![]() |
Psikanaliz Ve Din... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Psikanaliz Ve Din...Freud psikanaliz ve din sorununu parlak yapıtlarından biri olan ‘Die Zukunft Einer Illusion’ da inceler ![]() ![]() ![]() Şimdi ben bu iki psikanalizcinin tavırları konusunda kısa bir özet yapmak istiyorum ![]() 1- Sorunun tartışılmasının günümüzde hangi aşamada olduğunu ve benim çözümlerimin çıkış noktasını göstermek 2- Freud ve Jung’un bazı temel yaklaşımlarının açıklamalarını yapmak ve önümüzdeki bölümün ana hatlarını ortaya koyabilmek 3- Çok yaygınlık kazanmış olan bir yanlış inancı Freud’un dine karşı Jung’un ise din yanlısı olduğu inancını düzeltmek ![]() Böylelikle bu denli geniş kapsamlı konulardaki aşırı basitleştirmelerin yanlışlığını ve psikanaliz ile dinin çift anlamlıklarını incelemek imkanını da bulabiliriz ![]() Freud’un ‘Die Zukunft einer Illusion’ da din konusunda ortaya koyduğu tavır nedir ? Freud’a göre din insanın kendi dışındaki doğa güçlerine ve kendi içindeki güçlere ( içgüdülere ) karşı çaresizliğinden kaynaklanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tehlikeli kontrol edilemeyen ve anlaşılması mümkün olmayan güçler karşısında insan anılarında bir geriye kaçış yapar ve çocukluktaki babasınca korunma duygusuna sığınır ![]() ![]() ![]() Bu biçimiyle din Freud’a göre bir çocukluk deneyinin yinelenmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Freud’un dinin psikolojik kökenlerini incelemesi insanların bir Tanrı’nın varlığı düşüncesine nasıl ulaştıklarını göstermek içindir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geçerliliğin ölçütü kişiyi o ilgiye iten ( motive eden ) nedenlerin psikolojik analizi ile belirlenemez ![]() ![]() Freud daha sonra dinin illüzyoncu ( hayale dayanan ) karakterini gösterme çabasını da aşarak dini bir tehlike olarak açıklamaya yönelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Freud’un analitik çalışmasında ortaya koymak istediği eleştirici düşüncenin yasaklanmasının beliri bir noktada diğer alanlardaki eleştirel yeteneklerin de zayıflamasına yol açtığıdır ![]() ![]() Freud’un dine karşı yönelttiği üçüncü eleştiri ahlakı çok şüpheli bir temele oturtmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Freud’un dinin tehlikeye düşüreceğinden korktuğu idealleri ve değer yargıları da böylelikle gün ışığına çıkmış oluyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özgürlük ve akıl freud’a göre değişmeli olarak birbirleriyle bağımlıdırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak kendi başımıza düşünebilmesini becerdiğimiz zaman o otoritenin egemenliğinden kendimizi kurtarabiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi Jung’a dönecek olursak onun hemen her noktada Freud’la çeliştiğini görürüz ![]() Jung çıkış noktasının genel ilkelerini açıklamakla işe girişir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jung’un dini nasıl analiz ettiğini açıklamadan önce yeri gelmişken metodolojik varsayımlarını iyice bir eleştirmekte yarar görüyorum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jung’un varsayımları yalnızca psikiyatrik bakış açısından değil temsilcisi olduğu rölativizm yönünden de tutarsızdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu metodik varsayımlarını ortaya koyduktan sonra Jung din nedir konusundaki temel görüşlerini açıklamaya girişir ![]() ![]() ![]() Jung dinin Rudolf Otto’nun ‘Numinosum’ diye tanımladığı ve insancıl bir isteğe bağlı olmadan var olan dinamik bir varlığın ya da etkinin dikkatli ve titice izlenmesi olduğunu ileri sürer ![]() ![]() ![]() Dinin bu tanımlasından yani insanın bir dış güç tarafından belirlenmesinden hareketle Jung yeni açıklamalara girişir ![]() ![]() Bilinçdışı insan ruhunun bireysel yaşantısının bir bölümü olarak açıklanamaz ![]() ![]() İnsanın rüyasında kendi bilinçdışından bazı sesler ve izlenimler algıladığını ileri sürmesi hiçbir şeyi kanıtlamaz ![]() ![]() ![]() Tek bir durumda bu seslerin gerekten kendi dışbilinçlerinden gelen sesler olarak kabul edilmesi mümkündür ![]() ![]() ![]() Dinin ve bilinçdışının böyle tanımlanmasının doğal bir sonucu olarak Jung bilinçdışının bizim üzerimizdeki etkilerinin ‘temel dinsel olgular’ olarak belirlediğini savunur ![]() ![]() ![]() Freud ve Jung’un dine yaklaşımlarını ve onun kaynağını açıklama çabalarını kısaca inceledik ![]() ![]() Freud insancıl evrimin hedefinin şu amaçlara ulaşmak olduğuna inanır : Bilgi ( akıl gerçeklik mantık ) insan sevgisi acıların azaltılması özgürlük ve sorumluluk taşıyacak güce erişmek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Freud dinin bu ahlaki temellerini savunmakata ve bu amaçların gerçekleşmesini önleyici oldukları sürece dinin doğa üstü ve biçimci yanlarını eleştirmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Jung içinse dinsel yaşantı özel duygusal bir süreçtir ve insanın kendisini bilemediği yüksek bir güce teslim etmesi olarak belirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Psikanaliz Ve Din... |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Psikanaliz Ve Din...İnancın motivasyona ciddi şekilde etkisi var fakat olay aşırılığa gittiğinde inancı ayakta tutan hurafeler oluyor çünkü inanmak için artık basit şeyler değil sadece mucize hikayelerine ihtiyaç duyuluyor ve kişi bunun zıddı bir görüşü kabul etmiyor,etmediği gibi bu hurafelere daha yakın olarak hayatına yön veriyor,inancını tatmin etmeye çalışıyor ![]() ![]() ![]() "Freud bunların o çağlarda gerekli ve zorunlu olduğunu ama gereğinden fazla gündemde kaldıklarında insanlığın ruhsal gelişimini engellemekten öteye gidemeyeceklerini savunmaktadır ![]() o yüzden bu pragraf çok doğru ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|