|  | Eski Yunan Edebiyatı |  | 
|  04-28-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Eski Yunan EdebiyatıMilattan önce IX  yüzyıl ile milattan sonra II  yüzyıllar arasında görülür  Merkezi Atina’dır  Bugünkü Yunanistan, Ege Adaları ve Batı Anadolu’da ürünler verilir  M  Ö  V  ve IV  yüzyıllar, Yunan edebiyatının en güçlü dönemidir  Bu dönem sanat ve düşüncede altın çağ olarak kabul edilir  Yunan edebiyatında epik, lirik, didaktik, pastoral ve satirik türdeki şiirin ilk örnekleri verilmiştir  Trajedi ve komedi türünde tiyatrolar yazılmış ve oynanmıştır  Fabl, tarih, felsefe ve hitabet türünde yapıtlar verilmiştir  Yunan şiiri Homeros‘la ( M  Ö 9  yüzyıl ) başlar  Miada ve Odysseia adlı doğal destanları derlemiştir  ————————————————————————————————————————— Batı edebiyatının temel kaynakları, eski Yunan edebiyatı ve Latin edebiyatıdır  Milattan önce 9  yüzyıl ile 2  yüzyıl arasında ürünler veren eski Yunan edebiyatı, en parlak devrini 5  yüzyılda yaşamıştır  Eski Yunan edebiyatının en önemli ürünü, Homeros’un ilyada ve Odysseia adlı destanlarıdır  Bu destanlarda anlatılanlar ve Yunan mitolojisi, sonradan ortaya konulan birçok eser için esin kaynağı olmuştur  Günümüz Batı edebiyatında bile söz konusu ürünler, türlü sanatçılar için kaynak olma niteliğini sürdürmektedir  Hesiodos ( M  Ö 8  yüzyıl ), didaktik şiirin kurucusudur  “İşler ve Günler” yapıtı, köy yaşamını anlatır  Sappho ( M  Ö 6  yüzyıl ) lirik şiirin ilk örneklerini vermiş, bu şiirlerde aşk temasını işlemiştir  Aisopos ( M  Ö 6  yüzyıl ) fabl türünde yazdığı yapıtlarıyla tanınır  Aiskhylos ( M  Ö 525-456 ) trajedi I eriyle tanınır  Trajedideki aktör ve koronun yanına İkinsci aktörü de eklemiş, gelenekleri ve ahlakı savunmuştur  Önemli trajedileri ; Persler, Thebaiye Karşı Yediler, Yalvaran Kızlar, Zincire Vurulmuş Promethus’tur  Sophokles (M  Ö  495-406 ), trajedileriyle tanınır  Trajediye üçüncü aktörü de eklemiş, yapıtlarında kadere karşı çıkan, onunla mücadele eden kahramanları anlatmıştır  Önemli trajedileri; Kral Oidipus, Trakhisli Kadınlar, Elektra, Antigone’dir  Euripides (M  Ö 480-406 ), trajedileriyle tanınır  Trajedilerinde diyaloga daha çok yer vermiş, koronun rolünü azaltmıştır  Önemli trajedileri; Andromakhe, Orestes, İphigeneia Touris’te, Hippolystos’tur  Aristophones ( M  Ö 445-385 ), komedi türünde yazdığı yapıtlarıyla tanınır  Önemli komedileri; Eşekarılan, Kurbağalar, Bulutlar  Atlılar  Barış’tır  Demosthenes ( M  Ö 384-322 ), hitabet ( söylev ) türündeki yapıtlarıyla tanınır  Eflatundun öğrencisi olan sanatçının, Exordia adlı yapıtının yanında konuşmaları ve mektupları günümüze ulaşmıştır  Heredotos ( MÖ 482-425 ), tarih türünde yazdığı ürünlerle tanınır   Sokrates ( M  Ö 469-399 ), felsefecidir  Yazılı yapıtı olmayan Sokrates, yenilikçi olduğu için Aristophanes’in eleştirilerine uğramıştır  Eflatun ( M  Ö 429-347 ), felsefecidir  İdealizmin kuramcısıdır  Atina Akademisi’ni kurmuştur  Önemli yapıtları; Devlet, Kanunlar, Sokrates’in Savunması, Ziyafet ve Kriton’dur  Aristoteles ( M  Ö 384-322 ), felsefecidir  Eflatun’un öğrencisidir  Büyük İskender’i yetiştirmiştir  Başlıca yapıtları; Politika  Söz Söyleme Sanatı, Organon, Nİcamakus Engi’dir  Theokritos ( M  0  3  yüzyıl), pastoral şiirin kurucusudur  Yunan Çobanıl Şiirleri, en önemli yapıtıdır   Eski Yunanistan’da aşağıda sözü edilen sanatçılar dışında; felsefe alanında Sokrates, Platon (Eflatun), Aristoteles; tarihte Herodotos; söylevde Demosthenes gibi kişiler ün kazanmıştır  ÖNEMLİ SANATÇILARI: 
 Hesiodos, Didaktik şiir türünün kurucusudur  Yunanistan’ın Boiotia’nın Askra şehrinde yaşamıştır  Hikayeye göre, Helikon yamaçlarında koyun güderken musalar, yani ilham perileri ona şairlik bağışlamışlardır  Nerede öldüğü belli değildir  Yunan insanını şiir yoluyla eğitmeye çalışmıştır  Köy yaşamını ve insanların günlük işlerini anlatan ilk şairdir  Hesiodos‘un en önemli eseri İşler ve Günler’dir  Yunan mitolojisi ve Yunan çiftlik hayatı üzerine bilinenlerin çoğu Hesiodos’un eserlerinden öğrenilmiştir  “İşler ve Günler” yapıtı, köy yaşamını anlatır  ESERLERİ: İŞLER VE GÜNLER: Otantik bir şiir olan İşler ve Günler, genel olarak çiftçi hayatını anlatmaktadır  Eserde insanın beş çağı anlatılmaktadır  Eserde bazı öğütler de bulunmaktadır  Tanrıların Doğuşu (Teogoni) : Genel kanı Teogoni`nin yazarının Hesiodos olduğu yönündedir, ancak bu kesin değildir  Üslup açısından İşler ve Günler`e yakındır  Konusu genel olarak evrenin, dünyanın ve Tanrıların kökeni, varoluşlarıdır  Sappho (MÖ  6  yüzyıl) Eski Yunan edebiyatının en büyük lirik sa-natçılarındandır  Şiirlerinde daha çok aşk temasını İşlemiştir  Bu kadın sanatçı, lirik şiirin kurucusu sayılmaktadır  Sappho’nun şiirlerinden geriye bazı küçük parçalar kalmıştır  ŞİİRLERİ: 182 şiiri bu güne ulaşmıştır  Şiirlerin tamamı Sappho’ya yakın dönem tarihçileri, şairleri, edebiyatçıları aracılığı ile bugüne ulaşmıştır  Şiirlerin bir kısmının tamamen başkasına ait olmasından , bir kısmının ise kısmen değiştirildiğinden şüphe edilmektedir  Kaldı ki günümüze ulaşan kimi şiirler (örneğin: dikey biçimde ortadan kesilmiş gibi) hasarlı bir vaziyette ele geçmiş, çevirilerinin bir kesimi Sappho söylemine dayanılarak faraziye ile üretilmeye çalışılmıştır  Kendi çağına kadar süregelen ion lehçesindeki Hexametron ve Attika lehçesine daha uygun olan iambos vezinlerinde yazılmış betiklerden farklı olarak, Dor öğeleri ile katışık Aiol lehçesinde; Monodikte denilen tek bir ozanın lir ile söylediği şiir biçiminde eserler vermiştir  Klasik Sappho kalıbı üç 11′lik bir 5′lik dizeden oluşur  Aisopos AİSOPOS (MÖ  6  yüzyıl) Anadolu’da, Frigya’da doğmuş, gençliğinde uzun süre tutsak kalmıştır  Özgürlüğe kavuşunca birçok ülkeyi gezmiştir  Aisopos, fabl türünün kurucusu sayılmaktadır  Anlattığı masalların konularını, gezileri sırasında uğradığı doğu ülkelerinden aldığı sanılıyor  Fransız şairi La Fontaine, Aiso-pos’tan çok etkilenmiştir  Aisopos’un tek eseri Fabllar’dır  Aiskhylos AİSKHYLOS (MÖ  525 - 456) İlk büyük tragedya şairidir  Tragedyanın gelişmesini sağlamış, tragedyaya ikinci bir aktör katmıştır  Eserlerinde gelenekleri ve ahlâkı savunmuş, ahlâksızların Tanrılarca cezalandırılacağını söylemiştir  Aiskhyleos’un elde kalan eserleri şunlardır: Yalvaran Kızlar Persler Thebai’ye Karşı Yediler Zincire Vurulmuş Prometheus Sophokles SOPHOKLES (MÖ  495 • 406) Aiskhyleos’tan sonraki en büyük tragedya şairidir  Tragedyayı daha da geliştirmiştir  Sophokles’in eserlerinde İnsanlar alınyazıla-rına boyun eğmezler, sürekli mücadele ederler  Onun eserlerinde seyirci baştan sona merak duygusu yaşar  Sophokles’in elde kalan eserleri şunlardır: Kral Oidipus Oldlpus Kolonos’ta Antlgone Elektra Trakhisli Kadınlar Euripidies EURİPİDİES (MÖ  480 - 406) Atina’nın yetiştirdiği üçüncü büyük tragedya şairidir  Çağdaşları tarafından çok eleştirilmiş, özellikle komedya yazarlarından Aris-tophanes’in hücumlarına uğramıştır  Euripidies’in eserlerinde anlatılan kişiler tutkularına her zaman yenik düşerler  Bu eserlerde diyaloglara daha çok yer verilmiştir  Euripidies’in en ünlü tragedyaları şunlardır: Medeia Hippolytos Iphigeneia Aulis’te Orestes Elektra Andromakhe Aristophanes İlk büyük komedya şairidir  Eserlerinde devrin tanınmış kişilerini ve bazı toplum olaylarını yermiştir  Bu eserlerde kaba şakalar, küfürler, argo sözler… bolca yer alır  Atina’da sahnelenen Kadınların Savaşı: Lisistrata adlı oyununda, kocaları savaşa giden kadınlar, savaşı durdurmak amacıyla kocalarına karşı savaş ilan ederler  İlk kez M  Ö  423′te sahnelenen Bulutlar oyununda ise Aristofanis, düşünür Sokrates’i alaya alır  Aristofanis komedilerinde yalnızca izleyicileri güldürmekle kalmadı, dönemin siyaset adamlarının ve düşünürlerinin yanlış ve saçma bulduğu yanlarını da sergiledi  Aristophanes’in bilinen komedyaları şunlardır: Atlılar Eşekanları Kuşlar Kurbağalar Bulutlar Barış Homeros HOMEROS (MÖ  9  yüzyıl) Homeros’un yaşamı hakkında çok az bilgi vardır  Onun hakkındaki bazı bilgileri tarihçi Heredo-tos’tan öğreniyoruz  Homeros’un kör ve İhtiyar bir şair olduğu, oradan oraya dolaşarak şiir okuyup ekmeğini kazandığı, uzun yıllar Ege adalarında yaşadığı söylenir  Homeros’un en önemli eseri destanlarıdır, llyada ve Odysseia adlı bu destanlar, bütün Yunan kültürünün temelini oluşturmaktadır  İlk bakışta çok eskimiş ve çocuksu gelebilir Homeros’un destanları  Mitolojiden, fantastik anlatımdan hoşlanmayanlar ise onları saçma bulacaklardır  Oysa bu metinlerde, insanoğlunun yüzyıllardan beri değişmeyen pek çok temel dürtüsü, duygusu vardır  Onları tüm zamanlarla çağdaşlaştıran yani “klasik” yapan işte bu özellikleridir  Üstelik, “İlyada” ve “Odysseia, bir yandan Yunan tragedyalarının habercisidir, diğer yandan, yalın bir dille kaleme alınan daha doğrusu söze dökülen destanlardaki anlatım tarzı; geçmiş ve şimdi arasında gidip gelerek -zaman akışını kırarak- aktarılan hikayeler, modern edebiyatın bilinç akışı tekniğinin öncüsüdür  Usluptaki sadeliğin asıl nedenini ise, o çağlarda sözlü anlatımın müzik eşliğinde yapılmasında bulabiliriz  Ancak bu sadelik, bir cansızlık anlamına gelmez; tersine, çok canlı ve eğlenceli bir havası vardır Homeros hikayelerinin  Yukarıda da belirttiğim gibi, gördüğü, bildiği insanlar, mekanlar ve eşyalardır onun anlattıkları  “Homeros, sürülmüş bir tarlayı, buğday-yürekli ekmeği, kuşların uçuşunu, yontulmuş bir iskemleyi, limanda bir gece-göğüne karşı duran gemileri, derede çamaşır yıkayan kadınları anlatır  Yalındır, canlıdır, klasiktir… Odisseia Destanı İlyada Destanı | 
|   | 
|  | 
|  | Yunan Edebiyatı-Eski Yunan Edebiyatı |  | 
|  02-13-2010 | #2 | 
| 
Şengül Şirin   |   Yunan Edebiyatı-Eski Yunan EdebiyatıYunan Edebiyatı-Eski Yunan Edebiyatı Eski Yunan'ın en büyük edebiyat yapıtları İlyada ve Odysseia adlı, destan tarzında yazılmış uzun şiirlerdir  Her ikisinin de İÖ yaklaşık  800'de şair Homeros tarafından yazıldığı kabul edilmekle birlikte,  bunları inceleyen bazı uzmanlar bu destanların başka başka yazarların  yapıtları olduğu kanısındadır  Sürükleyici bir dille kaleme alınmış olan  bu şiirlerde, savaşlar ve değişik  ülkelere yolculuklar canlı bir dille betimlenmiş; insanlardan yana ve  insanlara karşı olan tanrılardan söz edilmiştir  Homeros'tan sonraki iki ya da üç yüzyıl boyunca şiirden başka hiçbir türde yapıt ortaya konmadı  Eskiden, kitap basım yöntemlerinin bulunmasından önce koşuk  dili düzyazıdan daha çok akılda kalıp aktarılabili-yordu  Yunanistan'daki kent devletleri öylesine küçüktü ki, şiir okunduğu zaman  yurttaşların hepsi bir araya toplanıp bunu dinleyebiliyorlardı  İÖ 5  yüzyılda, Atina'da düzenli aralıklarla sahnelenen tiyatro oyunlarında  Yunanca en zengin anlatım gücüne kavuştu  Aiskhylos, Sofokles ve Öripides'in yazdıkları trajediler, izleyenlerde acıma ve kendilerini oyun karak-terleriyle özdeşleştirme gibi duygular uyandıran ciddi konuları işliyordu  Bu trajedilerde, tanrıların insanların işlerine  karışmalarıyla yazgıları değişen soylu erkek ve kadınların  sürüklendikleri durumlar, iyi niyetli ve dürüst davransalar bile,  felaketle sonuçlarııyordu  Sözgelimi, tanrısal yasalara ya da vicdanına uymak arasında bocalayan bir oyun kişisi, hangi yolu seçerse seçsin sonunda ya tanrılar ya da insanlar tarafından cezalandırılıyordu  Devlet  yönetimini eleştirme amacı taşıyan komedi türünde ise en büyük yazar  Aristo-fanes'ti  Geçerliliğini yitiren ya da ânlamsızlaşan bazı yönetim  kararlarına halkın gülmesini sağlayan bu tür oyunlar bu kararların  değiştirilmesine yol açıyordu   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |