![]() |
Sektörlere Göre Karlılık Oranları |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Sektörlere Göre Karlılık OranlarıMESLEKTAŞLARIMIZA FİKİR VERMESİ AÇISINDAN ÖZELGE VE DENETİMLER SONUCU BELİRLENMİŞ BAZI SEKTÖRLERE GÖRE KARLILIK ORANLARI ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ticareti) : AYAKKABI PERAKENDE (KARAR TARİHİ : 12 ![]() ![]() Enjoy Deri ürünleri-Mahmut Karacan’dan gelen 09 ![]() ![]() satışında kar marjının net %15 olacağına karar verilmiştir ![]() AYAKKABI PERAKENDE (KARAR TARİHİ : 03 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() AGBM-2004-110-38 sayı “Bilgi İsteme” konulu yazı değerlendirilmiş olup; ayakkabıcılık sektöründe, perakende satışlarda, bütün giderler düşünüldüğünde 2003 yılı itibariyle ortalama kar oranının net %15 civarında olabileceğine karar verilmiştir ![]() DERİ ÜRÜNLERİ ALIM SATIMI (KARAR TARİHİ : 06 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() 2005-IV-194/01 sayı “Bilgi İsteme” konulu yazı değerlendirilmiş olup; Kemer İlçesi Liman Caddesi’nde deri ürünleri alım satımı ile iştigal eden bir işletmenin, 2001 yılı itibariyle, bütün giderler düşünüldüğünde ortalama kar oranının net %15 civarında olabileceğine karar verilmiştir ![]() TOPTAN VE PERAKENDE AYAKKABI TİCARETİ (KARAR TARİHİ : 11 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Vergi Denetmenleri Büro Başkanlığı’ndan gelen 08 ![]() ![]() 1020/30 sayı “Bilgi İstemi” konulu yazı değerlendirilmiş olup; toptan ayakkabı ticaretinde 2001, 2002, 2003, 2004 ve 2005 yıllarıı itibariyle bütün giderler düşünüldüğünde ortalama kar oranının net %5 civarında olabileceğine, perakende ayakkabı ticaretinde ise 2001, 2002 yıllarında net %15, 2003, 2004, 2005 yıllarında enflasyonun ve kar oranlarının düşmeye başlamasıyla %10 civarında olabileceğine karar verilmiştir ![]() PERAKENDE AYAKKABI TİCARETİ (KARAR TARİHİ : 14 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 11 ![]() ![]() sayılı yazı komitede değerlendirilerek; perakende ayakkabı ticaretinde 2002 yılı brüt karlılık oranının % 35 civarında olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() AYAKKABI TİCARETİ (KARAR TARİHİ : 07 ![]() ![]() Antalya Vergi Mahkemesinin Bila tarih Esas No:2005/1448-1449 sayılı yazısında istenen ayakkabıcılık işinde 2000 ve 2001 yıllarındaki karlılık oranlarına yönelik konu komitede değerlendirilerek; ayakkabı ticaretinde gelir gider farklılığının olduğu, kalan ürünlerin değerinin altında satılmasından dolayı karlılık oranının net olarak %10’u geçemeyeceğine karar verilmiştir ![]() AYAKKABI TİCARETİ (KARAR TARİHİ : 04 ![]() ![]() Antalya Gelir İdaresi Başkanlığı’nın 04 ![]() ![]() perakende ve toptan ayakkabı alım-satımında net ve brüt karlılık oranının tespitine yönelik konu komitede değerlendirilerek; toptan ayakkabı ticaretinde 2004 yılı itibariyle bütün giderler düşünüldüğünde ortalama kar oranının net % 5, brüt %10 civarında olabileceğine, perakende ayakkabı ticaretinde ise 2004 yılında enflasyonun ve kar oranlarının düşmeye başlamasıyla net %10, brüt %30 civarında olabileceğine,oy birliği ile karar verilmiştir ![]() 2 2 ![]() UN, ZAHİRE VE BAKLİYAT EMTİASI ALIM SATIMI (KARAR TARİHİ : 20 ![]() ![]() Antalya Gelirler Bölge Müdürlüğünden gelen 14 ![]() ![]() 2004 takvim yıllarında toptan ve perakende satışlarda, un, zahire ve bakliyat emtiası alım satımı sektöründe ortalama brüt satış karlılık oranlarına ilişkin olarak, serbest piyasa ekonomisine göre döviz kurlarında meydana gelen dalgalanmalar, enflasyon banka faiz oranlarındaki düşüşler nedeniyle söz konusu karlılık oranlarının değişebileceği belirtilmiştir ![]() sıkışmalar ile döviz fiyatlarındaki dalgalanmalar nedeniyle nakde dönmek zorunda kalan işletmelerin zararına olsa bile satış yapabileceği ifade edilerek, piyasa koşulları uygun olduğu takdirde söz konusu karlılık oranın %2-%3 arasında olabileceği kararına varılmıştır ![]() BAHARAT VE KURUYEMİŞ (KARAR TARİHİ : 06 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() yazı komitemizde değerlendirilerek; 2004 ve 2005 takvim yıllarında toptan ve perakende satışlarında, Baharat (Adaçayı, Kekik, Salep v ![]() ![]() oranlarına ilişkin olarak, serbest piyasa ekonomisine göre döviz kurlarında meydana gelen dalgalanmalar nedeniyle karlılık oranının çok düşebileceği, ihracat ve ithalata endeksli ürünlerde zaman zaman piyasalarda oluşabilecek sıkışmalar nedeniyle nakde dönmek zorunda kalan işletmelerin zararına olsa bile satış yapabileceği ifade edilerek, piyasa koşulları uygun olduğu takdirde söz konusu karlılık oranı %3 - % 15 arasında değiştiği; salep üretiminin az olmasından dolayı salepte toptan ve perakende satışlarda karlılık oranı %15 – 25 arasında olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() KAHVE İTHALATI (KARAR TARİHİ:23 ![]() ![]() Odamız üyesi Ata İthalat İhracat Ltd ![]() ![]() ![]() ![]() net kar marjının ne olabileceği konusu komitede değerlendirilerek, kahve ithalatındaki net kar marjının dönemsel faktörlere bağlı olarak %5 - %10 arasında değişiklik gösterebileceği kararına varılmıştır ![]() DÖKME BAKLİYAT VE PAKET BAKLİYAT (KARAR TARİHİ:20 ![]() ![]() Odamız üyesi Gülel Gıda İhtiyaç Mad ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() paket bakliyat da karlılık oranları ile ilgili yazı komitede değerlendirilmiş, dökme bakliyatta karlılık oranın % 6 – 8 arasında olabileceğine, dökme bakliyattan (çuvaldan) pakete geçerken karlılık oranının da % 6 – 10 arasında olabileceği (üretilmiş mamülün nem oranına göre zaman zaman bu yüzde oranları mevsimsel değişikenlik göstermektedir) kararına varılmıştır ![]() 3 ![]() HAZIR GİYİM, KONFEKSİYON, TRİKO (KARAR TARİHİ : 04 ![]() ![]() Antalya Gelirler Bölge Müdürlüğü’nden gelen 02 ![]() ![]() 2004 takvim yıllarında perakende satışlarda hazır giyim, konfeksiyon, triko giyim emtiası alım satımı sektöründe ortalama brüt karlılık oranlarına ilişkin olarak; 2002 yılında %22-%28, 2003 yılında %18-%24 arasında olabileceğine, 2004 yılı ortalama satış karlılık oranınsa, yıl tamamlanmadığı için belirlenemeyeceği ifade edilmiştir ![]() olduğu belirtilmiştir ![]() TUHAFİYE-KONFEKSİYON (KARAR TARİHİ : 04 ![]() ![]() Antalya Vergi Mahkemesinden gelen 2005/1448-1449 sayılı yazıda belirtilen tuhafiye işinde 2000-2001 yıllarındaki karlılık oranı konulu yazı komitede değerlendirilerek, tuhafiye-konfeksiyonda söz konusu yıllarda karlılık oranının %15-%25 arasında değişebileceği kararına varılmıştır ![]() 3 İŞ ELBİSELERİ İMALATI (KARAR TARİHİ : 06 ![]() ![]() Gelir İdaresi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğünden gelen 2007/1865-52 sayılı yazıda belirtilen, 2002 yılında iş elbiseleri imalatı yapan işletmelerde brüt karlılık oranına yönelik konu komitede değerlendirilerek, 2002 yılında iş elbiseleri imalatı yapan işletmelerde brüt karlılık oranının işletmenin makine ve teknik donanımına göre farklılık arz edebileceği belirtilerek söz konusu oranın %20-%30 arasında değişebileceği kararına varılmıştır ![]() ÇAMAŞIR YIKAMA (KARAR TARİHİ : 07 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nün 27 ![]() ![]() işletmeciliğinde ortalama gayrisafi karlılık oranına yönelik konu komitede değerlendirilerek, %25-%32 arasında bir karlılık oranın olabileceği kararına varılmıştır ![]() KURU TEMİZLEME İŞİ (KARAR TARİHİ: 11 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığından gelen 13 ![]() ![]() temizleme işi yapan limited şirketin 2004 yılı maliyeti üzerinden brüt karlılık oranı konusu komitede görüşülmüş olup, kuru temizleme işinde brüt karlılık oranının %25-35 arasında değişebileceğine, oy birliği ile karar verilmiştir ![]() 4 ![]() ![]() ![]() HIRDAVAT MALZEMELERİ (KARAR TARİHİ : 27 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 09 ![]() ![]() değerlendirilmiş olup; Hırdavat malzemelerinin toptan satışlarında brüt karlılık oranlarının, 2004-2005 yıllarında %5, 2006-2007 yıllarında ise %4, perakende satışlarda ki brüt karlılık oranlarının, 2004-2005 yıllarında %12, 2006-2007 yıllarında ise %11 olabileceği, Ayrıca hırdavat malzemelerinin toptan satışlarında net karlılık oranlarının, 2004-2005 yıllarında %3, 2006- 2007 yıllarında ise %2, perakende satışlarda ki net karlılık oranlarının, 2004-2005 yıllarında %8 ve 2006- 2007 yıllarında ise %7 olabileceğine karar verilmiştir ![]() HIRDAVAT TİCARETİ (KARAR TARİHİ : 21 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 07 ![]() ![]() değerlendirilmiş olup; ; 2007 yılı itibari ile perakende hırdavat ticaretindeki brüt karlılık oranının %11, net karlılık oranının ise %7 olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() OTEL EKİPMANLARI (KARAR TARİHİ : 28 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 01 ![]() ![]() değerlendirilmiş olup; otel ekipmanları ve pazarlama faaliyeti ile iştigal eden bir şirketin karlılık oranının %10 ile %15 arasında olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() 5 ![]() İNŞAAT MÜTEAHHİTLERİ (KARAR TARİHİ : 09 ![]() ![]() A ![]() ![]() ![]() arsası üzerine veya kat karşılığı başkasının arsası üzerine apartman inşaa ederek bunları bağımsız bölümler halinde satan inşaat müteahhitlerinin bu faaliyetlerinden giderler çıktıktan sonraki elde ettikleri net kar oranlarının ne olduğu hakkındaki konu komitede değerlendirilerek,1999-2001 yıllarında deprem olması ve ekonomide kriz olduğu göz önüne alındığı zaman yerin konumu itibariyle karlılık oranının %5 ile %15 arasında olabileceğine karar verilmiştir ![]() 4 OTEL İNŞAATINDAKİ YÜZME HAVUZU SERAMİKLERİ VE DUVAR KAPLAMA (KARAR TARİHİ : 10 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() taşı-havuz döşeme, iç ve dış sıva yapımı, duvar kaplama gibi işlerde özetle otel inşaatındaki yüzme havuzu seramikleri ve duvar kaplama işlerinin taşeronluğunu üstlenen bir şirketin 2000 takvim yılındaki ortalama karlılık oranına ilişkin konu komitede değerlendirilerek; karlılık oranının %15 olabileceğine karar verilmiştir ![]() BİNA İNŞAATI, ONARIM VE TAAHHÜT (KARAR TARİHİ : 13 ![]() ![]() Gelir İdaresi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğünden gelen 05 ![]() ![]() bina inşaatı, onarım ve taahhüt işlerinde ortalama gayrisafi karlılık oranı komitede değerlendirilerek, müteahhitlik sektöründe serbest piyasa ekonomisine göre rekabete dayalı bir meslek olması nedeniyle karlılık oranı ile ilgili kurumlar tarafından yanlış hesaplandığı, gerek resmi gerekse yap-sat inşaatlarında iki önemli durum olduğu, resmi ihaleler de tenzilat oranları karlılık oranlarında hesaba konulmadığı, işleri belirlenen süre içerisinde bitirmek mecburiyeti olduğu, yap-sat inşaatlarında ise belediye inşaat ruhsatlarında birim fiyat üzerinden harçlar almakta, SSK, iş bitimi işlemleri sırasında problemler yaşandığı belirtilmektedir ![]() devam ettiği için Türkiye’nin her yerinden müteahhitlerin Antalya’ya gelmekte olduğu binalardaki daire satışları arz talep dengesinden dolayı yığılmaya sebep olduğu, bu durumunda sıkıntılar yaşanmasına vesile olduğu ifade edilmektedir ![]() kaldığı, inşaat sürelerinin değişken olduğu, yıllara sari olduğu göz önünde tutulursa ortalama enflasyon oranı %10 olsa bile iki yılda %20 enflasyon oranında binaların maliyetlerine etki eden faktörler arasında olduğu, inşaat maliyetleri enflasyonu %50 noksanına göre karlılık oranına tekabül edebileceğine karar verilmiştir ![]() HAFRİYAT VE NAKLİYATTA AKARYAKIT ORANI (KARAR TARİHİ : 12 ![]() ![]() T ![]() ![]() 2001 yılında akaryakıt giderlerinin hasılatın ortalamasının belirlenmesine ilişkin konu komitede değerlendirilerek, hafriyat ve nakliyat faaliyetinde 2001 yılında akaryakıt giderlerinin hasılatın ortalama % 60’ ına tekabül ettiğine karar verilmiştir ![]() VİLLA VE KONUT İNŞAATI (KARAR TARİHİ : 12 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() sayılı yazıda, Antalya İlinde Merkez Lara – Konyaaltı – Fener Mah ![]() Manavgat Side – Evrenseki – Ilıca ve Serik Kadriye bölgelerinde, inşaat faaliyetinde bulunan (villa ve apartman tipi konut inşaatı) şahıs ve şirketlere ilişkin karlılık oranları komitede değerlendirilerek; bu bölgelerde yapılan (villa ve apartman tipi konut inşaatı) inşaatlarda şahıs ve şirketlere ilişkin karlılık oranlarında yapının sınıfına, parselin büyüklüğü ile durumuna, denize mesafesine, kullanılan malzemenin kalite ve sınıfına, inşaatın süresine, şahsın ve şirketin o zamanki ekonomik yapısına, Ülkemizin o zamanki ekonomik yapısına göre karlılık oranlarının villalarda % 30, Konutlarda % 15 olabileceğine, aynı zamanda ihaleli ve bina inşaatlarında, arz ve talebe, yer ve duruma göre zarar da edilebileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() İNŞAAT TAAHHÜT İŞLERİ (KARAR TARİHİ : 10 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() yazıda,bahsi geçen 2002 yılında İnşaat Taahhüt işleri yapan işletmelerdeki brüt karlılık oranı komitede değerlendirilerek; inşaatın bulunduğu bölge, yapının sınıfına, parselin büyüklüğü ile durumuna, denize mesafesine, kullanılan malzemenin kalite ve sınıfına, inşaatın süresine, şahsın,şirketin ve Ülkemizin o zamanki ekonomik yapısına göre 2002 yılında brüt karlılık oranlarının villalarda % 30, konutlarda % 15 ve ticari alan olarak kullanılan yapılarda ise %30 olabileceğine, aynı zamanda ihaleli ve bina inşaatlarında, arz ve talebe, yer ve duruma göre zarar da edilebileceği belirtilmiştir ![]() ELEKTROPOMPAJLA SULAMA TESİSATI İNŞAATI (KARAR TARİHİ : 10 ![]() ![]() T ![]() ![]() 20 milyar TL ![]() işinde bahsedilen şartlarda karlılığın söz konusu olamayacağına, zararı olabileceği, yine 1998 yılı içerisinde ihale 5 yoluyla üstlenilen 12 milyar TL ![]() pompa tesisi işinde ortalama karlılığın ise + -%10 oranında olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() HAFRİYAT-NAKLİYAT ORANLARI(KARAR TARİHİ:11 ![]() ![]() Antalya Vergi Mahkemesinden gelen 08 ![]() ![]() bir şirketin 2001 yılındaki karlılık oranı komitede değerlendirilerek, hafriyatin yapıldığı zeminin cinsi, nakliye mesafesine göre söz konusu karlılık oranının değişebileceği ifade edilerek, ortalama %20 bir karlılığın olabileceği belirtilmiştir ![]() İNŞAAT MALZ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gelir idaresi Başkanlığından gelen 23 ![]() ![]() malzeme dahil inşaat yapım ve onarım işlerini birlikte yapan şirketin 2003 ticari yılında gayri safi karlılık oranı konusu komitede değerlendirilmiş olup, serbest piyasa koşullarında malzemenin cinsine, yapılan işin ve işçiliğin vasfına ile işin bulunduğu yere göre karlılık oranının yaklaşık olarak (+,-%10) olabileceğine karar verilmiştir ![]() HAFRİYAT FAALİYETLERİNDE AKARYAKIT VE NAKLİYE GİDERLERİNİN (KARAR TARİHİ:10 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığından gelen 22 ![]() ![]() yapılan hafriyat faaliyetlerinde akaryakıt ve nakliye giderlerinin, hasılatın ortalamasına ne kadarına tekabül ettiğine ilişkin konu komitede değerlendirilmiş olup, söz konusu yılda Serik ilçesinde hafriyat faaliyetlerinde akaryakıt giderlerinin hasılatın %50-60’na tekabül ettiği, yine 2006 yılında aynı ilçede hafriyat faaliyetlerinde nakliye giderlerinin hasılatın ortalaması hafriyatin yapıldığı zeminin cinsi, nakliye mesafesi ile yol durumuna göre söz konusu oranının %15-20 arasında olabileceği, İNŞAAT YAPIMI TAMAMEN BİTMİŞ VE TAMAMLANMIŞ TESLİME HAZIR YENİ BİNALARDA (ÖZEL İNŞAAT) İŞYERİ VE MESKEN SATIŞLARINDA (KARAR TARİHİ:10 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığından gelen 04 ![]() ![]() inşaat sektöründe, inşaat yapımı tamamen bitmiş ve tamamlanmış teslime hazır yeni binalarda (özel inşaat) işyeri ve mesken satışlarında maliyete göre ortalama brüt karlılık oranına yönelik konu komitede değerlendirilmiş olup; bahsi geçen konunun tekel maddesi olmadığından ortalama brüt karlılık oranının yaklaşık %10 olabileceği, BELEDİYEYE BAĞLI DERE ISLAHI VE YAN YOL EKSİKLERİNİN TAMAMLANMASI, İŞ MERKEZİ DUVAR VE SIVA İŞLERİ, İLAÇ ÜRETİM TESİSLERİ DUVAR SIVA VE MANTOLAMA YAPILMASI, SU KANALI YAPIM VE BAKIM İŞLERİNİN MÜTEAHHİT VE TAŞERON OLARAK BRÜT KARLILIK ORANLARINA (KARAR TARİHİ:10 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığından gelen 06 ![]() ![]() İstanbul’da yapılan, Belediyeye bağlı dere ıslahı ve yan yol eksiklerinin tamamlanması, İş merkezi duvar ve sıva işleri, İlaç üretim tesisleri duvar sıva ve mantolama yapılması, Su kanalı yapım ve bakım işlerinin Müteahhit ve Taşeron olarak brüt karlılık oranlarına ilişkin konu komitede değerlendirilmiş olup, birim fiyat keşfi hazırlanırken müteahhit olarak belirtilen konularda karlılık oranının %25, taşeron olarak ise %15 üzerinden birim fiyat tarife ve analizlerine göre karlılık oranlarının belirleneceğine karar verilmiştir ![]() İNŞAAT TAAHHÜT İŞİNİ YAPAN BİR ŞİRKETİN 2004-2005-2006 TİCARİ YILLARINDAKİ GAYRİ SAFİ KARLILIK ORANINI (KARAR TARİHİ:08 ![]() ![]() Gelir İdaresi Başkanlığı Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğünden gelen 05 ![]() ![]() 518/42 sayılı yazıda belirtilen inşaat taahhüt işini yapan bir şirketin 2004-2005-2006 ticari yıllarındaki gayri safi karlılık oranının tesbiti konusu komite değerlendirilmiş olup, inşaat taahhüt işinde gayri safi brüt karlılık oranının %1-4 arasında olabileceği karar verilmiştir ![]() 6 ![]() MÜZİK, SES, IŞIK VE GÖRÜNTÜ SİSTEMLERİ (KARAR TARİHİ : 22 ![]() ![]() Odamız üyesi Gözde Müzik Ses Işık ve Görüntü Sistemleri Tic ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() tarihli yazısında belirtilen, Antalya Kurumlar Vergi Dairesi’ne verilmek üzere müzik, ses, ışık ve görüntü sistemlerinde brüt karlılık oranının belirlenmesinde; mal alış ve satışlarında %5-%10 arasında olabileceği, ayrıca montaj, uygulama ve projelendirme durumunda ise söz konusu oranın %20’ye kadar ulaşabileceği kararına varılmıştır ![]() DAYANIKLI TÜKETİM MALLARI TİCARETİ (KARAR TARİHİ : 08 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() tarih ve 28 sayılı yazıda; faaliyet konusu Dayanıklı Tüketim Malzemeleri (Beyaz Eşya) ticareti olan bir firmanın 2001 ve 2002 yıllarında satış hasılatı üzerinden brüt karlılık oranının satış hasılatının ürüne ve marka yapısına bağlı olarak takriben brüt %10 civarında olduğu kararına varılmıştır ![]() 7 ![]() KUYUMCULUK (KARAR TARİHİ : 07 ![]() ![]() Mehmet Çalış tarafından gelen 12 ![]() ![]() kuyumculuk sektöründeki kar oranının malın cinsi (14, 18 ve 22, pırlanta, sarrafiye, yarı değerli taş ve tam değerli taş), ayarı ve işçiliğine göre değiştiği ve dolayısı ile ortalama net kar oranının %1 ile %15 arasında değişebileceğine karar verilmiştir ![]() 8 ![]() MADENİ YAĞ SATIŞI (KARAR TARİHİ : 12 ![]() ![]() Antalya Vergi Mahkemesi’nden gelen 24 ![]() ![]() satışında ortalama karlılık oranına ilişkin, serbest piyasa şartları göz önüne alınarak, toptan satışlarda karlılık oranının %2 - %5, perakende satışlarda ise %5 - %10 arasında değişebileceği yönünde karara varılmıştır ![]() AKARYAKIT SATIŞI (KARAR TARİHİ : 05 ![]() ![]() Maliye Bakanlığı Gelirler Genel Müdürlüğü Antalya Bölge Müdürlüğü Vergi Denetmenliğinden gelen 29 ![]() ![]() tarih ve 18 sayılı yazıda belirtilen 2004 yılında toptan akaryakıt satışlarındaki karlılık oranlarına ilişkin olarak yapılan değerlendirilmede sonucunda; iş yapma potansiyeli ve kabiliyeti büyük bayilerin, bağlı bulunduğu ana dağıtım şirketlerinden aldığı petrol ürünlerini, belirlenen iskonto ve primler karşılığında diğer şirket bayilerine ve tüketimi yüksek olan işyerlerine (müteahhitler, maden ocakları, beton santralleri vb ![]() ![]() Burada esas olanın, ana dağıtım şirketleriyle toptancı bayinin takip ettiği satış politikaları olduğu ve toptancı bayinin diğer şirket bayileri ile nihai tüketici işyerlerine yaptıkları satışlarda elde edilen iskonto ve prim karları, ortalama olarak %0,75 (binde yetmişbeş) ile %0,175 (binde yüzyetmişbeş) civarında olabileceğine karar verilmiştir ![]() MOTORİN ORANI (KARAR TARİHİ : 19 ![]() ![]() Antalya Vergi Mahkemesi’ nin Bila tarih ve Esas Nolu yazısına göre; 1997 model Ford marka Cargo – 2520 tipi kasalı kamyonla şehir içi – dışı nakliyecilik yapan bir şahsın 2002 yılında kullanacağı motorin tutarının elde edeceği hasılata oranının, başka deyişle 100 birim hasılat için ortalama kaç birim motorin kullanılmasının gerektiği ile ilgili konu komitede değerlendirilerek; Şehirdışı Boş Şehirdışı Dolu Şehiriçi Boş Şehiriçi Dolu oranında motorin % 27 % 30 % 25 % 28 harcayabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() 7 LPG DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ (KARAR TARİHİ: 11 ![]() ![]() Vergi Denetmeni’nden gelen 22 ![]() ![]() Dönüşüm Sistemleri’ faaliyetindeki brüt kar marjı Komite Üyelerimiz tarafından değerlendirilerek; LPG dönüşüm sistemlerinin tamamının tank, gaz regülatörü, tesisat, proje, kira, sigorta + kar dahil olmak üzere ortalama maliyeti 1 ![]() olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() 9 ![]() SEBZE VE MEYVE TİCARETİ (KARAR TARİHİ : 21 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() AGBM-2004-82 sayılı yazı değerlendirilmiş olup; tüccar olarak kendi adına sebze ve meyve ticareti işi ile iştigal halinde şahıs ve şirket bazında gayri safi satış hasılatı üzerinden kar oranın, arz talep dengesindeki değişiklik ile sebze ve meyvenin dayanıksız olması nedeniyle fire oranın yüksek olmasından dolayı, değişken olabileceği ifade edilmiştir ![]() tespit etmenin çok zor olduğu belirtilmiştir ![]() 10 ![]() MATBAACILIK, BASKI VE KIRMA İŞLEMLERİ (KARAR TARİHİ : 06 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 01 ![]() ![]() değerlendirilmiş olup; matbaacılık, baskı ve kırma işlemleri yapan bir işyeri alanının fiziki olarak 20 m2 den 30 m2 ye çıkmasına rağmen, makine parkurunun değişmemesi ve çalışan insan istihdamında artış olmamasından dolayı 2002 ve 2003 ticari yıllarındaki karlılık oranında herhangi bir değişiklik olmayacağı ve söz konusu oranın %10 olabileceğine karar verilmiştir ![]() MATBAACILIK (KARAR TARİHİ : 01 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Vergi Denetmenleri Büro Başkanlığı’ndan gelen 17 ![]() ![]() değerlendirilerek, matbaacılık sektöründeki karlılık oranın %5 ile %15 arasında olabileceğine karar verilmiştir ![]() REKLAM TABELA İMALATI (KARAR TARİHİ : 04 ![]() ![]() Antalya Vergi Mahkemesi’nden gelen 07 ![]() ![]() işi ile uğraşan bir şirketin 1999 takvim yılındaki kar oranın %30 ile %40 arasında olabileceğine karar verilmiştir ![]() REKLAM AJANSI (KARAR TARİHİ : 05 ![]() ![]() Reklam ajanslarının genel anlamda ortalama karlılık oranın %10 ile %25 arasında olabileceğine karar verilmiştir ![]() DERGİ, KİTAP BASIM VE YAYIM (KARAR TARİHİ : 06 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 23 ![]() ![]() değerlendirilmiş olup; 2006 ve 2007 yıllarında dergi, kitap basım ve yayım işinde ortalama gayri safi karlılık oranının %3 ile %7 arasında olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() MATBAACILIK, GRAFİK HİZMETLERİ VE REKLAMCILIK (KARAR TARİHİ : 03 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 26 ![]() ![]() değerlendirilmiş olup; matbaacılık, grafik hizmetleri ve reklâmcılık faaliyeti yapan, işletme esasına göre defter tutan 2 ![]() birliği ile karar verilmiştir ![]() GÜVENLİK HİZMETLERİ (KARAR TARİHİ : 07 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 21 ![]() ![]() değerlendirilmiş olup; otel, motel, tatil köyleri, bankalar vb ![]() 8 ve 2004 yıllarındaki brüt karlılık oranının %5 civarında olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() KAĞIT VE MUKAVVA PERAKENDE SATIŞI (KARAR TARİHİ:02 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 06 ![]() ![]() belirtilen, kağıt ve mukavva perakende satışı sektöründe 2004, 2005 ve 2006 yıllarındaki kar oranının tespiti konusu komitede değerlendirilmiş olup; brüt %12, net ise %5-%7 arsında olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() 11 ![]() ANİMASYON (KARAR TARİHİ : 06 ![]() ![]() Antalya Vergi Mahkemesi’nden gelen 18 ![]() ![]() köylerinde gösteri ve eğlence (animasyon) hizmetinde bulunan bir şirketin 2002 yılındaki ortalama karlılık oranının, otel ve tatil köyüne sunulan programa, turizm sezonunun durumuna göre değişken olabileceği ancak genel anlamda, kıyafet, animasyon malzemeleri, personel giderleri, ulaşım ve konaklama giderleri, vergiler, vb ![]() giderler düşünüldüğünde %10-25 arasında olabileceğine karar verilmiştir ![]() OTEL İŞLETMECİLİĞİ (KARAR TARİHİ : 04 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 03 ![]() ![]() değerlendirilmiş olup; sektördeki otellerin üç yıldız, dört yıldız ve beş yıldız ayrımı olduğu, bu ayırımın satış yöntemlerine yansıdığı ifade edilmiştir ![]() acentelerle yapılan sözleşmelerde belirtildiği, dört yıldızlı bir otelinde sözleşmeye bağlı olarak tam pansiyon uygulaması yapabileceği, brüt satış karının ve net satış karının sözleşmelerdeki tarafların anlaşma koşullarına bağlı olduğu belirtilmiştir ![]() amacıyla, maliyetine veya zararına satış yapılan dönemler bile olduğu ifade edilmiştir ![]() büyüklüğünün ve her şey dahil sistemin sürekliliği için karlılık oranlarının sabitlenemeyeceği belirtilmiştir ![]() 12 ![]() hastaneler, optik firmaları) : TEMİZLİK MALZEMESİ (KARAR TARİHİ : 05 ![]() ![]() Odamız üyesi Sargın Gıda Sanayi ve Taşımacılık Turizm Ticaret Ltd ![]() ![]() ![]() ![]() komitede değerlendirilerek‚ 2000 yılına ait temizlik malzemesi satış karlılık oranının belirlenmesi konusunda, markalı, kaliteli ve ambalajlı ürünlerde söz konusu oranının %10 ile %12 arasında olabileceğine karar verilmiştir ![]() TEMİZLİK MALZEMELERİ (KARAR TARİHİ : 04 ![]() ![]() Gelir İdaresi Başkanlığı Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 07 ![]() ![]() 34-H sayılı yazı Komitede değerlendirilerek 2001 ve 2002 yılları temizlik malzemeleri perakende satış karlılık oranının belirlenmesi konusunda, sözkonusu karlılık oranının % 10 ile % 12 arasında olabileceğine karar verilmiştir ![]() ÖZEL DİYALİZ MERKEZLERİ (KARAR TARİHİ : 09 ![]() ![]() Gelir İdaresi Başkanlığı Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı (Denetim Grup Müdürlüğü)’nün 22 ![]() ![]() VDENY-2006-467/57 Sayılı Özel sağlık kuruluşlarının (Özel Diyaliz Merkezlerinin) ortalama gayri safi karlılık oranının belirlenmesi konusu komitede değerlendirilmiş olup; özel diyaliz merkezlerinin, diğer özel sağlık kuruluşlarından belirgin bir farkı olduğu, bu farkın diyaliz hastalığının kronik bir hastalık olması ve Türkiye’deki diyaliz hastalarının %100’ünün sosyal güvenliğe sahip olması neticesinde tedavi giderlerinin tamamen fatura mukabili ilgili kurumca ödeniyor olmasıdır ![]() ve fatura mukabili elde edilebilen gelirlerdir ![]() diyaliz hizmeti için ödediği ücret 138-YTL+KDV ‘dir ![]() 9 giderleri; personel giderleri, işyeri kirası ve diyaliz tedavisi yapabilmesi için kullandığı tıbbi malzeme giderleridir ![]() Bunlardan personel giderleri, Sağlık Bakanlığı’nın ruhsatının şartlarını yerine getirebilmesi adına belirlenen vasıflarda personel bulundurmasını gerektirir ki bu husus yeni açılan bir diyaliz merkezinin asgari 55-60 hastaya gelinceye kadar kâr elde edememesine sebep olur ![]() 100 ve üstünde hastası olan merkezlerde, ortalama gayri safi kârlılık oranının % 20 civarında olabileceğine karar verilmiştir ![]() TIBBİ, MEDİKAL VE ORTOPEDİK ÜRÜNLER (KARAR TARİHİ : 06 ![]() ![]() Gelir İdaresi Başkanlığı Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 07 ![]() ![]() VDENY-2007-199/6 sayılı yazı Komitede değerlendirilerek; 2002, 2003 ve 2004 takvim yıllarında Tıbbi, Medikal ve Ortopedik ürünlerin, perakende ve toptan satışlarında, brüt ve net satış karlılık oranlarının belirlenmesi konusunda, ihalelerden ve satış koşullarından dolayı zaman zaman %5’lere düşen kar marjı satış koşullarından ve ürünün çeşitine bağlı olarak brüt %20’lere kadar çıkabileceği belirtilerek, genel anlamda düşünülürse ithalatçıların alt bayilere verdikleri ürünlerin brüt kar marj oranlarının % 15-20 arasında olabileceğine karar verilmiştir ![]() GÜNEŞ GÖZLÜĞÜ (KARAR TARİHİ : 04 ![]() ![]() Antalya Gelir İdaresi Başkanlığı’nın 21 ![]() ![]() perakende güneş gözlüğü ticaretindeki brüt karlılık oranına yönelik konu komitede değerlendirilerek; 2002 yılı perakende güneş gözlüğü ticaretindeki brüt karlılık oranının %20-30 arasında olabileceğine, ÖZEL HASTANELER (KARAR TARİHİ : 04 ![]() ![]() Antalya Gelir İdaresi Başkanlığı’nın 24 ![]() ![]() ortalama gayri safi karlılık oranına yönelik konu komitede değerlendirilerek, söz konusu karlılık oranının %10-15 arasında olabileceğine, oy birliği ile karar verilmiştir ![]() 14 ![]() ticareti) : OTO YIKAMA FAALİYETİ(KARAR TARİHİ:02 ![]() ![]() Antalya Gelir İdaresi Başkanlığı’nın, 02 ![]() ![]() ve oto yıkama faaliyetinde bulunan mükellefin 2006 takvim yılı karlılık oranının tespiti konusu, komitede değerlendirilerek, her firmanın kendine göre farklı karlılık oranının olduğu, ciroların belli olmadığı, ekonomide yaşanan belirsizlik nedeniyle sözkonusu karlılık oranının tesbit edilemediğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() 15 ![]() süpermarket ve şarküteri işletmeleri, kasaplar, alkollü ve alkolsüz içecekler ticareti, her türlü süt ürünleri alım satımı) : TEMEL GIDA (KARAR TARİHİ : 18 ![]() ![]() Odamız üyesi Sargın Gıda Ltd ![]() ![]() ![]() ![]() gıda ve muhtelif gıda satışlarında kar oranlarının brüt %10 civarında olabileceğine karar verilmiştir ![]() MUHTELİF VE TEMEL GIDA (KARAR TARİHİ : 04 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() 34 sayılı yazısında belirtilen 2001 ve 2002 yıllarına ait Muhtelif Gıda maddelerinde karlılık oranının brüt % 8 – %10 ile Temel Gıda maddelerinde ise karlılık oranının brüt % 3 – %5 arasında olabileceğine karar verilmiştir ![]() 10 TOPTAN GIDA (KARAR TARİHİ : 09 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() 34 sayılı yazısında belirtilen toptan gıda ticaretinde 2002 yılında ortalama olarak hasılat üzerinden karlılık oranının brüt % 3 – %5 arasında olabileceğine karar verilmiştir ![]() YABANCI İÇKİ VE SİGARA (KARAR TARİHİ : 06 ![]() ![]() T ![]() ![]() yılı ortalama karlılık oranları” konulu yazı komitede değerlendirilerek; Yabancı içkinin toptan satışında % 7,5, Perakende satışında ise % 10; Yabancı sigarada ise toptan satışta % 2, perakende satışta % 6 olabileceğine karar verilmiştir ![]() MARKET (KARAR TARİHİ : 04 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() VDENY-2007-V-071/T-11-21 sayılı yazısında belirtilen; Antalya İlinde faaliyet gösteren orta ölçekli bir marketin gayri safi karlılık oranının belirlenmesine yönelik yazı komitede değerlendirilerek; orta ölçekli bir marketin gayri safi karlılık oranının % 10 - %12 arasında olabileceğine karar verilmiştir ![]() BALIK TİCARETİ (KARAR TARİHİ : 09 ![]() ![]() 20 ![]() ![]() balıkçılık ticaretinde toptan ve perakende karlılık oranı ile ilgili yazı, komitede değerlendirilmiş olup; 2003 yılına ait balıkçılık ticaretinde toptan karlılık oranının % 3 – % 5 arasında, perakende karlılık oranının ise % 10 olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() TOPTAN GIDA TİCARETİ (KARAR TARİHİ:03 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanığı’ndan gelen 02 ![]() ![]() yapan mükellefin (Şahıs) 2003 yılı mal alışları üzerinden brüt karlılk oranının belirlenmesi konusu komitede görüşülmüş olup, 2003 yılında toptan gıda ticaretinde brüt karlılık oranının %8-%10 arasında olabileceği, ayrıca gıda maddelerinde ise karlılık oranın brüt %3-% 5 arasında olabileceğine, oy birliği ile karar verilmiştir ![]() ŞARKÜTERİ VE BAKKALİYE EMTİALARI (KARAR TARİHİ:16 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() tarih ve 1110 sayılı yazıda belirtilen, şarküteri ve bakkaliye emtialarının azami ve asgari kar marjları ile ilgili konu komite üyelerimiz tarafından değerlendirilmiş olup; şarküteri asgari kar marjının brüt % 14, azami kar marjının brüt % 20; bakkaliye emtialarının ise asgari kar marjının brüt % 7, azami kar marjının brüt % 12 olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() 16 ![]() ile iştigal edenler, her türlü inşaat demirleri ticareti, inşaat hammaddeleri imalatı, hazır beton imal ve ticareti) : GRANİT, MERMER ALIŞ, SATIŞ, İŞLENMESİ VE DEKORASYONU (KARAR TARİHİ : 22 ![]() ![]() Granit, mermer alış, satış, işlenmesi ve dekorasyonu faaliyeti işi ile iştigal eden işletmelerin ortalama brüt karlılık oranının %20 ile %30 arasında, net karlılık oranının ise %10 ile %20 arasında olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() İNŞAAT MALZEMELERİ (KUM,ÇAKIL, DEMİR,TUĞLA, KİREÇ) (KARAR TARİHİ: 21 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() tarih ve 282/139 sayılı yazıda, toptan inşaat malzemeleri (kum,çakıl, demir,tuğla, kireç ) sektöründe brüt ve net karlılık oranı konusu komitede değerlendirilerek; kum, çakıl, tuğla ve kireçte brüt karlılık oranı %2 ile %3 arasında olabileceğine, net karlılığın ise firmaların yapılarına, giderleri ile teamüllere göre değişebileceği, sadece demirde 11 brüt karlılığın %1-1,5 net karlılığın ise %0,5-1 arasında değişebileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() İNŞAAT MALZEMESİ ALIM VE SATIMI 2004-2005-2006 YILLARI İÇİN (KARAR TARİHİ:27 ![]() ![]() Gelir İdaresi Başkanlığı Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğünden gelen 05 ![]() ![]() 518/42 sayılı yazıda belirtilen inşaat mazlemesi alım ve satımı ile inşaat taahhüt işini birlikte yapan bir şirketin 2004-2005-2006 ticari yıllarındaki gayri safi karlılık oranının tesbiti konusu komite değerlendirilmiş olup, söz konusu yıllarda inşaat mazlemesi alım ve satımında gayri safi brüt karlılık oranının maximum %2 olabileceği, inşaat taahhüt işindeki karlılık oranınında Odamız 5 ![]() birliği ile karar verilmiştir ![]() MERMER OCAĞINDA TÜKETİMDE KULLANILAN MOTORİN MİKTARLARI (KARAR TARİHİ:26 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığından gelen 25 ![]() ![]() bulunan bir mermer ocağında kullanılmakta olan motorlu taşıt, iş makinası ve araçlarına günlük ve aylık sürelerde tüketebilecekleri motorin miktarının Lt ![]() hakkında çalışma yapmasına karar verilmiştir ![]() hakkında komite üyelerine bilgi verilerek istenen bilgiler aşağıda belirtilmiştir ![]() TOPTAN DEMİR TİCARETİ (KARAR TARİHİ: 25 ![]() ![]() Odamız üyesi Bilişim Demir Profil Sac ve İnş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() belirtilen, toptan demir ticaretinde 2005 ve 2006 yılları için brüt karlılık oranının en düşük yüzde kaç olabileceğine ilişkin konu komitede değerlendirilmiş olup, söz konusu iş için daha önce (21 ![]() ![]() komitede belirlenen karlılık oranında bir değişiklik olmadığına, yine aynı şekilde 2005 ve 2006 yılları için demirde brüt karlılığın %1-1,5 net karlılığın ise %0,5-1 arasında değişebileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() 12 İNŞAAT MALZEMELERİNDE AZAMİ VE ASGARİ KAR MARJI (KARAR TARİHİ: 20 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 20 ![]() ![]() belirtilen, inşaat malzemelerinde azami ve asgari kar marjının tespiti konusu komitede değerlendirilmiş olup; kaba inşaat malzemelerinin (çimento, hazır beton, tuğla, kiremit, kireç, kum, demir gibi) brüt kar marjının %1 - 2,5 arasında olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() 18 ![]() ![]() eşyası, ev, büro, bahçe mobilyaları ticareti) : HALICILIK (KARAR TARİHİ : 10 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 06 ![]() ![]() değerlendirilmiş olup; 2001 yılında yaşanan kriz sonrasında perakende sektöründe karlılığın çok değişken olması ile birlikte, halıcılık sektöründeki ortalama net karlılık oranın %15 ile %25 arasında olabileceğine karar verilmiştir ![]() ÇADIR-TENTE-ŞEMSİYE-SEZLONG (KARAR TARİHİ : 09 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() tarih 689/31 sayılı yazı komitede değerlendirilmiş olup; 1-) Çadır-tente-şemsiye-şezlong-dolap yapımında karlılık oranı; ortalama % 30-35 2-) Çadır-tente ve şemsiye ve şezlong yapımında gerekli olan malzemeler; a-) Çadır yapımında; Çadır bezi, çadır iskeleti, ip, fermuar, tül, dabanlık, b-) Tente yapımında; Tente demiri, kumaş, pvc, ip c-) Şezlong minderi yapımında; Sünger, polyester, kumaş, ip d-) Şemsiye yapımında; Şemsiye iskeleti, bez, kumaş, ip 3-) Branda-polyester satışında karlılık oranı; Malzeme satışlarında ortalama karlılık oranı % 20, 4-) Çadır tente montajı için ayrıca ücret alınıp alınmadığı, alınıyorsa 2002 yılı için tespit edilen ücret; Montaj için ayrıca ücret alınmadığı, tespit edilen fiyatın anahtar teslimi şeklinde olduğuna karar verilmiştir ![]() MOBİLYA ÜRETİM DEKORASYON (KARAR TARİHİ:11 ![]() ![]() Tunahan Mobilya Dekorasyon Tekstil Ticaret Limited Şirketi’nden gelen 14 ![]() ![]() bahsedilen mobilya üretim dekorasyon işi yapan bir firmanın karlılık oranının tespiti konusu komitede değerlendirilerek; sektörde belirlenmiş bir kar marjı olmamakla birlikte yapılan işçiliğin ve kullanılan malzemenin kalitesine göre değişebileceği belirtilerek; piyasa genelinde gayrisafi karlılık oranının %20-30 arasında olabileceğine, oy birliği ile karar verilmiştir ![]() 2003 YILI MOBİLYA TİCARETİ (KARAR TARİHİ:01 ![]() ![]() Gelir İdaresi Başkanlığı Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğünden gelen Mobilya Ticareti Sektöründeki 2003 yılı karlılık oranı komitede değerlendirilmiş olup, brüt kar marjının %20 civarında olabileceği, sektörde her işletmenin kendi giderlerine göre mobilya fiyatlarını tespit edebildikleri, bununla birlikte % 20 ortalama brüt kar marjının bir kısım firma tarafından uygulanmakta olduğuna oy birliği ile karar verilmiştir ![]() HALI TİCARETİ İLE TURİSTLERE HALI SATIŞI (KARAR TARİHİ:01 ![]() ![]() Gelir İdaresi Başkanlığı Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğünden gelen Halı Ticareti Sektöründeki 2003 yılı karlılık oranı ile turistlere halı satış işlerinde brüt ve net karlılık oranlarının tespiti konusu komitede değerlendirilerek, Halı satış işlerinde (fabrika halısı) 2003 yılında kar marjının ortalama brüt % 30, net %10-15 civarında olabileceği ayrıca işletmelerin giderlerine göre brüt ve net karlılık oranlarında artma veya eksilme olabileceği; turistlere yapılan halı (el halısı) satışlarında ise ortalama kar marjının brüt %40 net %20 civarında olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() 13 2003-2005 YILLARI MOBİLYA TİCARETİ (KARAR TARİHİ:08 ![]() ![]() Odamız üyesi Mehmet BİNİCİ’den gelen 18 ![]() ![]() ticareti sektöründeki 2003 ile 2005 yılları arasındaki karlılık oranı konusu komitede değerlendirilmiş olup, brüt kar marjının %20 civarında olabileceği, sektörde her işletmenin kendi giderlerine göre mobilya fiyatlarını tespit edebildikleri, bununla birlikte % 20 ortalama brüt kar marjının bir kısım firma tarafından uygulanmakta olduğuna, oybirliği ile karar verilmiştir ![]() 19 ![]() mimarlık ve ilgili diğer hizmetler, harita,jeoloji mühendisleri ve ilgili mühendislik hizmetleri) HARİTA MÜHENDİSLİĞİ (KARAR TARİHİ : 12 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() konusunda faaliyette bulunan bir şirketin 2002 ve 2003 yıllarındaki ortalama karlılık oranına ilişkin konu komitede değerlendirilerek; karlılık oranının piyasa şartlarına ve işin büyüklüğüne göre %10 ile %20 arasında değişebileceğine karar verilmiştir ![]() YAPI DENETİM (KARAR TARİHİ : 12 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() tarih ve 432/7-A sayılı yazıda, yapılmakta olan bir vergi incelemesi ile ilgili olarak; münhasıran yapı denetim faaliyetinde bulunan bir firmanın 2002 ve 2003 yıllarındaki faaliyetine ilişkin karlılık oranının belirlenmesi istenilen konu komitede değerlendirilerek; mevcut piyasa koşulları, indirimli iş yapılması gibi nedenler ile haksız rekabetin yoğun olarak yaşandığı bir sektör olması nedeni ile kesin bir karlılık oranı tespit edilememiştir ![]() PROJE, TEKNİK MÜŞ ![]() ![]() ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() VDENY-2007-1865/57 sayılı yazısında belirtilen; “2002 yılında Proje, Teknik Müşavirlik, Denetim ve Mimarlık Hizmetleri veren işletmelerde brüt karlılık oranına yönelik konu komitemizde değerlendirilerek; hizmet üretim maliyetleri düşüldükten sonra % 50, İşletme giderleri düşüldükten sonra ise %30 civarında olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() YAPI DENETİMİ (KARAR TARİHİ: 22 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 23 ![]() ![]() belirtilen, yapı denetimi işini yapan bir limited şirketin 2004 ve 2005 yılları maliyeti üzerinden brüt karlılık oranının tespiti konusu komitede değerlendirilmiş olup; mevcut piyasa koşulları ve indirimli iş yapılması gibi nedenlerle haksız rekabetin yoğun olarak yaşandığı bir sektör olması nedeniyle kesin bir karlılık oranının tespit edilemeyeceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ (KARAR TARİHİ: 22 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 30 ![]() ![]() belirtilen, jeoloji mühendisliği hizmetlerinin 2006-2007 takvim yıllarına ait brüt ve net karlılık oranlarının tespiti konusu komitede değerlendirilmiş olup; mevcut piyasa koşulları ve indirimli iş yapılması gibi nedenlerle haksız rekabetin yoğun olarak yaşandığı bir sektör olması nedeniyle kesin bir karlılık oranının tespit edilemeyeceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() 20 ![]() demir doğrama) : ASANSÖR MALZEMELERİ (KARAR TARİHİ : 07 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() tarih ve 956 sayılı yazısında belirtilen, asansör malzemeleri toptan satışlarında 2001 ve 2002 yıllarındaki brüt 14 karlılık oranları komitede değerlendirilerek, 2001 ve 2002 yıllarında kriz dönemi yaşandığı için zararına satışların olduğunu, genel olarak asansör malzemelerinde %2 – %4 arasında bir oran olabileceği belirtilerek, fiyatı düşük olan küçük malzemelerde söz konusu oranın yüzde yüz oranında değişebileceği kararına varılmıştır ![]() ISITMA-SOĞUTMA-HAVALANDIRMA SİSTEMLERİ (KARAR TARİHİ : 10 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() VDENY-2007-1865/64 sayılı yazısında belirtilen; 2002 yılında ısıtma-soğutma-havalandırma sistemleri cihazları ticareti ve bakım onarım – montaj servisi yapan işletmelerde brüt karlılık oranının belirlenmesine yönelik yazı komitede değerlendirilerek; bu tür işletmelerde brüt karlılık oranının % 5 - %15 arasında olabileceğine karar verilmiştir ![]() BİNA OTOMASYON SİSTEMLERİ (MERKEZİ ISITMA, SOĞUTMA VE GÜVENLİK SİSTEMLERİ) (KARAR TARİHİ : 13 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 05 ![]() ![]() sayılı, bina otomasyon sistemleri (merkezi ısıtma, soğutma ve güvenlik sistemleri) sektöründe istenilen brüt karlılık oranı ile ilgili yazı komitede değerlendirilmiş olup; brüt karlılık oranının % 10 – 15 arasında olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() ISITMA, SOĞUTMA TESİSAT MALZEME SATIŞI VE TAAHHÜDÜ (KARAR TARİHİ : 03 ![]() ![]() 26 ![]() ![]() ![]() ![]() ısıtma, soğutma tesisat malzeme satışı ve taahhüt konusunda istenilen brüt ve net reel karlılık oranı ile ilgili yazı komitede değerlendirilmiş olup; ısıtma, soğutma tesisat malzeme satışında brüt reel karlılık oranının % 10; taahhüt konusunda brüt karlılık oranının % 15 ve net reel karlılık oranının ise ortalama % 5 olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() DEMİR ÇELİK MALZEMELERİ TİCARETİ (TOPTAN VE PERAKENDE) İLE HURDA ALIM SATIMI (TOPTAN VE PERAKENDE) (KARAR TARİHİ : 26 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 20 ![]() ![]() değerlendirilmiş olup; demir-çelik malzemeleri ticaretinde 2005-2006 yıllarındaki toptan ve perakende brüt satış karlılık oranının %5 ile %10 arasında, hurda alım satımında 2006 yılındaki toptan ve perakende brüt karlılık oranının ise %7 ile %15 arasında olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() 21 ![]() ürünleri, alkollü ve alkolsüz içecekler sanayi; sebze ve meyve işleme sanayi; un ve unlu ürünler sanayi, yemekhaneler) : UN, ZAHİRE VE BAKLİYAT ALIM SATIMI (KARAR TARİHİ : 20 ![]() ![]() Antalya Gelirler Bölge Müdürlüğünden gelen 14 ![]() ![]() 2004 takvim yıllarında toptan ve perakende satışlarda, un, zahire ve bakliyat emtiası alım satımı sektöründe ortalama brüt satış karlılık oranlarına ilişkin olarak, serbest piyasa ekonomisine göre döviz kurlarında meydana gelen dalgalanmalar, enflasyon banka faiz oranlarındaki düşüşler nedeniyle söz konusu karlılık oranlarının değişebileceği belirtilmiştir ![]() sıkışmalar ile döviz fiyatlarındaki dalgalanmalar nedeniyle nakde dönmek zorunda kalan işletmelerin zararına olsa bile satış yapabileceği ifade edilerek, piyasa koşulları uygun olduğu takdirde söz konusu karlılık oranın %2 - %3 arasında olabileceği kararına varılmıştır ![]() YEMEKÇİLİK (KARAR TARİHİ : 07 ![]() ![]() Gelirler Genel Müdürlüğü Antalya Bölge Müdürlüğü’nün 21 ![]() ![]() ilgili olarak, ihalede verilen yemeğin kap adedine, yemek servisinde bulunacak eleman sayısına ve yemeğin fabrikada ya da yerinde pişirilip pişirilmediğine göre ortalama asgari kar haddinin %10 ile %20 arasında 15 değişebileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() UN VE UNLU MAMULLER İMALAT VE SATIŞI (KARAR TARİHİ:07 ![]() ![]() Mot-San Gıda Ltd ![]() ![]() ![]() hakkındaki” dilekçesi komite üyelerimiz tarafından görüşülerek; un ve unlu mamullerin maliyet hesaplarında imalatçı karının azami fiyat tarifesine göre en fazla % 15 olarak hesaplandığı, ancak mamullerin serbest piyasa ve rekabet koşullarında azami fiyatın altında satılabileceği göz önüne alındığında kar oranının % 15’ in altında olabileceğine karar verilmiştir ![]() 22 ![]() küvet,fayans,seramik) imalatı, iç ve dış ticareti, su temini, su sistemleri imalatı montajı, ev ve büro temizlik ve dezenfekte hizmetleri) : TEMİZLİK VE YEMEKÇİLİK (KARAR TARİHİ : 13 ![]() ![]() Komitede, Gelirler Genel Müdürlüğü Antalya Bölge Müdürlüğü’nün 09 ![]() ![]() değerlendirilerek; faaliyet konusu kamu ve özel kurum ve kuruluşların temizlik ve yemekçilikle ilgili ihaleye girmek, taahhüt etmek, ihale şartlarını yerine getirmek olan bir firmanın; brüt satış hasılatının % 25’i temizlik araç ve gereç gideri, % 30’u işçilik gideri, % 20’si diğer faktörler (temizlikte %20, yemekçilikte %20), geriye kalan % 25’inin de net satış karı olabileceğine, ayrıca yemekçilikle ilgili olarak, verilen yemek adedine, yemek servisinde bulunan elaman sayısına ve yemeğin fabrikada ya da hizmetin verildiği yerde yapılıp yapılmadığına göre, ortalama asgari kar haddinin %10 ile %20 arasında değişebileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() İNŞAAT MALZEMELERİ SATIŞ VE TAAHHÜT (KARAR TARİHİ : 01 ![]() ![]() Antalya Vergi Mahkemesi’nden gelen 17 ![]() ![]() tesisat ve taahhüt işlerinde 2002 yılı ortalama karlılık oranına yönelik konu komitede değerlendirilerek; inşaat malzemeleri satışında, genel masraflar düşülmeden önceki karlılık oranının brüt:%10, tesisat ,uygulama ve taahhüt işlerinde genel masraflar düşülmeden önceki karlılık oranının brüt:%20 olabileceği kararına varılmıştır ![]() SIHHİ TESİSAT FAALİYETİ (KARAR TARİHİ : 18 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü Vergi Denetmen Yrd ![]() ![]() ![]() VDENY-2008-VII-123/32 sayılı, 2005 takvim yılında sıhhi tesisat faaliyetinde brüt satış karlılık oranı ile ilgili yazı komitede değerlendirilmiş olup; brüt karlılık oranının % 8 olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() ÇÖP TOPLAMA, ORGANİZASYON (TEMİZLİK İŞLERİ ELEMANI ORGANİZASYONU) VE İLAÇLAMA İŞLERİ (KARAR TARİHİ: 14 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 03 ![]() ![]() belirtilen; çöp toplama, organizasyon (temizlik işleri elemanı organizasyonu) ve ilaçlama işlerinde 2003-2006 yıllarına ait karlılık oranlarının yüzde kaç olduğuna ilişkin konu komitede değerlendirilmiş olup, söz konusu işlerde 2003-2006 yıllarına ait net karlılık oranlarının %5-10 arasında olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() 23 ![]() tomruk, kereste ticareti) : İTHAL KONTRAPLAK (KARAR TARİHİ : 21 ![]() ![]() Gelir İdaresi Başkanlığı Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Grup Denetim Müdürlüğü’nden gelen 13 ![]() ![]() ve 1047/5 sayılı yazı komitede değerlendirilerek, uzakdoğu menşeii ithal kontraplak ürünlerinin yurda girmesiyle sektörün büyük zarar gördüğü, bu nedenle kar oranlarının çok düşük olduğu belirtilerek, söz konusu üründeki karlılık oranının yaklaşık %2-3 arasında olabileceğine karar verilmiştir ![]() 16 ORMAN ÜRÜNLERİ TİCARETİ (KARAR TARİHİ : 30 ![]() ![]() Namtaş İnşaat Turizm Karadeniz Orman ürünleri Ticaret Ltd ![]() ![]() talep edilen; yapmakta oldukları toptan orman ürünleri ticareti işinde Brüt ve Net satış kar marjının ne olduğu konusu komitede değerlendirilerek; Brüt kar marjının %7-10 arasında olabileceğine, oy birliği ile karar verilmiştir ![]() ORMAN ÜRÜNLERİ TOPTAN TİCARETİ (KARAR TARİHİ : 25 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() tarih VDENY-2007-V-323/57 sayılı yazısında talep edilen, 2004 yılında Korkuteli ilçesinde orman ürünleri toptan ticareti ile iştigal eden bir firmanın ortalama gayri safi karlılık oranı konusu komitede değerlendirilerek; %7 -%11 arasında olabileceğine, oy birliği ile karar verilmiştir ![]() İNŞAAT KERESTESİ VE AHŞAP DOĞRAMA İMALATI (KARAR TARİHİ : 22 ![]() ![]() 08 ![]() ![]() ve ahşap doğrama imalatı” konusunda istenilen brüt karlılık oranı ile ilgili yazı komitede değerlendirilmiş olup; inşaat kerestesinde brüt karlılık oranının % 5 - 7; ahşap doğrama imalatında (imalat, malzeme ve yer uzaklığına göre montajda değişiiklik göstereceğinden) brüt karlılık oranının % 10 - 15 olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() 2 4 ![]() peyzaj) : ZİRAİ İLAÇ, GÜBRE VE SERA MALZ ![]() ![]() ![]() Antalya Vergi Mahkemesinden gelen zirai ilaç, gübre ve sera malzemesi ticaretinde sektördeki karlılık oranının ortalama olarak (her üçünü de kapsayacak şekilde) ne olduğunun sorulduğu 2000/849-850 esas nolu yazı değerlendirilerek; Fiyatın serbest piyasada oluştuğu ve değişiklik arz etmekte olduğu, zirai ilaç, gübre ve sera malzemesi ticaretinde sektördeki karlılık oranının ortalama % 8-15 arasında olabileceği ifade edilmiştir ![]() PEYZAJ VE ÇEVRE DÜZENLEMESİ (KARAR TARİHİ : 08 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 03 ![]() ![]() değerlendirilerek; beş yıldızlı otellerin peyzaj ve çevre (bahçe) düzenlemesi yapım işinde malzemeli ya da malzemesiz ortalama karlılık oranının %5 ile %15 arasında olabileceğine karar verilmiştir ![]() BAHÇE BAKIMI (KARAR TARİHİ : 15 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 21 ![]() ![]() değerlendirilmiş olup; otel, motel, tatil köyleri, bankalar vb ![]() 2003 ve 2004 yıllarındaki brüt karlılık oranının %10 ile %15 arasında olabileceğine oy birliği ile karar verilmiştir ![]() ÇEVRE DÜZENLEME(KARAR TARİHİ: 25 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 03 ![]() ![]() komitede değerlendirilmiş olup, söz konusu çevre düzenleme işlerinde 2003-2006 yıllarına ait karlılık oranının %5-%15 arasında olabileceğine karar verilmiştir 25 ![]() UÇAK BİLETİ VE PAKET TUR (KARAR TARİHİ : 10 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı (Denetim Grup Müdürlüğü)’ dan gelen 27 ![]() ![]() değerlendirilmiş olup; 2001 yılı için turizm seyahat acentalığı sektöründe bütün giderler düşünüldüğünde, uçak bileti ve paket tur satan acentaların %2-5 civarında net kar elde edebileceği, incoming yapan acentaların da kişi başına 2-3 euro net kar elde edebileceğine karar verilmiştir ![]() 17 PAKET TUR PROGRAMI (KARAR TARİHİ : 12 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nden gelen 18 ![]() ![]() komitede değerlendirilmiş olup; paket tur programları hazırlanırken kişi başı karlılık oranı %10 olarak hesaplandığı ancak operasyonun gerçekleşmesi aşamasında bir çok faktörün bu karlılık oranının düşmesine ve hatta eksiye bile dönmesine neden olabileceği ifade edilmiştir ![]() Bu nedenler; - Uçaktaki bütün koltukların doldurulamaması, - Transfer ve tur esnasında bölgenin dağınıklığı nedeniyle otobüslerin tam kapasite kullanılamaması, - Örenyeri fiyatlarındaki değişiklikler, - Yakıt fiyatlarının artması gibi ![]() Tüm bu nedenler göz önüne alındığında ancak çok başarılı bir organizasyonla bu karlılık oranının yakalanabileceğine karar verilmiştir ![]() 27 ![]() kargo taşımacılığı) : ŞEHİRLERARASI YÜK TAŞIMACILIĞI (KARAR TARİHİ : 06 ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() VDENY-2007-282/103 sayılı yazısında belirtilen; “2006 ve 2007 yıllarına ait şehirlerarası yük taşımacılığı (nakliyecilik) faaliyetindeki karlılık oranları”nın belirlenmesiyle ilgili konu komitede değerlendirilerek; akaryakıt fiyatlarının yüksek olmasından dolayı karlılık oranının %13 - %15 arasında olabileceğine karar verilmiştir ![]() NAKLİYECİLİK SEKTÖRÜ(KARAR TARİHİ: 02 ![]() ![]() Nur Hububat yapağı Nakliye ve İnşaat sanayi ve Ticaret Ltd ![]() ![]() ![]() ![]() itibariyle nakliyecilik sektöründe karlılık oranının tespiti konusu komitede değerlendirilerek, 2000-2006 yılları itibariyle nakliyecilik sektöründe karlılık oranının %5 –%10 arasında olabileceğine karar verilmiştir ![]() YURT İÇİ VE YURT DIŞI HERTÜRLÜ YÜK VE YOLCU TAŞIMACILIĞI (KARAR TARİHİ: 11 ![]() ![]() Gelir İdaresi Başkanlığı Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nün 03 ![]() ![]() 2009-1031/12 sayılı yazıları ile talep edilen yurtiçi ve yurtdışında her türlü yük ve yolcu taşımacılığı yapma faaliyetiyle iştigal edenlerin 2004 yılı brüt ve net karlılık oranının tespiti konusu komitede değerlendirilerek, yurt içi yük ve yolcu taşımacılığı yapma faaliyetleriyle iştigal edenlerin 2004 yılı brüt karlılık oranının %11, net karlılık oranının ise %5 olabileceğine karar verilmiştir ![]() edilememiştir ![]() 29 ![]() kuruluşları): DERSHANE İŞLETMECİLİĞİ (KARAR TARİHİ : 03 ![]() ![]() Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğü’nün 27 ![]() ![]() işletmeciliğinde ortalama gayrisafi karlılık oranına yönelik konu komitede değerlendirilerek, dershane sayısındaki artış, kurs ücretlerinin düşüklüğü, rekabet ortamının yoğunluğu nedeniyle sektörde çalıştırılacak kişilerin maliyetinin artması, özel ders bürolarının yoğun faaliyetleri nedeniyle emlak, avukatlık büroları adı altında özel derslerin verilmesi , sektörde kayıt dışılığın fazlalığı nedeniyle pek çok işletmenin kar elde etmesinin mümkün olamayacağı belirtilerek, yukarıda belirtilen tüm bu sebepler göz önüne alındıktan sonra %3-%5 arasında bir karlılık oranın olabileceği kararına varılmıştır ![]() KIRTASİYE TİCARETİNDE(KARAR TARİHİ: 05 ![]() ![]() Gelir İdaresi Başkanlığı Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğünden gelen 17 ![]() ![]() 1721-121 sayılı yazısı komitede değerlendirilmiş olup; kırtasiye sektöründe 2004 yılındaki gayrisafi karlılık oranın 18 %5-%7 arasında değişebileceği belirtilmiştir ![]() KISA VE UZUN FİLM (KARAR TARİHİ:03 ![]() ![]() Gelir İdaresi Başkanlığı Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı Denetim Grup Müdürlüğünden gelen 20 ![]() ![]() 190-275 sayılı yazısında belirtilen, 2003 yılında, yeni yapılan çekimler ve eski arşiv filmlerinden yararlanılarak hazırlanan Antalya Altın Portakal Film festivalinin 40 yılı adlı 38 dakikalık belgesel bir filmin satışından elde edilmesi muhtemel gayrısafi karlılık oranı ile 19 ![]() ![]() ![]() belirtilen; kısa ve uzun metrajlı filmlerle ilgili film telif hakları bulunduğu, bu filmleri kiraya verdikleri, filmlerin temizlenmesi cd veya dvd’lere akatrılmasıyla ilgili karlılık oranlarına yönelik konular komitede değerlendirilerek, söz konusu oranların üretici işletme (sahibi) tarafından değerlendirilmesinin uygun olacağı belirtilmiştir ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|