Şengül Şirin
|
Cevap : Anadoluda Ulu Kadın Kişiler ve Halk Inançları
Akhürrem Türbesi: Afyon ili, Çay ilçesinin Akkonak kasabasındadır Akhürremin veli bir hatun olduğuna inanılmaktadır Kasabaya ismini bu veli hatun vermiştir Anadolu’da birçok dağ kasaba ve semte ulu zatların ismi verilmiştir Safiye Sultan Türbesi: İstanbul Fatih, Ali Fatih mahallesi Koca Mustafapaşa caddesinde Sümbül Efendi camisinin avlusundadır Safiye Sultan Koca Mustafa Paşa’nın kızıdır Türbenin müştemilatında başka türbeler de vardır Burası çeşitli maksat ve niyetlerle ziyaret edilmekte fatiha okunup dua edilmektedir İstanbul türbelerinin bilhassa Osmanlı hanedan ve devlet ricali türbelerinin etrafında günümüze gelen mistik folklor meselâ niyet bezi bağlamak türünden uygulamalar yoktur Pertavriyal Valide Sultan Türbesi: İstanbul Fatihde Guraba Hüseyinağa mahallesindedir Pertevniyal Sultan (öl 1883) 2 Mahmut’un eşi Abdulaziz’in annesidir Burada namaz kılınır ve bazen fatiha okunup geçilir Asude Hatun Türbesi: İstanbul Fatih’de Haydar mahallesi Karadeniz caddesindedir Asude Hatun II Beyazıt’ın süt annesidir Ziyaretçiler burada Fatiha okur dua eder Tevekkel Sultan Türbesi: İçel Silifke’de Cami Kebir mahallesinde Tevekkel Sultan Pasajı’ndadır Burası Selçuklu Sultanlarından birisinin annesidir Buranın ziyareti çarşamba ve perşembe günlerinde yapılır dilekte bulunulur Gülbahar Hatun Türbesi: Trabzon merkezde Gülbahar Hatun mahallesi Atapark’tadır Türbede Yavuz Selim’in annesi Gülbahar Ayşe Hatun yatmaktadır Manevi değeri olan bir hatun olduğu için ziyaretçiler fatiha okurlar
Elti Hatun’un Türbesi: Tunceli –Mazgirt’tedir Türbede Akkoyunlu Hükümdarı Uzun Hasan’ın annesi ve kardeşi yatmaktadır Rivayete göre Elti Hatun hayatta iken yılandan çok korkmaktadır Vasiyeti üzerine korunmak üzere tabutu zincirle tavandan asılır bir süre sonra tabuta yılanın girdiği görülür Bu defa tabutu şu anki durumuna getirilir toprağa gömülür Yılanın Türk halk inançlarında geniş bir yer tuttuğu bilinirken Eski Türk inançlarındaki yer altı hakimiyeti ile de bağlantılandırılmaktadır Selamet Hatun Türbesi: Amasya merkezindedir Halk, Hatunun kutsal bir kişiliği olduğuna inanmakta Allah rızası için ziyaret etmektedir Çandır Şah Sultan Hatun Türbesi: Yozgat ili, Çandır ilçesi Yeni Meydan’dadır Fatiha okunmak için ziyaret edilir Fatma Hatun Türbesi: Kırşehir merkezde Yenice mahallesindedir Halkın itibar ettiği bir mekândır Muhterem Hatun Türbesi: Kırşehir merkez Yenice mahallesi imaret mevkiindedir
İklime Hatun Türbesi: Kahraman Maraş merkezde Belediye Çarşısı karşısındadır Haduniye Türbiyesi Kahraman Maraş merkezde Kurtuluş Mahallesi Hamidiye caddesindedir Hatun Sultan Türbesi Kastamonu merkezde Cebrail mahallesi Selçuk sokaktadır Mahperi Hatun Türbesi Kayseri Melikgazi ilçesinde Hunat Camii yanındadır Kutlu Hatun Türbesi Erzurum Gavurbağan mahallesindedir Destine Hatun Türbesi: Konya’dadır XVII yy da yaşamış Mevliye (Mevlevi) tarikatı büyüklerindendir Dünyaya gelmeden evvel manevî olan ünlü bir isim olacağı, kendisiyle ilgili görülen rüyadan anlaşıldığına inanılmaktadır
Gülnar Hatun Türbesi: Ankara yakınlarındadır Türbesine adak bezi bağlanılmaktadır Bu bezler bir anlamda saçıdırlar Saçı, Türk Halk inançlarında kansız kurban olarak bilinir İyilikleri, güzellikleri celbetmek kötülükleri, fenalıkları defetmek için yapılır Böylece, sağlık, saadet, geçmişlerin ruhuna rahmet, bereket ve rızk dilenirler Bu münasebetle; çoluk-çocuk, konu-komşu, fakir-fukara, kurt-kuş sevindirilir Doğumda ad vermek, ilk saç ve ilk dişte, ekinde, biçimde kabir ziyaretinde saçı saçılır Selçuk Hatun Türbesi: Sivas Suşehri’ndedir Mezarı kaldırmak isteyen iş makineleri bozulmuştur Buraya altını ıslatan çocuklar getirilir Çocukların sırtlarına süpürge ile vurulur Böylece altlarını ıslatmayacaklarına inanılır
Beşkardeşler Türbesi: Sivas ili Sarkışla ilçesindedir Sivas Karalar köyündeki Davullu Dede, Beşkardeşlerden biridir Beşkardeşler Davullu Dede, Karacalar Tekkesi, Kevgir Baba Turna Dağı Ziyareti ve Damıl Baba’dır Baba, Ata, Dede-Baba, Pir bir anlamda eski Türk inançlarındaki Kam kültünün uzantılarıdır Türk dünyasının her kesiminde çok sık rastlanan ulu kabirlerdir Kutsal Ata Ruhu, Kutsal Hakan hiyerarşinde yer alırlar
Çifte Sultanlar Türbesi: İstanbul Fatih’te Ali Fakih Mahallesi Koca Mustafa caddesindedir Türbede Hz Hüseyin Efendimizin kızları Fatma ve Sakine Sultanlar yatmaktadır Türbe daha ziyade Alevî inançlı Müslüman Türkler tarafından 10 Muharrem’de merasim yapılarak ziyaret edilir Hatunlar, Sultanlar, Hanımlar, Anadolu Türk türbe kültüründe yer almış ulu kadın kişilerdir Amasya’da Selamet Hatun Türbesi, Eslem Hatun Türbesi, Kümbet Hatun Türbesi, Sucu Hatun Türbesi, Rumi Hatun Türbesi gibi onlarca hatunla tanımlanan kutsal mekân etrafında çeşitli halk inançları gelişmiştir Keza Bursa’da; Devlet Hatun Türbesi, Ebe Hatun Türbesi, Gül Çiçek Hatun Türbesi, Gülruh Hatun Türbesi, Nilüfer Hatun Türbesi, Şirin Hatun Türbesi, Kayseri’de Hünal Hatun Türbesi, Konya’da Gömeç Hatun Türbesi Erzurum’da Ana Hatun Türbesi, Rabia Hatun Türbesi, Erzurum–Pasinlerde Ferruh Hatun, Eskişehir’de Valide Sultan Türbesi bunlara örnektir Anadolu’da eski Türk inançlarının izlerini taşıyan çok yatır vardır Ömer Halan Türbesi bunlardan birisidir Ömer Halan atı ile gömülü ulu bir kabir olup Van ili Başkale ilçesindedir Atı ve silahı ile gömülmek eski bir Türk inancıdır Keza Elma veya Alma Baba Türbesi’nin birisi Sivas’ın Zara ilçesinde diğeri de keza Sivas’ın İmranlı ilçesi Akören köyündedir Buradaki Elma Baba, Küpeli Baba ve Kızıl Baba’nın kardeşidirler Elma Türk halk inançlarında dölün, zürriyetin, bereketin, doğurganlığın simgesidir At, Türk halk inançlarında; at nalı, at kılı, at üzengisi, at gemi vb şekilleriyle geniş yer alır Çocuklukta sopa atla tanışılır, nazar ve bereketle ilgili inançlarla devam eder El sanatları ve mezar taşlarında yoğun olarak görülür Halk hikâyelerinde Rum Abdalları’nın çocuğu olmayan kadınlara elma vererek çocuk sahibi olmalarına vesile oldukları anlatılır Rum Abdalları yani Abdalan-ı Rum, Gaziyan-ı Rum, Ahiyan-ı Rum ve Bacıyan-ı Rum yapılanmasının bir parçasıdırlar Loğusa Hatun: İstanbul–Beyoğlu Şişhane’de yatmaktadır Lohusalara yol gösteren bir pir-i fâni olarak bilinmektedir Burayı ziyaret edenler mum yakar, niyet taşı yapıştırırlar Rivayet edildiğine göre, Asker olan bir kişi, hamile hanımını bir kulübeye bırakır Allah’a emanet eder ve Allah rızası için savaşa gider
Döndüğünde eşini bıraktığı yerde bulamaz Bir pir-i fâni zata sorar, o da bugünkü türbenin bulunduğu yeri gösterir Asker baba buraya geldiğinde annenin öldüğünü yavrusunun ise hâlâ annesinin memesinden süt emdiğini görür Eski Türk halk inanç sisteminde Umay Ana kültü, yavrular ve hamile annelere yardım eden bir dişi ruh olarak bilinir Bir kısım araştırmacılar Fatma Ana kültü ile Umay Ana kültünü birbiriyle ilişkilendirirken; diğer bir kısım halk bilimcilere göre Fatma Ana kültü, Kıbela’nın devamıdır Kırmızı Ebe Türbesi: Ankara Kızılcahamam ilçesi Taşlıca köyündedir Türbede Oruç Sultan Gazi’nin annesi yatmaktadır Türbede yatan şahsı ve benzerlerini halk, Anadolu’nun Türk–İslâm yurdu oluşunun mimarları olarak görür Ziyaretçiler burada ibadet etmektedirler Rivayete göre Kırmızı Ebe, Alaaddin Keykubat’ın ordularını bir kova ayranla doyurmuş buna rağmen ikram edilen ayran bitmemiştir
Ebe, Ebe Ana, Ebe Kadın halk inançlarımızda ebe kültünü oluşturmuştur Birçok yerde bibi, hala veya teyze anlamına gelirken bazı yerlerde bibi, ebe anlamına gelmektedir Güney Azerbaycan Türklerinde birçok Bibi Türbesi vardır Anadolu da Kırmızı Ebe kerametinde olduğu gibi benzeri kerametler çok anlatılır Bunların toplanıp yorumlanması, Anadolu insanının estetiğini ortaya koyacaktır Anadolu uluları, fikirlerini sözlü ifade ile doğrudan telkin yaparak açıklamazlar Onlar sergiledikleri hayat tarzı ile menkıbeleşen hayatlarında doğruluğu, dürüstlüğü, mertliği, paylaşımı, bereket fikrini, gözü tokluğu, sır saklamayı, tevazuu, merhameti vb sergilerler Bu arada Bursa ilimizde de Ebe Hatun Türbesi vardır Bu türbenin etrafında da halk inançları yaşanmaktadır Hoş Ebe ve Gebe Sarıkız Türbeleri Ankara Nallıhan’dadırlar Süt Evliyası: Sivas merkezde Şehitler caddesindedir Süt Evliyası’nın çocuğunu emzirirken ölen şehit bir anne olduğuna inanılmaktadır Sütü olmayan annelerin burayı ziyaret edip türbeye konulan suyu içmeleri hâlinde sütlerinin geleceğine inanılır Anadolu’da süt inancı ile bağlantılı evliya çoktur Bunlardan Van ilinin Çatak ilçesi Karağaz köyünde Süt Ziyareti vardır Yine aynı ilin Dere köyünde de Süt Ziyareti vardır Süt Evliyalar Türbesi: Sivas Domurciardı mahallesindedir Sütü olmayanların buradan bir miktar su içince sütlerinin artacağına inanılır Süt Ocağı ise Sivas’ın Söğütçük köyündedir Ocağa sütü ve çocuğu olmayanlar ziyarete gelir Kırklar Dağı: Sivas merkezde Tokus köyündedir Kırk Horasan erinden birinin bu dağda yattığına inanılır Merkez köyünde de bir Kırklar Tepesi vardır Tepenin etrafındaki suyun şifalı olduğuna inanılır Burada belirli bir günde ışık yandığına inanılır Burayı ziyaret edenlerin dileklerinin gerçekleşeceğine inanılır Halk inançlarında bazı yatırlardan mübarek gecelerde ışık yandığına dair yaygın bir kanaat vardır Afyon Başmakçı ilçesindeki Sultan Abdurrahman Abdulkadir Geylani Hazretlerinin talebesidir Horasan Eri olan Abdurrahman ve eşi Sultan aynı türbede yatmaktadırlar Burası toplu kabir ziyaretleri ile ziyaret edilir
Burada Yasin ve diğer sureler okunarak dua edilir Bu türbe, Horasan Erleri Türkistan’dan batıya, kuzey ve güney batıya, Kafkasya, Kırım, Anadolu ve Balkanlara Türk İslâm misyonunu taşırlarken er kişi ve kadın kişinin aynı davada bir arada olduklarını gösteren çok tipik bir örnektir Keziban Bacı Türbesi: Afyon ili Emirdağ ilçesi Başkonak köyündedir Hiç evlenmemiş olan Keziban Bacı, hayatta iken bazı kerametler göstermiştir Bu türbeyi daha ziyade çocuğu olmayanlar ve çocuğu yaşamayanlar ziyaret ederler Çocuk erkek olunca ismini Tufan, kız olunca Keziban koyarlar Bu uygulamadaki inancın derinliklerinde türbedeki zatın koruyucu gücünün bulunduğu inancı vardır Bir çok ulu zata yaşamayan çocuk satılır ve böyle çocuklara kız olunca Satı erkek olunca da Satılmış ismini koyarlar
Bacım Sultan Türbesi: Ankara’nın Nallıhan ilçesi Tekke köyündedir Türbede Taptuk Emre’nin kızı Bacım Sultan, eşi ve çocukları vardır Burayı genelde akıl hastaları ziyaret eder, adakta bulunulur
Kurbanlar kesilir, namaz kılınır Kesilen kurbanın eti çevrede dağıtılır Türbenin yakınındaki hamurlu suda banyo yaparlar Rivayete göre, Hamza Sultan’ın oğlu Hulf Sultan ile Tabduk Emre’nin Kızı Bacım Sultan sevdalanır ve evlendirilirler Gelin Tekke köyüne gelince kaybolur Tabduk Emre kızı için “O yerini buldu,” der ve bugünkü yatırın olduğu yeri gösterir Birgün Bacım Sultan’ı Tabduk Emre yakınları ile ziyaret etmek ister Erenler mevkiine geldiklerinde Bacım Sultan hamurlu elleri ile onları karşılar ve ellerinin hamurunu sıyırınca toprağa sürer ve oradan hamurlu su çıkar Anadolu’nun Türkleşmesi tarihi anlatılırken Ahiyan-ı Rum, Abdalan-ı Rum gibi Bacıyan-ı Rum’unda rolleri anlatılmıştır Konuyu ilk ele alan eser Ömer Lütfi Barkan’ın Kolonizatör Türk Dervişleri isimli eseri olmuştur
Bu konuda daha sonra Mikail Bayram’ın ve Nejat Birdoğan’ın da çalışmaları olmuştur Bacım Sultan’ın; bu mücadelenin dışında olduğu söylenemez Suyundan, içilerek ve yıkanılarak şifa umulan yatırlar olduğu gibi çamurundan şifa umulanlar da vardır Kars’ın Akyaka ilçesindeki Çemlik köyünde, yılancık ve benzeri hastalıkların tedavisinde çamuru kullanırlar
Üç Bacılar Türbesi: Bitlis merkezde Gökmeydan semtindedir XV yy da II Şerefhan’ın kız kardeşleri oldukları ifade edilmektedir Dileklerin yerine getirilmeleri için genelde bayramlarda ziyaret edilir Van’ın Erciş ilçesi Tekler köyündeki ziyaretin ismi ise Kavgalı iki Bacı veya Kavgalı Bacılar ziyaretidir Aynı ilçenin Ziyaret köyünde Bacı-kardaş ziyareti vardır Bacı kelimesi genel anlamı ile kız kardeş veya kız kardeş yerine konulmuş bayan anlamına gelirken bu kelimenin Alevi Bektaşi İslâm Türk kesiminde özel anlamı vardır Sıradan olmayan bu bacılığın bize göre derinliklerinde Bacıyan-ı Rum inancı vardır Bitlis’deki Üç Bacılar Türbesi üç ulu kız kardeş anlamında olmalı
Hacı Fatma Ana’nın Türbesi: Yozgat ili Çekerek ilçesi, Çeltek köyündedir Burası hastalıkların şifası için ziyaret edilir Muğla’da Sarı Ana Türbesi bu türden türbelerimizdendir Hayme Ana Türbesi: Kütahya Domaniç’in Çarşamba köyündedir Türbede Osmangazi’nin ninesi Ertuğrul Gazi’nin annesi, Gündüz Alptekin’in eşi Hayme Ana yatmaktadır Yatır, hayır dualarla anmak Kur’an-ı Kerim ve mevlit okumak için ziyaret edilir Türbe civarında cirit oynanır, folklorik gösteriler yapılır, mehter takımı marşlar çalar, etli pilâv ikramı yapılır Ölü için hayır işlemek halkımızın eski ve yaşayan inançlarında önemli bir yer tutar İnsanlara olduğu gibi bitki ve hayvanlara da hayır işlenir İnsanlar için ölü aşı verilirken, mezarlara, yolcuların içmeleri için testi ile su konulur “Kurdun kuşun içmesi için” mezar taşlarına suluk da yapılır Fatma Ana Türbesi: Sivas ili Suşehri’ndedir Sivas yatırları arasında Horasan Erenlerinden Köse Süleyman ile Osman Gazi’nin kardeşleri olan Fatma Ana, Şemsi Ana vardır Bunlar Anadolu Bacıları, Bacıyan-ı Rumlar’dandır Sarı Ana Türbesi: Marmaris’teki Ballıcaların sefere çıkmadan ziyaret ettikleri bir yatırdır Denizde dara düşenler “Yetiş Sarı Ana” diye ondan medet isterler Nasihati üzerine kursağında haram lokma bulunanların sefere katılmamalarının hayrına inanılır
Ana Hatun Türbesi: Erzurum’dadır Burayı rüyasında görenler ve ona hürmet duyanlar, ziyaret ederler Afyon’da ise Kadın Ana Türbesi vardır
İsminde gelin olan ziyaretler ise çok kere taş kesilme motifi ile ilgilidir Bir çok yerde Gelin Kayası, Gelin Alayı Kayaları vardır Van’ın Erciş ilçesi Ernis köyündeki Gelin Alayı Ziyareti bunlardan birisidir Yine aynı ilin Gürpınar ilçesi Değirmen köyünde Gelin Taşı vardır Gelin – Güvey Kayaları ise Van’ın Derebey köyündedirler Balca Nine Türbesi: Kırklareli Babaeski ilçesi Mutlu köyündeki türbede Balca Nine yatmaktadır Ziyaret edenler dua eder, dilekte bulunurlar Rivayete göre, Türbeye ait bir şeyin alınmasını Balca Nine onaylamamakta hatta cezalandırmaktadır Yatırlarda görünen bu sahiplilik inancı evvelce de belirttiğimiz gibi çok yaygındır Vasiye Nine: Kocaeli Karamürsel’de Camiatık Mahallesi Park caddesindedir Vasiye Nine, kadın evliya olarak bilinir
Ziyaretçiler ruhuna fatiha okurlar Rivayete göre Vasiyet Nine yaşadığı devirde denizlerde sıkıntıya düşenlere manevî gücü ile yardıma koşarmış Birgün sırrını açıklamak zorunda kalınca oracıkta ölüvermiştir Dağıstanlı Şeyh Mustafa Efendi Türbesi Isparta Senirkent merkezde İstiklâl mahallesi Dağıstanlı sokaktadır Bu türbede de Şeyh’in aile efradı yatmaktadır Bu tür türbelerde keramet hazirede yatanlarda değil türbeye adını veren ulu zatlardadır Bizim vurgulamak istediğimiz ulu zatın manevî alanından istifade edilirken cinsiyetin bir faktör olmadığını belirtmektir Burası, mecnunlar, deliler tarafından ziyaret edilir Bu şekilde gönül hastalarına şifa veren özel türbeler de vardır Mem-u Zeyn Türbesi bu türdendir
Mem-u Zin Türbesi: Şırnak ili Cizre ilçe merkezindedir Genç âşıkların ziyaret ettikleri bir türbedir Burada Mem isimli erkek ile Zin isimli kız âşıklar yatmaktadır Bolu–Göynük ilçesi Kaşıkçı Şeyhler köyündeki Şıhlar Türbesi’nde bir erkek ile bir kadının yattığı inancı vardır Bu tepede başka bir şey yoktur Burası sıtma gibi hastalıkların tedavisi, çocuk dileği ve yağmur duası için ziyaret edilir Ziyarete gelenler burada yatar, gördükleri rüyayı uygulayarak muratlarına ereceklerine inanırlar Burada adak kurbanları kesilir “Hacet Bayramı” kutlanılır Eşlerin aynı türbede bir mezar içinde yattıkları çeşitli Türk kesimlerinde nadiren de olsa görünmektedir Türkmeneli Erbil’in kuzeyindeki yatırda çiftlerin bir uzun mezarda bir arada oldukları ifade edilmektedir Rüya yorumu ile ve yatırın türbesinde yatılarak tedavi olma da oldukça sık rastlanılan bir inançtır Kasımpaşa Türbesi: Bu türbede Kasımpaşa ve kız kardeşi yatmakta olup türbe Mardin merkezde trafo altındadır Hicrî 787 yılında yapılan türbe, hacılar tarafından hacdan evvel ve sonra ziyaret edilir Dağıstan’da hacca gidemeyenlerin üst üste yedi defa ziyaret edilmesi hâlinde hacı olunacağına inanılan Hasan–Hüseyin türbesi vardır Anadolu’da hacdan evvel ziyaret edilen ulu kabirler vardır İstanbul türbeleri bir dönem hacdan evvel gezilirdi Esasen hacı adayları hacca gitmeden evvel çok kere bulundukları çevrenin türbelerini genelde dolaşırlar
Mardin Derik’in Dumluca köyündeki türbede Zeytuna Hatun, Seyid Şeyh Seşdaş Hazretleri ile aynı türbede yatmaktadır İnanışa göre; bir değirmeni besleyecek kadar suyu olmasına rağmen, ziyarete gelenler arasında iyi niyetli olmayan şahıslara suyu keser su vermezmiş Anadolu’da iyi niyetli olmayan ziyaretçilere karşı verici olmayan hatta onları cezalandırdığına inanılan başka yatırlar da vardır İstanbul Eminönü Süleymaniye Mahallesi Tiryaki sokaktaki Kanuni Sultan Süleyman Türbesi’nde Rabia Sultan, Zeliha Dilarup Sultan ve Aziye Sultan da yatmaktadırlar Yine Eminönündeki Sultan II Mahmut Türbesi’nde Abdulaziz’in ve II Mahmut’un eşleri de yatmaktadırlar Eminönü’nün At meydanındaki I Ahmet Türbes’inde I Ahmat’in yanı sıra oğulları ve kızları da yatmaktadır Cedid Havatin Türbesi’nde Sultan IV Murat, Sultan Abdulmecit ve II Abdülhamid’in çocukları ve eşleri de yatmaktadır Kanuni’nin torunu olan Huma Şah Sultan’ın kızı Fatma Sultan’ın Eminönü’ndeki türbesi ise müstakil bir yapıdır Hanedana mensup olan Çelebioğlu Alaaddin Mahallesi’ndeki Hatice Turhan Türbesi’nde Hürrem Sultan’ın, Kanuni Sultan Sülyeyman’ın ve Köprülü Mehmet Paşa’nın türbelerinde de durum aynıdır III Selim, Sultan II Mahmut Şehzade Mehmet, Şehzade Mahmut, Sultan V Murat, Siyavuş Paşa, Sokullu Mehmet Paşa, Pertev Paşa, Nakkas Hasan Paşa, Hasan Hüseyin Paşa, Abdurrahman Paşa, Adile Sultan, Nakşidil Valide Sultan, Gülüstü Sultan, Gülbahar Sultan Şahu Huban Hatun Hekimoğlu Ali Paşa, Divitçi Şeyh Mustafa, Zeynep Kamil, Merkez Efendi’ye ait türbelerde ve daha bir çok türbede hanedan mensupları âdeta bir gelenek geliştirmiş bu geleneği hanedan dışındaki bazı ünlü isimler de uygulamışlardır Buna göre, Şeyhlerin türbeleri etrafında tarikat mezarlıkları oluşmuştur
Hanedan mensupları da aile mezarlıkları oluşturmuşlardır Ankara Altındağ Atpazarı sok yedi numadrada, Saraç Sinan Türbesi bulunmaktadır Türbede Saraç Sinan ile birlikte aile efradı da kalmaktadır Burası özellikle bayanlar tarafından ziyaret edilmekte Kur’an-ı Kerim okunup dualar edilmektedir Türbelerin ziyaretinde ziyaret edilenin veya ziyaret edenin cinsiyet farklılığı olmazsa olmaz noktasında değildir Ancak ulu zatların âdeta ihtisaslaştıkları şifa alanları vardır Bazı yatırlar annelikle ilgili ihtiyaçlar için ziyaret edilirler Afyon Merkez, Mevlevi Camii’ndeki Mevlevi Türbesinde erkek Mevlevilerin yanı sıra Bahar Hatun, Güneş Hatun, Mutahkara Hatun, Fatma Zehra Hatun da yatmaktadır Türbe genellikle burada yatanların keramet sahibi olduklarına inanıldıkları için ziyaret edilir Buraya çocuğu çok ağlayanlar ve evlenememiş kızlar dua için gelirler Tarikatlara mensubiyet şüphesiz sadece erkeklere mahsus bir imtiyaz değildi Tarikat ehlinin defnedildiği Şeyh türbelerine, tarikata mensup mevki edinmiş ulu hatunların da gömülmeleri doğaldır Manisa Akhisar’daki Şeyhisa Türbesi’nde Şeyh, karısı İnci Hatun oğlu İlyas ve annesi Meryem birlikte yatmaktadırlar Manisa Gölmarmara’daki Mehmet Ağa Türbesi’nde Mehmet Ağa’nın oğlu ile kızı bir arada bulunmaktadır Manisa Yirmiiki Sultanlar Türbesi’nde Manisa’da valilik yapan şehzadelerin aile ve çocukları yatmaktadır Sandukalardan sekizi erkek diğerleri kadın ve çocuklara aittir Malatya Darende Balaban’daki Şeyh Abdurrahman Erzincani Türbesi’nde de oğlu ve Necmiye Hatun bir aradadırlar
Aksaray ili Güzelyurt ilçesi Selime kasabasındaki Ali Paşa Türbesi’nde aile etrafı da yatmaktadır Ali Paşa Türbesi’ndeki ölü başlarının savaş zamanında kayboldukları ve savaş sonrası türbeye döndüklerine inanılır ki, bu inanç da Ana Maygıl inancının bir ürünüdür Niğde merkez Şehitler Sağlık Müdürlüğü önünde bulunan Hüdavent Hatun Türbesi’nde Selçuklu hükümdarı Keyhüsrev’in oğlu Şehit Rüknettin Kılıç Arslan, Hüdavent Hatun ve Niğde Sancak beyinin kızı Belkıs yatmaktadır Giresun merkez Tekke köyünde yatmakta olan Şeyh Yakup Türbesi’nde aileden fertlerin arasında halifenin eşi ve kız kardeşi de vardır
Mamahatun Türbesi: Erzincan ili Tercan ilçesi Mama Hatun semtindedir Mamahatun, Saltuklu Beyliğinin kurucusu Alaattin Keyhusrev’in kızı olup aile efradı da bu türbede yatmaktadır Türbeyi Ahlatlı mimar Şaşı Musaddal yapmıştır Yontma taş ve Horasan harcı ile yapılmıştır Kümbet’in altında bir çeşme vardır Burayı ziyaret edenler kasabanın kurucularına dua ederler Rivayete göre Tercan’ın ilk sahibi kadın olduğu için burası uğursuz yer olarak kabul edilmiştir Yavuz Sultan Selim burada konaklamak isteyince asker huzursuz olmuş ve konaklamaktan vazgeçilmiştir Türk halk inançlarında, uğursuz sayı, uğursuz gün, uğursuz hayvan gibi uğursuz yer inancı da vardır Uğursuz yerler çok kere Sahipli Yerler olarak bilinir Bunlar bazen de cinli yerler olarak anlatılır Türk halk inançlarında kadının kadınlığından gelen özel yeri vardır Kadınların özel hâlleri ile ilgili ayrıca inançlar vardır
Türk halk tasavvufunda kut bulmak için cinsiyetin bize göre yeri yoktur Ancak, bir dönem Anadolu ve Kafkasya’da işe giden erkek önünden kadının geçmesini veya ilk karşılaşacağı kimsenin kadın olmasını istemezdi Bunun için kadınlar dışarıya çıkınca belirli yerlerin dışına çıkamazlardı Erzurum Pasinler ilçesi Ardıçlı köyündeki Mısırlı Ali Gazi Paşa Kümbeti ve Ferruh Hatun Kümbeti, birlikte kutsal bir mekân oluşturmuşlardır 850–900 yıl evveline ait kümbet, Kurtuluş Savaşı günlerinde Ermenilerin saldırısına uğrar Ermeni milisleri türbeyi kurşunlamaya, kümbetin üzerine çıkıp yıkmaya kalkışırlar Bunun üzerine türbe şiddetli bir sarsıntı ve savunma ile Ermeni milisleri çevreye savurur Türk halk inançlarında günümüzde de yaşamakta olan Yeşil Sarıklılar inancına göre geçmişin ulu zatları vatan savunmasında, yaşayan halkla birlikte savaşa katılır Bu inancın derinlerinde eski Türk inanç sistemindeki Ana Maygıl inancının izleri vardır Diyarbakır ili Lice ilçesi Savat (Hazan) köyünde Şeyh Abdulkadir’e ait türbede aileden Asiye, Fatma ve Rukiye’nin de kabirleri vardır Nakşibendi Tarikatı şeyhlerine ait türbeyi halk, şeyh mürşit ve halife olduğu inancından yola çıkarak ziyaret etmektedir Çorum merkez ilçe, Emirahmet, Üçdutlar mahallesinde yatmakta olan Ümmü Gülsüm bir hatun yatırdır
Sonuç
Türk halk inançlarında ulu can olmak itibarıyla er ve kadın kişi farkı yoktur Keramet gösterme veya yararlı olabilme durumunda da cinsiyet farkı bir faktör değildir Bu özellik Türklerin İslâm evveli ve sonrası inançlarında aynıdır Bu özellik İslâm inanç çevrelerinin hepsinde aynıdır Ulu canların hikmetlerinden ve ruhaniyetlerinden nasip alabilmek için 72 millet aynı şansa sahiptirler Ulu zatlar yaşamları ile Allah’ın rızasına talip oldukları için iyi, güzel, temiz, doğru yaşarlar Onların bu yaşamını örnek almak, insanları mükemmelleştirmekle kalmaz, örnek alan insan sayısı arttıkça onların Allah nazarında itibarları artar Bu onlara daha iyi daha güzel daha temiz daha doğru olma yükümlülüğünü getirir Zira onlar yaşam tarzları ve çevre ile ilişkileri onaylanmış kimseler olarak kabul edildikleri için, takipçileri örnek alınarak Allah’ın rahmetine talip olunur Âdeta onları izlemek sünnet gibi bir şeydir Sünnet, Allah’ın uygun gördüğü yaşam biçimini Peygamberin hayatında uygulaması değil midir? Bu itibarla ulu zatların mükemmel olmaya celbetme mecburiyeti vardır Mukaddes mezarları ziyaretten alıkoyan zihniyet, İslâm’ı muhtevasız bir kabuk olarak değerlendirme midir? Tevhide ters düşmek midir? Bu türden ziyaretlere mani olmak, kurtuluşa giden kapıyı kapak mıdır? Bu ziyaretler mukaddes ve manevî faydalarla dolu bir iş midir? Bu ziyaretler manevî kemâle ermek ve Allah’ın rızasını celbetmek için gerekli midir, gibi hususlar bizim bu yazımızın öncelikli konuları değildir Bu itibarla bu konulara değinmemeye çalıştık
KAYNAKLAR
ARAS, Nezihe, Anadolu Evliyaları, İstanbul 1975 AYDIN, Mürsel, “Mukaddes Mezarları Ziyaret Etmenin Felsefesi” Ehl-i Beyt S 2 Eylül – Kasım 1993 sh 193-196 BARKAN, Ömer Lütfi, “Kolonizatör Türk Dervişleri” Vakıflar Dergisi C II, 1942 s 279-353 BİRDOĞAN, Nejat, “Anadolu Aleviliğinde Kadın Bacılar Bacıyan-ı – Rum” Folklor Halk Bilimi Dergisi C 4 S 36 Ağustos 1988 s 3-12 Doğan, KAYA, “Sivas’ta Yatmakta olan Horasan Merkezli Anadolu Erleri” Bildiri, 2003 İŞLİ, Necdet, İstanbul’da Sahabe Kabirleri ve Makamları, Ankara KAYA, Ruhi, Erzincan Efsaneleri Üzerine Bir Araştırma, Ankara 1994 KOHBACH, Markus, (çev Nejat Gögünç) “Zühidlikten Mücahidliğe: Geyikli Baba Osmanlı Süfilik Tarihine Bir Katkı”, Bursa Defteri, Eylül 1999 s 69 – 73 KALAFAT, Yaşar, “Anadolu Halk Sufizminde Erenlerin Yeri ve Rolleri”, 1 Uluslar arası Türk Dünyası Eren ve Evliyaları Kongresi Bildirileri Ankara, 1998, s 227 –237 KURT, Rahmi, Sivas Merkez ve Merkeze Bağlı Köylerdeki Ziyaret ve Adak Yerleri, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yeterlilik Lisans Tezi, Sivas, 2001 OCAK, Ahmet Yaşar, “Türk Folklorunda Rum Abdalları” VI Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri-II C Ankara 1992, s 271-276
ÖZÇELİK, Mehmet, “Efsanelerdeki Tayy-i Zaman, Tayy-i Mekân Motifi ve Âşık Mehmet” SDÜ Fen –Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, S 5, s 173- 176 SELÇUK, M Kemal, “1999’da Geyikli Baba” Bursa Defteri Eylül 1999, s 74-77 Tercüman Gazetesi, Evliyalar Ansiklopedisi 11 Cilt İstanbul 1992 Türkiye Gazetesi, Batı Anadolu ve Rumeli Evliyaları 2 Cilt İstanbul 2004 Türkiye Gazetesi, İstanbul Evliyaları, İstanbul 2004 Türkiye Gazetesi, Orta Anadolu Evliyaları, İstanbul 2004 DİPNOTLAR Dr ASAM Kafkasya Ülkeleri Masa Başkanı
|