 334) Karısının rızası olmadan kocasının çocuk yapmamak için korunması mekruhtur Çünkü kadının, çocuk üzerinde hakkı vardır Burada azlin mekruh oluşu Ebû Hanife'ye göre çocuğu koruma, Ebû Yusuf ve İmam Muhammed'e göre şehvette eksiklik meydana getirdiği içindir (el-Kasânî, II, 334, 335)
Kadına iyi muamelenin kapsamına, hakkı olanı geciktirmeden vermek girer Çünkü Hz Peygamber şöyle buyurmuştur: "Zenginin borcunu geciktirmesi zulümdür" (Buhârî, Havâle, I,II, İstikrâz, 12; Müslim, Müsâkat, 33; Ebû Dâvud, Buyû, 10; Tirmizî, Buyû, 68; Nesâî, Büyü',100,101; İbn Mâce, Sadakât, 8) Yine iki eşi rızaları olmadıkça bir meskende toplamamak gerekir Çünkü bu, aralarında düşmanlığa ve rekabete sebep olur Yine bir eşle, diğer eşin yanında cinsel ilişkide bulunmak da ona karşı saygısızlık ve kötü muamele anlamına gelir
Eşlerin birbirinin cinsel yönlerinden yararlanma hakları vardır Eşlerin birbirinden cinsel birleşme isteme hakları vardır Hanefi ve Şâfiilere göre kocanın evlilik süresinde karısı ile bir defa cinsel birleşmede bulunmuş olması, hukuken yeterli sayılır Evlilik kocanın iktidarsızlığı nedeniyle amacına ulaşamamışsa kadının evliliği feshettirme hakkı vardır Birden çok cinsel birleşme ise evliliğin devamını sağlaması bakımından gerekli görülmüştür
Şâfiîlere göre, bir defa cinsel birleşme vacib olur Çünkü bu kocanın hakkıdır Bundan sonrası, kiralanan evi oturmadan kendi haline bırakmak gibi, kadını da bırakmak caiz olur Çünkü cinsel birleşmeye davet eden şehvet ve muhabbettir Bunu ise vacib kılmak mümkün olmaz Ancak kadını cinsel konuda başı boş bırakmamak müstehap olur: Hz Peygamber (sas), Abdullah b Amr b Âs (ra)'a şöyle buyurdu: "Sen gündüzleri oruç mu tutuyorsun?” ; Evet dedim " "Geceleri ibadetle mi geçirirsin?", Evet dedim " Bana gelince; oruç tutarım, tutmadığım da olur Namaz kılarım, uyurum da Kadınlarla cinsel temasta da bulunurum Kim benim sünnetimden yüz çevirirse benden değildir" (Buhârî, Nikâh,I; Müslim, Nikâh, V; Nesâî, Nikâh, IV; Dârimi, Nikâh, III; Ahmed b Hanbel, II, 158) Çünkü kadın bu konuda başı boş bırakılırsa fitne ve fesada yol açmasından korkulur (ez-Zühaylî, el-Fıkhul-İslâmi ve Edilletüh Dımaşk, 1405/1958, VII, 105, 106)
Hanbelilere göre, kocanın karısı ile özür bulunmadıkça en az dört ayda bir defa cinsel temasta bulunması gerekir Çünkü "ilâ" yemini için belirlenen süre bu kadardır (bk el-Bakara, 2/226-227) Diğer yandan eşlerin birbirinin cinsel yönlerinden yararlanması karşılıklı haktır Nikâh eşlerin maslahatı için meşru kılınmıştır Şehvetin teskin edilmesi de bu maslahata girer Cinsel birleşme olmaksızın özürsüz dört aydan fazla bir süre geçerse, eşlerin isteği üzerine araları ayrılabilir Burada "İlâ"ya kıyas yapılmıştır (bk el-Buhûtî, Keşşâful-Kınâ', Matbaatül- Muhammediyye, V, 214; ez-Zühaylî, age, VII, 106, 107)
Eşler arasında geçimsizlik uzar ve yukarıdaki ayette belirlenen tedbirlerden bir sonuç alınmazsa, bir sonraki ayette "hakeme başvurma" yöntemi öngörülür Eğer karı ile kocanın aralarının açılmasından korkarsanız, o zaman kendilerine erkeğin ailesinden bir hakem, kadının ailesinden bir hakem gönderin Bunlar barıştırmak isterlerse Allah aralarındaki dargınlık yerine geçime, onları uyuşmaya muvaffak eder" (en-Nisâ, 4/35)
Bu ayette hitap, hâkimleredir Koca geçimi sağlamaya muvaffak olamamışsa, eşlerden birinin hâkime başvurarak hakem tayinini istemek hakkı doğar Hakemlerin hısımlardan seçilmesi daha uygundur Çünkü tarafları tanır, geçimsizlik sebeplerini bilir ve ara bulması kolaylaşır
Hakemlerin görevi yalnız arabuluculuk mudur? Yoksa boşama yetkileri var mıdır? Ebû Hanîfe ve Ahmed b Hanbel'e göre, eşler özel yetki vermedikçe hakemlerin boşama hakkı yoktur Çünkü onlar vekil durumunda olup, verilen yetki dışına çıkamazlar Ayette hakemlerin yetkisi ise "islâh" tan ibarettir Ancak eşler hakemlere özel yetki vermişse bu takdirde boşamaları mümkündür
Osmanlı Devleti uygulamasında hakem usulü ile boşama yayılmamıştır Çünkü hâkimler başvuru halinde arabulucuk görevini kendileri yapıyorlardı Bunun sonucunda hakem usulü, boşama değil arabuluculuk müessesesi olarak yaygınlaşmıştı (eş-Şirâzî, el-Mühezzeb, II, 74; er-Remlî, Nihâyetül-Muhtâc, Mısır ty, VI, 44) Hanefilerin bu görüşü, Hasan el-Basrî, Katâde ve Zeyd b Eslem'den rivayet edilmiştir
İmam Şâfiî'den bir görüşe göre, hakem yalnız arabulucudur ve vekil durumundadır Başka bir görüşe göre ise hakem "hâkim" demektir Bu yüzden tarafların rızası olmasa bile hakemler gerekli görürlerse boşamaya da karar verebilirler (es-Sâbûnî, Tefsiru Âyâtil-Ahkâm, Dımaşk 1397/1977, I, 472; Hamdi Döndüren, Delilleriyle İslâm Hukuku, İstanbul 1983, s 398, 399)

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.