|  | Teknoloji'de Makineli Üretim Dönemi |  | 
|  01-21-2010 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Teknoloji'de Makineli Üretim DönemiTeknoloji'de Makineli Üretim Dönemi Modern bir fabrikada herhangi bir ürün, örneğin bir otomobil, çok sayıda değişik parçanın bir araya getirilmesiyle üretilir  Aynı işlevi gören parçalar birbirinin tıpkısıdır  Otomobilin olabildiğince kolay monte edilebilmesini sağlamak için, yapılacak iş, her işçinin payına basit ve görece olarak az sayıda işlem düşecek biçimde bölüştürülür  Böylece sanayiciler daha çok sayıda niteliksiz işçi çalıştırabilir ve otomobilleri daha ucuza üretebilirler {bak  Motorlu Taşitlar)  Makine parçalarını aynı boyut ve biçimde üreten takım tezgâhlarının geliştirilmesi de seri üretimi olanaklı kıldı  John Wilkinson'ın (1728-1808) 1775'te geliştirdiği silindirik delik işleme tezgâhı bu tür takım tezgâhlarının ilkiydi {bak  TAKIM TEZGÂHLARI)   19  yüzyılda sanayinin makineleşmesi yaşamsal bir rol oynadı  Yalnızca dokuma tezgâhı, lokomotif, tarım makinesi, yazı makinesi ve dikiş makinesi yapılmadı; bu makineleri yapacak makineler de, yani takım tezgâhları da geliştirildi  Torna, matkap, freze, planya gibi tezgâhlar ile buharlı şahmerdanlar bulundu; bütün bunlar, ürünlerin seri biçimde ve daha ucuza yapılabilmesini sağladı  Sanayi genişledikçe, yeni fabrikaların ürettiği malları taşıyacak daha iyi taşıtlara olan gereksinim de arttı  O dönemde karayolları çok kötüydü; ama 1800'lerin başında, tümüyle yeni bir taşıma olanağı geliştirildi   Bu, tekerlekler üzerine oturtulan bir buhar makinesınırı, arkasına takılı vagonları rayın üzerinde çekmesine dayanan demiryoluydu  İngilte-'re'de ve başka yerlerde demiryollarının 1825'ten başlayarak yaygınlaşmasında George Stephenson önemli rol oynadı  Amerika' da demiryolları kıtanın yerleşime açılmasını sağladı (bak  DEMİRYOLU VE TREN; Stephenson, George)  Buhar makinesi, önce yelkenlere yardımcı bir güç kaynağı ve daha sonra da temel güç kaynağı olarak gemilere girdi  Modern anlamdaki ilk buharlı gemi, 1845'te suya indirilen Great Britain idi; bu gemi buhar makinesınırı çevirdiği bir uskurla (pervaneyle) yol alıyordu ve geminin gövdesi demirden yapılmıştı  Tasarımcısı Isambard Kingdom Brunel (1806-59), onu sonsuza kadar kalacak biçimde yapmıştı  Bugün bu gemi İngiltere'de Bristol doklarında hâlâ görülebilir  Demiryolu, gemi ve bina yapımı için demire olan talep hızla arttı  Dökme demir çok gevrek ve kırılgan olduğu için dövme demir kullanma zorunluluğu vardı  Ama dövme demir kolay üretilemiyordu  1856'da Henry Bessemer, eritilmiş dökme demirin içinden hava akımı geçirmeye dayanan bir üretim yöntemi bularak bu soruna çare buldu  Bu yöntemle elde edilen yumuşak çelik, dövme demir kadar iyi bir üründü; hem de daha çabuk ve ucuza üretilebiliyordu  Çelik, buhar makineleri ile başka makinelerin yapımında hızla dövme demirin yerini aldı  Bessemer'in yöntemini bulduğu yıl, William Perkin (1838-1907) de kimya alanında bir atılım gerçekleştirdi  Perkin, kömür katranından mavimsi bir madde çıkarmanın yolunu buldu  Bu, ilk yapay boyarmaddeydi  Daha önceleri boyarmaddeler bitki ve böceklerin ezilip sularının çıkarılmasıyla yapılırdı  Kömür katranının, ilaç ve plastikler gibi birçok yararlı ürünün hammaddesi olarak kullanılabilecek değerli kimyasal maddeler içeren bir kaynak olduğu kanıtlandı  Bu buluş, yapay (sentetik) kimyasal maddeler üretmeye yönelik kimya sanayisinin başlangıcı oldu  Günümüzde, sanayide üretilen kimyasal maddelerin ana hammaddesi olarak kömür katranının yerini petrol almıştır   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |