|
|||||||
![]() |
|
|
Konu Araçları |
| alimler, cifir, ebced, için, ilmiyle, kullanmışlar, uğraşan |
Cifir ve Ebced İlmiyle Uğraşan Alimler, Onu Nasıl ve Nerede ve Ne İçin Kullanmışlar |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Cifir ve Ebced İlmiyle Uğraşan Alimler, Onu Nasıl ve Nerede ve Ne İçin KullanmışlarCifir ve Ebced İlmiyle Uğraşan Alimler, Onu Nasıl ve Nerede ve Ne İçin Kullanmışlardır? Sual-9: Cifir ve Ebced ilmiyle uğraşan âlimler, onu nasıl ve nerede ve ne için kullanmışlardır? Cevab: Üst taraflarda bir iki yerde işaret ettiğimiz gibi; bu ilmin sahası geniş bir mahiyettedir Umumuna birden "ilm-i esrar-ı huruf da denilir Yani harflerin sırlarına dair ilim![]() Bu ilmin en sâde olan kısmı, "Ebced, Hevvez, Huttî" gibi ilh sırasına göre harflere verilmiş sayı değerleriyle bazı âyet ve hadîslerin gaybî olan sırlarını çıkarma işinde kullanıldığı gibi; edebiyat san'atında, tarih düşürme işinde sun'î olarak da kullanılmıştır Amma büyük ehl-i velayet âlimleri onu sun'îlikten azade olarak ilham ve sünûhat ile gaybî bazı istihraçlarda kullanmakla, bu ilmin gerçek kemâlini göstermişlerdir Edebiyatçıların onunla yaptıkları sun'îce işler ise, bir eğlence kabilindendir Yani o ilmin gaye ve kemâline uygun bir iş değildir![]() "Evet, meselâ İmam-ı Ali'nin, Kur'an'ın كهيعص mukatta' harflerinden "Sıffîn Harbi"nin vuku' tarihini çıkarması (1) gibi mühim işlerde isti'maliyle, bu ilmin esas gaye ve hedefini göstermiştir ![]() Hem İslâm âlimlerinin büyüklerinden olan Rabi' bin Enes demiştir ki: "Kur'an'daki mukatta' olan harflerden herbirisi, Allah'ın bir isminin bir anahtarı veya bir kavmin müddet-i hayatına işarettir Fakat bunları hakkıyla fehmedip çıkaracak olan ancak Hazret-i İsa'dır " (2)Ve nihayet bu mes'elede hülâsa olarak diyebiliriz ki: Bu ilimle uğraşan âlimler, evvelâ ve bizzat onun mahiyet ve hakikatına vâkıf başta İmam-ı Ali olarak bir çok ehl-i velayet onu hakikî gayesinde ve büyük amma hususî ve gizli işlerde ve müslümanlara hem müjde, hem kuvve-i maneviyelerini takviye edici noktalarda, hem de Kur'an'ın i'cazının bir nev'ini o noktadan izhar etmek vesilelerinde kullanmışlardır ![]() (1) Tefsir-i Ruh-ul Maanî El-Elusî 1/102 (2) Tefsir-i İbn-i Cerir 1/68 |
|
|
|