07-17-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Çerçeveleme
Yaptığımız her tercih, biz farkına varmasak bile, problemin ortaya konuş şeklinden etkilenir Yaklaşık 600 ölüme neden olması beklenen, bilinmeyen bir salgın hastalığa karşı tedbir alındığını düşünün Hastalığı yok etmek için iki alternatif program önerilir Programların kesin bilimsel hesaplamalarına göre sonuçlarının şöyle olduğu var sayın:A programı hayat geçirilirse 200 kişi kurtulacak B programı hayata geçirilirse, üçte bir olasılıkla 600 kişi kurtarılacak, üçte iki olasılıkla kimse kurtarılamayacak İnsanların çoğu, hayatların tümünü riske atmak istemeyerek A programını seçer Ama aynı seçenekler aşağıdaki şekilde sunulduğunda insanların tercihleri değişiyor:A programı hayata geçirilirse 400 kişi ölecek B programı hayata geçirilirse, üçte bir olasılıkla kimse ölmeyecek, üçte iki olasılıkla 600 kişi ölecek İki yaklaşımda aynı sonucu temsil etmelerine rağmen, ikinci yaklaşımda 400 kişinin ölümüne göz yummak kötü gibi görünüyor Psikologlar bu duruma çerçeveleme adını veriyor Çerçeveleme inanılmaz bir güce sahiptir çünkü inançta olduğu gibi tercihlerimize de önlenemez bir şekilde aracılık eden şey hafızadır İşin ürkütücü tarafı; evrenin bizi donattığı hafıza, doğası gereği önlenemez bir şekilde anlık bağlamsal ayrıntılarla şekillenmektedir Bazen sadece bağlam olan kelimeleri değiştirerek, insanların tercihlerini de değiştirtebilirsiniz Bağlamları, tercihlerimizi manipüle etmek için şekillendirebilen en büyük güç reklam sektörü, politikacılar ve medyadır Kararlarınızın sadece size ait olmasını istiyorsanız beyninizi iyi kullanın
Alıntıdır
|
|
|