Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Eğitim & Öğretim > Tarih / Coğrafya

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
geometri, kutsal

Kutsal Geometri

Eski 07-26-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Kutsal Geometri



Kutsal Geometri Genel




"Kutsal Geometri" kavramı, sanatta ve mimaride olduğu kadar doğada da bulunduğu düşüncesiyle bizi yanıltabilir Neden bazı öğeler kutsalken diğerleri değildir? Bu sorunun kolay bir cevabı yoktur Ne var ki, belli geometrik ilişkilerin ve orantıların genellikle dini amaçlı yapılarda kullanıldığı şeklinde bir anlayış ortaya çıkmıştır Genel gözlemciler için bu orantılar sadece güzeldir

Sanatsal açıdan, bu müzikle özdeştir Farklı nota grupları kullanılarak uyumlu ya da uyumsuz melodiler yaratılabilir Gregoryan ilahileri gibi bazı müzikler bizi ruhsal dünyaya yaklaştırabilir Diğer müzikler ise bizi doğruca duygularımıza seslenebilir Gerçekten de, büyük düşünürlerden biri olan Pisagor, müzik, ses, sayı ve biçim arasındaki bağlantıyı göstermiştir

Dini gelenekte üç temel geometrik şekil temeldir; daire, üçgen ve kare Bunlar, varoluşumuzun üç seviyesini simgelemektedir; ruh, zihin ve beden Sayı sistemleri gibi, pergeli de ilk kez kimin kullandığı bilinmez Muhtemelen bir ip ve iki sopaydı ama bu gelişim fikirler ve biçimler dünyasına sembolik bir araştırmayı başlattı Bir pergel kullanılarak bütün geometrik şekiller çizilebilir Bazen "Büyük Geometrici" diye anılan Tanrı, sık sık pergel kullanırken betimlenmiştir

Geometri, sayı çalışmalarıyla da yakından ilgilidir Tam sayılar ideal kabul edilir Doğalarında bir tamlık, bütünlük vardır; oysa kesirli sayılar o sayıların henüz gelişim aşamasında olduklarını göstermektedir Bu açıdan bakıldığında, bazen yaratım sürecindeki ilah gibi algılanır Tam sayılar bilinebilir ama pi gibi oranlar sadece tahmin edilebilir ve bu yüzden de bilinmezdir Bu, her şeye nüfuz eden Tanrı'nın kavranamaz elidir

Ama sayılar gerek rasyonel (tam sayılar) gerekse irrasyonel (kesirli sayılar) olabilirken, geometri bu ayrımı birleştirir Bir daire yarıçapında rasyonel tam sayı prensibine uyarken, çevresinde uymayabilir ve irrasyonel kesirli sayı verebilir Bir kare ve köşegeni de benzer bir durum gösterebilir Örneğin; kenarları bir birim olan karenin köşegen uzunluğu 2'nin karekökü olabilir Kök kelimesi (karekök gibi) antik bir kavramdır ve doğadan gelmektedir Bir bitkinin kökü toprak altında gizlidir ama toprağın üzerinde yetişen şeyi ortaya çıkarır ve hisseder

Aynı şekilde, sayıların karekökleri gizlidir ama içlerinde gizlidir Örneğin; 16'nın karekökü 4'dür (4x4= 16) Ama 15'in karekökü irrasyonel bir sayıdır ve kolayca hesaplanamaz Sayıların kareköklerini bulmak, antik matematikçiler için önemli bir konuydu Ama bir sayının karekökü sayısal olarak hesaplanamıyorsa, geometrik olarak ortaya çıkarılabilirdi Böylece geometrinin gücü antik zihinlerde yerleşmeye başladı

Geometri, insan bilincinin üst düzeylerine bir giriş kapısıydı ve kutsal sanat ve mimaride önemli hale gelmesinin de nedeni budur Kutsal sanat ve mimaride orantıların kökenine indiğimizde, dini binalarda ve kutsal biçimlerde bulunan gizli geometriyi tanımlayacak en iyi yol olarak kutsal geometri kavramıyla karşılaşırız


DAİRE, ÜÇGEN VE KARE

Yaratılması en kolay geometrik şekil dairedir Bütün ihtiyacınız olan bir pergel veya sicim, sırık ve işaretleyicidir İçice geçmiş iki daire çizmek için pergeli ilk dairenin çevre çizgisi üzerine yerleştirip aynı boyda bir daire daha çizmeniz yeterlidir Bu vesica tasarımından, en önemli üç "kök" (22, 32, 52) çıkarılabilir

Dairelerin çevrelerini l olarak alırsak, elimize köşegeni karekök işareti 2 olan bir kare ve köşegeni karekök işareti 5 olan bir dikdörtgen geçer Çevre çizgilerinin kesiştiği en üst noktadan en alt noktaya kadar olan uzaklık bize bir üçgenin yüksekliğini karekök işareti 3 olarak verir Dikdörtgen, "altın anlam" orantısını bulmak için de kullanılabilir Daha sonra da göreceğimiz gibi, vesica ve 2'ye l dikdörtgen, antik ölçülerin temelidir

Üçgen, daire ve kare arasındaki geçiş formu olarak görülmektedir Zamanla tanrılar ve tanrıçalar arasında bir üçleme, baba, anne ve oğul sembolü haline gelmiştir; Mısır'da olduğu gibi Bu kavram, birçok dini inanç sisteminde temel olmuş ve Hıristiyanlık'da Baba, Oğul ve Kutsal Ruh olarak ortaya çıkmıştır Üçgenin en mükemmel şekli kenar uzunluklarının ve açıların eşit olduğu eşkenar üçgen kabul edilmektedir

Yaygın biçimde kullanılan diğer bir üçgen de, kendisinden çok daha uzun zaman önce ortaya çıkmasına karşın Pisagor'a ithaf edilmiştir Kenar uzunlukları tam sayı oranıyla gösterilmektedir; 3: 4: 5 Bu üçgen, dik üçgenin kenar uzunlukları tam sayı olarak ifade edilebilecek en basit şeklini sunmaktadır Basit sayısal oranlar alındığından, sanat ve heykelde olduğu kadar gözlemcilikte de çok kullanılmıştır Kefren Piramidi, buna dayanmaktadır

Daire, üçgen, kare ve dikdörtgen, kutsal mimarinin temeli olmuştur Geleneksel olarak, belli oranlarla birbirlerine bağlıdırlar Bu oranlar kozmosun özgün uyumunu göstermeye çalışmaktadır Böyle bir oranın adı Aristo tarafından "gnomon" olarak belirlenmiştir: "Orijinal şekile eklendiğinde ortaya çıkan şekili orijinaline benzeten şekil" Diğer bir deyişle, her ek adımda orijinal oran korunmaktadır Bunun bir örneği "altın anlam" oranının sayısal olarak ifadesi olabilir; l, l, 2, 3, 5, 8, 13, 21 gibi Bu sistemde son sayı, kendisinden önceki iki sayının toplamı olmaktadır Fibonacci serisi de buna güzel bir örnektir ama başkaları da vardır

Robert Lawlor, Sacred Geometry (Kutsal Geometri) adlı kitabında, 1:2 oranından çıkan Fibonacci serisine dayanan "gnomon" spiraller örneğini vermektedir Bu genişleyen şekillere bazen "dönen kareler" de denir; bu, doğal dünyada sık raslanan spirallere benzemektedir

Farklı oranlardaki gnomonları incelerken, önemli bir şeyi keşfettim 1:3 oranlı gnomonlardan biri, tam olarak Giza piramitlerine bağlıydı Bu orandan aynı zamanda Keops'un, Kefren'in ve Menkar'ın da temel oranları çıkabiliyordu Gelişim, bir çizgi üzerinde üç bitişik karenin çizilmesiyle başlıyordu ve bunlarla 1x3 oranında bir dikdörtgen yaratılıyordu Sonra gelişimin her aşamasında uzun kenar üzerine dizilmiş her kare çiziliyordu

İlk kare, 3:4 oranında bir dikdörtgen yaratıyordu Bunu ikiye katlamak Kefren'in oranını veriyordu; 6:4 3:4 dikdörtgene iki kare daha ekleyince, Keops Piramidi'nin 7:11 oranı ortaya çıkıyordu Bir kare daha eklenince Menkar Piramidi'nin 11:18 oranı oluşuyordu 3'e l'lik bir dikdörtgenle başlayan bu yöntem, piramitlerin taban ve yükseklik oranlarının belli bir matematiksel sistemle yürüdüğünü açığa çıkarmaktadır Tesadüfi ya da bilinçli olsun, uyumlu bir geometrik seri izlemektedirler

3:1 oranında bu kadar önemli olan nedir? Belki bu da Mısırlılar'ın Osiris, İsis ve Horus üçlemesini yansıtıyor olabilir Bundan asla emin olamayız ama bu kalıp, Mısır modeli hakkında değerli bir görüş sunmaktadır

Bu keşif, aynı zamanda Mısırlılar'ın kare ızgara kalıplarından yola çıkarak tasarımlarını yaptığını gösteren mimari yöntemlerine uymaktadır Mısır sanatında, ressamların ve heykeltraşların eserlerinde orantıları korumak için öncelikle ızgaralar oluşturduklarını gösteren birçok örnek vardır Bu ızgaraların basit sayısal oranları, Mısırlılar'ın bütün büyük sanatsal başarılarının temelinde yatmaktadır

Bu yöntem ayrıca Leonardo da Vinci gibi birçok Rönesans sanatçısı tarafından da kullanılmıştır Antik Mısır'da, bu yöntem Büyük Piramit'de karşımıza çıkmakta ve piramitleri bir yönden daha Marlborough Downs'daki şekillere bağlamaktadır

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.