![]() |
E-Öğrenme |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() E-ÖğrenmeE-öğrenme; İnsanların öğrenme gereksinimlerini, yüksek teknolojiye dayalı olarak geleneksel eğitim dışında yeni olanaklarla karşılayan bir sistemler bütünüdür ![]() Gereksinimler
E-Öğrenme, çeşitli teknolojilerin (internet, kurumsal intranet gibi iletişim ağları, CD-ROM, cep telefonu vs ![]() ![]() ![]() Teknolojinin eğitimde kullanımı E-Öğrenme kavramının anlaşılmasını zorlaştırmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() E-Öğrenme ve Kavramlar Genel olarak “e-Öğrenme nedir?” sorusunu yanıtlamayı hedeflediğim bu yazıda, e-öğrenmenin yanı sıra pek çok kavrama da değineceğim ![]() ![]() ![]() Zehra Doruk - 10/02/2005 Uzaktan Öğrenme ve E-Öğrenme Hızla gelişen ve günümüzde de gelişmeye devam eden bilgi ve iletişim teknolojileri, her alanda olduğu gibi eğitimde de farklı yöntem ve araçların geliştirilmesi ve kullanımı için gerekli ortamı sunmaktadır ![]() Teknolojinin eğitime hizmet etmeye başlamasından bu yana, bu alanda epey bir yol katedilmiş durumda ![]() ![]() ![]() Son yıllarda, bilgisayar kullanımının yaygınlaşması, gelişen internet teknolojileri ve hızlı internet bağlantıları; uzaktan eğitimin önemli bir payesini internet üzerinden yayımlanan eğitim ortamlarının oluşturmasına neden olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Senkron ve Asenkron E-Öğrenme Bir aktivitenin nasıl ve ne zaman gerçekleştiğine bağlı olarak ortaya çıkan bir terminoloji olan senkron ve asenkron kavramları, e-öğrenmede de kullanılır ![]() 1 ![]() Öğrenme ve öğretme aktivitelerinin; öğrenci ve eğitmenler fiziksel olarak farklı mekanlardayken, eş zamanlı olarak gerçekleşmesini ifade eder ![]() 2 ![]() Öğrenme ve öğretme aktivitelerinin; öğrenci ve eğitmenler fiziksel olarak farklı mekanlardayken, farklı zamanlarda gerçekleşmesini ifade eder ![]() Bu noktada şunu da belirtelim; şu an bu makalenin sizlere ulaşmasını sağlayan MMIstanbul portal’i de –şimdilik- asenkron -pek yakında senkron- öğrenme aracı olmayı hedefleyen bir portal’dir ![]() Anlaşılacağı üzere, asenkron öğrenmede eğitici, eğitim materyallerini, öğrenme aktivitesi gerçekleşmeden önce hazırlamış ve stoklamış olmalıdır ![]() ![]() Senkron öğrenmede ise yine hazırlıklı olan eğitmen öğrencilerle bir ortam da buluşur ve eğitim aktivitesi eş zamanlı olarak gerçekleştirilir (Live e-Learning/Online Collobrative e-Learning) ![]() ![]() Eğitim Yönetim Sistemleri Öğrenci ve eğitmeni ya da öğrenci ve eğitim materyallerini buluşturan ortamlar olduğundan bahsettik ![]() ![]() Eğitim Yönetim Sistemleri, öğrenci ile eğitim materyalleri ve öğrenci ile öğretmen arasındaki etkileşimi izleyen yöneten ve raporlayan yazılımlardır ![]() ![]() Günümüzde bilfiil e-öğrenme yazılımları üreten şirketlerin geliştirdikleri LMS’lerin yanı sıra kaynak kodları açık pek çok LMS örnekleri de bulunmaktadır ![]() E-Öğrenme Bileşenleri ve Nesneleri Özellikle asenkron öğrenme’den bahsederken söylediklerimiz yanlış bir kanının yerleşmesine neden olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Etkin bir öğrenme aktivesinin gerçekleşmesi için bir e-öğrenme materyali şu bileşenleri içermelidir; - Metin, - Ses, - Basit grafiksel sunumlar, - Stream edilmiş video sunumlar, - Animasyonlar, - Simülasyonlar, - Oyunlar, - Test sistemleri, - Geri bildirimlerle (Feedbacks) desteklenmiş etkileşimler (soru-cevap gibi) ![]() Öğrenme Nesneleri “Yukarıda bahsedilen bileşenlerin her birini” ya da “bu bileşenlerden bir ya da daha fazlasının komposizyonu ile oluşturulmuş eğitim materyalinin bölünemeyen anlamlı en küçük birimini” öğrenme nesnesi olarak ifade edenler arasında sürdürülen tartışmalar sonuçlanacak gibi görünmüyor ![]() İçerik Yönetim Sistemleri Öğrenme nesnelerinin birer birer hazırlanması ve bunların birleştirilerek bütün bir eğitim materyalinin oluşturulması sırasında kullanılan bir takım araçlar vardır ![]() ![]() E-Öğrenme içeriklerini geliştirmek için kullanılacak araçlardan bazıları üst seviye programlama bilgisi gerektirirken artık pek çoğu çok fazla teknik bilgiye ihtiyaç duyulmaksızın kullanılabilecek türdendir ![]() Bu programların işlevsellikleri şu özelliklerinden kaynaklanmaktadır; - Gezinti (Navigation) birimi oluşturma, - Etkileşim yaratma, - Hazırlanmış olan içerikleri (text, animasyon, ses) birleştirme, - Şablonlar (Templates) oluşturma ve kullanma, - Tekrar kullanılabilir öğrenme nesneleri üretme, - Öğrenme nesnelerini birleştirme, - Ölçme ve değerlendirme araçları (test/sınav) hazırlama ![]() ![]() E-Öğrenme Standartları Bahis konusu e-öğrenme ise değinmeden geçilmeyecek bir diğer kavram da “e-öğrenme standartları” ![]() ![]() ![]() ![]() Teknik bağlamda internet söz konusu olduğu zaman, html, http, tcp-ip gibi kavramların sıkça kullanıldıklarına tanık olmuşsunuzdur ![]() ![]() E-Öğrenme için de geliştirilen bir takım standartlar vardır ![]() ![]() Lego parçalarını birleştirerek yapacaklarınız hayal gücünüzle sınırlıdır ![]() ![]() ![]() Puzzle ise standart büyüklükte ve yapıda parçalar içerir ![]() ![]() ![]() ![]() Her iki oyun da parçalardan oluşuyor fakat, bir tanesinde parçaları kullanarak yapacaklarınız sınırsızken diğerinde sınırlı ![]() ![]() ![]() ![]() Öğrenme nesnelerini oluşturmak ve birleştirmek için kullanılan CMS’lerin ve kullanıcıların hazırlanan materyale ulaşmasını sağlayan, birebir materyali oluşturan her bir öğrenme nesnesi ile konuşan, kullanıcının yaptığı işlemlerin kaydını tutan ve raporlayan LMS’lerin bütün bu işlemleri yapabilmeleri için e-öğrenme standartlarına (AICC, SCORM gibi) uygun bir yapıda olmaları gerekir ![]() ![]() ![]() Giriş’te de belirttiğim gibi bu yazımda e-öğrenme kavramının nasıl ortaya çıktığından ve doğru bir şekilde tanımlayabilmek için hangi kavramlara ihtiyaç duyduğumuzdan bahsettim ![]() ![]() Sorular ve Cevaplarla “E-Öğrenme” E-Öğrenme Klasik sınıf eğitiminin yerini mi alacak? Belki, belki de değil ![]() ![]() ![]() ![]() E-Öğrenme ekrandan sadece text okumaktan mı ibarettir? Elbette ki değil ![]() ![]() ![]() Kullanıcılar ile eğitim materyali arasında iyi/doğru kurgulanmış bir etkileşim tasarlanabilmişse, eğitimin hedeflerine ulaşması kaçınılmaz olacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() E-Öğrenme, organizasyonların eğitim bütçelerine ayırdıkları payın azaltılmasını amaçlayan bir çözüm müdür? E-öğrenme kurulumu ve üretimi itibariyle aslında sanıldığından daha zahmetli ve dolayısıyla pahalı bir sistemdir ![]() ![]() Fakat e-öğrenme sistemini çekici kılan “para”dan daha önemli faktörler vardır; daha fazla kullanıcıya ulaşmak, bilgi transferini daha hızlı gerçekleştirmek, eğitimlerin standartlaşması ve tutarlılık, örgütsel eğitimin ve yönetiminin sistematikleşmesi, kullanıcının kolayca ulaşabileceği başvuru kaynağı niteliğinde olması ve tekrar edilebilirlik ve kullanılabilirlik ![]() ![]() ![]() Diğer taraftan, e-öğrenme uygulamalarının giderek yaygınlaşması, devlet, sosyal organizasyonlar ve üniversitelerin ürettikleri eğitim içeriklerinin kamusallaştırılması ve ücretsiz ya da cüzzi ücretlerle, yeni olanaklar yaratılabilmesinin önünü açmıştır ![]() E-Öğrenme sadece bilgi teknolojileri eğitiminde mi kullanılır? Kesinlikle hayır ![]() ![]() ![]() ![]() E-öğrenme öğreticinin rolünü mü üstlenecek? Hedeflenen net olarak bu olmamakla birlikte, birbirini destekleyen bir mekanizma oluşturmaktır ![]() ![]() ![]() Diğer taraftan e-öğrenme platformları, eğitimcilerin online sunumlar, online eğitim yönetimi, senkron&asenkron e-öğrenme tecrübeleri kazanmalarına olanak sağladığı için kişisel gelişimlerinin bir parçası haline gelmesi de uzak bir düşünce olmasa gerek ![]() E-Öğrenme tartışma ve paylaşma gibi aktiviteleri köreltecek diye düşünülebilir mi? e-Öğrenmenin bu konuda da vereceği cevap hazır ![]() ![]() Sonuç Kötü hazırlanmış bir e-öğrenme materyalinin bu aşamaya kadar bahsettiğimiz faydaları sağlaması beklenemez ![]() ![]() ![]() - Hazırlanan materyalin tasarımından, organizasyonun sistemine eklemlenmesine kadar geçen süreçte ulaşılan “kalite” e-öğrenme’den beklenen faydayı da maksimuma çıkartacak etmenler arasındadır ![]() - Teknik açından gerçekten karmaşık bir sistem olan e-öğrenme sisteminin yerleştirilmesi ve devamlılığı için iyi bir teknik destek ve danışmanlık şarttır ![]() - Ses, video gibi zengin medya bileşenleri yüksek hızlı internet bağlantıları ister ![]() ![]() - Organizasyon içerisindeki her eğitimin e-öğrenme materyali olarak sunulabileceği gerçeği büyük bir yanıldığır ![]() ![]() Kaynak |
![]() |
![]() |
|