Çerkeslerin günümüze kadar devamlılığını sürdüren geleneklerin birisi de "kaşenlik adetidir
Bu adet bekar genç kız ve erkekler arasında evlilik öncesi dönemde gerçekleşmektedir
Diğer geleneklerde olduğu gibi habze adı verilen kurallarla sınırlıdır
Kaşenlik birbirinden hoşlanan genç kız ve erkekler arasındaki arkadaşlık ilişkisine denmektedir
Çerkes kız ve erkekleri birbirleri ile düğünlerde, toplantılarda, muhabbet ortamlarında birlikte olurlar

Bu toplantılar en yaygın olarak köylerde görülür

Bu tür toplantılarda genellikle bir kaç köyün gençleri biraraya gelir

Sabahlara kadar süren sohbetler, oyunlar ve eğlenceler yapılır

Bu geceler gençlerin birbirlerini tanımalarına yardımcı olmaktadır

Muhabbet geceleri bir eğlence kaynağı olduğu kadar aynı zamanda eğitim yereri de sayılmaktadır

Kızlar ve erkekler belirli bir yaştan başlayarak bu tip toplantılarda çerkes adet ve görenekleri çerçevesinde eğitilirler

Bütün eğlence, düğün ve toplantılarda "thamate" adı verilen bir kişi bulunur
Kim kimle kaşen olabilir?
Aynı sülaleden olan kişiler kaşen olamazlar

Akrabalık derecesi ne kadar uzak olursa olsun yasaktır

Aynı köyden kişilerin kaşen olmaları hoş karşılanmaz

Bu kural günümüzde biraz yumuşamıştır

Artık aynı sülaleden olmamak kaydıyla kaşenliğe fazla tepki duyulmamaktadır

Muhabbet toplantılarında kızlar ve erkekler karşılıklı otururlar
Birden fazla kaşen
Gençlerin her toplantıda farklı kaşeni olabildiği için bir Çerkez kızının ya da erkeğinin evleninceye kadar çok fazla kaşeni olabilmektedir

Toplantıda amaç tanışmak, eğlenmek ve kendine uygun bir eş seçmek olduğu için kaşenlik bazen ciddi bazen de şaka halinde ortaya çıkmaktadır

Sayısı fazla olan şaka kaşenliğinin çok fazla bir ciddiyeti yoktur
Kız ya da erkek birbirlerinin daha önceki kaşenlerine karşı herhangi bir olumsuz tavır takınmazlar

Eski kaşenlerle sosyal ilişkiler kesilmez

Çünkü daha önceki kaşenlerin şaka olduğunu her iki tarafta kabullenmiştir

Kadın ya da erkek eski kaşenleriyle bu benim eski kaşenim diye espri yapabilir

Dolayısıyla kızın ya da erkeğin birden fazla kaşeni olması yadırganmamaktadır
Evlenmeye vesile olan kaşenlik
Pseluk ile başlayıp daha sonra da devam eden kaşenlik iki kısma ayrılmaktadır

Bunlardan birisi şaka diğeri ise ciddi kaşenliktir
Şaka kaşenliğine semerko denmektedir

Bu durumda kişiler ciddi olmasalar dahi sırf o geceye ya da bir kaç geceye mahsus olarak kaşen olabilirler

Burada amaç eğlenmek, birbirlerini tanımak bunu yaparken de hoş vakit geçirmektir

Şaka kaşenliğinde kız ve erkek birbirlerine sanki evleneceklermiş gibi meth edici ve övücü sözler söyler

Kaşenliğin bir de ciddi boyutu vardır

Bu durumda birbirlerini beğenen kız ya da erkek evlenmek için arkadaşlık kurmak isterler
Eğer karşı taraf kabul etmişse diğer toplantılarda da görüşerek bu ilişkiyi devam ettirirler

Fakat ciddi kaşenlikte daha ziyade pisehluk ile başlamaktadır

Erkek bir kaç arkadaşını alarak kızın veya onun herhangi bir akrabasının evine gider

Kızın da mutlaka yanında bir ya da bir kaç arkadaşı bulunmak durumundadır

Burada kıza kaşenlik teklifini sunar

Bu durumda kız ve erkek arkadaşlarının yanında teklifi değerlendirirler

Birbirlerinden beklentilerini ve isteklerini söylerler

Kaşenliğin her iki boyutunun da kendine has kuralları vardır

Kaşenlik eğer ciddi ise ve sonuçta evlilik düşüncesi ile kişiler birbirlerini tanımaya çalışıyorsa bu durumda meclislerde şaka kaşenliği gibi ulu orta gündeme getirilmez

Bu durumda bir çok muhabbette bir araya gelebilirler, bir çok konudan konuşarak birbirlerini daha iyi tanımaya çalışırlar

Fakat ilişkileri diğer kaşenliğe nazaran resmiyet kazanır

Diğeri kadar serbest değildir

Her ne kadar bu kişiler evlilik kararıyla birbirlerini tanımaya çalışsalar da mutlaka evlenecekler diye bir şart yoktur

Eğer bir engel söz konusu ise her iki taraf bu durumdan vazgeçebilir
Evlenme akdi ve Euç
Kişiler evlenmeye karar verirlerse bu sefer bunu kendi aralarında akitleşirler

Bu durumda da euç denilen bir hediye verilir

Euç söz karşılığı verilen maddi bir hediyedir

Söz verdi anlamına gelir

Kaşenlik neticesinde evlenmeyi kabul etti demektir

Bu hediyeyi erkek bayandan ister

Bayan da kendi insiyatifinde bir hediye verir

Bu hediye bir boyun bağı, mendil, yüzük, bilezik olabilir

Erkek de bunun karşılığında kıza bir yüzük vermektedir

Bu karşılıklı hediyeleşme durumu sadece kız ve erkek arasında olmaz

Kızın ve erkeğin yanında arkadaşlarından veya akrabalarından birkaç kişi bulunmak durumundadır

Söz verme ve hediyeleşme hadisesi onların nezaretinde olmaktadır
Evlenmek amacıyla kaşen olan ve bunu akit altına alan genç kız ve erkekler bu durumda toplumdan ayrı bir yerde yalnız başlarına konuşamazlar
Onların yanlarında mutlaka arkadaşları da olmak durumundadır

Toplumun dışında ve toplumdan habersiz bir yerde konuşmaları yasaktır

Bu durum evleninceye kadar böyle devam eder
Eş seçimindeki incelik
Gerek evlenmeye karar veren gerekse sadece bir kaç toplantıda kaşen olan kişiler birbirlerini aileleri ile tanıştırmazlar

Arkadaşları ve o ortamda bulunan kişiler onların kaşen olduklarını bilir

Anne ve babalarına kaşen olduklarını söyleyip birbirlerini tanıştırmaları ayıp olarak karşılanır

Aileler kızın ya da erkeğin kaşenini toplumlardaki diğer kişilerden öğrenerek haberdar olurlar

Ancak evlenme zamanında ailelere bildirilir

Bu durumdan da sadece anneye bahsedilir

Kaşenlik adeti Çerkez toplumunda kızın ya da erkeğin evleneceği kişi hakkındaki kararı kendilerinin vermesini sağlar

Büyükler müdahale etmezler

Fakat evlenmek üzere kaşen tercihi yapan kişiler daha ziyade aile yapılarına uygun toplumsal kurallara ve adetlere riayet edecek kişileri tercih ederler

Bu nedenle birçok toplantıda kızın ya da erkeği hal ve hareketlerini kontrol ederler

Evlilik tercihi yaparken bu tip kişilerle yapmayı isterler

Çünkü çerkes kültüründe toplumsal normlara uygun olarak hareket etmek gerekmektedir

Fertlerden görgü kurallarına gelenek ve göreneklere uygun davranış göstermesi beklenmektedir
Kız kaçırma
Kaşenlik ile başlayan evlilik aşamasında nişanlılık ve söz gibi durumlara pek rastlanmaz

Bunun en önemli sebebi kaçırma şeklinde evlenmenin gelenek ve göreneklerinde yer almasıdır

Gençler evlenmeye karar verdikten sonra maddi imkansızlıklar, kendisinden büyük başka birinin evlenecek olması gibi sebeplerden dolayı kaçırma şeklinde evlenmeyi tercih ederler

Fakat Çerkes kültüründeki kaçırma şekli diğer milletlerden farklı olarak kendine özgü bir nitelik gösterir

Bu şekilde evliliğin yaklaşması nişan ve söz gibi törenlerin yapılmasını gerekli kılmamaktadır
Yine kişiler zaten kaşenlik dönemlerinde birbirlerini yeterince tanıdıkları için ayrıca bu tür dönemlere gerek duymazlar
Ayrıca çerkeslerde adetler kişilerin ilişkilerine çok fazla sınırlama getirdiği için bu döneme her iki tarafında katlanabilmesi zor olur
Çünkü nişanda büyüklerde işin içine girerler
Onlarla olan iletişimde konuşma ve görüşme yönünden bir takım güçlükler olduğu için kişiler nişanlı olarak kalmayı pek tercih etmezler
Ancak günümüzde söz ve nişanlılık dönemi Çerkesler arasında da yaygınlık kazanmıştır
Çerkes milletindeki genç kız ve erkekler genellikle aynı milletten olan kişilerle evlenmeyi tercih etmektedirler