![]() |
Tarihi Gizemler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihi GizemlerMusa ve Çıkış Zaman: İÖ 13 ![]() Mekân: Mısır/Sina Yarımadası İsrail'in Allahı Rab şöyle diyor: Kavmimi salıver ki, çölde bana bayram etsinler ![]() Tevrat'ın Çıkış Kitabı İsrailliler'in Mısır'da baskı altında bulunmalarının ve Musa tarafından kölelikten kurtarılmalarının hikayesiyle başlar ![]() ![]() Yetişkinliğinde bîr İsrailli köleyi döverken yakaladığı Mısırlı bir kâhyayı öldürmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ailenin ilk doğan çocuğunun ölmesi olan onuncu felaket bütün Mısırlı aileleri de etkilediği için Firavun İsraillilerden Mısır'ı terk etmelerini istedi ![]() ![]() Bilim adamlarının hepsi Musa'nın varolduğuna ya da Mısır'dan çıkışın yazıldığı gibi olduğuna inanmaz ![]() ![]() İki düşünce akımına genelde "minimalist" ve "maksimalist" adları verilir ve Çıkış hikâyesi üzerindeki tartışma İsrail tarihi için Tevrat'ın bir kaynak olarak kullanılıp kullanılamayacağına ilişkin daha büyük tartışmanın bir parçasıdır ![]() Sina Dağı ve çevresindeki dorukların havadan görünüşü ![]() Minimalistler, on felaket ve Kızıldeniz'in yarılması mucizeleri konusunda Mısır'da, Sina'da ya da başka bir yerde kesin kanıtlar olmaması üzerinde dururlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer yandan çoğunluk görüşünü oluşturan "maksimalistler", Tevrat'ın, anlattığı olaylardan çok sonra yazılmış olduğunu kabul etmelerine rağmen, metinler konusunda farklı görüşe sahiptirler ![]() ![]() ![]() ![]() Bu bilimadamları Sina Dağı'nda Yasa'yı (Torah) alan Musa'nın başında bulunduğu gruba ilişkin bir metin oluşuna işaret ederler ![]() ![]() ![]() İsrailliler Kızıldeniz'i geçerlerken kendilerini kovalayan Mısırlılar sularda boğuluyor ![]() ![]() ![]() MISIR'DAKİLER İSRAİLLİLER MİYDİ? Minimalistler ne Musa ya da Çıkış için ne de Kenan'da İsrailli varlığı için somut bir kanıt olmadığını ve Tevrat'ın bu bölümünün daha sonraki bir dönemde uydurulduğunu savunurlar ![]() ![]() Bunlar Mısır tarihinin bilinen gerçeklerini kullanarak İÖ 19 ![]() ![]() Bu göçebeler arasında İsrailliler'in ataları, Yakub'un liderliğindeki patriyarkal klanlar da vardı ![]() ![]() Mısırlılar'ın bir zayıflık döneminde özgün yerleşimcilerin soyundan gelenler Delta Bölgesi'nde kendi hâkimiyetlerini elde edip başkentlerini Avaris'te kurdular ![]() ![]() İÖ 16 ![]() ![]() ![]() ![]() Burada herhalde İÖ 1307'de iktidara gelen ve üsleri yaptıklarına bakılırsa Doğu Delta Bölgesi'yle ailevi bağları olan 19 ![]() ![]() ![]() Bu firavunlar aralarında Pi-Atum (Tevrat'ta Pithom, günümüzde Teli el-Rataba) da olan başka kentler de kurdular ve Sina ile diğer yerlerden bedevilerin girişini önlemek için bir sınır kaleleri zinciri ve ikmal depoları inşa ettiler ![]() Firavunlar bu işlerde bölge halkını Ortaçağ Avrupası'ndakine benzeyen bir angarya çalışma sisteminde kullandılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu nedenle pek çok uzman Çıkış'ın en iyi İÖ 13 ![]() ![]() ![]() (Solda) Musa, On Emir'in yazılı olduğu tabletleri taşıyor, İsrailliler aşağıda; Alba Kitabı Mukaddes'i, 1422 ![]() ![]() HİCRET YOLU Musa'nın İsrailliler'i Mısır'dan hangi yoldan çıkardığı gerçekten tam bir muammadır ![]() ![]() ![]() ![]() Hicret'in ve çöllerde dolaşılan yolların ve Sina Dağı'nın yerinin de izini sürmek mümkün değildir ![]() ![]() VAAT EDİLEN ÜLKE Musa ölüp de Moab'da Nebo Dağı'na gömülünce (Tesniye 34:1,5) halkını Şeria'dan geçirip Kenan dağlık ülkesine götüren Yeşu oldu ![]() ![]() Bunlar İÖ 13 ile 11 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu iki grubun birlikle kurdukları tarım köylerinde pek çok teknolojik yeniliğe rastlanılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() İsrailliler'in İÖ 12 ![]() ![]() ![]() ![]() Firavun Merneptah, daha sonra Karnak'ta fetihlerini anlatmak için diktiği bir anıtta Kenan ülkesinde diğerlerinin yanı sıra İsrail halkını da tümüyle ortadan kaldırdığını belirtmiştir ![]() ![]() Böylece, Musa ve Çıkış konusunda doğrudan doğruya bir kanıt yoksa da, fazlasıyla var olan çevresel kanıtlar gözardı edilemez ![]() ![]() İsrailliler'in Sina yarımadasından Kenan'a muhtemel göç yollarını gösteren harita ![]() Mısır'da Luksor'da Medinet Habu duvarlarında resmedilmiş Deniz İnsanları ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihi Gizemler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihi GizemlerTufan Ve Nuh'un Gemisi Zaman: İÖ 6 ![]() Mekân: Güneybatı Türkiye / Karadeniz? Ve allah Nuh'a dedi: Önüme bütün beşerin sonu geldi; çünkü onların sebebile yeryüzü zorbalıkla doldu ve işte ben onları yeryüzü ile beraber yok edeceğim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kitabı Mukaddes'te dünyanın tümünü boğan büyük Tufan hikâyesi Tekvin kitabının 6-9 bölümlerinde anlatılır ![]() ![]() ![]() ![]() Yağmurlar toprağın tümü örtülene kadar yağdı ama sonra kesildi ve sel suları çekilmeye başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuru toprağa ayak basınca ilk işi bir kurban adamak oldu ![]() ![]() ![]() ![]() Nuh'un Gemisi'nin Aranması İnsanlar çok eski çağlardan beri Nuh'un gemisinin oturduğu dağ tepesini aramışlardı ![]() ![]() ![]() Burası Zagros Dağları'nda, eski Asur ülkesinin doğusundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Van Gölü'nün güneydoğusundaki dağlar da aranmış ve kimi zaman iyimserlik dalgalarına neden olmuşsa da gemi asla bulunamamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Solda) Nuh'un Gemisi, Ağrı Dağı üzerinde: Bir güvercin gagasında yapraklı bir dal parçasıyla dönerek suların çekilmekte olduğu haberini getiriyor ![]() ![]() Tufanın İzlerinin Araştırılması Büyük bir Tufan ve sonra dünyaya yeni bir hayat getirmek üzere oradan sağ çıkan kahramanın hikâyesi Güney Amerika'dan Avustralasya'ya ve Akdeniz' den Mezopotamya'ya kadar eski mitolojilerin çoğunda görülür ![]() ![]() ![]() ![]() Tevrat'taki Nuh hikâyesine en çok benzeyen bu Mezopotamya efsanesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1920'li yıllarda İngiliz arkeolog Leonard Woolley, Tevrat'ın patriyarkı İbrahim'in doğum yeri olan güney Mezopotamya'daki Ur kentinde kazı yapmıştır ![]() ![]() ![]() Arkeologlar buralarda çanak çömlek, mezarlar ve binalarla yerleşim izlerinin altında ve üstünde, suyla getirilmiş kalın alüvyon katmanları bulmuşlardı ![]() ![]() ![]() Mezopotamya'nın bütün kentleri zorunlu olarak bu nehirlerin ya da onların kollarının birinin boyunca kurulmuşlar ve nehirler yerleşim birimlerine hayat verirken taşkın tehlikesi de getirmişlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arkeologlar ve tarihçiler uzun yıllar boyunca Tufan'ın, özellikle de çok şiddetli olan böyle bir taşkının halkın belleğinde kalmış anısı olduğunu kabul etmişlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Venedik'te San Marco kilisesinin mozaikleri: Nuh ile ailesi gemide ![]() ![]() Karadeniz mi Taştı? William Ryan ve Walter Pitman adlı iki Amerikalı bilimadamı yeni ve gayet ilginç bir kuram ortaya atmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O sıralarda yüzeyi deniz düzeyinin 150 metre altındaydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra herhalde Türkiye'de çok olan depremlerden biri sırasında toprak ayrıldı ve milyonlarca ton tuzlu su günümüz Boğaziçi'ne dolup oradan da çok aşağılardaki göle dolmaya başladı ![]() ![]() ![]() Gölün çevresinde tıpkı Yakındoğu'nun diğer yerlerinde olduğu gibi çiftçilikle geçinen insanlar yaşamaktaydı ![]() ![]() ![]() ![]() Kuram buydu ve bu kuram da şimdi Karadeniz'in tabanı uzaktan kumandalı kameralı denizaltı araçlarıyla araştırılarak sınanmaktadır ![]() ![]() ![]() İki Amerikalı bilimadamına göre Tufan efsanesinin kökeni budur ![]() ![]() ![]() (Solda) Sir Leonard Woolley'nin 1920'lerde güney Mezopotamya'da Ur'da kazdırdığı Büyük Tufan Çukuru ![]() ![]() ![]() Tekvin'den Tufan Seçmeleri "Ve onu şöyle yapacaksın: Geminin uzunluğu üç yüz arşın, genişliği elli arşın ve yüksekliği otuz arşın olacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat seninle ahdimi sabit kılacağım ve sen ve seninle beraber oğulların ve senin karın ve oğullarının karıları gemiye gireceksiniz ![]() ![]() Cinslerine göre kuşlardan ve cinslerine göre sığırlardan, cinslerine göre toprakta her sürünenden, her neviden ikişer olarak, sağ kalmak için sana gelecekler ![]() ![]() ![]() Tekvin, 6: 15-22 ![]() İÖ 6 ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihi Gizemler |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihi GizemlerKayıp Sodom ve Gomorra Zaman: İÖ 3150-1550 Mekân: Ürdün Ve Rab Sodom üzerine ve Gomorra üzerine göklerden kükürt ve ateş yağdırdı; ve o şehirleri ve bütün havzayı ve şehirlerde oturanların hepsini ve toprağın nebatını altüst etti ![]() Sodom ve Gomorra kentlerinin yıkılması Kitabı Mukaddes'in Eski Ahit kitabında anlatılan en ilginç hikâyelerden biridir ve aynı hikâye Kur'an'da da yinelenmiştir ![]() ![]() Kentler bugün de hâlâ geçerli olan toprak hakları, eşcinsellik, ardıllık ve aile içi zina gibi ciddi ahlaki ikilemlerin yükü altındaydılar ![]() KİTABI MUKADDES'İN HİKÂYESİ Hikâyede İbrahim ile Lût, Kenan topraklarında çobanlar olarak sürülerini otlatırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak Sodom erkekleri günahkâr eşcinsellerdir ve Tanrı eğer pişmanlık getirmedikleri takdirde hepsini yok edeceği uyarısında bulunmuştur ![]() ![]() Lût'u Sodom'u bekleyen felaket konusunda uyarmak üzere iki melek gönderilir ![]() ![]() ![]() ![]() Tanrı Sodom ve Gomorra kentlerine kükürt ve ateş yağdırırken Lût karısı ve iki kızıyla Tsoar kentine kaçmaya başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hikâyenin herhangi bir noktasının doğruluğu hakkında elimizde hangi kanıtlar vardır? Lût Gölü bölgesinde Sodom ve Gomorra hikâyesini doğrulayacak bazı doğal ve jeolojik olgulara rastlanılmıştır ![]() ![]() Sodom ve Gomorra'nın yıkılması: 16 ![]() ![]() OLGULARIN DOĞAL OLARAK MEYDANA GELMESİ İki büyük kara kütlesinin birbirlerinden ayrılması sonucunda Lût Gölü'nde sık sık depremler olur ![]() ![]() ![]() Deniz yüzeyinin yaklaşık 400 metre altında derin bir vadide yer alan Lût Gölü tuz oranı çok yüksek bir sudur, tuz yoğunluğu dibe doğru giderek artar ve kıyılarında sık sık tuz oluşumlarına rastlanır ![]() ![]() ![]() Lût Gölü'nün diğer bir garip özelliği de zift bakımından zengin olmasıdır ve bu da zaman zaman iri topaklar ya da petrol birikintileri olarak yüzeye çıkar ![]() ![]() Dahası, Lût Gölü kıyılarının yumuşak kireçli topraklarında yumruk büyüklüğünde kükürt toplarına rastlanır ![]() ![]() ![]() (Solda) Lût Gölü çevresindeki yumuşak kireç tabakasının doğal erozyonu Lût'un karısının sonunu hatırlatan sütunla oluşturur ![]() ![]() SODOM VE GOMORRA'YI ARARKEN Kitabı Mukaddes bilginleri ve arkeologlar yüz yıldan uzun bir süredir Sodom ve Gomorra kentlerinin bulunduğu yerleri saptamaya çalışmaktadırlar ![]() ![]() De Saulcy, 1851'de Lût Gölü'nün kuzeybatısında yaptığı bir araştırmada Eriha ve Kumran'ın kayıp kentler olduğunu ileri sürdü ![]() ![]() ![]() 1896'da bugünkü Şeria'da Medeba'da 6 ile 7 ![]() ![]() ![]() ![]() William F ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sodom ve Gomorra'nın araştırılmasına 1930'larda Lût Gölü'nün güneyindeki sığ havzayı araştıran Le P ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konstantinos Politis tarafından yapılan son araştırmada Safi'nin gerçekten Tsoar olduğu anlaşıldı ve tam da Medeba haritasının gösterdiği yerde çıkmıştı ![]() "Havza şehirleri"nin (Ve Lût, Havza şehirlerinde oturdu ve Sodom'a doğru çadır kurardı; Tekvin 13: 12} Lût Gölü'nün suları altında kaybolmuş olduğu önerisi ilk kez 4 ![]() ![]() Çok daha sonra 19 ![]() ![]() ![]() ![]() (Solda) Şeria'da Medeba'da bulunan 6-7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SON ARKEOLOJİK KANITLAR Paul Lapp, Walter Rast, Thomas Shaub ve Burton MacDonald tarafından yakın zamanlarda eski kıyı boylarında ve Lût Gölü'nün güney havzasının jeolojik fay hatlarında araştırmalar ve kazılar yapılmıştır ![]() Araştırmacılar 1970'li ve 80'li yıllarda oralarda bir zamanlar büyük yerleşim alanları olduğunu keşfetmişlerdir ![]() ![]() ![]() Konstantinos Politis 1990'larda Safi yakınlarında Deyr'Ayn'Abata'yı kazmış ve ilk Bizans Hıristiyanları'nın Lût'un, Sodom ve Gomorra'nın yıkılmasından sonra Kitabı Mukaddes'te anlatılanlara göre, sığındığı mağara olduğuna inanılan mağaranın üzerinde inşa edilmiş bir kilise kalıntısı bulmuştur ![]() Erken ve Orta Tunç çağlan kalıntılarının bulunması da mağaranın Tekvin hikâyesinin geçtiği söylenen dönemde iskân edildiğini göstermektedir ![]() ![]() Eski Ahit aslında bir ahlaki rehberlik kitabı olarak görülüyorsa da, çağdaş arkeolojik ve jeolojik keşiflerin Sodom ve Gomorra hikâyesinin yer almış olabileceği fiziki ve tarihi mekânları doğruluyor olması gayet ilginçtir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihi Gizemler |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihi GizemlerTroya Savaşı Efsanesi Zaman: İÖ 13 ![]() Mekân: Çanakkale'nin güneyi Zeus bize ünü sonsuza kadar sürecekse de gelmesi çok uzun süren ve yerine getirilmesi çok uzun sürecek olan bu alameti gönderdi ![]() ![]() ![]() Troya Savaşı Efsanesi üç güzel kadın arasındaki rekabet hikayesiyle başlar: Zeus'un karısı Hera ve kızları Aphrodite ve Athena ![]() ![]() ![]() Hera, Aphrodite ve Athena elmanın ve unvanın kendilerine ait olduğunu iddia ettiler ![]() ![]() ![]() Hera kendisini seçtiği takdirde Paris'e akıllara hayallere sığmayacak derecede büyük bir güç vermeyi vaat etti ![]() ![]() ![]() ![]() Bu karar yüzyıllar ötesine, "Paris'in Kararı" olarak ölümsüzleşerek gelmiştir ![]() Flâman ressam Peter Paul Rubens'in bu 17 ![]() ![]() DENİZE BİN GEMİ İNDİREN YÜZ O dönemde dünyanın en güzel kadını, Zeus ile Leda'nın kızları Helena'ydı ![]() ![]() ![]() Troya'ya dönen Paris, kendisinin Sparta'ya, Troya elçisi olarak atanmasını sağladı ![]() ![]() ![]() ![]() TROYA SAVAŞI: EFSANE Mİ, TARİH Mİ, HER İKİSİ Mİ? Homeros'un İlyada'sında yer alan Troya Savaşı hikâyesi İÖ 750 yılından kalmıştır ![]() ![]() Çağdaş yazarlar ve bilginler daha kuşkulu davranmaktadırlar ![]() ![]() ![]() Homeros'un Troya'sı (Troya VI örneğine göre), aşılmaz surlarla sarılmış ve kulelerle korunuyor ![]() İLYADA'NIN TUNÇ ÇAĞI BAĞLAMI İÖ 13 ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak Michael Wood'un in Search of Trojan War adlı eserinde belirttiği gibi listede Homeros zamanında çoktan terk edilmiş ve Yunan coğrafyacılarının bilmedikleri pek çok yer de vardı ![]() ![]() (Solda) Troya'da ana giriş kapısı ve kule ![]() ![]() ![]() ![]() Hisarlık höyüğü kesitinde birbiri üstüne binmiş katmanlar görülüyor ![]() TROYA GERÇEK BİR YER MİYDİ? ARKEOLOJİK KANITLAR Ya Troya? Arkeologlar ve tarihçiler çok uzun zaman boyunca Çanakkale'nin güneyinde tarihte Troad diye anılan bölgede bu kentin kalıntılarını aramışlardır ![]() ![]() ![]() Troya'nın araştırılmasında başta gelen kişi Heinrich Schliemann'dır ![]() ![]() ![]() ![]() Schliemann ya da diğerleri burasının Homeros'un Troya'sı olduğunu kanıtlayan herhangi bir şey bulmamışlarsa da, Hisarlık'taki arkeolojik kanıtlar, özellikle de Troya VI ve VII(a) katmanları Homeros'un zaman ve mekân tanımlarının ayrıntılarından bazılarına uyum göstermektedir ![]() Homeros'un İlyada'da ![]() ![]() ![]() Troya Vl'nın çevresindeki surlar dört metre eninde ve kimi yerlerde dokuz metre yüksekliğindedir ama batı yanındaki inşaat çok daha zayıftır ![]() ![]() ![]() Hisarlık/Troya sakinlerinin Miken dünyasıyla ilişkide olduğu anlaşılmıştır: Kazıda Yunanistan'dan Tunç Çağı eserleri, özellikle Miken çömlekleri bulunmuştur ![]() ![]() ![]() Schliemann'ın karısı Sophie'nin mücevherleri takınmış olarak çekilmiş fotoğrafı Schliemann'ın büyük egosunun ve ün düşkünlüğünün simgesi olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Son olarak, Troya VI ve Troya VII dönemlerinin sonunda yangın ve yıkılmış taş izleriyle büyük bir olayın izleri vardır ![]() ![]() ![]() (Solda) Schliemann'ın arkeolojik çalışması sona erdikten yüz yıl sonra Hisarlık höyüğünde kazılar devam etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TROYA ATI Homeros, Troya at terbiyeciliğinden sık sık söz eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gece karanlığında atın içinde gizlenmiş olan bir Yunan askeri birliği çıkıp şehrin kapılarını dışarıda gizlenmiş olan askerlere açmışlardı ![]() ![]() ![]() Homeros'un anlattığı bu Troya Atı'nın tarihi bir geçerliliği olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() (Solda) İÖ 7 ![]() ![]() ![]() ![]() TROYA GERÇEK Mİ, EFSANE Mİ? Troya Savaşı'nın efsane mi, tarih mi, yoksa her ikisi de mi olduğu kesin olarak saptanamaz ![]() ![]() ![]() ![]() Troya Savaşı'nın sanata yansımasına bakacak olursak iki önemli yapıt öne çıkar ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihi Gizemler |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihi GizemlerBeytlehem Yıldızı Zaman: İÖ 8-4 Mekân: İsrail İsa, Kral Hirodes'in günlerinde Yahudiye Beytlehem'inde doğduğu zaman, işte, Şark'tan Yeruşalim'e müneccimler gelip dediler: "Yahudiler'in kralı doğan zat nerededir, çünkü onun yıldızını Şark'ta gördük ve ona secde kılmaya geldik ![]() ![]() ![]() Eski çağların gizleri içinde Hıristiyan inancına göre İsa'nın Nasıra'da Mesih olarak doğduğunu bildiren Beytlehem Yıldızı kadar tartışmalını çok azdır ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı araştırmacılar "yıldız" falan olmadığına ve hikâyenin İsa'nın ilahi doğumunun mesajını iletmek amacını taşıyan bir efsane olduğuna inanırlar ![]() ![]() ![]() İsa'nın doğum tarihi bilinmediği için Müneccimleri Yahudiye'ye çekenin ne olduğunu saptamak güçtür ![]() ![]() Dahası, Dionysius Exiguus (yaklaşık 533 yılı), takvim yıllarını numaraladığında İsa'nın doğum yılını yanlış hesaplamıştır ![]() ![]() Bu zaman çerçevesi içinde esrarengiz yıldızı arayan araştırmacılar pek çok göksel nesne önermişlerdir ![]() ![]() Bir kuyruklu yıldız yıldızlar arasında yavaş hareket ettiği için bu durum yıldızın hareketini açıklayabilir ![]() ![]() ![]() "Yeni bir yıldız" herkes tarafından görüleceği için aynı şey bir nova için de geçerlidir ![]() ![]() ![]() Müneccimlerin bebek İsa'ya armağanlar vermesi ![]() ![]() Beytlehem Yıldızı Doğulu üç bilge adama ya da müneccime yol gösteriyor: İtalya'da Ravenna'da S ![]() ![]() ![]() Şu andaki kuramların çoğu gezegenlerin hareketlerine ilişkindir, ancak İsa'nın doğduğu zaman gezegenler sayısız kere dünyanın yakınından geçmişlerdi ![]() ![]() Roma imparatorları gibi kişilerin doğumlarındaki astrolojik durumlar, çağdaş standartlara göre pek etkileyici sayılmazdı ![]() ![]() ![]() (Solda) Eski çağlarda kuyruklu yıldızlar bir kralın doğumunun değil, ölümünün habercisiydiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BİR ROMA SİKKESİNDEKİ İPUCU Yıldızın astrolojik anlamı konusundaki yeni bir görüş de İsa'nın doğum yıllarında Antakya'da çıkarılan bir Roma sikkesinden kaynaklanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Sikke, Yahudiye'nin, başkenti Antakya olan Roma Suriyesi'ne 6 ![]() ![]() ![]() ![]() Floransalı ressam Giotto di Bondone "Müneccimlerin Tapınması"nı (Capulla degli Scrovegni, Padua) yaparken eski çağlardaki kuyruklu yıldızın mesajının farkında değildi ![]() ![]() Beytlehem'de Milad Kilisesi, İsa'nın doğum yeri olarak kabul edilir ![]() Astrolojik kaynaklar bize astrologların yalnızca Yahudiler'in yeni kralını gözlemekle kalmayıp hangi yıldızın kralın doğumunu ilan ettiğini de açıklamaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() İsa'nın muhtemel doğum zaman çerçevesini incelemek, ortaya olağanüstü bir gün çıkarmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Romalı Hıristiyan astrolog Firmicus Maternus (Yaklaşık 334 yılı) Koç burcundaki bu koşulların "kutsal ve ölümsüz" bir kişinin doğumunu belirlediğini söylemiştir ki, bu da müneccimlerin Yahudiye'ye gitmelerine yol açmıştır ![]() Jüpiter, müneccimlerin dikkatini çeken bir şey daha yaptı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kitabı Mukaddes dışında müneccimlerin ya da bir başkasının İsa'nın doğum gününü doğrulaması konusunda bir kanıt yoktur ![]() ![]() ![]() (Solda) İÖ 17 Nisan 6 günü gezegenler Koç burcunda Yahudiye'de Mesih'in doğumu hakkında güçlü bir alamet gösterdiler (çizgili kutu) ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihi Gizemler |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihi GizemlerKutsal Ahit Sandığı Zaman: İÖ 13 ![]() Mekân: İsrail Ve vaki olurdu ki, sandık göç ettiği zaman Musa derdi: Kalk, ya Rab ve düşmanların dağılsınlar ve senden nefret edenler senin önünden kaçsınlar ![]() ![]() Eski İsrail tarihçelerinde Kutsal Ahit Sandığı, pek çok rolü üstlenmiş muamma bir olgudur ![]() ![]() ![]() ![]() Altın kapağının üstünde kanatlarıyla sandığı koruyan iki çocuk melek vardı ![]() ![]() ![]() ![]() Çıkış 25: 22'de Tanrı Musa'ya şöyle der: "Ve seninle orada buluşacağım ve seninle Kefaret Örtüsü Üzerinden, Kutsal Ahit Sandığı üstündeki melekler arasından söyleşeceğim ![]() ![]() İsrailoğulları'nı Kenan ülkesine götüren ve oraya vardıktan sonra Eriha'nın düşüşünde aracı olan sandıktı ![]() ![]() ![]() Kutsal Ahit Sandığı daha sonra Kral Davud tarafından Kudüs'e getirildi ve daha sonra Süleyman tarafından yeni tapınağının en kutsal yerine yerleştirildi ![]() ![]() (Solda) Kutsal Ahit Sandığı, geleneksel olarak savaşlarda taşınırdı ![]() ![]() ![]() ![]() Sandığın tekerlekli bir araba üzerindeki klasik görünümü: Celile'de Kafernaum'daki sinagogda 4 ![]() ![]() ![]() SANDIĞIN AKIBETİ Ancak bu, Kutsal Ahit Sandığı'nı saran mistikliğin yalnızca başlangıcıdır ![]() ![]() Çok kimse sandığın Babilliler'in Kudüs'ü İÖ 587/6'da ele geçirip yıktıkları zaman yok edildiğine inanır ![]() ![]() ![]() ![]() (Solda) Roma'da Titus Kemeri'nden röliyef ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer başka garip inanışlar da vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazıları onun Mısır Firavunu Şişak (Şoşenk olarak da bilinir, İÖ 945-924) Kenan ülkesine girdiğinde götürüldüğünü düşünürler ![]() ![]() Bir başka efsaneye göre sandık, tapınağa yerleştirildikten hemen sonra çalınmış ve Kral Süleyman ile Seba Kraliçesi'nin oğlu Menelek tarafından Habeşistan'a götürülmüştür ![]() ![]() Habeş hükümdarının geleneksel unvanlarından biri de "Yahuda Aslanı"ydı ve eski Habeş kraliyet ailesi Davud ile Süleyman'ın soyundan geldiklerini iddia ederlerdi ![]() ![]() Kutsal Ahit Sandığı efsanelerinin esrarı ne olursa olsun, özgün sandığın Musa'nın zamanından günümüze kadar 3000 yıldır kalmış olması mümkün değildir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihi Gizemler |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihi GizemlerDüş-Zamanı Anıları Zaman: Ebedi Mekân: Avustralya Avustralya Aborijin sanatı bütün dünyaya sunulmuş dünyanın son büyük sanat geleneğidir ![]() Avrupalılar 1788'de Brîtanya Birinci Filosu'nun Botany Körfezine çıkmasıyla Avustralya'yı ele geçirdiklerinde, ülkeyi kendi Avrupalı değerlerine göre biçimlendirmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Avustralya Aborijinleri'nin bazı konularda kendi görüşleri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düş görmenin ayrılmaz bir parçası, burada olmanın "her zamanlığı", nesnelerin oldukları ve olmaları gerektiği gibi olmalarıdır ![]() ![]() (Solda) Düş-Yeri, her zaman değilse de, genellikle resimde görülen bu doğal kireçtaşı kayası gibi manzaranın belirgin bir noktasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() DÜŞ-ZAMANI SANATI Eski Avustralya Aborijinleri, eski kaya resimleri ve kaya oymalarıyla resimli bir kayıt bırakmışlardır ![]() ![]() Sık rastlanan bir motif, kimi zaman bir çalı hindisi izi kadar küçük, kimi zaman bir emu ya da daha da büyük olan kuş izleridir ![]() ![]() ![]() Kuzey Avustralya'da Kakadu Milli Parkı ile çevresindeki bölgedeki kaya resimleri, en azından 4 bin yıllık, büyük bir olasılıkla çok daha eskidir ![]() ![]() ![]() Avustralya kıtasında bir zamanlar varolan kaplan, insanların Güneydoğu Asya'dan köpek getirmesinden bu yana kaybolmuştur ![]() ![]() ![]() (Solda) Avustralya'da kaya resmi, yaşayan bir gelenektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ESKİ GEÇMİŞİN KAYITLARI Dingoların Kuzey Avustralya'ya 4 bin yıl önce geldiklerini tahmin ediyoruz, bu yüzden Tasmanya kaplanlarının resimleri, soyu tükenmiş bir türün resimleridir ama yalnızca o süre içinde tükenmiş olan bir soyun ![]() Ancak Kakadu Milli Parkı'nın bile dışındaki ıssız "taş ülkesi"nin tepelerindeki bir resim, çok daha eski bir şeye işaret etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Küçük ya da yavru olanda da buna benzer bir şey görünmektedir ![]() ![]() Ne yazık ki, bugüne kadar bu resimlerden yalnızca bir tanesini biliyoruz ![]() ![]() ![]() Düş-Zamanı hikâyelerinin başlıca figürlerinden biri, ülke içinde dolaşırken yeryüzüne biçim veren ve dramatik izini kayalar ve dereler ve göller oluşturarak bırakan Gökkuşağı Yılanı'dır ![]() Bu konuda, denizin yükselişinin zamanının tespit edildiği Kakadu Milli Parkı'nda, yükselmenin son aşamalarından kalma bir kaya resminde, ilginç bir ipucu verilmektedir: Denizin o yükselmesi anında, "kıyı insanları"nın daha önce içerilere yerleşmiş olan "taş insanları" ile yeni ilişkilere girdiklerini ve savaştıklarını gösteren resimlerin sayısında da kesinlikle bir artış vardır ![]() ![]() (Solda) Orta Avustralya'dan bir churinga ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihi Gizemler |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihi GizemlerMağara Resimlerinin Sırrı Zaman: 20 bin-10 bin yıl önce Mekân: Batı Avrupa Ey sen, sessiz şekil, sen de şaşırtma bizi Sonsuzluk gibi ![]() JOHNKEATS, 1819 Jean-Marıe Chauvet ile iki arkadaşı 1994 yılının Aralık ayında Fransa'nın Ardeche Bölgesi'nde mağaralarda araştırma yapmaktaydılar ![]() ![]() ![]() ![]() Bir yamacı tırmanınca küçük bir kaya çıkıntısına rastladılar ![]() ![]() ![]() Evet, bir hava akımı hissedebiliyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() Biraz ilerleyince at, aslan, bizon, suaygırı ve artık soyu tükenmiş olan tüylü mamut resimleriyle karşılaştılar ![]() ![]() ![]() ![]() (Solda) Rouffignac'ın resimlenmiş tavanından bir bölüm ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() CEVAPLANMAYAN SORULAR Şimdiki adıyla Chauvet Mağarasının bulunması 20 ![]() ![]() ![]() Çıplak ayakizleri çamurda hâlâ belli olan bu insanlar bu karanlık yere ne zaman girmişlerdi? Resim yapmak için neden bu kadar derini seçmişlerdi? Bu esrarengiz yeraltı faaliyeti bugün "sanat" adım verdiğimiz şeyin kökeni miydi? Bu mağara resimleri ile Üst Paleolitik alanlardaki kazılarda çıkarılan küçük heykelcikler ve kemik, boynuz ve fildişi parçaları üzerine kazınmış figürlerle nasıl bir ilişki içindeydi? Bu sorular daha önce de sorulmuştu ama şimdi yeni bir aciliyet kazanmış oluyorlardı ![]() Chauvet resimlerinin yaşını saptamak nispeten kolaydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batı Avrupa'da Neanderthaller'in ardılları olan tam çağdaş insanın ilk görünmesine yakın yapılmışlardı ![]() Mağara resimlerinin en güzel örneklerine daha çok Avrupa'da, özellikle de Kuzey ispanya ile Güney Fransa'nın dağlık kesimlerinde rastlanmakla birlikte, Türkiye sınırları içindeki en güzel mağara resmi, Antalya yakınlarındaki Katran Dağı'nda bulunan Öküzini Mağarası'nın girişindeki kazıma boğa resmidir ![]() (Solda) Mamut fildişinden yapılmış bu insan başı, bir başparmak boyundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BÜYÜK "NEDEN?" SORUSU Yüz yıl önce araştırmacılar o zaman bilinen birkaç Üst Paleolitik Dönem resminin "yalnızca" sanat sanat içindir ilkesine göre yapıldığını ve resim yapmanın kaya duvarlara rastgele çiziktirmeler yapmaktan doğan bir zaman geçirme aracı olduğunu iddia etmişlerdi ![]() ![]() Sonra "sanat sanat içindir" kavramının "basit" olup olmadığı da haklı olarak sorgulanmıştı ![]() ![]() ![]() Bu tehlikeli yeraltı seferleri için bir açıklama gelmekte gecikmedi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Araştırmacılar daha sonra, bu iyilikçi tılsım açıklamasının çok basit olduğunu hissetmeye başladılar ![]() ![]() ![]() ![]() Abbe Henri Breuil'in eski bir öğrencisi olan Andre Leroi-Gourhan, 1960'lı yıllarda ortaya yepyeni bir açıklama attı ![]() ![]() ![]() ![]() Leroi-Gourhan bunlardan sonuncusu üzerinde durdu ![]() ![]() At gibi bazı hayvanlar "erkeklik", bizon ve Avrupa bizonu gibiler "dişilik" simgesiydi ![]() ![]() ![]() Araştırmacılar şimdiki kanıtların Leroi-Gour-han'ın bu iddiasını desteklemediğini iddia etmektedir: Resimler mağaralarda rastgele yerlere çizilmişlerdir ![]() (Solda) Rouffignac'taki (Dordogne, Fransa) bu at başı, mağara duvarından çıkan bir çakmak taşı üzerine resmedilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() RUHLAR DÜNYASI Günümüzde, yine insan beyninin "devrelerine" dayanan ve sorunlu ikili zıtlıkları işin içine sokmayan bir açıklama daha vardır ![]() ![]() ![]() Samanların görevi ruhlarla konuşabilmek, hastaları iyileştirmek, hayvanların hareketlerini kontrol edebilmek ve havayı değiştirmek için bu katmanlara geçmektir ![]() ![]() ![]() ![]() Şamanist açıklamaya göre, Üst Paleolitik Dönem'de mağaralar herhalde alt dünyaya giden yollar olarak görülüyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Bir ruh-hayvan bulduklarına inandıklarında hayvanı zardan bu yana geçmesi için ikna etmişler, sonra da resim yapıcılar olarak hünerlerini kullanıp aslında bir görüntü olan şeyi kaya üzerinde "sabitleştirmiş"lerdir ![]() ![]() Diğer yandan bazı resimler o kadar büyük ve karmaşıktır ki, bunlar herhalde tek tek kişilerden çok gruplar tarafından yapılmış olabilir ![]() ![]() Şamanizm, dinamik bir inanç ve ideoloji sistemiydi ve üstelik insanlar tarafından farklı toplumsal koşullar altında değiştirilebilirdi ![]() ![]() Chauvet Mağarasının ve diğer yeraltı "galerilerinin ortaya attığı büyük soruların bazıları şamanist açıklamayla cevaplanmaktadır ![]() ![]() Bir kemik parçasına yapılan at resmi ile yeraltındaki mağaraya çizilen at resmi farklı şeyler midir? Bunları bilemiyoruz ![]() ![]() ![]() Lascaux'da (Dordogne, Fransa) gayet süslü Axial Galeri ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|