![]() |
Otomobil |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() OtomobilOtomobil OTOMOBİL a ![]() ![]() ![]() ![]() —ANSİKL ![]() ![]() Uygulanma özelliğine sahip ilk gerçek deney, 1769 ile 1771 arasında fransız mühendis Cugnot tarafından gerçekleştirildi; Cugnot "fardler" adı verilen, ön tekerleği devindirici, 3 tekerlekli bir taşıt yaptı ![]() ![]() 1820'den itibaren, birçok ingiliz mühendis, Julius Griffith (1821), John Hill (1824) ve özellikle Walter Hancock (1831) buharlı dilijanslar tasarladılar; bu mühendislerden Walter Hancock, düzenli olarak hizmete girecek birçok tip inşa etti ![]() ![]() ![]() ![]() Gaz halinde hidrokarbonlarla ya da yakıt karışımlarıyla beslenen, patlamalı, hafif, kolayca yerleştirilebilen ilk motorların yapılması, otomobilin gerçek gelişmesinde büyük bir rol oynadı ![]() Bu motor türünün çalışma ilkesi, "4 zamanlı" (giriş, sıkıştırma, yanma -genişleme ve egzos) denilen motor çevrimini saptayan iki mühendis (fransız A ![]() ![]() ![]() ![]() Otto-Langen firmasının fabrikalarındaki deneyinden yararlanarak, alman mühendis G ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha önce, diğer öncüler, umut dolu deneylere girişmişti: avusturyalı S ![]() ![]() ![]() Ama, pratik otomobil, Fransa'da, Daimler'in patentlerinin alınarak, R ![]() ![]() ![]() 1890'dan itibaren, Peugeot, Clément, Darracq gibi güçlü sanayi gruplarınca desteklenen ya da E ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hemen ardından, otomobil Fransa ve Almanya sınırlarının dışına yayıldı: 1899'da, italya'da FİAT kuruldu; F ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Temmuz 1894'te, Paris-Rouen yarışı yapıldı ve bu yarışı buharlı bir çekici kazandı, ama aynı tarihte benzinli arabanın doğum belgesi de kayıtlara geçiyordu: bu yarış için bir araya gelen Panhard ve Peugeot, ortalama 17 ile 20 km/sa'lik bir hıza eriştiler ![]() Ertesi yıl, Levassor'un ortalama 24,6 km/sa'lik bir hızla kazandığı Paris -Bordeaux-Paris yarışı yapıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1900'den sonra, otomobil, yarışlarla birlikte ortaya çıkan gelişmelerden genişçe yararlandı: daha güçlü motorlar, daha uzun şasi, daha iyi frenler ve direksiyon ![]() ![]() Eleştirilere ve düşmanlıklara karşın, yanş arabaları, şehirden şehire yapılan büyük yarışlar sırasında benimsendi: Paris-Amsterdam (1898), Paris-Berlin (1901), Paris-Viya-na (1902), Paris-Madrid (1903); bu son yarış, arabaların umulmadık hızı ve yol hizmetlerinin yetersizliğinden kaynaklanan birçok kazanın sonucunda Bordeaux'da yarım kaldı ![]() ![]() ![]() 1910'dan itibaren, otomobil sanayisi ABD'ye iyice yerleşti; ilk üretim yeri merkez Détroit olmak üzere Büyük Göller böl-gesiydi ![]() ![]() ![]() Avrupa'da, büyük otomobil fabrikaları Birinci Dünya savaşı'nda önemli bir rol oynadılar ve kütle halinde kamyonlar, uçak motorları, tanklar ve mermiler ürettiler ![]() Bu savaşı izleyen yirmi yıl boyunca (1919-1939 ve ABD'de 1942) otomobil ve kamyon, iyice gelişerek ve daha ekonomikleşerek dünya çapında bir ilerleme kaydetti ![]() ![]() ![]() 1929-1932'deki dünya krizinden sonra, seri üretim yapan firmalar en son teknikleri benimsediler ve geliştirdiler: bağımsız tekerlekli Peugeot, devindirici ön tekerlekli ve tekgövdeli Citroen; bunun yanı sıra transmisyonun otomatikleştirilmesi ABD' de, Avrupa patentlerine göre gerçekleştirildi ![]() ikinci Dünya savaşı sırasında, otomobil sanayisi, yeniden çok güçlü askeri fabrikalara dönüştü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Güvenlik ve toplum sağlığını koruma öğeleri, 1965'ten başlayarak, geçmiştekinden daha ciddi zorunlulukların ortaya çıkmasına yol açtı ![]() ![]() tanım Bir binek otomobili aşağıdaki parçalardan meydana gelir: taşıtın yürümesi için gerekli mekanik enerjiyi sağlayan bir motor; bu enerjinin transmisyon'unu, devindirici tekerleklere ileten mekanik organlar; taşıtın konforunu ve yol tutumunu bozmadan, yol bozukluğundan kaynaklanan sarsıntıları soğuran bir askı donanımı-, trafiğin gerektirdiği yavaşlamaları ve durmaları sağlayan bir fren sistemi; bir direksiyon; bir karoseri; bütün bu parçalar, tekerleklerin üzerinde duran bir şas/'nin üstünde ya da içinde yer alır ![]() Şasi, çelik saçtan iki şasi kirişi ile gergi çubuklarından oluşan bir iskelettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Devindirici organlar ve transmisyon üç değişik biçimde yerleştirilir: a) motor öndedir ve transmisyon arka tekerleklere uygulanır, bu uzun süredir kullanılan en yaygın biçimidir; b) organların önde toplanması; bu organlara karşılık gelen tekerlekler hem çekici hem yönlendirici duruma dönüşür, bu da, homokinetik kavramaların kullanılmasını gerektirir, aksi takdirde viraj alma olanaksızlaşır; bu çözüm, 1960'tan bu yana yaygınlaşmaya başlamıştır; c) bütün organların arkada toplanması; bu durumda transmisyon basitleşir, dingiller arasına dört koltuk konulabilir, ama motorun soğumasında güçlükler çıkar ve hareket halindeki arabada, tehlikeli kararlılık sorunları yaratabilir Askı donanımı, bütünün sağlamlığına, konforuna ve yol tutumuna etki eder ![]() ![]() ![]() Askı donanımının, lamalı türdeki ana yayları genellikle şasi ile dingiller arasındaki bağlantıyı sağlar; ancak bağımsız tekerlekli askı donanımlarında bu bağlantı, tekerlek vuruntularını kontrol eden eklemli kollarla yapılır ![]() Başlangıçta, direksiyon'da, bir kavrama çubuğu yardımıyla tekerleklerden birini harekete geçiren levyeler ve çubuklar kullanılıyordu; sonradan bunların yerini ya bir vida ve tırnak sistemi ya bir vida ve tekercik sistemi ya da bir kremayer ve dişli takımı içeren vites kutulu direksiyonlar aldı ![]() ![]() Frenleme, sürtünme katsayısı yüksek balatalar içeren çelik bir diskin ya da kampananın sıkışmasıyla gerçekleşir; frenlere, pedal üzerine uygulanan kuvveti ileten yüksek basınçlı hidrolik bir sistemle kumanda edilir ![]() Şasi üzerine esnek olarak monte edilmiş motor, taşıtın tekerleklerine devindirici bir kuvvet çiftini iletmek için, bir yakıt karışımının yanmasıyla sağlanan enerjiyi kullanan bir değiştiricidir ![]() motorunun gelişmesine (- Debreyaj denilen bir özel organ, motoru diğer transmisyon organlarından ayırmayı sağlar ![]() ![]() Daha sonra hareket, devindirici tekerleklere konik dişlilerle ve uygun millerle aktarılır ![]() ![]() Elektronik, gitgide ölçüm algılayıcıları, mikroişlemcller vb ![]() ![]() • Sanayide otomobil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Elektrikli otomobil ![]() ![]() Toplu taşımacılıkta, çalışmaları için gerekli akımı havai hatlardan alan troleybüs' lerle birlikte, değişik bir çözüme başvurulur ![]() Elektrik motoruyla itme bir yenilik değildir, 1899 mayısının başında, Camille Je-natzy'nin elektrikli Jamais-Contente'\ 100 km/sa'i aşmıştı ![]() Birkaç yıl sonra, Krieger, üç yolcu taşıyan bir otomobille, Paris-Châtelleraut arasındaki 307 km'lik yolu, saatte ortalama 40 km'lik bir hızla, akümülatörleri yeniden doldurmadan katetti ![]() ![]() ![]() ![]() Elektrik gücüyle itilen otomobil uzun süre gölgede kaldı, yalnız ikinci Dünya savaşı'nda benzin sıkıntısı baş gösterince yeniden ele alındı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elektroniğin ise, elektrikli arabaların gidişinin kontrolünü basitleştirmede etkili bir yardımı oldu ![]() ![]() ![]() Yine de, elektrikli arabanın, ısıl motorlu arabayla karşılaştırılabilecek performansta bir binek taşıtı olabilme olasılığı oldukça azdır ![]() • Buharlı otomobil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Otomobil |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Otomobilhız rekoru Otomobilde dünya hız rekorunu, 1970 eylülünden 1979'a kadar amerikalı Gary Gabelich (1 001,667 km/sa'lik ortalama hızla) elinde tuttu; ancak bu rekor 1979 aralığında, Edwards Air Force Base'de (Kaliforniya) Stan Barret tarafından, 48 000 B ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() otomobilin yol açtığı kirlenme Otomobilin teknik gelişmesi, dünyadaki tüm kamu güçlerinin egzos gazlarının yol açtığı hava kirlenmesini sınırlandırmak için girişimlerde bulunmaya başlamasıyla geçmişe oranla farklı bir yön aldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() güvenlik Bu sorun, uzun süreden bu yana, en azından etkin güvenlik bakımından büyük bir başarıyla işlenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu konuyla ilgili incelemelerin temel noktası bir arabanın bir başka arabaya verdiği hasar* kavramına dayanır ![]() ![]() ![]() Uluslararası bir alanda ele alınan bütün bu deneyler, deneysel güvenlik arabalarını (ESV [Experimental Safety Vehicle]) gerçekleştirilmesi ile somutlaştırılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Pasif güvenlik, oturma mahalleri için öngörülen iç donanımlarla sağlanır ![]() ![]() ![]() ![]() dünyadaki toplam otomobil sayısı 1984 yılının başında, dünyada 450 milyon taşıt bulunduğu tahmin ediliyordu; bunun 350 milyonu özel araba, 100 milyonu ise hizmet taşıtıydı ![]() ![]() En çok arabaya sahip 25 ülke içinde, yalnız SSCB'de ve Çin'de özel arabadan (bunların çoğu da resmi arabadır) çok hizmet taşıtı vardır ![]() ![]() Kuzey Amerika, dünya trafiğindeki taşıtların yaklaşık yarısına sahiptir (yaklaşık 170 milyon, bunun 12,1'l Kanada'dadır) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() otomobil sanayisi Bu taşıt sayısına ulaşmak (ve yenilemek) için, içinde her zaman önemli bir rol oynayan amerikan firmalarının yer aldığı güçlü bir sanayi kurulmuştur ![]() ![]() Bu sanayi, değişik sanayiler (özellikle metalürji, yanı sıra kimya, cam ve tekstil sanayileri) tarafından sağlanan çeşitli donanımlar gerektirir: ayrıca, kimi ülkelerde (ABD) bu sanayinin iyice entegre olmasına karşın, sayısız yan sanayiye de ihtiyaç gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() XX ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batı Avrupa, 1960 ile 1980 arasında süregelen bir genişleme döneminden sonra, dünya bilançosunda İkinci sırayı almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Bochum ve Emden fabrikalarının açılışı, Batı Almanya'nın, özellikle Köln'de (Ford), Frankfurt ** Main (Opel [General Motors]) ve Stuttgart (Daimler) bölgelerinde, Aşağı Saksonya'da (Wolfsburg'da-ki Volkswagen) bulunan sanayi yerleşimlerini fazla etkilemedi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dünyanın diğer bölgelerinde ise çok az sayıda üretim merkezi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye'de, 1950'lerin ilk yıllarında tarımda makineleşme ve karayollarının gelişmesine koşut olarak taşıt araçları dışalımı da hızla arttı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onu kamyon ve kamyonet üreten Otosan' ın kuruluşu izledi (1959) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1970'ten sonra otomobil sanayisi gelişmeye başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye'de binek otomobili üretimi, halen, kapasite toplamları 102 000 birim olan bu üç firma tarafından yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1987'de, Türkiye otomotiv sanayisinde toplam 174 902 araç üretildi ![]() ![]() ![]() ![]() otomobil yapımı Yüzyılla birlikte Avrupa'da ortaya çıkan bu sanayi, başlangıçta ortaklaşa çalışan genel mekanik firmaları ile karoseri atölyelerine dayanıyordu ve 1910 ile 1914 arasındaki seri ilk üretimlerin ortaya çıkışını görmek için R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otomobil sanayisinin eskiden beri temeli olarak kabul edilen takım tezgâhı, güç ve duyarlık bakımından çok gelişti ve otomatikleşmeyi benimseyerek, "aktarmalı takım tezgahları" denilen ve daha sonra, sayısal bir kontrol programıyla otomatik olarak denetlenen takım tezgâhı gruplarının ortaya çıkışıyla, fabrikalardaki birçok işleme yapılan insan müdahalesini en aza indirdi, işleme yöntemlerinin ve özellikle de bilgisayarın ortaya çıkışıyla otomobil üretiminde yeni bir evreye geçildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() otomobil sporu Otomobilin icadından kısa bir süre sonra otomobil yarışları başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ikinci Dünya savaşı'nın sonundan İtibaren otomobil sporu büyük bir gelişme göstermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uluslararası spor kodu, otomobil sporu yönetmeliklerini bir araya toplar; bu koda, pist üzerinde yapılan hız yarışları, mukavemet yarışları, yol yarışları (ralliler), hız rekorları ve karting girer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde, formula 1 için normlar şu şekildedir: aşırı doldurmalı (türbokompre-sörlü motor) 3 000 cm3 ya da 1 500 cm3 ve maksimum 12 silindir ![]() |
![]() |
![]() |
|