06-24-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Recaizade Mahmud Ekrem Kimdir-Recaizade Mahmud Ekrem Hayatı-Recaizade Mahmud Ekrem
Recaizade Mahmud Ekrem Kimdir-Recaizade Mahmud Ekrem Hayatı-Recaizade Mahmud Ekrem Biyografisi
Recaizade Mahmud Ekrem (d 1 Mart 1847, İstanbul - ö 31 Ocak 1914), Türk şair ve yazar
19 yüzyıl Osmanlı edebiyatının önde gelen isimlerindendir Takvimhane Nazırı Recai Efendi'nin oğlu, Ercüment Ekrem Talu'nun babasıdır Babasından Arapça ve Farsça öğrendi 1858'de ilköğretimini tamamladı, özel öğrenim görerek yetişti Mekteb-i İrfan'ı bitirdikten sonra (1858) girdiği Harbiye İdadisi'ndeki öğrenimini sağlık sorunları nedeniyle tamamlayamadı Hariciye Nezareti Mektubi Kalemi'nde memurluğa başladı (1862) Tanzimat ve Nafia dairelerinde başmuavinlik (1874), Şura-yı Devlet (danıştay) üyeliği (1877), Mekteb-i Mülkiye ve Galatasaray Sultanisi'nde edebiyat öğretmenliği (1880-88), birkaç ay Evkaf ve Maarif Nazırlığı (1908), Meclis-i Âyân üyeliği (1908-14) yaptı
Resmi görevle Trablusgarp'a gönderildi 1908'de 2 Meşrutiyet'ten sonra kurulan Kamil Paşa kabinesinde Maarif Nazırı oldu Namık Kemal'le tanışmasının ardından Encümen-i Şuara'ya katıldı İlk yazıları Namık Kemal yönetimindeki Tasvir-i Efkar gazetesinde yayınlandı 1870'lerden sonra kendisini tümüyle yazılarına verdi Batı edebiyatından çeviriler yaptı 1870'te ilk oyunu Afife Anjelik, 1871'de ilk şiir kitabı Nağme-i Seher yayınlandı Yaşamını yitirdiğinde Meclis-i Âyan üyesiydi
Ölümü nedeniyle okullar tatil edilmiş ve büyük bir cenaze töreni düzenlenmiştir Mezarı, oğlu Nejad'ın kabri yanında, Küçüksu'dadır
Edebî Hayatı
Namık Kemal'le tanışmasının ardından edebiyat çevresine girmiş ve onun Fransa'ya gitmesi üzerine, 1867'de Tasvir-i Efkar gazetesinin yönetimine geçmiştir Recaizade, üç oğlunun, özellikle de çok sevdiği Nejad'ın ölümünden duyduğu acıyı dile getirdiği şiirleriyle daha çok karamsar duygular işledi Eski edebiyatı savunan Muallim Naci ve çevresiyle girdiği edebiyat tartışmalarıyla Edebiyat-ı Cedide akımının doğmasına zemin hazırladı Başta Tevfik Fikret olmak üzere döneminin genç şair ve edebiyatçılarını çevresinde topladı Tanzimat ve Batı düşüncesinin yeni kuşağa benimsetilmesinde önemli rol oynadı
Kendisinin yetkin tiyatro oyunu olarak bilinen Çok Bilen Çok Yanılır, ölümünden sonra yayımlandı Sanatta güzellik ilkesine bağlı kaldı "Sanat sanat içindir" anlayışını savundu Doğaya dönük, insanı doğa içinde ele alan şiirler yazdı Aşk ve ölüm temalarını işledi Eski-yeni edebiyat tartışmalarının merkezinde yer aldı Tek romanı, Türk edebiyatında gerçekçiliğin ilk örneklerinden sayılan Araba Sevdası adlı eseridir yazar bu eserde ailesinin parasini zevk ve eglencesine harcayanları eleştirdi Bu eseri yazdığı dönemde ailesini karşısına almış ve baba mirasından olacacığı bile bile eserini yazmaya devam etmiştir
Eserleri
Manzum - Nağme-i Seher (1871)
- Yadigâr-ı Şebâb (1873)
- Zemzeme (3 cilt, 1883-1885)
- Tefekkür (düzyazı ile karışık, 1888)
- Pejmürde (düzyazı ile karışık, 1893) Bu eser Kocaeli Üniversitesi Türk Dİli ve Edebiyatı öğrencisi Doğan Evecen tarafından Türkçeye çevrilmektedir

- Nijad Ekrem (2 cilt, anılarla birlikte, 1900-1910)
- Nefrin (1914)
Roman - Araba Sevdası(ilk realist roman)
Öykü- Saime (1888)
- Muhsin Bey Yahut Şairliğin Hazin Bir Neticesi (1890)
- Şemsa (1895)
Oyun - Afife Anjelik (1870)
- Atala Yahut Amerikan Vahşileri (1873)
- Vuslat Yahut Süreksiz Sevinç (1874)
- Görev Çağrısı (1914)
- Çok Bilen Çok Yanılır (1916)
|
|
|