Prof. Dr. Sinsi
|
Okul Öncesi Dönemde Gelişim
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÇOCUK GELİŞİMİ
0-2 YAŞ
ZİHİNSEL GELİŞİM
1-4 AYLAR:Bebekler yaşamlarının ilk ayında doğuştan geliştirmiş oldukları refleks tepkileri geliştirirler Biraz deneyim kazandıktan sonra çevresinde ki değişiklikleri algılamaya başlarlar örneğin ;1-4 aylar arasında ki bebek beşiğine asılan bir oyuncağın bazen sallanıp,bazen hareketsiz durduğunu fark edebilir
4-8 AYLAR:neden sonuç ilişkilerini ayırt etme becerisi başlar Hareketlerinin yarattığı sonuçları görmek ister Örneğin;Beşiğin kenarında ki ipe tesadüfen dokunduğunda ipin sallandığını ve ses çıkardığını fark ederse bir kez denemeden sonra ses duyabilmek için ipi çekmeye başlar
8-12 AYLAR:Neden-sonuçları daha iyi ayırt etmeye başlar Hedeflediği sonuçla arasına engel girerse bu engeli ortadan kaldırır Örneğin;oyuncağı sakladığınızda onu arar(örtünün altına saklanan oyuncağı örtüyü kaldırarak bulur )
12-18 AYLAR:Sorunlarının çözümü için yeni yollar aramaya başlar ve keşiflerinin sonucunu görmek ister
12-18 aylar da oyuncakları yere atma ve düşüşlerini izleme sık görülen davranışlardan biridir Artık bebeğimiz görüş alanında olamayan nesneleri daha sistemli aramaya başlamıştır Karmaşık hareketleri taklit eder Örneğin;ağabey veya abla tarafından yapılan oyunları tekrar etmeye çalışır,sayfa çevire bilir
18-24 AYLAR:Zihinden sonuca götürecek yollar aramaya başlar Örneğin;Yüksekte duran oyuncağı almak için yastıkları üst üstte dizer ve onların üstüne çıkarak oyuncağını almaya çalışır Zihinsel semboller kullanır Oyunlarında değişikler görülür Aile bireylerini taklit etmeye başlar Çok uzak olamayan geçmiş ve yakın gelecekle ilgilenen ve planlıya bilen bir çocuk halini alır
SOSYAL VE KİŞİLİK GELİŞİMİ
Bebek yaşamının ilk zamanlarında kendini diğer bireylerden ayırt edemez Kendini annesinin bir uzantısı olarak görür Kendini kucaklayan,görebildiği herkese karşı aynı davranır
1 -2 aylar arasında ayrım yapmadan insanlara karşı bağımlılık geliştirir Kendisiyle ilgilenen herkesle birlikte olmaktan zevk alır
7 -9 aylar arasında özel bağlılıklar geliştirir Özel bağ geliştirdiği tekbir kişiye bağlanır Alışkın olduğu kişiden ayrılınca tepki gösterir
9 aydan itibaren birden çok kişiyle bağlılık kurabilir 9 -12 aylarda yabancılardan korkup çekinir Bebeğin kendini ayrı bir varlık olarak görmesiyle birlikte benlik kavramı gelişmeye başlar Bebeğe gereksinimleri için imkanlar tanınması çocuğun benlik gelişimini olumlu etkiler Örneğin;Ağlayarak acıktığını belirtmesine fırsat verip ,ağladığında onu doyurursanız ,güven duygusunun oluşmasına fırsat verirsiniz İhtiyaç belirtmeden ihtiyaçlarını karşıladığınızda ise daha bağımlı kişilik yapısı geliştirir
DİL GELİŞİMİ
0-6 AYLAR:Geniş ölçüde seslendirme faaliyetinde bulunurlar Bebekler ağlayarak,sızlanarak
konuşma için bazı alıştırmalar yaparlar Ağlama esnasında konuşma için gerekli dudak,çene ve dil alıştırmaları yapılır 6 ayda bebeğe bir ses verildiğinde o da bir sesle tepki verir Kendi çıkardığı sesleri dinler ve bundan büyük keyif alır 8 ayda çocuğun sesli ifadeleri duygularını açığa vurur 10 ayda sesleri taklit etmeye çabalar 12 ayda ise çoğunlukla ilk kelimesini söyler
18 ayda tek kelimeli cümleler kurar
ÖZET!!!
0-2 YAŞ
·
Çocuğun çevresinde ki insanlara tamamen bağımlı olduğu ,ihtiyaçlarını ifade etmek için ağlamaktan başka donanımı olamadığı dönemdir
·
Kendi varlığının henüz farkında değildir,kendini annesinin bir uzantısı olarak algılar,ihtiyaçlarını karşılayan herkese bağlanabilir
·
7-8 Aydan sonra özel bağlılıklar geliştirebilir Yakınlarını tanır
·
Birincil ihtiyacı beslenme ,uyku vs dir Bunların karşılanmamasına dayanamaz
Konuşma için ön alıştırmalar yapar Bir yaş civarında ilk anlamlı kelimesini söyler
2 YAŞ
2 Yaş dönemi çocuğun yürümeye,konuşmaya ve kendi benliğini çevresinden ayrı olarak algılamaya başladığı dönemdir Bu yaşta ki hızlı gelişim,çocuğu bir çok açıdan bağımsız hale getirir Dil ve motor becerilerinin kazanılmasının bağımsızlığa etkisi büyüktür Bu dönemde çocuk heyecanlarını göstermeye kendini bağımsız bir varlık olarak tanımaya başlar Kendini kanıtlamaya çalışır Taklit,utanma,rekabet gibi sosyal tepkiler ise ikinci yılın sonuna doğru gelişmeye başlar Çocuk artık aile dışı bireylerle bir araya gelmekten hoşlanır 
Kişilik gelişimi açısından 2;6 yaş hayatın önemli kriz dönemlerinden biridir
Şerkeşlik Evresi”denilen bu dönemde çocuk dengesiz ,olumsuz,karasız ve isyankar davranışlar içine girer Büyüklerin sözünü dinlemez,tersini yapar Çevresine hakim olma arzu taşır Çevrenin engelleriyle karşılaşarak ilk psikolojik çatışmaları yaşar Bu dönem her çocuğun yaşadığı doğal geçiş evresidir,kişiliği geliştirir
2-4 yaşlar arası sorgu çağı adını da alır İki yaş dolaylarında başlayan sorgu çağı,dört yaş dolaylarında en üst seviyeye varır Çocuk ısrarla nasıl ve niçin sorularını sormaya başlar Anne-baba bu sorulara hassasiyetle cevap vermelidir
Normal gelişim devresinde iki yaş çocuğunun konuşmaya başlamış olması beklenir sözcük dağarcığı hızla gelişir İhtiyacı olan sözcükleri öğrenir İfade ettiğinden çok daha fazla sözcüğü anlar Ben,beni,sen zamirlerini kullanır
İki yaşında çocuk artık sembolik oyunlar oynamaya başlar Ortaya çıkan isteklerini doyurmak için oyunu kullanır Yakın çevrede ki davranışları taklitle oyuna yansıtır
ÖZET!!!
2 YAŞ
·
Konuşma , yürüme başlamıştır
·
Kendi benliğini anlamaya başlaması ile birlikte daha bağımsız davranır
·
Heyecan,duygu ve isteklerini belirtir
·
Aile dışı bireylerle daha çok ilgilenir ve bir arada olmaktan hoşlanır
·
Soru sormaya başlar bu sorular daha çok Bu ne ? tarzındadır
2,5 yaşına geldiğinde anne babaları zorlayan ancak kişilik gelişimine katkısı olan
serkeşlik dönemi olarak adlandırılan bir dönem başlar Çocuk; dengesiz ,inatçı,olumsuz,karasız ve isyankar davranır Hiç olmadık bir zamanda öfke nöbetine tutulabilir Bu dönem doğal bir dönemidir Öfke nöbetlerine öfkeyle karşılık vermek yerine anlayışlı davranmak doğru yaklaşımdır
NASIL YARDIMCI OLURSUNUZ ?
·
Çabalarını destekleyin,hatalarını görmezlikten gelip,başarılarını ÖVÜN Başarılı olması için fırsat verin ·
Kendini göstere bileceği yeni şeyler denemesi için fırsat verin Bağımsızlığını,girişimciliğini destekleyin ·
Hırçınlaştığı,öfke nöbeti geçirdiği dönemlerde sakin ve sabırlı bir tutum izleyin Olumsuz davranışlarını görmezlikten gelip ,kısa bir süre ilgisiz kalın,dikkatini başka yöne çekmeye çalışın ·
Bu yaşta çocuğunu kalem tutmaya ,karalamalar yapmaya başlar Siz de ona kalemler,boylar vererek büyük kağıtlara çizim yapmasını sağlayın Bu faaliyetler enerjisini de boşaltmasına da yardımcı olur ·
Dil gelişimini desteklenmek için bol resimli ,az yazılı hikaye kitaplarıyla ilgilenmesini sağlayın
3 YAŞ
Oyun çağı olarak isimlendirilen üç yaş dönemi çocuğun cinsiyet ve benlik duygusunun geliştiği dönemdir Motor becerilerin gelişmesiyle çevre üzerinde egemenlik kurmakta ve bunu giderek geliştirmektedir Sayı sayma,şarkı,şiir öğrenme ve çevreyle ilgili sorular sorma gibi alanlarda dil ve bilişsel yetenekleri ilerlemektedir
Kazandığı güven ve özerklik duyguları oranında yavaş yavaş çevresini keşfeder Bu nedenle kendi bedenine,cinsel farklılıklara ,olup bitenlere karşı ilgisi artar Bu dönem cinsel kimliğin belirlendiği dönemdir Çocuğun cinsiyetiyle ilgili sorular sorduğu görülür
Konuşması dil kurallarına daha uygun hale gelmiştir neden sonuç ilişkileri olan cümleler kurmaya başlar Kelime dağarcığı gelişmiştir Üç yaş çocuğu ben merkezci bir düşünce yapısına sahiptir Çocuk herkesin dünyasını ,kendi dünyası gibi algılar,herkesin kendi gibi düşündüğüne inanır Cansız varlılara canlılık atfeder Çiçekleri kopardığında ağlaya bileceğini düşüne bilir Bu Düşünce yapısı dört yaş sonuna kadar kendini göstere bilir
Üç yaşında ki çocuğunuzu kimse onu dinlemese de konuşurken görebilirsiniz Bu ben merkezci düşünce yapısının bir ürünüdür
Bu yaşta çocuklar basit anlamda insan resmi çizmeye başlar İnsan figüründe baş en önemli bölümü oluşturur
Çoğunlukla kendi başlarına oynamayı sürdürür Hayal oyunları oynar,hayali arkadaşlar yaratır,bunları gerçek gibi algılar Büyükleri taklit etmeye beşler bundan hoşlanır
ÖZET!!
3 YAŞ
·
Cinsiyet ve benlik duygusunun geliştiği yaştır Kendi bedenine ,cinsel farklılıklara , olup bitene karşı ilgi duyar Cinsellikle ilgili sorular sorar
·
Ben merkezcidir Herkesin kendi gibi düşündüğü yada olma olması gerektiğini düşünür ·
Cansız varlıkları canlılarından pek ayırt edemez , onlarında canlarının yanabileceğini, ağlaya bileceğini,konuştuğunu düşünür ·
Çoğunlukla kendi başına oynamayı tercih eder,hayali oyunları yoğundur
İnatçılık bu dönemin en belirgin özelliğidir Çocuklar inatlaşmak onun inadını artırmaktan başka işe yaramaz
NASIL YARDIMCI OLURUZ ?
·
Cinsel kimliğini geliştirmekte olan çocuğunuz size sık sık ben kimim ,nereden geldim gibi sorular yöneltecektir Bu sorular merak duygusunun uzantısıdır Bu durumu yadırgamak,ayıplamak yerine ona yaşına uygun cevaplar vere bilirsiniz
·
Diğer çocuklarla olması için ona ortam hazırlayarak sosyalleşmesine katkıda bulunun Yaşıtlarıyla olması sosyal ve dil gelişimini olumlu yönde etkileyecektir
·
Bağımsızlığı geliştirmesi için fırsat tanıyın Kendi seçimlerini yapması için fırsat verin Seçimlerine saygılı olun 
·
Uyması gereken kuralları öğretirken ayıp yapma yerine istenmeyen davranışı unutturmaya çalışın Onunla çatışmaya girmeniz gelecek yıllarda inatçı bir yetişkin olmasına neden olabilir 
·
Büyük kağıtlar kalemler temin ederek resim yapmasını teşvik edin
·
Büyüklerin okuduğu,anlattığı hikayeleri dinlemekten çok hoşlanan çocuğunuza fazla karmaşık olmayan öyküler okuyarak dil gelişimini destekleyin
4 YAŞ
4 Yaş çocuğu üç yaş çocuğundan farklı olarak kendi dışında dünyanın kuralları olduğunu ve başkalarının hakları olduğunu görür ve beklemeyi öğrenir Üç yaş çocuğundan daha sakin,daha uyumlu ve daha kolay kontrol edilecek durumdadır Dört yaşında ki çocuğunuz artık kendi kendine hareket edebilen,konuşup soru sorabilen ,kendi hakkında bilgi veren ( adı soyadı yaşı  gibi) bir çocuktur Kendisiyle oynaması için arkadaşa ihtiyaç duyar yaşıtlarıyla oynamaya başlar Arkadaşlarını her iki cinsiyetten de seçer ancak bu yaşta kurulan oyun grupları çabuk dağıla bilir
Konuşması dil bilgisi kurallarına uyar ve anlaşıla bilir Konuşması daha az sayıda da olsa çocuksu nitelikli sesler içerir İki yaşında başlayan sorgu çağı bu yaşta en hat seviyeye ulaşır Herşeyin nedenini bilmek ,öğrenmek ister Ne,nerede,kim ;gibi soruları çok sık tekrarlar Anne ;baba Çocuğun sorularını hassasiyetle cevaplamalıdır Uzun öyküler dinlemekten çok hoşlanır,şiir ve şarkılarla ilgilenir
Çizimleri daha anlaşılır nitelikler kazanmıştır Kol ve bacakları temsil eden uzantıları çizerek çöp adamlar çizmeye başlar
Dört yaş çocuğunun tipik özelliklerinden biride çok hareketli olmasıdır Tırmanma,sıçrama,atlama,hızla pedal çevirme gibi faaliyetleri çok sever
ÖZET!!
·
Başkalarının fikirleri ve kuralları olduğunun farkına varır Beklemeyi öğrenir
·
3 yaş çocuğuna oranla daha uyumlu,sakin ve kontrol edilebilir
·
Arkadaş edinmeyi sever ve buna ihtiyaç duyar
·
Soru sorma davranışı çok artmıştır Niçin,neden sorularını çok sorar
Cinsellikle ilgili sorular azalsa da anne veya babayla evlenmek istediğini ifade edebilir Bu istek karşısında uygun ve çocuğu utandırmayacak,suçluluk duygusu oluşturmayacak cevaplar verilmelidir
NASIL YARDIMCI OLABİLİRİZ ?
·
Dil gelişimini desteklemek için ,onunla konuşurken tam ve düzgün cümleler kurun
·
Çocuğunuzun,sorgu çağında olduğunu düşünerek ,tüm sorularına sabırla cevap verin çünkü çocuğunuz sizin cevaplarınızı ilgi ile izleyecektir Çocuğunuzun sorduğu sorular,onun ilgilerini çevresini tanıma çabalarını ve öğrenme isteğini göstermesi açısından önemlidir Büyüğünce öğrenirsin,babana sor” türü cevaplar onun öğrenme isteğini azaltacağı gibi size olan güvenini de azaltacaktır
5 YAŞ
5 yaş çocuğu daha bilgili ve olgun bir birey görünümündedir dostça biryaklaşım içindedir en belirgin özelliği dengeli oluşudur 4 yaşındaki çocuk için yarım bırakılan faaliyetlere duyarsızken 5 yaş çocuğu başladığı işi bitirir
Bu yaşta çevresine ait keşiflerde bulunur Yetişkinin desteğine daha az ihtiyaç duyar,yetişkin dünyasına olan ilgisi artmıştır Oyunlarında yetişkin dünyasının ciddi uğraşlarını konu alır Öğretmen ,şoför ,anne ;baba yada doktor rolleri edinir Anne baba tarafından fırsat verilirse basit ev işlerine yardımcı olabilir Sorumluluk alma konusunda deneyimler yaşar
Arkadaşlarıyla olmaktan çok hoşlanır ve oyun grupları 4 yaşa oranla daha uzun sürer Canlı ,hareketli bir görünüm içindedir Konuşmayı,soru sormayı,masal-öykü dinlemeyi ve anlatmayı sever
Özet !!
*Çevresine karşı dostça bir tutum içindedir En belirgin özelliği olgun oluşudur
*Yetişkin desteğine daha az ihtiyaç duyar Yetişkin dünyasına olan ilgisi artmıştır
*Sorumluluk konusunda deneyimler yaşar
*Arkadaşlarla olmayı çok sever
*Nedenlerle ve niçinlerle ilgilenir
NASIL YARDIMCI OLURSUNUZ ?
·
5 YAŞ ÇOCUĞU NEDENCİ BİR MERAK İÇNDEDİR Olayların nedenleriyle ve niçinleriyle ilgilenir Çocuğunuzun sorularını gerçekçi bir şekilde cevaplayarak öğrenme merakının kırılmamasına yardımcı olabilirsiniz
6 YAŞ
6 yaşın başlarında çocuk dengesiz ve olumsuz tavırlarıyla dikkat çeker 6 yaş çocuğu değişmekte olan bir çocuktur Anne baba bu değişikliği anlamlandıramaz Tembel,karasız ve inatçı görünümdedir 2;5 yaşında yaşamış olduğu güçlükleri tekrar yaşar Bu bir geçiş dözemidir Bedensel ve psikolojik değişiklikler olur
Okula başlamasıyla birlikte arkadaş sayısında artma görülür Grup oyunları ağırlık kazanır Oyun arkadaşlarını kendi cinsiyetinden seçer
ÖZET !!
·
Çocuk dengesiz ve olumsuz tavırlarıyla dikkat çeker Değişmekte olan bir çocuktur,anne-baba bu değişikliği anlıyamaz Tembel,kararsız inatçı görünümündedir
·
Arkadaş sayısı artar,grup oyunları çoğalır Oyun arkadaşlarını genellikle kendi cinsiyetinden seçer
·
Hayali oyunlar hala önemlidir
·
Okula başlamayla birlikte sosyal yaşam ,aileden kopuş sancıları yaşanabilir
PSK SİNEM ERUSTA
|