|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
gelişmesi, gerekenler, için, işletmeciliği’nin, konumu, türkiyede, yapilmasi, zirai |
![]() |
Türkiyede Zirai İşletmeciliği’Nin Konumu Ve Gelişmesi İçin Yapilmasi Gerekenler Hk. |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiyede Zirai İşletmeciliği’Nin Konumu Ve Gelişmesi İçin Yapilmasi Gerekenler Hk.Dünya üzerindeki her ülkenin kendi je-opolitik ve stratejik konumu, sahip olduğu işgücü ve vasıflı-vasıfsız eleman kapasitesi, yabancı ülkelerle arasında bulunan ticari ve ekonmik ilişkiler, yeraltı ve yerüstü kay-nakları ve zenginlikleri, kullandığı ya da kullanabileceği teknolojik gelişmeler ve olanaklar, ülkenin ekonomik olarak en faz-la hangi kaynaklardan yararlanacağı ve ülkenin (bireylerinin) refah düzeyinin daha fazla nasıl arttırılabileciğini ortaya koyan önemli faktörlerdir ![]() İnsanlık tarihinde, yeterli tarımsal ü-retimi gerçekleştiremeyen toplumların geli-şemediği bilinmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Dünya üzerindeki neredeyse tüm ülke-ler, refah düzeylerini ve milli hasılanın art-masıyla yaşam standartlarını yükseltmek ve geliştirmek için, yukarıda sayılan özel-likleri, kendine uyduracak şekilde bir yol izleyerek başarmak amacındadır ![]() Türkiye’nin sahip olduğu tüm özellik-ler, ülkenin kalkınma hareketlerinin, tarım-sal kaynaklardan kazanılacağını işaret et-mektedir ![]() ![]() Bu ve bunun gibi avantajlar, Tür-kiye’nin gelişmesi için sahip olduğu ziraat potansiyelini en üst düzeyde kullanmasına ve tüm yenilikleri yakından takip ederek, çağın koşullarına ve referans alınan diğer devletlerle yarışacak hatta onları geride bırakacak düzeye ulaşmasında en büyük kolaylığı sağlamaktadır ![]() Ancak ülkemizde mevcut teknolojik, iş-gücü, ekonomik ve bu tür faktörler nede-niyle duraklama sürecine giren ziraat sek-törü, elde olan tüm kaynaklar kullanılarak düzeltilmeye ve ülke lehine çevirilmesi son derece önemlidir ![]() ![]() Tarım sektörü gelişmekte olan tüm ül-kelerde olduğu gibi ülkemizde de ulusal e-konominin temelini oluşturmaktadır ![]() ![]() Bu sektörün önemi ve geleceği; Hızla artan ülke ve Dünya nüfusuna Daha az işgücü ile (sanayiye ka-yan işgücünden dolayı), Sabit alanlarda (tarım alanlarının genişlemesi ve son sınırlarına u-laşmasından dolayı), Hergün daha bol ve kaliteli; bes-lenme, barınma ve giyim için ham-madde sağlama, sorumluluk ve zorlukları ile açıklanabilir ![]() Hızla çoğalan insan topluluklarının gereksimini karşılamak için, birim alandan daha bol ve kaliteli üretim, günümüz tarım-sal üretiminin temel amaçlarındandır ![]() ![]() Yapılan bu araştırma ve proje çalışması, ülkemizin bu sektörde karşılaştığı sorunları dile getirerek, kısa ve orta vadede alınması gereken önlemleri ve çözüm önerilerini barındırmaktadır ![]() ========= Sektörün Tanımı ve Sınırlandırılması Tarım Alet ve Makineleri Sanayii, tarımsal üretimin tohum, gübre, su vb ![]() ![]() Tarım sektörü, Tarım Alet ve Makineleri İmalat Sanayii sektörünce üretilen ürünlerin pazarı durumundadır ![]() ![]() Türkiye tarımında sağlanmış olan onca gelişmeye karşın arzulanan düzeye ulaşılamadığı açıktır ![]() ![]() ![]() Türkiye’de gelir bölüşümü konusu her zaman gündemde olan ve tartışma konusu yapılan bir özelliğe sahiptir ancak özellikle gelir dağılımının 1980 yılı öncesi ve sonrasında gözle yapıldığında ilginç sonuçlar ortaya çıkmaktadır ![]() ![]() ![]() Gelir bölüşümünün giderek daha eşitsiz bir özellik göstermesi nedeniyle, hazırlanan kalkınma planlarında gelirin dengesiz dağılımının önlenmesi konusunda çeşitli politikalar uygulanmış olmasına rağmen, tamin edici gelişmeler gözlenememiştir ![]() Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, kuruluşundan bugüne kadar bir çok kez ihtiyaçlar ve politik tercihler dikkate alınarak muhtelif reorganizasyon adı altında yapısal değişiklikler uğramıştır ![]() Çeşitli tarihlerde yapılan değişikliklere rağmen Bakanlık yapısında sorunlar tümüyle çözülememiş ve buna ek olarak yeni sorunlar gündeme gelmiştir ![]() ![]() ![]() Ana hizmet birimi genel müdürlüklerin taşra teşkilatı üzerindeki etkileri ve yetkileri, yapılan düzenlemelerden günümüze kadar çok uzun bir zaman geçmesine rağmen, netlik kazanamamış ve belirsizlik zaman zaman sürmüştür ![]() Taşradaki asıl hizmet birimleri olan şube müdürlüklerinin merkezdeki uzantılarının birden fazla olması ilişkilerin kurulmasını zorlaştırmıştır ![]() ![]() İl müdürlerinin kişisel değerlendirmeleri sonucunda belli bir hizmet, farklı illerde farklı şube müdürlükleri tarafından yürütülmüştür ![]() ![]() Uzmanlık gerektiren çeşitli konuların tek elde toplanması bazı konulara gereği gibi önem verilmemesine yol açmış, böylece yönetimi zorlaştırmış, bazı hizmetlerin ikinci ve üçüncü derecede konular haline gelmesine ve dolayısı ile ihmal edilmelerine sebep olmuştur ![]() Tarımsal yayım konusundaki çalışmaların birden fazla merkez birimince yapılması, hizmette bütünlüğün bozulmasına, yetki kargaşasına ve dolayısıyla verimsizliğe yol açmıştır ![]() ![]() Fonksiyonel esasa göre hizmet veren Bakanlık yapısında zaman içinde uzman personelin özellikleri kaybolmuş ve sayısı giderek azalmıştır ![]() ![]() Toprak Mahsulleri Ofisi Toprak Mahsulleri Ofisi (TMO); devlet sermayesi ile 1938 yılında, buğday ve diğer yemlik hububatın ve sorumlu olduğu diğer ürünlerin destekleme alımlarını yapmak ve bu ürünleri iç piyasalarda satmak amacıyla kurulmuştur ![]() ![]() TMO'nun asıl fonksiyonları ise; tahıl iç fiyatlarının üreticiler için normal seviyenin altına inmesini ve tüketiciler aleyhinde bir artış göstermesini önlemek; bu ürünlerin pazarlamasını örgütlemek; gerektiğinde hükümet kararı ile tahıl ürünlerine ek olarak baklagiller ve yağlı tohumlarla ilgili çalışmalar yapmak, haşhaş ve narkotik ürünlerde devlet tekelini yürütmektir ![]() ![]() ![]() Türkiye Şeker Fabrikaları A ![]() ![]() Türkiye Şeker Fabrikaları A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TEKEL Genel Müdürlüğü Türkiye; tütün üretimi bakımından elverişli ekolojik şartlara sahiptir ![]() ![]() TEKEL'e üreticileri desteklemek ve gerektiğinde ürün kalite ve verimini artırıcı çalışmalar yapmak için gerekli kaynakları sağlamak görevi de verilmiştir ![]() ![]() ![]() Tütün destekleme alım fiyatları ürünün kalitesine ve bölgelere göre değişmektedir ![]() ![]() Tekel, kendi sigara fabrikalarının ihtiyacı olan tütüne ek olarak, özel sektöre satılmayan bütün tütünleri de, her iki durumda da destekleme fiyatını ödeyerek almak zorundadır ![]() Çay İşletmeleri Kurumu Çay İşletmeleri Kurumu (ÇAYKUR); çay sektörü ile ilgili politikaların belirlenmesi ve uygulanması, hizmetlerin daha iyi bir şekilde yerine getirilmesi, iç talebi karşılamak, çay fabrikaları kurmak, çay ekiminde üreticilere yol göstermek, çayın işlenmesinde ileri teknolojileri getirmek ve işlenmiş çay kalitesini yükseltmek amacıyla 1971 yılında kurulmuştur ![]() ![]() Tarım Satış Kooperatifleri ve Birlikleri Bugün Türkiye'de yaklaşık 713 ![]() ![]() ![]() ![]() Ortakların ürünlerinin daha iyi şartlarda değerlendirilmesine çalışmak, bu konuda gerekli her türlü tedbiri almak, Ortakların ve ortak olmayan üreticilerin tarımsal üretim faaliyeti ile ilgili İhtiyacını karşılamak ![]() Bakanlar Kurulu veya yetki vereceği Bakanlık ya da kurullarca görevlendirildiğinde, üreticilerden devlet adına destekleme adına alımında bulunmak ![]() Tarım sektöründeki Hükümet Dışı Örgütler ve Fonksiyonları Ülkemizde üreticiler örgütlenmede en zayıf kitledir ![]() ![]() ![]() ![]() Tarımda hedef ve yapıları itibariyle farklı özellikler gösteren kurumsal örgütlenmeler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarıma hizmet veren hükümet dışı kuruluşları örgütlenme yapısına göre 4 grup altında toplayabiliriz: Ekonomik amaçlı kuruluşlar (Tarımsal Kooperatifler, İhracatçı Birlikleri, Şirketler) Çiftçilerin politika oluşturan mesleki kuruluşları (Ziraat Odaları ve Türkiye Ziraat Odaları Birliği) Tarımda politika oluşturan baskı grubu niteliğindeki sosyal amaçlı mesleki kuruluşlar (Türk Ziraat Mühendisleri Birliği, TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası, Türk Veteriner Hekimleri Birliği, Veteriner Hekimler Odası, Gıda Mühendisleri Odası, Ziraatciler Birliği, Ziraatciler Derneği, Veteriner Sağlık Teknisyenleri Derneği, Tanm-Iş Sendikası gibi eğitim araştırma ve mesleki dayanışma örgütleri) Baskı Grubu oluşturan gönüllü kuruluşlar (Vakıflar ve Demekler) Ziraat Odaları Çiftçilerin meslek kuruluşu olan Ziraat Odaları, mesleki hizmetleri görmek, tarım sektörünün her alanda genel menfaatlere uygun olarak gelişmesine ve Devletin tarımsal plan ve programlarının gerçekleştirilmesine yardımcı olmak, çiftçilerin müşterek ihtiyaçlarını karşılamak, mesleki faaliyetlerini kolaylaştırmak, tarımda iş, meslek, disiplin ve ahlakı ile birliğini korumak, çiftçilerin birbirleri ile ve halk ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hakim kılmak amacıyla kurulan tüzel kişiliğe sahip kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşudur ![]() Ziraat Odalarının kuruluş kanununda yer aian görevleri şunlardır: Ziraat ve ziraat ile uğraşan çiftçi ve işçiyi alakadar eden bilumum bilgileri, haberleri toplamak ve bu mevzularda her türlü incelemeler, endeksler, kendi çevrelerine mahsus istatistikler yapmak ve alakalılarca istenilen bilgi ve kayıtları vermek, Vekaletlere veya bunlara bağlı müesseselere, idari makamlara, Belediyelere, Bankalara ve diğer Mesleki Odalara faaliyet mevzularma müteallik tekliflerde bulunmak, Ticaret ve Sanayi Odalarına, borsa, hal ve mezbahalara, umumi sergilere ve lüzum gördüğü diğer yerlere temsilci göndermek ![]() Tarımın gelişmesi için gerekli gördüğü mevzuat değişikliklerinin yapılabilmesi veya yeni mevzuatın tedvini maksadıyla Odalar Birliğine teklifte bulunmak ![]() Köylerin içtimai ve iktisadi kalkınmasına dair plan ve programların hazırlanmasında ilgili idare ve teşekküllerle işbirliği yapmak ve yardımcı olmak, Çiftçiye pratik bilgiler vermek üzere ziraat kursları, kış dershaneleri, tesis ve konferanslar tertip etmek, ziraat tahsilini teşvik etmek, ziraat öğretim ve eğitim sistemi hakkında müşahede ve mütalaalarını İlgililere bildirmek, Bölgelerindeki ormanların korunması, çıplak yerlerin ağaçlandırılması, elverişli yerlerde kavaklık, söğütlük vs ![]() Çiftçi kütüklerini tutmak, çiftçilere açılacak kredilere ve verilecek tohumluklara esas olmak üzere gerekli malumatı, krediyi ve tohumluğu verecek teşekküllere bildirmek ve bunların yerlerine sarf edilip edilmediğini mahallinde tetkik ve takip etmek, neticelerini ilgili teşekküllere haber vermek, Fenni ve modern ziraat İşletmesi kurmak İsteyenlere yol göstermek, bunların plan ve hesaplarını yaptırmak, kredi imkanlarını hazırlamak, çiftçilerin her türlü ziraat faaliyetleriyle ilgili ihtiyaçlarının giderilmesi ve odaca temin edilen mütehassıs ve ustalardan parasız faydalanmasını sağlamak, Sergiler, panayırlar açmak, müsabakalar tertip etmek, mahsullerin standartlaşmasına çalışmak ![]() İlgililerin ve resmi makamların talebi üzerine meslek İhtilaflarında hakem olmak, mahkemelere ehlivukuf listesi göndermek ![]() Diğer meslek odaları ve teşekkülleriyle kendi sahası dahilînde işbirliği yapmak ![]() Çiftçi Mallarını Koruma Teşkilatı Kır bekçisi olarak tanımlanan ve ekili tarım alanlarının hayvanlar tarafından tahrip edilmesini önleyen ve maaşını köy sandığından alan köy bekçileri bu yasa ile görevlendirilmektedirler ![]() Sendikalar Kırsal kesimde çalışanların bîr bölümünü tarım işçileri teşkil etmektedir ![]() ![]() ![]() Kırsal alandaki diğer mesleki ve sosyal teşkilatlar bölümünde, önemine işareten "Sulama Birliklerine" yer verilmiştir ![]() ![]() ![]() Ayrıca Önder Çiftçi Danışmanlık Dernekleri, Sürdürülebilir Tarım Çİftçi Yardımlaşma Derneği, Damızlık Yetiştiricileri Birliği, Köye Hizmet Götürme Birlikleri, Ege Çiftçiler Birliği ve Adana Çiftçiler Birliği gibi üretici dernekleri mevcuttur ![]() İktisadi Örgütlenmeler Çeşitli ülkeler tarımda iktisadi örgütlenme ile ilgili bîr çok mode! geliştirmiştir ![]() ![]() Ortakların belirli ekonomik menfaatlerini ve özellikle meslek ve geçimlerine ait ihtiyaçlarını karşılıklı yardım, dayanışma ve kefalet suretiyle sağlayıp korumak amacıyla kurulan teşekküllere kooperatif denir ![]() Tar ımsal Kalkınma Kooperatifleri Tarımsal Kalkınma Kooperatifleri çok amaçlı kooperatiflerden olup, muhtelif konularda faaliyet göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kalkınma Kooperatiflerinin özelliklerini şu başlıklar aîtında toplamak mümkündür ![]() Halk ve Devletin İşbirliği yapmasını sağlaması ![]() Çok amaçlı olması, Hizmetler ile bazı kurumsal yapıları (kredi, pazarlama, tedarik, işleme, yayım vb) kooperatif bünyesi içinde toplaması, "Aile-Tarım İşletmesi" biriminden hareket ederek kalkınmaya katkıda bulunması ![]() Tar ım Kredi Kooperatifleri Tarım Kredi Kooperatiflerinin amaçları ve çalışma konulan şunlardır ![]() Ortakların kısa ve orta vadeli kredi ihtiyaçlarım karşılama, Ürünleri değerlendirmek, Müştereken faydalanabilecekleri her çeşit makine, ekipman ve tesisleri temin etmek, Üretim ve zaruri tüketim maddeleri ile üretim araçlarını toptan sağlamak, bu amaçla diğer kuruluşlara iştirak etmek, Çiftçinin mesleki ve teknik yönden bilgilerini artırmak, sosyal ve kültürel konularla ilgili faaliyetlerde bulunmak, kurslar açmak ve seminerler tertip etmek Mevduat toplamak, bankacılık hizmetleri ve sigorta acenteliği yapmak veya bu gibi kuruluşlara iştirak etmek Tarım Kredi Kooperatifleri ortaklarına kısa vadeli işletme ve orta vadeli yatırım kredileri vermektedir ![]() ![]() TARIM POLITAKALARI Tarım sektörünün toplam milli gelirden aldığı pay gittikçe azalmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Tarım politikaları genel olarak ürünün fiyatını destekleme politikaları, girdi sübvansiyonları ve dolaylı destekler şeklinde sınıflandırılabilir ![]() ![]() ![]() Döviz kurları ve dış ticaret politikaları son dönemlerde tarımsal ihracatı olumsuz etkilemiş, ithalatı ise ucuz hale getirmiştir ![]() ![]() ![]() Genel Tar ımsal Destek Politikaları Üretimin yönlendirilmesi ve ekonomik dengelerin korunması amacıyla üreticinin üretime devam etmesini sağlayarak, üretimin arttırılmasını ve yeni ürünlerin üretime katılmasını özendirmek yoluyla yürütülmesi, Türkiye’nin izlediği destekleme politikasıdır ![]() Pazar Fiyatı Desteği Doğrudan Ödemeler Girdi Fiyatlarında İndirimler Araştırma, yayım, kontrol ve altyapı hizmetleri gibi genel hizmetlerin sağlanması ![]() Bu politikalar, Türkiye’de hali hazırda uygulanan uygulamalardır ![]() Pazar Fiyatı Desteği: Destekleme Alım kapsamına alınan ürünlerin fiyatları Bakanlar Kurulu’nca belirlenmekte ve Resmi Gazete’de yayınlanmaktadır ![]() ![]() Doğrudan Ödemeler (prim ödemesi, doğal afet ödemesi): Ürütimin ve üretici gelirinin teşviki amacıyla, kütlü pamuk, soya, ayçiçeği tohumu gibi Türkiye için önemli besin maddelerinde ayrıca yaş ipek böceği kozası ve tiftik gibi ekonomiye büyük katkı sağlayan maddelerde, ürünün kalitesine veya sınıfına göre, gramaj başına primler ödenmektedir ![]() Ayrıca, doğal afetler nedeniyle mağdur olan üreticilere çeşitli kredi ve girdi kolaylıkları sağlanmaktadır ![]() Girdi Fiyatlarında İndirimler (girdi sübvansiyonları): Kimyevi Gübre Desteklemesi: 1994 yılında, destekleme sisteminde yapılan değişikle, fatura bedeli üzerinden çiftçilere gübre destekleri ödenmeye başlanmıştır ![]() ![]() Türkiye’de ürünlerin özelliklerine göre değişmekle birlikte ürün maliyeti içinde gübre bedeli %10-20 arasında pay almaktadır ![]() ![]() Tohum Desteklemesi: 1985 yılından itibaren, sertifikalı tohum, tohum desteklemesi kapsamına alınmış, daha sonra bu kapsama fidan da dahil edilmiştir ![]() ![]() ![]() Karma Yem Desteği: 1985 tarihinden itibaren, tescile tabi karma yem satın alan hayvan yetiştiricilerine fatura karşılığında, sanayi yemi desteklemesi (karma yem desteği) ödenmeye başlanmıştır ![]() ![]() Tarımsal İlaç Desteği (Zirai Mücadele ve Veteriner İlaçları): Bitki ve hayvan hastalıklarına karşı kullanılan tarımsal ilaçlara 1987 yılından itibaren sübvansiyon uygulanmaktadır ![]() ![]() ![]() Sulama Yardımları: İlgili yasalar gereğince, bütün su hakları (bazı istisnalar hariç) devlete verilmiştir ![]() ![]() ![]() Elektrik Desteği: Tarımsal sulama için kullanılan elektrik fiyatları diğer amaçlar için kullanılan elektrik fiyatlarına göre daha düşük olarak kullandırılmaktadır ![]() Faiz Kolaylıkları (Tavizli Krediler): Tarım sektöründe verilen desteklerin büyük bölümünü tavizli kredilerden (faiz kolaylıkları) oluşan faiz farkları oluşturmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer yandan Tarım Satış Kooperatifleri’ne üreticilerin ürünü alabilmesi için Hazine’ce %50 basit faizli kredi kullandırılmaktadır ![]() ![]() Taırma yönelik kredi mekanizmasında çok sayıda banka ve finans kurumu yer almakla birlikte bu işlev ağırlıklı olarak T ![]() ![]() ![]() Bu kuruluşlar dışında tarımsal nitelikli KİT’ler ve benzeri kamu kuruluşlarına verilen plansmanlar da çıkarılınca sektöre tarım kredisi olarak ayrılan kaynağın daha da azaldığı görülmektedir ![]() Kredi kullanımında görülen en önemli olumsuzluk toplam kredi hacminde orta ve uzun vadeli kredi paylarının azlığıdır ![]() ![]() İthal Damızlık Süt Sığırı Teşviği: Ülkemiz sığırcılığım geliştirmek, mevcut sığır populasyonundaki yüksek verimli kültür ırklarının oranını artırmak, birim hayvan başına et ve süt verimini yükseltmek, girdi, üretim ve pazarlama maliyetlerini düşürmek suretiyle karlılığı artırmak, süt hayvancılığı işletmelerinin devamını sağlamak amacıyla 1987 yılı Temmuz ayında damızlık süt sığırı ithalatına başlanmıştır ![]() Kaynak Kullanımı Destekleme Fonu: Ülkemiz tarımında modern işletmelerin kurulmasını teşvik amacıyla 1986 yılında açılan bu fondan başta hayvancılığın tüm alt kolları olmak üzere, bağ bahçe tesislerine, çilek tesislerine yapılan sabit yatırım üzerinden belirli oranlarda iade primi ödenmiştir ![]() ![]() ![]() Diğer Teşvik ve Destekler Tarım Ürünleri İhracat Desteği: Ülkemizin de taraf olduğu Dünya Ticaret Örgütü Anlaşması çerçevesinde bazı tarımsan ürünler ile işlenmiş ürünlerin ihracatına, belli miktarlarda ihracat desteği verilmektedir ![]() Tütün Üretiminde Kota ve Çayda Islaha Yönelik Budama Tazminatları: Ülkemizde üretim fazlası olan çay ve tütünde üretim planlaması ve kaliteyi arttırma amacıyla 1993 yılında bazı kararlar alınarak uygulamaya koyulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Yatırımları Destekleyici Yardımlar: Tarım yatırımlarında uygulanan teşvikler, gümrük vergi indirimleri, bazı diğer vergi indirimleri, tercihli krediler ve 1995 yılında uygulamasına son verilen Kaynak Kullanımı Destekleme Fonu’ndan yapılan yardım ve desteklerdir ![]() Genel Hizmetler Çiftçinin desteklenmesine büyük ölçüde katkıda bulunan genel hizmetler de tarımsal politikalar arasına girmektedir ![]() Araştırma, eğitim ve yayım hizmetleri Denetim ve kontrol hizmetleri Hastalık ve zararlılara karşı korunma hizmeti Altyapı ve yapısal hizmetler Genel hizmetler bölümünde yeralan faaliyetler, uzun dönemde maliyetleri düşürücü etki yaratan fakat doğrudan üreticilerin eline geçmeyen harcamalardır ![]() IMF & DUNYA BANKASI ILE ORTAK POLITIKALAR Tarımda reform paketi çerçevesinde 1999 eylül ayından itibaren bazı çalışmalar yapılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() IMF Stand-by anlaşmasının tarımla ilgili bölümü özet olarak şu konuları içermektedir ![]() 2000 yılı hububat destekleme fiyatları, tahmin edilen Dünya piyasa fiyatlarının %35’inden fazla olmayacak şekilde belirlenecek ve 2001 yılında bu fark daha da azaltılacaktır ![]() 2000 yılında şekerpancarı destekleme fiyatı hedeflenen enflasyon oranına göre arttırılacak, ancak artış destekleme fiyatının açıklanacağı 2000 yılı Ağustos ayına kadar gerçekleşen 12 aylık TÜFE enflasyon oranının %75’inden az olmayacaktır ![]() Hükümet adına bazı tarımsal ürünlerde destekleme alımı yapan Tarım Satış Kooperatif ve Birlikleri’nin özerk yapıya kavuşturulması doğrultusunda yasa çıkartılacaktır ![]() Hükümet çiftçilere verilen kredi sübvansiyonunu aşamalı olarak ortadan kaldıracaktır ![]() Gübre ve diğer girdi sübvansiyonları 2000 ve 2001’de nominal olarak sabit tutulacaktır ![]() Diğer taraftan Dünya Bankası’nın, yukarıda özet halinde verilen Tarımsal Destekleme’ye ilişkin politika değişikliklerine ilave olarak bazı talepleri olmuş ve bunların belirli zaman dilimine yayılarak hükümetten uygulamaya konmasını istemiştir ![]() Dünya Bankası’nın tarımsal reformla ilgili önerileri ve hükümet tarafından IMF’ye verilen niyet mektubunda yeralan reform taahhütleri, özet olarak şu şekildedir: Doğrudan Gelir Desteği Sistemi Türkiye’de uygulanmakta olan destekleme politikalarının tamamen uygulama dışı bırakılarak, daha etkin, üreticileri hedefleyen ve doğrudan çiftçi gelirini arttırmaya dönük olduğu savunulan bu sistemin uygulanması önerilmektedir ![]() Dünya Bankası, Türkiye’de uygulanacak DGD Sistemi’nin tamamen üretimden bağımsız, tapu-kadastro kayıtlarına dayanılarak oluşturulacak çiftçi kayıt sistemine göre yapılmasını önermektedir ![]() Hububat – TMO Hububat fiyatları Dünya fiyatlarına endekslenecek, Hükümet tarafından açıklanan hububat destekleme fiyatı ile Dünya fiyatı arasındaki farkın 2000 yılında en çok %35 olması, devam eden yılda is bu farkın azaltılması ![]() Navlun miktarı olarak 15-18 ABD doları/ton olarak alınması ![]() 2001 yılında hububat fiyatlarının CIF fiyatının en fazla %5 üzerinde olması ![]() 2002 yılında destekleme alım fiyatının açıklanmaması ![]() TMO’nun 2001 yılında küçülerek sadece olağanüstü hal stoku ve stratejik stok tutacak yapıda olması ![]() TMO’nun 2002 yılı ve sonrasında borsada oluşan fiyatlardan ve borsadan alım yapması ![]() Şeker Pancarı – Türkiye Şeker Fabrikaları Anonim Şirketi (TŞFAŞ) 2000 yılında şekerpancarı destekleme fiyatı hedeflenen enflasyon oranına göre arttırılarak, 2000 yılında TŞFAŞ’nin görev zararının 42 trilyon TL’yi aşmaması ![]() Şeker Kanunu’nun 2000 yılında yasalaşması, yasa çıkınca destekleme alım fiyatı uygulamasına son verilmesi ve fabrikaların üreticilerle yapacağıanlaşmalarla fiyat belirlemesi ![]() 2000 yılında Şeker Fabrikaları’nın envanterinin çıkartılması, 2001 yılından itibaren fabrikaların özelleştirilmeye başlanması ve 2002 yılında TŞFAŞ’ne bütçeden yapılan yardımlara son verilmesi ![]() Tütün – TEKEL 2000 yılında açıklanacak tütün fiyatlarının hedeflenen enflasyona göre arttırılması ![]() 2000 yılında Tekel ile ilgili üç yasanın çıkartılması ![]() 2001 yılında, 2000 yılından kalan tütünün açık arttırmada satılması ![]() Satılamayan tütünlerin Tütün Ofisi tarafından belli bir oranın altında satın alınması ve Tütün Ofisi’nin yapacağı alımlar için bütçeye para konması ![]() Tekel Fabrikaları’nın 2001 yılından başlamak üzere 2002 yılı itibariyle özelleştirilmesi ![]() Tütün ekimi yapılan alanlarda alternatif ürün projesinin uygulanması ![]() Yaş Çay Yaprağı – ÇAYKUR 2000 yılında alımın budanmış çaylıklardan yapılması ve alım miktarının 600,000 tonu geçmemesi ![]() 2000 yılı alım fiyatlarının en fazla hedeflenen enflasyon düzeyinde arttırılması ![]() Gümrük ve sınır kontrolleri arttırılarak ülkeye ucuz çay girişinin önlenmesi ve özel sektörün çay alımlarına girmesinin sağlanması ![]() Çay budama tazminatlarının Ziraat Bankası’nca değil, bütçeye konulacak ödenekle sağlanması ![]() 2001 yılında özelleştirmeye başlanması ve 2002 yılında tamamlanması ![]() 2001 yılında çay budama tazminat ödemelerinin azaltılması ![]() Tarım Satış Kooperatif ve Birlikleri Tarım Satış Kooperatif ve Birlikleri’nin özerk yapıya kavuşturularak, devlet müdahalesinin kaldırılması bu doğrultuda yasanın çıkarılması ![]() Her bir Birlik için ayrı yapılandırma planının hazırlanması ![]() Birliklerin mevcut borçlarının ödenmesi için birliklere kaynak ayrılması ![]() Birliklerin faaliyet gösterdiği ürünlerden arz fazlası olanlara yönelik alternatif ürün projesi uygulanması ![]() Kredi Sübvansiyonları Kredi sübvansiyonlarının zaman içinde ortadan kaldırılması ve sübvansiyonlu kredinin kullandırılmaması ![]() ![]() Girdi Desteği (Gübre-Zirai İlaç-Tohum) Gübre ve diğer girdi desteklerinin 2001 yılında nominal olarak aynı düzeyde kalması ve 2002 yılında ise kaldırılması ![]() Prim Uygulaması (Kütlü Pamuk-Soya-Yağlık Ayçiçeği) 2001yılında prim miktarının düşürülmesi ![]() Prim ödemesi yerine, orta vadede doğrudan gelir desteğine geçilmesi ![]() Doğrudan Gelir Desteği Sistemi’nin başarılı olması halinde, 2002 yılında prim sisteminin kaldırılması ![]() GIDA URETIMINDE TARIMIN YERI Gıda güvencesi, bütün insanların her zaman aktif ve sağlıklı bir yaşam için gerekli olan besin ihtiyaçlarını ve gıda önceliklerini karşılayabilmek amacıyla yeterli, sağlıklı, güvenilir ve besleyici gıdaya fiziksel ve ekonomik bakımdan erişmeleri ve sürdürmeleri durumudur ![]() İnsanların gıda güvencesine sahip olma haklarının en uygun şekilde sahip olmalarını sağlayabilmek ve devamını koruyabilmek amacıyla tarım sektörünün üzere çok fazla iş düşmektedir ![]() ![]() Türkiye, toplam 77,9 milyon hektar alana sahip olup, bu alanın yaklaşık %35’ini (27 milyon hektar) tarım alanları oluşturmaktadır ![]() ![]() Ülke topraklarının %60’tan fazlası kamuya (devlet, belediye ve özel idareler) aittir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ülkemizde özellikle İç Anadolu Bölgesi başta olmak üzere bazı bölgelerimizde yağış eksikliğinden dolayı nadas uygulamalı tarım yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() Ülkemizdeki mevcut tarımsal yapı ve işletme büyüklüğü ile tarımda istenilen ölçüde teknoloji kullanılamamakta ve kullanılan girdilerden de istenilen verimlilik sağlanamamaktadır ![]() 1991 yılında yapılan son tarım sayımına göre ülkemizde 3,966,800 tarımsal işletme bulunmaktadır ![]() ![]() Tar ımsal Üretim Bitkisel Üretim Ülkemiz sahip olduğu büyük tarım potansiyelinden (gerek tarımsal arazi varlığı bakımından gerekse iklim çeşitliliği bakımından) dolayı Dünya tarımında önemli bir paya sahiptir ![]() 1999 yılı üretim rakamlarıyla ülkemiz; buğday üretiminde Dünya’da 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ülkemizdeki tarımsal ürünlerin verimleri genelinde gelişmiş ülkelerle karşılaştırıldığında düşüktür ![]() ![]() ![]() 1999 yılı verilerine göre ülkemizin tarımsal üretim değeri yaklaşık 13,5 katrilyon TL’dir ![]() ![]() Bitkisel üretim değerinin %48,3’lük kısmı tarla ürünleri üretiminden (%22’si tahıllardan, %12,6’sı endüstri bitkilerinden, %8,3’ü yumru bitkilerden, %3,2’si baklagillerden ve %2,2’si yağlı tohumlardan), %27,9’u meyve üretiminden ve %23,8’i de sebze üretiminden meydana gelmektedir ![]() Hayvansal Üretim Türkiye’de 1980’li yıllardan itibaren hayvan sayılarında düşüşler başlamıştır ![]() ![]() ![]() Ülkemizde sağılan toplam hayvan varlığından (inek, manda, koyun, ve keçi) yıllara göre ufak değişiklikler göstermekle birlikte son yıllarda 10 milyon ton civarında süt üretilmektedir ![]() ![]() Sanayi tesislerinde geçerek üretilmiş olan et miktarı esas alındığı ve dış ticaretin her iki üründe de önemsiz düzeyde olduğu gözönüne alındığında, kırmızı ve beyaz et toplam üretiminin tüketimi de yansıtacağı, böylece Türkiye’nin kişi başına et tüketiminin 1990-99 yılı döneminde beyaz etteki üretim artışı nedeniyle 16 kg’dan 18 kg’a yükseldiği görülmektedir ![]() ![]() Üretilen toplam süt miktarı, 1990-99 döneminde artmasına karşın yine aynı kabullerle kişi başına üretim (tüketim) 171 kg’dan 157 kg’a düşmüştür ![]() Türkiye’de karşılaştığımız bu değerleri AB ve diğer gelişmiş ülkelerden gelen istatisteklerle karşılaştırdığımızda ortaya korkunç bir sonuç çıkmaktadır ![]() ![]() Tar ımın Sürdürülebilirliği Erozyon: Ülke topraklarının %22’sinde ciddi boyutlarda erozyon olup, tarımın sürdürülebilirliğini etkileyecek boyuttadır ![]() Fazla Girdi Kullanımı: Ülkemizde tarımın entansif olarak yapılmış olduğu alanlarda sürdürülebilir tarım yapılmasının önemli olduğu ortaya çıkmaktadır ![]() ![]() ![]() Genetik olarak değiştirilmiş (GMO) tohum kullanımı nedeniyle tarım yapılan alanlardaki doğal ortamın, bazı ülkelerin deneyimleri de gözönüne alınırsa, değişmesi riski bulunmaktadır ![]() Çevre Kirliliği: Türkiye’de belli tarım alanlarında Ege Bölgesi’nde Gediz Havzası’nda olduğu gibi, sanayi ve evsel atıklar nedeniyle kirlilik başlamış olup, toprak ve su kaynakları kirlenmekte ve burada yapılan üretim risk altına alınmaktadır ![]() ![]() Sulama: Tarımda aşırı su kullanımı çoraklaşmaya neden olmaktadır ![]() ![]() Jeotermal Enerji Kaynaklarının Bulunduğu Alanlar: Jeotermal enerji kaynaklarının bulunduğu yörelerdeki sulanan tarım arazileri, bor ve kükürt içeriği yüksek olan kaplıca sularının yer altı sularına karışması nedeniyle kirlilik teklikesi altındadır ![]() Sanayileşme, Kentleşme ve Turizm: Tarım alanlarının arazi rantının yüksek olması nedeniyle sanayiye kayması, tarım alanlarının amaç dışı kullanımına yol açmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Mera ve Çayırların Islahı: Mevcut mera alanlarının büyük kısmında, erozyon ve aşırı otlatmaya bağlı olarak dejenerasyon söz konusu olup, meraların ıslahı sürdürebilir tarım konusundan önemli bir yer turmaktadır ![]() ![]() Sektörün Başlıca Sorunları ve Öneriler Türkiye’nin, kalkınmak için bel bağladığı en önemli sektör grubu olan Tarım Sektörü’nde de, diğer sektörlerde olduğu gibi bazı zorluklar ve sorunlarla karşılaşılmaktadır ![]() ![]() Türkiye gibi, Dünya üzerinde söz sahibi ve alınacak genel kararlarda yetkisi bulunan bir devletin, her alanda olması gerektiği gibi tarım alanında da hiçbir koşulda yetinmek gibi bir lüksü olmamalıdır ![]() ![]() ![]() Bu anlamda öncelikle yapılması gereken, mevcut sorunların doğru ve tam olarak saptanması, bu sorunların en akılcı, kalıcı ve bir daha tekrarlanmayacak şekilde, en ekonomik olarak düzeltilmesi son derece önemlidir ![]() ![]() ![]() Yatırımların Finansmanı ve Teşviki: Sektörde kapasite fazlalığı bulunmakta ve Kapasite Kullanım Oranı’nın düşüklüğünden kaynaklanan sorunlar yaşanmaktadır ![]() Yerli ürün gamında bulunan ürünler için yeni kapasite yaratılmasına yönelik yatırımlar teşvik edilmemelidir ![]() Bu şekilde kapasite fazlalığından kaynaklanan stoklar eritilerek, çalışma kapasitelerin tekrar eski düzeye yükseltilmesi söz konusu olabilir ![]() Ancak, Tarım Makineleri İmalat Sanayii’nde ürün çeşitliğinin azlığından kaynaklanan yüksek italat söz konusudur ![]() ![]() Yerli üreticilerin, sektörde bulunamayan Tarım Makineleri’ne yönelik kapasite yatırımları, Modernizasyon ve Ar-Ge (Araştırma ve Geliştirme) yatırımlarıteşvik edilmelidir ![]() Yurt Dışı Yatırım ve İşbirliği İmkanları: Ülkemizdeki traktör dalındaki sektör, gelişmekte olan ülkelere proje ve üretim teknolojisi transferi, üretim tesisi yatırımı yapabilecek düzeydedir ![]() ![]() ![]() Traktör İmalar Sanayii’nin, Türk Cumhuriyetleri başta olmak üzere gelişmekte olan ülkelere yapacağı proje ve üretim teknolojisi transferi, tesis yatırımları teşvik edilmelidir ![]() Tarım Makineleri Sanayii’nin gelişmiş ülkelerdeki üreticilerle Ortak Üretim (Joint Venture) girişimleri desteklenmeli ve teşvik edilmelidir ![]() Standartlar, Kalite Kontrolü ve Tüketicinin Korunması: Sektör üretiminde, yapılan ürünlerinin kalitesinin arttırılması ve buna bağlı olarak müşteri memnuniyetinin ve kalite güvencesinin sağlanması, iç pazarda tüketicinin korunması, dış pazarda ise gerekli rekabet gücünün kazanılması açısından hayati önem taşımaktadır ![]() Sektördeki bütün üreticilerin ve üretici kuruluşların ISO 9000’ne uygun kalite güvencesi almalarını özendirici tedbirler alınmalıdır ![]() Sektördeki ürünlerine ilişkin Türk Standartları’nın AB ile ortak bir zeminde buluşmaları sağlanmalı ![]() Pulluk vb ![]() ![]() Sektörde üretilen ürünlerin ithalatları sırasında, ISO 9000 (veya eşdeğeri) kalite güvencesi koşulu aranmalıdır ![]() Kullanılmış traktör ve tarım makineleri ithali engellenmelidir ![]() ![]() Test ve laboratuar hizmetleri yürütücek servisler oluşturulmalı ve bunlar yeterli donanıma kavuşturulmalıdır ![]() Dizel yakıtların yurt genelinde standart kalite güvencesi altında satılması sağlanmalıdır ![]() ![]() 4) Pazar İmkanları ve Pazarlama Sorunları: Türkiye’nin en önemli sorunlarından biri, kaliteli ve ucuz üretim yapılmasına neden olabilecek ayrıca modern üretim tekniklerini kullanılan mekanizasyon araçlarının azlığıdır ![]() ![]() ![]() Tarım Bakanlığı yetkisinde bulunan fiyat belirlemeleri uygun ve serbest piyasaya düzenle aktarılmalıdır ![]() ![]() Belirsizlik oratadan kaldırılarak, istikrarlı ve gerçekçi bir büyümeyi hedefleyen kalkınma politikaları izlenmelidir ![]() Hukukta yapılacak düzenlemeler, arazilerin parçalanmasını önlemelidir ![]() Ziraat Bankası’nın Traktör ve Tarım Alet ve Makineleri edindirme kredilerinde, alınma teşvik ettirecek düzenlemeler yapılmalıdır ![]() Çiftçilerin güçlü traktör ve uygun ekipman kullanmaları teşvik edilmelidir ![]() 5) İç ve Dış Rekabet, İhracatın Geliştirilmesi: Enflasyonun maliyetleri yükseltmesiyle, üreticilerin zarar etmesine neden olan koşullalın önüne geçilmesi gerekmektedir ![]() Ana ve yan sanayi firmaları arasında kordinasyonlu bir üretim sağlanmalı ![]() Küçük ve orta ölçekli firmaların dış rekabet gücünü arttırmalarına yardımcı olunmalı ![]() Traktör ithalinde damping girişimlerine karşı hızlı ve etkin antidamping politikaları uygulanmalı ![]() Diğer Sorunlara İlişkin Tedbirler: Ülkemizde traktör parkının güvenilir biçimde belirlenmesi gerekmektedir ![]() Trafikte traktörlerle ilgili istatiklerin açıklanması gerekmektedir ![]() Traktör ve tarım makineleri ihracatına ilişkin istatistikler düzenli olarak yayınlanmalıdır ![]() “Ortak Makine Kullanım Modelleri Makine Birlikleri” oluşturukması için gerekli tedbirler alınmalıdır ![]() Tarımda mekanizasyon araçlarının kullanımında sigorta uygulaması teşvik edilmelidir ![]() Mevcut Yap ıdan Kaynaklanan Sorunlar Ülkemizde tarımsal destekleme politikalarının en önemli aracı olan fiyat müdahaleleri, üretimin piyasa koşullarına uygun gelişimi engellemiş, gelir dağılımını bozmuş, bazı ürünlerde değerlendirilemeyen ürün stokları oluşurken, bazı ürünlerde yetersiz üretime yol açmıştır ![]() ![]() ![]() Uygulamada yaşanan belirsizlikler yanında, sistemden kaynaklanan sorunlar tarıma aktarılan kaynakların tamamının çiftçi eline geçmesini engellemektedir ![]() ![]() ![]() Verilen desteklerden küçük işletmeler ve verimin düşük olduğu bölgeler yeterince yararlanamaktadır ![]() ![]() Türkiye'de bugüne kadar uygulanan tarımsal destekleme politikaları; tarımsal üretimin ve verimin artırılması ve üreticiye belirli bir gelirin sağlanması açısından bir çok bakımdam etkili olmuştur ![]() ![]() Tarımsal destekleme politikalarının belirlenmesinde ülkemizde karmaşık bir örgütlenme yapısı dolayısıyla çoğunlukla ekonomik rasyonellikten uzak olan siyasi tercihler etkili olmaktadır ![]() ![]() Tarımsal destekleme politikalarının, amaçları doğrultusunda uygulanmaması nedeniyle üretim yapısının bozulduğu, bazı ürünlerde üretim açığı meydana gelirken, bazı ürünlerde ise istenmeyen stokların oluşması dolayısıyla devlete ilave bir finansman yükü geldiği ve uluslararası ticaretimizin destekleme politikalarından olumsuz yönde etkilendiği gözlenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sektörde yer alan kamu kurumlarının sayıca fazlalığı, yetkilerin dağınık olması ve buna ek olarak kuruluşlar arası koordinasyon eksikliği, uygulamaların etkinliğini azaltmakta, hizmetlerin bir bütünlük içinde sunulmasını engellemektedir ![]() Destekleme politikalarında tarımın alt sektörleri itibariyle denge kurulamamış, bitkisel üretim sektörü öncelikle desteklenmiş ve hayvancılık sektörü ihmal edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Hayvancılık sektöründe yaşanan darboğaz, yüksek maliyetlerden kaynaklanan fiyatların da etkisiyle iç ve dış pazarda üreticiyi ve tüketiciyi zorlamaktadır ![]() Tarım sektöründe, yapısal özellikleri nedeniyle sermaye birikiminin az ve yetersiz, sermaye dönüşüm hızının düşük olması ve uzun süreçte gerçekleşmesi bu sektörde yatırımları engelleyici rol oynamaktadır ![]() ÖNER İLER Tarım politikaları, geniş bir etki alanına sahip olması nedeniyle, ülkelerin; ekonomik, sosyal ve siyasal politikalarının en önemli parçası olup ![]() ![]() ![]() Dünyada yaşanmakta olan küreselleşme sürecinde, bîyoteknoloji, bilgi akışı, teknolojik gelişmeler, uluslararası ticarette kaydedilen gelişmeler, üretimin talep doğrultusunda gerçekleşmesini sağlayacak politikaların belirlenmesi ve mevcut durumun iyileştirilmesi gerekliliğini gündeme getirmiştir ![]() ![]() ![]() Tarımın içinde bulunduğu sorunlara çözüm getirebilecek ve belirlenen temel unsurlar ve ilkeleri yansıtacak öneriler şu şekilde özetlenebilirler: Kurumsal ve Yasal Düzenlemeler: Tarımsal destekleme politikaları ve uygulamaları “Tarım Kanunu” ile belirlenmeli ve tarım politikaları entegre bir biçimde ele alınmalıdır ![]() Tarım sektörünün serbest piyasa ortamında faaliyet göstermesi, Dünya ile özellikle AB ile entegrasyonunun sağlanması öncesinde; kurumsal yapının düzeltilerek, tarımsal politikalarla doğrudan ilgili kurumların belirlenmesi, bu kurumların etkinliği ve üretkenliği arttıracak şekilde yeniden yapılanması sağlanmasıdır ![]() ![]() Tarımın finansman ihtiyacının karşılanabilmesi amacıyla, T ![]() ![]() ![]() ![]() Tarımsal girdilerde Katma Değer Vergisi oranları yeniden gözden geçirilerek düşürülmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye tarımının gelişmesi için gerekli finans ve girdi; tüketiciye uzanan zincire kadar, hatta tarımsal ihracat ve ithalat kararları değişik alanlarda özel bilgi gerektirmektedir ![]() ![]() Tarım ve Köyişleri Bakanlığı taşra teşkilatının konu uzmanlığı esasına dayanan eğitim-yayım sistemi dünyada kabul gören "alan sorumluluğu" sistemine dönüştürülmeli, alan sorumlularının maliyetlerinin bir bölümünün, hizmet götürdükleri alanda yaratabildikleri gelir artışından karşılanmasını sağlayacak yeni bir yayım teşkilatı yapılanmasına gidilmelidir ![]() Politikaların Değişimi: Dünya Ticaret Örgütü Tarım Anlaşması ve AB ile yapılan anlaşmalar sonucunda tarımın olumsuz yönde etkilenmesini önlemek amacıyla tedbirler alınmalıdır ![]() ![]() Destekleme uygulamaları ülke tarım politikalarına uygun olmalı, kalkınma planları ile belirlenen hedeflere ulaşılmasında etkin bir araç olarak kullanılabilmeli ve politika hedefleriyle çelişen uygulamalara yer verilmemelidir ![]() ![]() Destekleme politikası uygulamalarındaki belirsizlik ve istikrarsızlık ortadan kaldırılmalıdır ![]() ![]() Alternatif Tarımsal Destekleme Politika araçlarının değerlendirilmesi ve doğrudan gelir ödemeleri sistemine geçilmesi önem arz etmektedir ![]() ![]() ![]() Doğrudan gelir desteği ödeme sisteminin uygulanabilmesi için yasal ve kurumsal düzenlemeler yapılmalıdır ![]() ![]() ![]() Desteklemelerin kaynağının belirli olması, her bir uygulamaya ayrılan kaynak miktarının önceden açıklanması ve araç sayısının sınırlandırılması gerekmektedir ![]() ![]() Kayıtlı ekonomiye geçişi sağlamak üzere ülke çapında kayıt sisteminin geliştirilerek çiftçilerle ilgili bilgilerin derlenmesi ve veri tabanının oluşturulması gerekmektedir ![]() ![]() ![]() Doğal afetlerin önemli bir etkiye sahip olduğu tarım sektöründe tarım sigortası yasasının çıkartılması bir an önce gerçekleştirilmelidir ![]() Halen Tarım Reformu Genel Müdürlüğü’nce uygulama alanlarında olmak üzere kısıtlı bir alanda ve Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nce de ülke genelinde yürütülen “Arazi Toplulaştırma” çalışmaları dikkate alınarak “Toplulaştırma Yasası” ile sağlam bir zemine kavuşturulmalıdır ![]() Avrupa Birliği'ne uyum çerçevesinde doğru yönlendirme olan işletme tanımının teknik ve bilimsel ölçütlere göre tanımının yapılarak, gerçek işletmeler bazında tarımın desteklenmesi, kırsal alan nüfusunun sorunlarının tarım kapsamından çıkarılarak sosyal politikalar çerçevesinde sağlık, eğitim, kültürel etkinlikler ve sosyal güvenceler olarak Anayasanın ilk üç maddesinde tanımlandığı şekilde değerlendirilmesi yapılmalıdır ![]() Devlet destekleme alımları yanında bu ürünlerle ilgili yükleme, taşıma, depolama, saklama ve işleme gibi çeşitli harcamaları da üstlenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarımsal faaliyetlerde bulunanların sosyal güvenlik kurumlarına ve İlgili mesleki kuruluşlara kayıt olmasını ve belirli büyüklükteki tarım işletmelerinin kayıt sistemine geçmesini özendirici sistemler geliştirilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() Tarımsal faaliyetlerin bütün aşamaları (üretim, işleme ve pazarlama) ile ilgili tarımsal kooperatifçilik ve mesleki örgütlenme teşvik edilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() Sözleşmeli çiftçilik hukuki alt yapısı oluşturularak teşvik edilmelidir ![]() Organik tarım, özellikle ihracat imkanları göz önüne alınarak teşvik edilmelidir ![]() Entegre kırsal kalkınma projeleri az gelişmiş yörelerden başlamak üzere hızlı ve etkili bir şekilde yaygınlaştırılmalıdır ![]() Ürün Desteği: Ürün arzının yetersiz olduğu ürünlerin arz fazlası ürünlerin yetiştiği alanlara kayması sağlanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Son yıllarda büyük gelişim gösteren, özellikle ihraç ürünü olarak yerini alan organik tarım İhracat imkanları dahilinde göz önüne alınarak desteklenebilir ![]() Özel ürün olarak adlandırılan tütün tarımı, ticareti ve endüstrisindeki gelişmeleri ve dünya çapındaki koşulları göz önünde bulunduran , yeni yapılanmaları içeren ve bunların hukuki mevzuatını ortaya koyan, tütün üreticisinin, sektör çalışanlarının hak ve çıkarlarını koruyan, ülkemizde yabancı menşei olarak üretilen tütünlerin tarımını, satışını, kooperatifleşmesini, borsasının oluşmasını ve işlemesini göz önüne alacak bir Tütün Yasası ivedilikte çıkarılmalıdır ![]() Örgütlenme: Katılımcılığın artırılması ve tabana yaygınlaştırılmasını tcminen ![]() ![]() ![]() Üretici Birlikleri ve tarımsal amaçlı kooperatiflerin, yönetimlerinde bağımsız ve demokratik ilkelerin geçerli olduğu, üretim-tüketim zinciri içerisinde üreticilere hizmet verebilecek bir örgütlenmenin sağlanmasına ilişkin hukuksal altyapının tamamlanarak İşlerlik kazandırılması gerekmektedir ![]() ![]() Tarımda üretici ve üretimin karşı karşıya olduğu risk unsurlarını azaltma amacına yönelik mekanizmalar geliştirilmelidir ![]() ![]() ![]() Tarım Satıl Kooperatifleri’nin yeniden yapılandırılarak özerk bir yapıya kavuşturulması ve işlevselliğini arttırmak gerekli göülmektedir ![]() Doğal Kaynakların Yönetimi: Sulama yatırımlarının desteklenmesi; küresel olarak meydana gelmesi beklenen iklim değişikliklerini dikkate alarak, elverişli alanlarda sulama yatırımlarının ve sulama ağının küçük alanlara da hizmet verecek şekilde yaygınlaşmasının mevcut potansiyelde ürün artışını sağlayacağı öngörülmektedir ![]() Doğal kaynakların yönetimi, kullanımı ve korunmasına ilişkin teşvik edici tedbirlerin alınması; doğal çevrenin korunması ve devamlılığının sağlanmasında, belirlenen hedeflere yönelik ülke düzeyinde önlemler, araştırma-geliştİrme ve işbirliği yaklaşımları ile desteklenmeli ve teşvik edilmelidir ![]() ![]() Ülkemizde, ekilebilir tarım arazîlerinin sınırına gelinmesi gerçeğine rağmen, engellenemeyen şekilde tarım arazilerinin amaç dışı kullanımı ve erozyon, topraklarımızın her geçen yıl azalmasına neden olmaktadır ![]() ![]() ![]() Yapısal dönüşüm ve işletme optimİzasyonu için uygulanacak toprak düzenlemesi çalışmalarıyla görevli "Arazi Edindirme Ofisi" kurulmalıdır ![]() ![]() Gelişme ve kalkınma gözetilerek, yoğun teknoloji ve girdi kullanımı ile doğal kaynaklarımızın yanlış ve bilinçsiz kullanılması sonucu oluşabilecek çevre kirliliğine karşı her türlü önlem alınmalı ve buna yönelik stratejiler geliştirilmelidir ![]() Tarım arazilerinin (I, II ve III ![]() ![]() ![]() Anayasal yaptırımların işletilerek toprağın kullanım hakkını tanımlayan mülkiyetin, miras hukuku gerekçe gösterilerek Anayasa’yı ihlal etmesi engellenmelidir ![]() Toprak ve su kaynakları ile çevre ve kırsal peyzaj belirli bir plan esas alınarak, ülke, bölge ve havza bazında korunmalı, geliştirilmeli ve etkili bir şekilde kullanılmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Toprak haritaları gözden geçirilerek, bütün tarım alanlarında, özellikle sulamaya açılan alanlarda, arazi kullanım planları hazırlanmalıdır ![]() ![]() ![]() Türkiye deniz ve iç suları ve iklim kuşağı bakımından su ürünleri yetiştiriciliğine son derece elverişli bir ülkedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hayvancılık: Mera ve otlakların bitkisel üretime kaydın iması ve bu alanların korunamaması, hayvancılığın içinde bulunduğu koşulları zorlaştırmıştır ![]() ![]() Hayvancılık sektöründe üretim maliyetlerinin düşürülmesine yönelik teşvik unsurları getirilmeli, bu teşviklerin hayvancılık sektörünün en etkin girdisi olan karma yem ve kaba yem kullanımını kapsaması sağlanmalıdır ![]() Türkiye’nin 2000 yılında protein açığı ile karşılaşmaması isteniyorsa; hayvansal gıdaların, bitkisel gıdalara göre daha fazla tüketildiği gelişmiş ülkeler seviyesine çıkması hedefi ile tutarlı bir hayvancılık politikası ve buna yönelik stratejilerin ortaya konması gerekmektedir ![]() Biyoçeşitlilik: Henüz çok azı değerlendirmeye alınmış parasal olarak değer biçilemeyecek toplanmış genetik materyallerden elde edilen sonuçlar, bugüne kadar yapılan harcamaları karşıladığı gibi, gelecek yılların bütçelerine kaynak yaratabilecek bir durumdadır ![]() ![]() Halen, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı bünyesinde bitki gen kaynaklarını sahiplenecek iki birim bulunmaktadır ![]() ![]() Pek çok bitkisel ve hayvansal ürüne gen kaynağı olan ülkemiz, bu gen kaynaklarının araştırılması, geliştirilmesi ve etkin bir şekilde kullanımı için gerekli önlemleri almalıdır ![]() ![]() Diğer ülkelerden ithal edilecek damızlık ve tohumlarla yeni gen kaynakları sağlanmalı ve etkin bir şekilde kullanılmalıdır ![]() ![]() ![]() Hızla gelişen transgenik bitkilerin denetim ve kontrolü için bir yönetmelik ve kontrol laboratuvarı kurulmalıdır ![]() |
![]() |
![]() |
|