![]() |
Arkhe Ve Doğa Felsefesi(İlk Fizikçiler) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Arkhe Ve Doğa Felsefesi(İlk Fizikçiler)Dinsel düşünceden kendini sıyırarak bilimsel bir niteliğe dönüşen ilk düşünce anlamındaki felsefe, İ ![]() ![]() ![]() Antikçağ Yunan düşüncesinin ilk üç düşünürü Thales, Anaksimandros, Anaksimenes Milet’lidir ![]() Milet okulu’na, Efes’li Herakleitos’u da kapsayarak, İyonya okulu (Os ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evrendeki her şeyin kendisinden yapılmış olduğu ilk neden ya da ilk özdek (Yu ![]() ![]() ![]() ![]() Onların karşılık aradıkları bütün nesnelerin yapılmış olduğu ilk özdek nedir? sorusu da Aristoteles tarafından ortaya konulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Milet’lilerin varsayımlarını, daha önce gelişmiş, özellikle Mısır ve Babil, bilgileri üstüne kurdukları kesindir ![]() ![]() Felsefenin ilk kurucuları sayılmaları da bu yüzdendir ![]() ![]() Thales "ilk neden su’dur" demekle pratik yarar düşüncesinden kuramsal bilgi düşüncesine ilk sıçrayan kişi olarak önem kazanmıştır ![]() ![]() "Felsefeyle ilk uğraşanlar, bütün nesnelerin ilk temel (Arkhe)’inin özdek olduğunu sanıyorlardı ![]() ![]() [img]images/imported/2011/03/thales1-1 ![]() Bu türlü felsefenin asıl başı olan Thales, bunun su olduğunu söylüyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Thales’in yaşadığı çağda Miletos kenti, önemli toplumsal ve ekonomik gelişmeler içindeydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Thales, böylece, dünyaya, filozofların isterlerse zengin olabileceklerini, ama tutkularının başka türden olması nedeniyle yoksulluğu yeğlediklerini de göstermiştir ![]() Thales, sudan ve denizden, ondan çıkan bütün canlılıkla birlikte denizsel bir enginlik ve sonsuzluğu da anlıyordu ![]() Kendisini izleyen Anaksimandros, Thales’in ilk nedeni su’yun yerine, sonsuz ve sınırsız (Yu-Aperion)’lığı koyarken bu düşünceden esinlenmiş olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Milet’li fizikçi-düşünürlerin üçüncüsü olan Anaksimenes’e göre hava, seyrekleşerek ateşi ve yoğunlaşarak yeli, bulutu, suyu, toprağı ve taşları meydana getirir ![]() ![]() ![]() ![]() "Nesnelerin yapılmış olduğu madde nedir? Bu soruyu soran Aristoteles’tir ![]() ![]() ![]() ![]() [img]images/imported/2011/03/800pxThales_theorem_5svgpng-1 ![]() Anlaşıldığına göre, onların uğraşmış olduğu meselelerin başında bilim tekniği meselesi geliyordu ![]() ![]() ![]() Babilonya’lılar gibi gözlemleyen kimselerdi ![]() İkinci olarak mekanik sanatlarla uğraşıyorlardı ![]() ![]() ![]() Milet’lilerin orijinalliği, göğü ve meteorları anlamak için kullandıkları birtakım teşbihleri seçme tarzlarındadır gibi görünmektedir ![]() ![]() Bu gözlemlerinden biri de özellikle gemicilikle uğraşan Milet’liler için kara ve deniz fırtınalarının gözlenmesiydi ![]() ![]() [img]images/imported/2011/03/anaximandros-1 ![]() Anaksimandros bunları açıklamaya uğraşırken bulutla tıkalı kalan yelin kendi şiddetiyle bulutu parçaladığını ve şimşekle gökgürültüsünün de bu ani parçalanışla bir arada belirdiğini görüyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anaksimandros daire biçimindeki bu kılıflardan döner olanlarının üç tane olduğunu kabul ediyordu ![]() ![]() ![]() ![]() İmdi Anaksimandros’a göre söz konusu olan neden’in muhakkak ki yağmurların, fırtınaların ve yellerin başlangıcındaki nedenden ibaret bulunduğu sanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Demek oluyor ki Anaksimandros, canlı varlıkların güneşin ısısıyla buğulanan nemlilikte (rutubette) doğduklarını kabul ederken, sadece, pek eski bir görüşü izlemiş oluyordu ![]() Bütün bunlar bize, Milet öğretisinin merkezi olarak Aristoteles’in ileri sürdüğü ilk töz’ün anlamını açıklamamıza olanak sağlayabilir ![]() ![]() Milet düşünüşünün gelişmesine bakılırsa, şüphesiz ki bu sudan, denizden ortaya çıkan bütün hayat ile birlikte denizin engin’liği gibi bir şey anlamak gerekir ![]() Anaksimandros’u Thales’in su’yu yerine kendisinin sonsuz dediği şeyi koymaya sevkeden şey neydi? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anaksimenes, hava’yı ilke olarak almakla Anaksimandros’tan uzaklaşmaz ![]() Hava deyimi, ancak sonsuz’un mahiyetini açıklar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Antikçağ Yunanlılarının ilk düşünceleri özdekçi bir yapıdadır ![]() Thales’in su’yu, Anaksimandros’un belirsiz ve sınırsız’ı, Anaksimenes’in soluk-hava’sı, Herakleitos’un ateş’i, hatta Anaksagoras’ın nus’u hep özdektir ![]() Ruh kavramını hafiften kurcalayanlar bile özdeği yadsımaya cesaret edememişlerdir ![]() ![]() ![]() Tam bu sırada iki büyük Abdera’lı, Leukippos’la Demokritos, özdeğe gerçek bir temel buluyorlar ![]() ![]() İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [img]images/imported/2011/03/demokritos_2-1 ![]() Özdek artık su, hava, ateş vb ![]() ![]() Onlara göre atom, özdeğin artık bölünemeyen en küçük parçasıdır ![]() ![]() Örneğin bir kaya parçası, bir ağaç, bir insan, bir yıldız atomlar yığınıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Abdera’lıların atomculuğu, Epikuros’la Lucretius’un aracılığıyla Gassendi ve Bacon’a ulaşarak doğabilimlerinin doğuşunu sağlayacaktır ![]() ![]() * Orhan Hançerlioğlu-Düşünce Tarihi |
![]() |
![]() |
![]() |
Arkhe Ve Doğa Felsefesi(İlk Fizikçiler) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Arkhe Ve Doğa Felsefesi(İlk Fizikçiler)Arkhe Yunanca bir sözcüktür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Modern felsefeye gelmeden önce doğa felsefecileri olarak ta bilinen arkhe problemi üzerinde duran filozofların kısa kısa görüşlerini hatırlamak faydalı olacaktır ![]() Thales Yaşadığı (Milet) ve gezdiği (özellikle Mısır) yerlerde suyun hayat verdiğini görmüş ve varlığın özünün (arkhe) “su” olduğunu ileri sürmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() Anaksimandros Thales gibi arkhe sorunu ile ilgilenmiş ve evrenin özünün, ilk ana maddesinin ne olduğunu sorgulamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Anaksimenes Canlı olan her şeyin nefes aldığını, canlılığını yitiren şeylerinse bu nefeslerini ve sıcaklıklarını kaybettiklerini gözleyerek, varlığın özünün bu sıcak nefes olduğunu savunmuştur; buna “hava” (psüke) adını vermiştir ![]() ![]() Herakleitos Herakleitos’ a göre evrenin ana maddesi “ateş”tir ![]() ![]() ![]() ![]() Herakleitos’ da evren devamlı akan bir süreçtir, başı sonu olmayan bir değişmedir; hiç durmayan bu değişme içinde değişmeden kalan hiçbir şey yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pythagoras Pythagoras, her şeyin kendisinden çıktığı arkhe olarak “sayı”yı görmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Parmenides Parmenides, felsefesini, değişmeyen, hareket, etmeyen, bölünmeyen şeye, bir tek kurala bağlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elealı Zenon Zenon, çokluğu ve hareketi varsaymanın düşünülemeyeceğini, böyle bir düşüncenin insanı çelişmelere sürükleyeceğini göstermeye ve kanıtlamaya çalışır ![]() ![]() ![]() Ksenofanes Ksenofanes, halk dininin Tanrıları insanlaştırmasına karşı çıkmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Empedokles Empedokles’e göre evrenin özünü oluşturan, gerçekten var olan dört öğe vardır ![]() ![]() ![]() Anaksagoras Anaksagoras, varlığın ilkeleri olarak sonsuz sayıda “tohum” (spermata) olduğu sonucuna ulaşmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Demokritos Demokritos’ a göre evrenin ilk ana maddesi “atom” parçacıklarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Sokrates öncesi doğa filozoflarının ele alıp çözmeye çalıştıkları sorunlara genel olarak baktığımızda maddi bir öğeye dayanarak doğadaki “oluşumu”, “değişimi” bir dayanışma içerisinde açıklamaya çalıştıklarını görürüz ![]() ![]() ![]() ![]() Sokrates öncesi doğa filozofları maddi öğeyi her neyle özdeşleştirirlerse özdeşleştirsinler, yaşamdan ölüme, değişimden kalıcılığa, varlıktan yokluğa her şeyi birbiriyle ilişkili bir bütünlük içinde, bir dayanışma içinde anlaşılır, açıklanır kılmayı amaçlarlar ![]() Arkhé sorunu, varlığın “ilk ilkesinin” ne olduğu sorusu biçiminde ele alındığında, Sokrates öncesi filozofların arkhé kavramı kendi başına varlığın ne olduğunu açıklamaya yönelik olmaktan çok, varlığa ahlaksal bir anlam yükler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sokrates öncesi doğa filozofları için evren (kosmos), düzensizlikten, karmaşıklıktan (kaos) çıkıp uyumlu bir düzene kavuşmuş doğadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evreni ahlaksal olarak dayanışır kılmak için Sokrates öncesi filozofların hepsi, ileri sürdükleri birbirinden farklı arkheyi yöneten bir güç tasarlamışlardır ![]() ![]() Sokrates öncesi filozoflar doğayı sürüp giden bir çekişme, bir gerilim ortamı olarak görürler ![]() ![]() ![]() ![]() Biraz daha ileri gittiğimizde Orta Çağ'ın sonundan itibaren [Rönesans]'la birlikte hem felsefe alanında yeni bir canlanma meydana gelmeye başlamış, hem de bilimler de önemli gelişmeler kaydedilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bakıldığında Doğa felsefesi ve doğa bilimi 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Temel olarak arkhe problemi çıkış noktası temsilcileri ve daha sonraki uzantısından bahsetmeye alıştım bu konu çok kapsamlı ve geniş su götürür, ayrıntılı bir konudur fakat gerek her arkadaşın anlayabilmesi gerekse zaman darlığı bu boyutta ele almama olanak verdi umarım faydalı olur ![]() ESMA BULUT |
![]() |
![]() |
|