![]() |
Louis Althusser Kimdir? (1918-1990) |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Louis Althusser Kimdir? (1918-1990)Louis Althusser Kimdir? (1918-1990) Louis Pierre Althusser (16 Ekim 1918- 23 Ekim 1990) Marksist düşünür ![]() Cezayir’de doğdu ve ileride felsefe profesörü olacağı École Normale Supérieure’de okudu ![]() ![]() ![]() ![]() Althusser'in Felsefesi Althusser’in erken dönem çalışmaları, Karl Marks ’ın Kapital’ini Althusser ve öğrencilerinin yoğun bir felsefi tekrar okumalarını bir araya getiren etkileyici Kapital’i Okumak isimli çalışmayı içerir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üretimin nihai koşulu üretim koşullarının yeniden üretilmesidir ![]() ![]() ![]() Althusser’e göre toplum ekonomik, siyasal ve ideolojik pratiklerden oluşmaktadır ![]() ![]() Althusser’e göre kapitalizm üretken bir sistem olarak üretim koşullarını yeniden üretir ![]() ![]() ![]() Devlet toplumsal üretimin toplumun tümünün rızasıyla yapılmasını uzun dönemde sermayenin ve yönetici sınıf bloğunun hegemonyasını sürdürmesini güvence altına alan yapıdır ![]() ![]() Bazı Seçme Eserleri Türkçedeki Mevcut Eserleri - Montesquieu Siyaset ve Tarih İthaki Yayınları - Marx İçin İthaki Yayınları İthaki Yayınları - Yeniden - Üretim Üzerine İthaki Yayınları - Sanat Üzerine Yazılar 1 Felsefi ve Siyasi Yazılar İthaki Yayınları - Lenin ve Felsefe İthaki Yayınları - John Lewis'e Cevap İthaki Yayınları - Güncel Müdahaleler İthaki Yayınları - Felsefe ve Bilimadamlarının Kendiliğinden Felsefesi (1967) İthaki Yayınları - İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları İthaki Yayınları - Tutsaklık Güncesi Can Yayınları - Özeleştiri Ögeleri Belge Yayınları - Gelecek Uzun Sürer Can Yayınları - Makyavel'in Yalnızlığı ve Başka Metinler Althusser'in Mirası Epos Yayınları - Kapital'i Okumak Belge Yayınları - İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları İletişim Yayınları Yayımlanan Eserleri - Montesqieu, politika ve tarih (Montesquieu, la politique et l'histoire), PUF, 1959 ![]() - Marx İçin (Pour Marx), Maspero, « Kuram » dizisi, 1965 ![]() - Kapital'i okumak (Lire Le Capital), (Etienne Balibar, Roger Establet, Pierre Macherey ve Jacques Rancière'le birlikte), Maspero « Kuram » dizisi, 2 cilt, 1965 ![]() - Lenin ve Felsefe (Lénine et la philosophie), Maspero « Kuram » dizisi, 1969 ![]() - John Lewis'e cevap (Réponse à John Lewis), Maspero « Kuram » dizisi, 1973 ![]() - Felsefe ve bilim adamlarının kendiliğinden felsefesi, Philosophie et philosophie spontanée des savants (1967), Maspero « Kuram » dizisi, 1974 ![]() - Özeleştirinin temelleri (Éléments d'autocritique), Hachette « Analiz » dizisi, 1974 ![]() - Konumlar (Positions), Éditions Sociales, 1976 ![]() - XXII ![]() ![]() - Komünist parti'de daha fazla süremeyecek olan (Ce qui ne peut plus durer dans le parti communiste), Maspero « Kuram dizisi », 1978 ![]() - Gelecek uzun sürer (L'avenir dure longtemps), Stock / IMEC, 1992 ![]() - Tutsaklık Güncesi (Journal de captivité, Stalag #4 1940-1945), Stock / IMEC, 1992 ![]() - Psikanaliz üzerine yazılar ![]() ![]() ![]() - Felsefe üzerine (Sur la philosophie), Gallimard « Sonsuz » dizisi, 1994 ![]() - Felsefe ve marksizm: Fernanda Navarro'yla söyleşiler (Philosophie et marxisme : entretiens avec Fernanda Navarro (1984-1987) - Felsefenin dönüşümü: Grenada Konferansı (La Transformation de la philosophie : conférence de Grenade) (1976) ![]() - Felsefi ve politik yazılar 1 (Écrits philosophiques et politiques 1), derleyen: François Matheron, Stock / IMEC, 1994 ![]() - İyi duygular enternasyonali (L'internationale des bons sentiments) (1946) - Hegel'e dönüş (Le retour à Hegel) (1950) - Evlilik müstehcenliği hakkında (Sur l'obscénité conjugale) (1951) - Sınırları içinde Marx (Marx dans ses limites) (1978) - Yeniden üretim üzerine (Sur la reproduction), PUF, « Güncel Marx Tartışmaları» dizisi, 1995 ![]() - Felsefi ve politik yazılar 2 (Écrits philosophiques et politiques 2), derleyen: François Matheron, Stock / Imec, 1997 ![]() - Machiavelli ve biz (Machiavel et nous) (1972-1986) - Feurbach üzerine (Sur Feuerbach) (1967) - Lévi Strauss üzerine (Sur Lévi Strauss) (1966) - Brecht ve Marx üzerine (Sur Brecht et Marx) (1968) - Cremonini, soyutun ressamı, (Cremoni, peintre de l'abstrait) (1977) - Lam (1977) - Machiavelli'nin yalnızlığı (Solitude de Machiavel), Yves Sintomer'nin sunuşuyla, PUF « Güncel Marx Tartışmaları» dizisi, 1998 ![]() Louis Althusser; Epistemolojik Kopuş Nedir? Marks'ın düşüncesinin tamamen yanlış anlaşıldığı ve küçümsenerek değerlendirildiği düşüncesi Althusser'e aittir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sorunu karmaşık hale getiren nokta ise bunu, sadece çapraz ve geçici olarak konuşabilerek Marks'ın kendisinin bile bu çalışmasının önemini tamamen farkına varmamış olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Althusser, Marks'ın keşfinin altını çizmenin, onun çalışmasını daha öncekilerle bağdaşmaz kılan özne ve nesne arasındaki dikotominin reddine dayanan yer sarsıcı bir epistemoloji olduğuna inanmıştı ![]() ![]() Althusser açısından, Marks sadece basit bir şekilde insanların ihtiyaçlarının içinde bulundukları toplumsal çevre tarafından oluşturulduğunu tartışmamaktadır çünkü bu zamana ve yere göre değişebilir; O, daha çok, insanların nasıl bir yerden geldiklerini açıklayan her hangi bir teoriden daha önce ele alınan insanların nasıl olduğunu açıklayan bir teori olabileceği düşüncesini anlamsızlaştırmıştır ![]() Bununla beraber Marks'ın teorisi klasik politik ekonomide karşılığı olmayan içerikler üzerine kuruludur - üretici güçler ve üretim ilişkileri gibi ![]() ![]() ![]() ![]() Hümanizmin, tarihselciliğin ve Hegelciliğin izlerinin Kapital'de bulunduğu gösterildiğinden, Althusser dönüşümün varlığı iddiasını sürdürse de, daha sonra 1845'deki dönüm noktasının oluşumunun çok açık bir şekilde ifade edilmemiş olduğunda ısrar etmiştir ![]() ![]() Gerçekte, Althusser, epistemolojik kopuşu açıkça tanımlanmış bir olay yerine bir işleyiş olarak düşünmüştü ![]() ![]() ![]() Louis Althusser: Devletin İdeolojik Aygıtları Althusser, toplumun kendi imgeleminde bireyi nasıl gördüğünü anlamanın gerekli olduğunu düşünmekteydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ne var ki bireylerin diğer özellikleri, iyi bir yaşam hakkındaki inançları veya kendi doğası hakkında metafizik yansımaları gibi, çok kolay bir şekilde bu kategorilere uymaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir çok kurumsal biçimine rağmen, ideolojinin işlevi ve yapısı tarih boyunca değişmemekte ve sabit kalmaktadır, aynen Althusser'in ideoloji hakkında ilk tezinde söylediği gibi, “ideolojinin tarihi yoktur” ![]() ![]() ![]() Caddede yürüyen bir birey örneği kullanır: bir polis düdüğü ya da başka bir ikaz sesini duyması üzerine birey kendi etrafında döner ve artık bu basit vücut hareketiyle o insan bir özneye dönüşmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Althusser'in ikinci tezi “ideoloji maddi bir varlığa sahiptir”: “Düşünceler (bir ideal veya ruhsal varlıkla donatıldığı kadarıyla) , bir ideolojik aygıt tarafından son seçenekte tanımlanan ritüeller ile yönetilen uygulama hareketlerinde varlıklarının hak ettiği kesin sınıra ulaşıncaya kadar görünmez olmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu maddi ritüeller Bourdieu'nun habitus içeriği ile DİA bir anlamda Foucault'un disiplin kurumlarıyla karşılaştırılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Louis Althusser ve Etkileri Althusser'in kuramları Ortodoks Komünizmi savunmak adına doğmuş olsalar da, Onun Marksizmi sunma yaklaşımı Stalinist dönemin entelektüel ayrımcılığından farklı bir hareket yansıttı ve daha ilerisinde hem Marksizmin kazandığı akademik itibar ve hem de Marks'ın bir ekonomistten ziyade bir düşünür olarak saygınlığına dönük vurgu açısından önemliydi ![]() Althusser Marksist felsefe ve postyapısalcı felsefe alanlarında geniş kapsamlı bir etkileme gücüne sahip oldu: "İdeolojinin öznesi insan" (Interpellation) kavramı feminist düşünür ve eleştirmen Judith Butler tarafından tanıtılıp uyarlandı; DİA içeriği Sloven düşünür Slavoj Žižek'in ilgi alanını oluşturdu, özne olmaksızın tarihi bir işleyiş olarak gözleme çabası Jacques Derrida'nın sempatisini kazanan bir unsurdu, G ![]() ![]() Althusser tarafından parlatılan yapı ve organa dönük ilgi Anthony Giddens'in yapılandırma kuramında belli bir rol oynadı; Althusser İngiliz tarihçi E ![]() ![]() Bunlarla beraber, Althusser'in bir çok öğrencisi 1970'ler, 1980'ler ve 1990'larda önemli entellektüeller oldular: - Alain Badiou and Étienne Balibar felsefede, - Jacques Ranciere tarih ve tarih felsefesi alanında, - Pierre Macherey in edebiyat eleştirisinde ve - Nicos Poulantzas toplumbilimde ![]() - Ünlü Guevarist Régis Debray de Althusser'in altında çalıştı, - Ünlü Lacancı psikanalist Jacques-Alain Miller gibi ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Louis Althusser Kimdir? (1918-1990) |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Louis Althusser Kimdir? (1918-1990)Althusser, Louis: Marksizme yaptığı katkı ile tanınan, 1918-1990 yılları arasında yaşamış, yirminci yüzyıl Marksist toplum filozoflarının en özgün ve etkilisi olan çağdaş Fransız düşünürü ![]() ![]() Althusser’in temel amacı Marksizmi bir tarih bilinci olarak canlandırmak veya yeni baştan kurmak ve Marksist hümanizmin iddialarının tersine, genç Marx’ın düşünceleriyle Das Kapital’de ortaya konan bilimsel analiz arasında radikal bir kopma olduğunu göstermek olmuştur ![]() ![]() Altusser bilimi, içinde bilginin üretildiği toplumsal bir pratik olarak değerlendirir ![]() ![]() ![]() Ona göre, bilme sürecinde, sırasıyla düşünce ve soyutlamalardan meydana gelen teorik bir hammadde, bütün bunları etkileyen kavramsal üretim araçları ve nihayet, ürün olarak bilgi söz konusu olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bununla birlikte, materyalist Marksizm geleneğinden gerçek dünyanın, bu dünyaya ilişkin, tarihsel ve toplumsal bir düzlemde üretilmiş bilgiden bağımsız olduğu, söz konusu bilgiden önce geldiği tezini miras alan Althusser, ideolojinin de zihinden bağımsız olarak varolan bir gerçekliğe gönderimde bulunduğunu, fakat bunu bilimden farklı bir tarzda yaptığını söyler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Althusser, Marx’ın Hegel’in etkisinde sanıldığı gibi çok fazla kalmadığını, onun düşüncesinde 1840’lardan başlayarak epistemolojik bir kopma yaşandığını, genç Marx’ın hümanizminin Das Kapital’i yazdığı sıralarda, bilim-öncesi teorik bir ideoloji olarak reddedildiğini öne sürer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Althusser işte bu bağlamda, Marksist Öğretiyi belirleyen aşırı bir determinizm ya da ekonomizm yanlışına düşmeyen bir ekonomi ve toplum modeli geliştirmiş ve ‘temel üstyapı’ ilişkisini yeni baştan yorumlamaya koyulmuştur ![]() ![]() ![]() Dönem ve evrelerin, insana kendini gerçekleştirme, insanlığa da komünizm ve özgürleşme yolunda ilerleme imkanı sağlayan, düzgün, doğrusal dizilişi olarak tarih görüşünü Marksist bir dogma, tarihsici bir ideoloji diye yadsıyan Althusser, Marx’ın olgunluk dönemi eserlerinde, tarihin öznesi olmayan bir süreç olarak yer aldığını savunur ![]() ![]() ![]() Althusser, kendi antihümanizmiyle öznenin ademi merkezileşmesi sürecinin doruk noktasını meydana getiren postyapısalcılık ve postmodernizm yolunda önemli bir kilometre taşı oluşturur ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|