![]() |
Eğitim Felsefesi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eğitim FelsefesiEğitim felsefesi; eğitime yön veren , amaçları şekillendiren ve eğitim uygulamalarına yol gösteren bir disiplin veya sistemli fikir ve kavramlar bütünüdür ![]() Eğitim felsefesi; eğitimi bir bütün olarak ele alan ve kültürün vazgeçilmez bir öğesi biçiminde düşünen özenli , eleştirici ve yöntemli çalışmaların tümüdür ![]() Eğitim felsefesi; eğitim uygulamalarına yön veren bir disiplindir ![]() Çünkü , eğitimde uygulama değeri olmayan bir fikir ve düşünce sistemi fazla anlam taşımaz ![]() Bu yönü ile eğitim felsefesi eğitim uygulamalarını sürekli eleştirici bir yaklaşımla değerlendirmek , uygulamaların dayandığı teorik temelleri incelemek ve eğitim uygulamaları için ülke gerçekleri ve ihtiyaçları , toplumun , kültürün ve insanın niteliği ile tutarlı eğitim teorileri ortaya koymak durumundadır ![]() *Eğitim felsefesi;eğitimin amaçlarını , kimin niçin eğitileceğini , ülkenin felsefesi ile tutarlı olarak koymak durumundadır ![]() Bir ülke insanlarının hayat görüşleri , inançları ve değerleri eğitim amaçlarına yansır ![]() Eğitim felsefesi epistemoloji (Bilgi felsefesi) den de yaralanır ![]() ![]() Eğitimle uğraşanlar felsefeden yaralanarak en azından felsefenin süzgecinden eğitimle ulaşmak istedikleri hedefleri ortaya koyar ve uygulamaları değerlendirmek için standartlar ve normlar formüle ederler ![]() ![]() Eğitim felsefesinde ortaya konan eğitimle ilgili düşünce kuramları normal felsefeden esinlenen yaklaşımlardır ![]() Eğitim felsefesi de (felsefe gibi) eğitimi; bütün unsurları doğrudan ve dolaylı ilgili olduğu bütün alanları dikkate alarak bir bütün olarak kavramlaştırmak durumundadır ![]() EĞİTİM FELSEFESİNİN İŞLEVLERİ -Eğitimin felsefesi eğitimin hedeflerinin seçiminde , hedeflerin topluma , bireye uygunluk derecesinin tayin edilmesini ve hedefler arasındaki tutarlılığın kontrol edilmesini sağlar ![]() -Eğitim felsefesi eğitimin amaçlarının saptanmasında toplumun özelliklerinin , bireyin ihtiyaçlarının ve “konu alanı” gereklerinin hangi yönlerine ağırlık verileceğinin belirlenmesinde etkin rol oynar ![]() -Eğitim felsefesi , eğitim bilimleri ve eğitimle ilgili diğer bilimlerin bulgularını bütünleştirerek eğitim uygulamalarına çok yönlülüğü , geniş açıdan bakmayı getirir ![]() -Eğitim felsefesi öğrenme kuramlarını geniş bir perspektif içinde inceleyip çeşitli kuramların deneysel çalışmalarla ortaya konan bulgularını bütünleştirir ![]() ![]() -Eğitim , insanın bütün yaşam süresi ve faaliyet alanlarıyla ilgilidir ![]() ![]() -Eğitim felsefesi bir başka fonksiyonu halihazır eğitim faaliyetlerinin dayandığı teorik temelleri incelemek ve bunları eleştirmektir ![]() ![]() -Eğitim felsefesi , eğitim kuramlarının geliştirilmesi ile uğraşır ![]() -Bilimsel bilgiler ile uygulama sonuçlarını birleştirerek ülkenin toplumsal , kültürel , ekonomik yapısı ve değerleriyle tutarlı kuramlar geliştirme eğitim felsefesinin en önemli fonksiyonlarından biridir ![]() -Eğitim felsefesi eğitimci ve öğretmenin eğitimi bütün yönleriyle görmesine yardım eder ![]() EĞİTİM AKIMLARI 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() İLERLEMECİLİK Pragmatik (faydacı)felsefenin eğitime uygulanışıdır ![]() Pragmatik felsefe değişmeyi gerçeğinin esası olarak görür ![]() Bu nedenle de eğitimin sürekli bir gelişim içinde olduğu öne sürülür ![]() Eğitimciler yeni bilgi ve çevredeki değişmeler ışığında politika ve yöntemlerini ayarlamaya hazır olmalıdır ![]() Eğitimin özü , tecrübenin sürekli olarak yeniden inşa edilmesindedir; topluma uyum , dış dünyaya uyum , belli doğruluk , iyilik , güzellik kurallarına uyumda değil ![]() İlkeleri 1 ![]() ![]() İlerlemeciler, çocuğun bir bütün olarak görülmesi gerektiğini kabul ederler ![]() ![]() Çocuklar ilgi, kapasite ve özelliklerine uygun bir eğitim programı içinde yetişmelidir ![]() 2 ![]() ![]() İlerlemeci eğitim görüşünde bilginin soyut olarak elde edilmesi ve bilginin öğretmen tarafından çocukları zihinlerine doldurulması görüşü yer almaz ![]() Bilgi önemli ve anlamlı ise, insanlar o bilgi ile birşeyler yapabilmelidir ![]() Bilgi etkileşim içinde aktif olarak kazanılmalı ve çocuğun ilgilerine bağlı olarak öğrenilmelidir ![]() Problem çözme bilgi edinmede esastır ![]() Bilgi yaşantı edinmede, yaşantıları geliştirmede ve yeniden düzenlemede bir araçtır ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Okul, çocukların eleştirici güçlerini kullanarak yaşadıkları bir yer olmalıdır ![]() Okulda çocuğa uygun öğretim ortamları hazırlanırken, hayatında karşılaşacağı durumlara yer verilmelidir ![]() 4 ![]() ![]() Çocuklar kendi gelişimlerini kendileri plânlamalı, öğretmen de bu durumda onlara rehberlik etmelidir ![]() Öğretmen, öğretme ortamını hazırlayıcısı, yol göstereni ve koordinatörüdür ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() İlerlemeciler,bireyin dinamik yönüne ağırlık getirerek, onun grup sürecine katılarak, bilimsel yöntemleri kullanarak kendi kendisini gerçekleştirmesine önem vermektedir ![]() ESASİLİK (Essentialism) Esasicilik bir felsefeye bağlı olmaktan çok doğrudan doğruya bir eğitim hareketi olarak ortaya çıkmıştır ![]() Birçok felsefi sistem ve görüşle uyum halindedir ![]() Esasiciler daha çok programların konu alanı üzerinde durur ve zamanın tecrübesinden geçmiş kalıcı temel konuların ve değerlerin seçimine önem verirler ![]() Öğretmen otoritesinin sınıfta yeniden oturtulmasını savunurlar ![]() Bu görüşe göre geçmişten gelen temel bilgi ve değerlerin önemli yanları korunup yeni kuşaklara öğretilirse, yeni kuşaklar geçmişin başarıları üstüne daha mükemmel bir uygarlık yaratabilirler ![]() Esasiciler okul programlarının geliştirilmesinde ağırlığı konu alanına verirler ![]() Konu alanının merkez alındığı programlar bu görüşün ürünüdür ![]() İlerlemeciler öğrenciye verdikleri serbestlik ve programda öğrenci ilgisine verdikleri aşırı önemden dolayı eleştirirler ![]() İlkeleri 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Disiplin eğitimde çok önemli bir yer tutar ![]() ![]() Öğrencilere başlangıçta bazı şeyleri öğretmek zor gelebilir ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Esasicilere göre, tarihin süzgecinden geçmiş temel bilgiler çocukluğun kendi tecrübelerinden daha önemlidir ![]() Programların çekirdeğini oluşturan teorik dersler, matematik, fen ve yabancı dillerdir ![]() 5 ![]() ![]() Eleştirel Sonuç;İlerlemecilerin önem verdikleri “problem çözme” yeteneği her konuya uygulanamaz ![]() İnsanlığın süzgecinden geçen temel bilgiler soyut niteliktedir ![]() ![]() ![]() DAİMİCİLİK (Prennialism) Bu akımın temelinde “Klasik realizm” yatar ![]() Bu eğitim görünüşü aynı zamanda idealistlerin bir çoğu da destekler ![]() Eğitimin evrensel nitelikteki belli gerçeklere göre şekillendirilmesi üzerinde dururlar ![]() ![]() İnsanların bu değişmez ebedi gerçeklere göre yetiştirilmesi gerekir ![]() Eğitim sağlam ve doğru karakterli insan tipi yetiştirme işiyle meşgul olmalıdır ![]() İnsan doğasının en iyi yanı “akıl”dır ![]() Bu nedenle, eğitimde insan zihninin gelişmesine (entelektüel eğitime)önem verilmesi gerekir İlkeleri 1 ![]() 2 ![]() İnsanın en önemli özelliği düşünme yeteneğidir ![]() ![]() ![]() ![]() Özgürlük:İstediğini, düşündüğünü yapma Sorumluluk: Yaptıklarının neticesine katlanabilme Sorumluluk için özgür olmak şarttır ![]() 3 ![]() ![]() Eğitimde amaç, insanların dünyanın durumlarına uymalarını değil, değişmez gerçeklere (ideal-ide) uymalarını sağlamaktır ![]() Gerçek değişmez, her yerde aynıdır ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Daimicilere göre, okullar hiçbir zaman gerçek hayatın bir kopyası veya toplumun bir benzeri olamaz ![]() Okulun amacı, insan zihnini geliştirmek olmalıdır ![]() Daimciler “eğitim hayta hazırlıktır” derken, öğrencinin kültürel mirası ve değerleri benimsemesi, bu surette değerlerinin farkında olunmasının sağlanması ve onların gelişimine katkıda bulunması olarak yorumlamaktadırlar ![]() ![]() 5 ![]() ![]() Çocuklara belli zamanlarda önemli olan bilgiler yerine her zaman her yerde ve her yaşta geçerli bilgi ve değerler kazandırılmalıdır ![]() ![]() 6 ![]() ![]() Öğrencilere evrensel sorunlar ve insanlığın üstün nitelikteki dilek ve istekleri edebiyatta, felsefede, tarih ve tabii bilimlerde geliştirilmiş olan eserler yoluyla öğretilmelidir ![]() İnsan doğasının evrenselliği ve insan aklının en iyi ve en güzel eserleri klasik yapıtlarda örneklendirilmiştir ![]() ![]() YENİDEN KURMACILIK (Re-Constructionism) Bu eğitim akımı ilerlemecilik akımının bir devamıdır ![]() Son gelişen akımlardan biridir ![]() Akımın dayandığı felsefe “pragmatizm” dir ![]() John Dewey, Isaac Bergson, T ![]() ![]() Eğitimin amacı toplumu yeniden düzenlemek ve toplumda gerçek demokrasiyi yerleştirmek olarak kabul edilmektedir ![]() Eğitim açık seçik bir sosyal reform hareketi geliştirmede önemli araçlardan biridir ![]() Eğitim yeni bir toplumsal düzen (social order) yaratmaya girişmelidir ![]() Toplumsal değişmede temel sorumluluk okullardadır ![]() Bu işte esas güç öğretmenlerdedir ![]() Okul yeni bir toplumsal gelişmeye imkan verecek biçimde geleceğe yönelik olmalıdır ![]() Bu akımın önemli özelliği, eğitimin davranış bilimlerinin bulgularına dayalı olarak toplumu yeniden inşa edeceğine inanılmasıdır ![]() VAROLUŞÇULUK (Egzistansiyalizm -Existantialism) Bu akımın dayandığı felsefe varoluşçuluktur ![]() ![]() ![]() Varoluşçular insana önem verirler ![]() Varoluş özden önce gelir ![]() İnsan hayatı süresince ne yapacağı hakkında kararı kendisi vermelidir ![]() Her insan kendisinden, kendi değer yargılarından sorumludur ![]() Bu felsefenin eğitime getirmek istediği unsur “İnsan Özgürlüğü”dür ![]() Eğitim, kişinin kendi gerçek özellikleriyle tanımasına imkan vermelidir ![]() Okul programları “ kişiliklerin gelişmesine” yardımcı olmalıdır ![]() Öğretmenin görevi kişinin kendisini tanımasına yardımcı olmaktır ![]() Öğretimde kişiye değişik seçenekler vererek, doğruyu bulma ve kendi gerçeklerini seçme fırsatı verilmelidir ![]() Kaynak |
![]() |
![]() |
|