|  | Vishõu Puràõadan İki Efsane |  | 
|  06-24-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Vishõu Puràõadan İki EfsaneVishõu Puràõa'dan İki Efsane Arş  Gör  Dr  H  Derya CAN A  Ü  Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Doğu Dilleri ve Edebiyatları Bölümü/Hindoloji Anabilim Dalı Özet: Hint Mitolojisi, Vedik ve Epik dönem olmak üzere iki bölüme ayrılır  Vishõu ve Şiva inançlarını yayan Puràõalar, Epik döneme aittirler  Bilinen on sekiz Puràõa vardır  Eski devirlere ait efsanelerin ve öykülerin anlatıldığı Puràõaların ne zaman ortaya çıktıklarını söylemek zordur  Puràõalarda beş karakteristik özellik vardır  Bunlar: 1  Yaradılış, 2  Yeniden Yaradılış, 3  Soy (Tanrıların ve Brahmanların Soy Kütükleri), 4  Manu Devirleri, 5  Hanedanların Tarihleri  Bu beş konudan en az birkaçı bir Puràõanın konusunu oluşturur  On sekiz Puràõadan biri olan Vishõu Puràõa altı kitap ve yirmi üç bin beyitten meydana gelir  Tanrı Vishõu inanırlarının temel kitabı olan Vishõu Puràõanın konusu aziz Paraşàra ile öğrencisi Maitreya arasındaki soru-cevap şeklindeki karşılıklı konuşmalardan meydana gelmiştir  Eserde yer alan efsaneler ve öyküler o dönemin sosyal ve kültürel yaşantısı hakkında bilgiler içerdiğinden yararlıdır  Anahtar Kelimeler: The Two Legends From Vishõu Puràõa Summary:Indian Mythology is divided in two periods as Vedic and Epic  Puràõas which are supported the beliefs of Vishõu and Shiva belong in the Epic period  The number of existing Puràõas is eighteen  It is difficult to say that when these Puràõas which tell the ancient legends and stories arise  They have five basic distinct characteristics  These are: 1  Creation, 2  Re- creation, 3  Ancestry (family trees of gods and Brahmans), 4  Manu Periods, 5  Histories of Royal Families  Vishõu Puràõa is one of the eighteen puràõas  It consists of six books and twenty-three thousands couplets  This Puràõa being the basic book of the Vishõu believers, has a form of question answer dialogs between rşi Paraşàra and his disciple Maitreya  This is useful to imply that the legends and the stories about social and cultural life of that age  Keywords: Hint mitolojisi, Vedik dönem ve Epik dönem olmak üzere iki büyük dönem altında incelenir  Vedik dönemin ürünleri; Vedalar; ègveda, Yacurveda, Samaveda ve Atharvaveda olmak üzere dört büyük eserden meydana gelmiştir  Vedaları âraõyakalar ve Upanishadlar izler  Epik dönemin ürünleri ise destanlar (Mahàbhàrata, Ràmàyaõa ve Harivaüşa) ve Puràõalardır  Puràõaları meydana getirenler, saz şairleri Sutalardır  Bu yüzden bu eserler, Brahmanlara ait metinler olmaktan çok halka ait olmuşlardır  Yazarları olarak da Hindular Vyasa’yı kabul ederler  Vishõu ve Şiva inançlarını yayan ve destekleyen Puràõaların ne zaman ortaya çıktıkları hakkında kesin bir şey söylemek zordur  Puràõa kelimesinden anlatılmak istenen ise “puràõam àkhyànaü” yani eski öykülerdir  Eski devirlere ait efsaneler ve öykülerin anlatıldığı Puràõalarda beş temel konu vardır  Bunlardan en az birkaçı bir Puràõanın içeriğini oluşturur  Bu beş konu şunlardır: 1  Sarga (Yaradılış) 2  Pratisarga (Yeniden Yaradılış) 3  Vaüşa (Soy yani Tanrıların ve Rshilerin Soy Kütükleri) 4  Manvantaràõi (Manu Devirleri) 5  Vaüşànuçarita (Hanedanların Tarihleri) Bilinen on sekiz tane Puràõa(Mahapuràõa) vardır  Bunlar: 1  Brahma 10  Màrkaõóeya 2  Vishõu 11  Bhavishya 3  Agni 12  Brahmavaivarta 4  Şiva 13  Vàràha 5  Bhàgavata 14  Kårma 6  Liïga 15  Matsya 7  Pàdma 16  Garuóa 8  Nàrada 17  Brahmaõóa 9  Skànda 18  Vàmana Puràõaları, yazılış itibariyle belli bir sıraya koymak mümkün değildir  Çünkü biri yazıldığında diğeri zaten vardır  Bununla birlikte otoriteler Adi Puràõa yani İlk Puràõa olarak Brahma Puràõayı kabul ederler  Matsya Puràõada1 on sekiz Puràõa tek tek sayılır  Bunlar: 1  Vishõucu Puràõalar: Vishõu, Nàrada, Bhàgavata, Garuóa, Pàdma, Vàràha 2  Brahmacı Puràõalar: Brahmaõóa, Bhavishya, Brahmavaivarta, Màrkaõóeya, Vàmana, Brahma 3  Şivacı Puràõalar: Matsya, Kårma, Liïga, Şiva, Skànda, Agni olmak üzere üçe ayrılır  2 Vishõu Puràõa, tanrı Vishõu’nun inanırlarının temel kitabıdır  Bu Puràõa, aziz Paraşàra ile öğrencisi Maitreya arasındaki soru-cevap şeklindeki karşılıklı konuşmalardan meydana gelmiştir  Bu konuşmalarda tanrıların, şeytanların, kahramanların ve insan ırkının türeyişleri, dünyanın yaradılışı, mitolojik öyküler, coğrafi bilgiler, doğum, ölüm, evlilik gibi törenler, kralların soy listeleri, eski çağların ermişleri ve krallarıyla ilgili efsanelerden bahsedilir  Hindular Puràõaların yazarı olarak Vyasa’yı kabul etmelerine rağmen, altı amşa (kitap) ve yirmi üç bin şlokadan (beyit) meydana gelen Vishõu Puràõanın yazarı Paraşàra’dır  Yaratıcı tanrı Brahma ve yok edici tanrı Şiva’yla birlikte oluşturdukları Hint tanrı üçlemesinin bir üyesi olan Vishõu, Epik dönemin en önemli tanrılarından biridir  Bilinen en belirgin özelliği güneş ve onun boşluktaki hareketiyle bağlantılı olan “trivikrama” yani üç uzun adımıdır  Onun bu uzun adımlarından ikisi insanlar tarafından görülür ancak üçüncü adımını gökte uçan kuşlar bile göremez  Bu üç adımı aynı zamanda güneşin; “Doğuş, En Yüksek Nokta ve Batış Noktası” olan üç değişik konumunu da işaret eder  Vishõu’ya geniş yürüyen anlamında “urugàya”, geniş adımlayan anlamında da “urukrama” denilmektedir  Vishõun’nun birinde deniz kabuğu, birinde disk, birinde gürz ve birinde de nilüfer çiçeği taşıdığı dört eli vardır  Görünüşü oldukça olağanüstü ve görkemlidir  Gözleri kırmızı ve bir nilüfer çiçeğinin yaprağı kadar geniştir  Göğsünde süt okyanusunun çalkalanması sırasında meydana geldiği kabul edilen kaustubha adlı bir mücevher vardır  Müthiş bir güce sahiptir ve boğa ile özdeşleştirilmiştir  Binek hayvanı göksel kuş Garuóa’dır  Cenneti altından yapılmış Vaikunta’dır  O sadece koruyucu bir tanrı değil aynı zamanda keder ve günahı yok edendir  Karısı şans tanrıçası Lakşmã’dir  3 Hint mitolojisinde, diğer tanrılara göre Vishõu’nun avataraları (bedenlenme) oldukça ünlüdür  Genel olarak kabul edilen on avatarası vardır  İlk dört avatarası Satyayuga’da4 meydana gelmiştir  Bu avataralardan balık, kaplumbağa ve domuz avatarası mitolojide ilk olarak tanrı Brahma’ya aittir  Epik döneme gelindiğinde, Vishõu inanırları, bu avataraları Vishõu’ya mal etmişlerdir  Böylece diğer inançlara karşı kendi inançlarını kuvvetlendirmişlerdir  Bu avataralar: 1  Matsya (Balık): Hint mitolojisinde balık betimlemesiyle karşılaştığımız ilk yer Şatapatha Bràhmaõa’dır (I;8  ,1-6)  5 Bu ünlü tufan efsanesidir  Vishõu, bu betimlemesiyle insan ırkının atalarından yedinci Manu’yu selden kurtarır  2  Kårma (Kaplumbağa): Vishõu Satyayuga’da selden kaybolmuş olan Amrita (hayat suyu), Kaustabha (kutsal mücevher), Surabhi (bolluk ineği), Paricata (kutsal ağaç) gibi bir takım değerli şeyleri bulmak için kaplumbağa şeklinde bedenlenmiştir  3  Vàràha (Domuz): Bu bedenlenmenin ilk görüldüğü yer Taittiriya Samhita’dır  Vishõu, kötü ruh Hiranyaksha’yı öldürerek yeryüzünü onun lanetinden kurtarır  4  Narasinha (İnsan Aslan): Vishõu dünyayı zalim Daityalar kralı Hiranyakaşipu’nun kötülüğünden korumak için bu şekilde bedenlenmiştir  5  Vàmana (Cüce): Bu avatarası Vishõu’nun üç adımıyla bağlantılıdır ve kökeni èg Vedaya kadar gider  6  Paraşuràma (Baltalı Rama): Brahmanlar6 ve Kshatriyalar7 arasındaki savaşta Bràhmaõalara yardım etmek amacıyla savaşçı bir Brahman olarak doğmuştur  Paraşu’nun anlamı balta demektir  7  Ràmaçandra (Ay Benzeri Ràma): Hintlilerin ünlü Ràmàyaõa destanının kahramanı kral Daşaratha’nın oğlu Ràma olarak doğmuştur  Bu bedenlenmesiyle Rakşasa8 kralı Ravana’yı öldürmüştür  8  Kçişõa (Kara): Tanrı Vishõu’nun en popüler avatarasıdır  Mahàbhàrata ve Harivaüşa destanında onun birçok macerasından bahsedilir  9  Buddha (Aydınlanmış): Buddhizmin kurucusu Buddha da Vishõu’nun bir bedenlenmesi olarak düşünülmüştür  10  Kalkin ya da Kalkã (Beyaz At): Dünyanın son devresi olan Kali devrinin sonunda bütün insanlar erdemlerini kaybedeceklerdir  Her şeyin son derece kötü gittiği bu devirde Vishõu beyaz bir at üstünde oturur biçimde görünecek ve her şeyi eski haline döndürdükten sonra cennete gidecektir  Vishõu’nun bu on avartarasına ek olarak Bhàgavata Puràõa da, Purusha (insan), Nàrada (aziz), Nara (aziz), Narayana (aziz), Kapila (aziz), Dattatreya (aziz), Yacna ( kurban), Rishabha (Bharata’nın babası), Prithu (kral), Dhanvantari (tanrıların doktoru), Vedavyasa, Balarama (Kçişna’nın ağabeyi) yirmi iki avatarasından bahsedilir  Ganj nehrinin Vishõu’nun ayağından doğduğu söylenir  Bin adı vardır  Sadarşanam adlı diski ile karanlığın korkunç ruhlarını yok eder  Arabası yedi at tarafından çekilir  Bir savaşçı olarak sol elinde gürzünü, sağ elinde de uğurlu diskini taşır  Efsanelerin kimi direk olarak Vishõu’yu överken kimi de dolaylı olarak övmektedir  Epik dönemin bu güçlü tanrısının inanırları kökenleri ègveda’ya kadar giden bazı efsaneleri de kendi kitapları içinde toplamışlardır  Tarihi binlerce yıl geriye giden bu efsaneler bugün bile Hint halkını etkilemektedir  Nimi Efsanesi Kral İkshvaku’nun oğlu Nimi, yüzyıl sürecek olan bir kurban töreni başlatır  Kurban töreninde adakları sunması için de aziz Vasishtha’nın yardımını ister  Bunun üzerine Vasishtha beş yüz yıl için İndra’ya karşı görevli olduğunu, eğer kral bir müddet beklerse gelip baş aziz olarak ayini yönetebileceğini söyler  Vasishtha’nın sözleri karşısında kral sessiz kalır  Bunun üzerine Vasishtha, kralın kabul ettiğini düşünerek oradan ayrılır  Aziz, İndra için yönettiği töreni tamamlar tamamlamaz hızla yola çıkar  Kurban yerine vardığında, Nimi’nin kurbanında yardımcı olmaları için Gautama’yla birlikte başka azizleri de çağırdığını görür  Buna canı çok sıkılan ve kendisine bilgi verilmeden görevi Gautama’ya verdiği için sinirlenen Vaistha o sırada uykuda olan kral Nimi’ye lanet ederek bedenini görünmez yapar  Nimi, uyandığı zaman bedenini kaybettiğini görür  Vasishtha’yı kızdırdığı için aziz tarafından lanetlendiğini anlar ve bedeninden ayrılır  Aynı zamanda Vasishtha’nın ruhu da bedenini terk ederek Mitra ve Varuna ile birleşir  10 Nimi’nin cesedi ise güzel kokulu yağlar ve reçine ile mumyalanarak çürümeden korunur  Böylece ölümsüzleşir  Kurbanı tamamlayıp kendi paylarını alan azizler kurban törenine gelen tanrılara başvurarak, Nimi’nin bedenini geri vermelerini isterler  Fakat Nimi bunu kabul etmeyerek şöyle der: “Bütün dünyevi acıların tesellileri olan Ey Tanrılar! Dünyada üzüntünün nedeni ruhun ve bedenin ayrılığından daha derin değildir  Bundan dolayı ben bütün yaratılmışların gözünde olmak istiyorum ve asla maddi şekle geri dönmek istemiyorum  ” Tanrılar, Nimi’nin bu dileğini kabul ederek onu bütün yaşayanların gözlerine yerleştirirler  Bunun sonucunda da yaşayanların gözkapakları hala açılıp kapanır  Nimi, geride varis bırakmadan gidince azizler yeryüzünün hükümdarsız kalma endişesi ile prensin bedenini çalkalarlar ve Canaka adında ataları olmayan bir prens meydana getirirler  Babasının bedensiz (videha) olması sonucunda, ona da Vaideha (bedensizin oğlu) ismini verirler  Efsanenin devamında kralların soy listesi sayılmaktadır  Canaka’nın oğlu Udavasu, onun oğlu Nandivarddhana onun oğlu Mahavirya      onun oğlu Hrasvaroman, onun oğlu Siradhvaca’dır  Sabanla toprağı kazarak bir nesil elde etmek içim Siradhvaca11 kurban töreni hazırlıklarına başlar  Kızı Sita sabanın açtığı yarıktan doğar  Siradhvaca’nın erkek kardeşi Kaşi kralı Kuşadhvaca’dır                onun oğlu Bahulaşva, onun oğlu Kriti ile Canaka’nın ailesi biter  Bunların hepsi ruhani bilgide usta Mithila krallarıdır  Vena Efsanesi     Mrtyu’nun kızı Sunita, Anga’ya eş olarak verilir ve büyükbabasının kötü huylarını alan Vena’yı doğurur  Vena, azizler tarafından dünya hükümdarı olarak açıklanarak törenle takdim edilir  Kral olarak ilan edilen Vena bundan böyle yapılacak törenlerin ibadetsiz, adaksız ve Brahmanlara hediyeler verilmeden yerine getirilmesini, isteyerek şöyle der: “Ben adaklarla adlandırılan kurbanın efendisiyim  ” Vena’nın sözlerini duyan azizler, saygıyla kralın yanına yaklaşıp yumuşak bir ses tonuyla: “ Haşmetli prens! Sizi saygıyla selamlıyoruz; bizi dinleyiniz  Krallığınızı ve yaşamınızı korumak ve halkınızın yararı için uzun ve ciddi dini törenler düzenlememize, tanrıların tanrısı kurbanın efendisi Hari’ye tapmamıza izin verin; bu ibadet size geri dönecek olan bir meyvenin yarısıdır  Adakların tanrısı Vishõu, bizim tarafımızdan kurban ile teskin edilecek, siz de böylece isteklerinize kavuşacaksınız  Başka prensler de Hari’nin krallığında dinsel törenler yaparak dileklerine kavuştular” derler  Vena: “Benden daha üstün nitelikleri olan kimdir? Benden başka tapmak için adlandırılan kim? Kurbanın efendisi lakabı takılan bu Hari de kim? Brahma, Canardana, Şambu (Şiva), İndra, Vayu, Yama, Ravi, Hutabhuk, Varuna, Dhata, Pusha, Bhumi, Çandra; bütün bunlar bir kralın kişiliğinde vardır  Tanrısal olan her şey bir hükümdarın esasıdır  Emirlerimi bilinçli olarak verdim ve onları yerine getirin  Kurban yapmayacaksınız, adak sunmayacaksınız, sadaka vermeyeceksiniz  Bir kadının ilk vazifesinin eşine sadakat etmesi gibi siz kutsal insanların sorumluluğu da benim emirlerime uymaktır” der  Azizler: “Yüce Kral! Emirlerinizle dindar kişiler çok acı çekebilir  Bütün bu dünya adakların bir dönüşümüdür  Eğer adağı engellerseniz, dünyanın sonu gelir” derler  Azizlerin ricalarını tekrarlamalarına rağmen Vena emirlerinden vazgeçmez  Bunun üzerine azizler öfkeyle bağırarak: “Bu hain biçare ölsün  Başlangıcı ve sonu olmayan, kurbanın tanrısına hakaret eden bu kafir yeryüzü üzerinde hükümdarlık yapmasın” derler ve hep birlikte krala hücum edip, dini sözler eşliğinde kutsal otlarla vurarak onu katlederler  Böylece Vena dine saygısızlık etmesi sonucunda yok edilen ilk kişi olur  Vena yok edildikten bir müddet sonra azizler yükselen tozlara bakarak yakınlarında olan halka “bu nedir?” diye sorarlar  Halk; “kralı olmayan bir krallığımız olduğundan şerefsiz insanlar, topraklarımıza el koymaya başladılar  Saygıdeğer azizler! Avlarının üstüne saldırmak için acele eden, küme halinde bir araya toplanmış hırsızlar tarafından ortaya çıkarılan şu büyük tozlara bakın” derler  Bunu duyan azizler, kralın nesli olmadan yok olmamasını sağlamak için bir araya gelerek Vena’nın uyluğunu ovarlar  Ovma sonucunda bodur (negra) bir oğlan çocuğu doğar  “Ben ne yapacağım” diye soran çocuğa azizler “otur (nishida)” derler  Böylece onun adı Nishida olur  Onun torunları olan Vindhya dağının sakinleri hala Nishidalar olarak isimlendirilirler  Sonra Brahmanlar kralın sağ uyluğunu ovmaya devam ederler ve Vena’ın ünlü oğlu göz kamaştırıcı Prithu doğar  Prithu’nun doğumuyla gökyüzünden “Acagava”13 olarak isimlendirilen ilkel yay ve cennetten de tanrısal oklar yeryüzüne iner  Vena “Put”14 diye isimlendirilen cehennemden, oğlunun sayesinde kurtulup tekrar krallığına yükselir  Denizlerin ve nehirlerin derinliklerinden mücevherler gelir  Angiraslar (Ateş), canlı-cansız bütün her şey Vena’nın oğlunun kutsama törenini yürütmek için toplanırlar  Sağ elinde Vishõu’nun diskinin izini gören Brahma, Prithu’daki tanrısal gücü anlar ve çok memnun olur  Çünkü, Vishõu’nun diskinin işaretini elinde taşıyan biri, evrenin imparatoru olmak için doğar ve onun gücü tanrılar tarafından bile yenilemez  Böylece Vena’nın güçlü oğlu Prithu babasının yönetimi altında ezilmiş olan halkı dertlerden kurtaran dünyanın hükümdarı olarak tanınır  Halkının sevgisini kazanarak raca yani kral lakabını alır  Okyanusun bir başından bir başına geçmek istediği zaman sular donar  Dağlar ona yol açar  Sancağı ile ormanın içinden geçer  Bütün sığırlar bereketli ineklerle eşleşir  Her çiçeğin içine ballar saklanır  Bu eşsiz kahramanın doğum günü için düzenlenecek olan kurban töreni, Brahma tarafından hazırlanır  Büyük kurban töreni aynı zamanda hünerli şair Magadha’yı ve zeki Suta’yı15 da ortaya çıkarır  Kutsal azizler, bu iki insana derler ki: “Vena’nın ünlü oğlu, kral Prithu’ya dua edin; bu sizin özel görevinizdir ve burası da sizin dua etmeniz için uygundur  ” Fakat onlar nezaketle Brahmanlara: “Biz, yeryüzünün yeni kralının görevlerini bilmiyoruz  Onun erdemlerini anlamıyoruz  Onun şöhreti her tarafa yayılmadı  Ona nasıl dua edeceğimiz hakkında bize bilgi verin” derler  Bunun üzerine Brahmanlar: “Görevleri yürütecek olan kahraman krala şükredin; göstereceği erdemler için ona dua edin” derler  Brahmanların bu sözlerini duyan kral çok memnun olur  Sadece dürüst davranışlar sayesinde erdemli kişilerin böyle bir övgüyü elde edeceğini düşünür  Ozanların söylediği övgü dolu methiyeler, onun erdemli davranışı sonucunda olacaktır  Bu yüzden onların övgü dolu methiyelerini elde etmek için çaba harcaması gerektiğine karar verir  Eğer onlar hatalardan uzak durmayı ona öğretirlerse, o da ondan kaçınmaya çalışacaktır  Böylece Prithu nazikçe gelecekteki ünlü erdemlerini tatlı bir ses tonuyla öven ozanları dinler  “Bir kral, doğru sözlü, cömert ve sözünün takipçisidir  Akıllı, yardımsever, sabırlı, cesur ve kötülerin düşmanıdır  Görevlerini bilir  Merhametli ve naziktir  Kutsal şeylere saygı duyar  Kurban töreni düzenler  Brahmanlara saygı gösterir  İyileri sever ve adaletli yönteminde dost ya da düşman ayırmaz  ” Bu değerler, Suta ve Magadha tarafından krala söylenir  Kral, ozanların söylediklerinin hepsini uygular  Bu dünyayı korumak için, bol adakların sunulduğu büyük bir kurban töreni düzenler  Erksizlik dönemi boyunca acı çeken halk, yenilebilir bitkilerin yok olduğunu, başlarına bela olan kıtlıktan çektikleri ızdırabı, kralsız kaldıkları süre içinde Yeryüzünün bütün sebze üretimlerinin durduğunu bunun sonucunda da insanların mahvolduğunu krallarına söyleyerek eklerler: “Siz! Bize geçim veren, insanları korumak için yaratıcı tarafından meydana getirildiniz; açlıktan kırılan halkınızın yaşamını desteklemek için bize sebzeleri bağışlayın” derler  Bu sözleri işiten Prithu, tanrısal yayı Acagava’yı ve göksel oklarını alarak, büyük bir öfke içinde Yeryüzüne hücum eder  Yeryüzü, inek şekline girerek acele ile ondan kaçar  Kralın korkusuyla Brahma’nın cennetteki yerine gelir  Fakat nereye giderse gitsin, yaşamın destekleyicisi de oraya gelir  Orada silahlarını havaya kaldırmış Prithu’yu gören Yeryüzü, korku içinde titreyerek yiğitliği önlenemez Prithu’ya; “Beni usanmadan öldürmek için arayan siz, bir kadın öldürmenin günahını bilmiyorsunuz” der  Bunun üzerine prens; “birçok mutluluk kötü bir varlığın yok edilmesiyle elde edilecekse, o varlığın ölümü erdemli bir iştir” der  Bunun üzerine Yeryüzü; “fakat halkınızı yüceltmek için benim hayatıma son vererek onların desteğini nasıl kazanacaksın  ” Kral; “emirlerimi dinlerler” dedikten sonra şöyle devam eder; “eğer seni yok edersem, adaklarım sayesinde halkım beni destekleyecektir  ” Sonra korkudan tir tir titreyen Yeryüzü, Prithu’ya saygılarını sunarak şöyle der: “Eğer uygun araçlar çalıştırılırsa, bütün girişimler başarılır  Başarının aracını size söyleyeceğim  Bütün sebze üretimi eskimişti ve ben onları yok ettim; fakat sizin emirlerinizle sütle geliştirilmiş olarak onları onaracağım  Bu yüzden prenslerin en erdemlisi, insanoğlunun yararı için bana buzağı verin  Böylece sütümün sayesinde bitki tohumlarının bütün her yere eşit olarak dağılmasını sağlarım  ” Böylece Prithu, yüzlerce, binlerce dağı küme halinde köklerinden sökerek birbiri üzerine kümeler  Bu zamandan önce köylerin ve kasabaların belirlenmiş sınırları yoktur  Yeryüzünün üstü düzensizdir  Tarım yoktur  Otlak yoktur  Ziraat yoktur  Tüccarlar için yol yoktur  Bütün bunlar yani medeniyet Prithu’nun hükümdarlığı zamanında başlar  Prithu, düzleşmiş olan yeryüzünde barınak yapmaları için halkını teşvik eder  Yine bu zamandan önce insanların besin kaynaklarını oluşturan meyveler ve kökler büyük zorluklarla temin edilmektedir  Bütün sebzeler yok olmuştur  Böylece Svayambhuva Manu16 buzağıyı meydana getirir ve yeryüzüne süt sağar  Sütü, insanlığın yararı için kendi eliyle sunar  Böylece insanların devamlı olarak geçimini sağlayan çok çeşitli mısır ve sebzeler üretilir  Yeryüzüne yaşam verdikten sonra Prithu onun babası olur  Yeryüzüne de Prithu’nun kızı anlamında Prithivi lakabı verilir  Sonra tanrılar, azizler, Rakshasalar, Gandharbhalar, Yakşalar, Pitriler, yılanlar, dağlar ve ağaçlar uygun bir süt kabı aldılar ve yararlı sütü yeryüzüne akıttılar  Bir anne gibi sarıp sarmalayan bu dünya, Vishõu’nun ayak tabanından meydana getirilmiştir  Böylece yeryüzünün efendisi olan Vena’nın kahraman oğlu doğmuştur  Prithu, halkı tarafından çok sevilen ve raca lakabı verilen ilk kişidir  Her kim Vena’nın kahraman oğlu Prithu’nun öyküsünü dinler ve anlatırsa bütün sıkıntılarından kurtulur  İşte Prithu’nun değerli öyküsü budur  Sonuç: Vishõu Puràõa’nın (I,XII ve IV,V)de yer alan Vena ve Nimi efsanelerinde dikkatimizi çeken konulardan biri lanet motifidir  Kral Nimi, aziz Vasishtha’ya verdiği sözü tutmadığı için, kral Vena ise din adamlarına adak sunmayı redettiği için, azizler tarafından lanetlenmişlerdir  Bu lanet sonucunda Nimi görünmez olmuş Vena ise hayatını kaybetmiştir  Bu oldukça ilginçtir; çünkü olay, toplumun iki önemli ve üstün sınıfı yani Brahmanlar (din adamları) ve Kşatriyalar (savaşçı) arasındaki çekişmenin bir sonucu gerçekleşmiştir  Kşatriyalar toplumun hakimi olan krallar ve prenslerden oluşan savaşçı bir topluluktur  Brahmanalar ise din adamlarından meydana gelmiştir ve bu iki topluluk karşımıza hep birlikte çalışan uyumlu bir ikili olarak çıkmaktadır  Oysa burada birbirlerine ters düşmüş ve durum Brahmanların zaferiyle sonuçlanmıştır  Bunda Vedik dönemden sonra gelen Brahmana döneminin etkisi büyüktür  Din adamlarının hakim olduğu bu dönem, kendinden sonra gelen dönemleri de etkisi altına almıştır  Efsanelerin geçtiği Epik dönemde bu dönemlerdendir  Toplumun sınıflara bölünmesi ilk olarak Rgveda’da (X, 90;12)karşımıza çıkar  Ancak buradaki bölünme mesleki sınıflamalar şeklindedir  Zamanla bu sistem değişmiştir  Efsanelerdeki diğer bir ortak nokta da mucize konusudur  Kral Nimi’nin bedeninin çalkalanması sonucunda Mithila Krallarının soyu ortaya çıkmıştır  Bu Hintlilerin ünlü destanlarından biri olan Ramayana destanının kahramanı Rama’nın eşi Sita’nın babasının soyudur  Aynı şekilde Vena’nın oyluklarının ovulmasıyla da Nishida soyu ortaya çıkmıştır  Bu soyun krallarından Guha, üvey annesinin entrikası sonucunda sürgüne giden Rama’yı bir müddet krallığında misafir etmiştir  Hatta Rama kendisini, geri dönmesi için ikna etmeye çalışan erkek kardeşi Bharata ile Guha’nın krallığında buluşmuştur  Vena efsanesinde azizlerin sayesinde kral Vena’nın Prithu adında, tanrısal güçlere sahip bir oğlu daha olmuştur  Bu çocuğun doğumuyla gökyüzünden Acagava yayı inmiştir  Bu yay, Mahadeva (Şiva) yani Büyük Tanrı’ya aittir  Aynı zamanda Prithu’nun sağ elinde Vishõu’nun diskinin izi vardır  Epik dönemin, tanrı Brahma’yla birlikte tanrı üçlemesini oluşturan Vishnu ve Şiva, bir çocuğun bedeninde buluşmuştur  Bunun altında da yine din adamları vardır  Çünkü Vena azizler tarafından katledilmiş kötü bir kraldır ve din adamları halkın gözünde güçlerini artırmak için tanrısal güçlere sahip bir çocuk meydana getirmişlerdir  Bu da bize gösteriyor ki Brahmanlar istediklerini rahatlıkla yapabilen güce sahip bir topluluktur  Vishõu inanırlarının kitabı olan Vishõu Puràõa, Vishõu’yu öven efsanelerin ve öykülerin yanı sıra soy kütüklerinden, insan ırkının ilk ataları olan Manulardan, Hinduların kutsal kitapları Vedalardan, toplumu sınıflara bölen kast sisteminden, evlilik, doğum ve ölüm gibi törenlerden de bahseder  Epik dönem içinde yer alan Puràõalar, o döneme ait sosyal ve kültürel yaşam hakkında bilgiler içermesi bakımında da oldukça yararlı kaynaklardır  Kaynaklar Can, H  Derya  , Vishõu Puràõa’da Efsaneler, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara, 2000  Dowson, J  ,A Classical Dictionary of Hindu Mythology And Religion, Geography, History and Literature, Routledge and Kegan Paul Ltd  , London, 1953  Eggeling, J  , The Şatapatha Bràhmaõa, 1  cilt, Motilala Banarsidass Publishers, Delhi, 1994  Kaya, Korhan  ,Hint Mitoloji Sözlüğü, İmge Kitabevi, Ankara, 1997  Mani, Vettam  ,Puranic Encylopaedia, Motilal Banarsidass Publishers, Delhi, 1996  Wilson, H  H  , The Vishõu Puràõa, A System of Hindu Mythology And Tradition, Punti Pustak, Calcutta, 1972  The Matsya Puràõam, Translate: A Taluqdar of Oudh, Munishiram Manoharlal Publishers, New Delhi, 1980   | 
|   | 
|  | 
|  |