| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| dönemi, kemerlerianadoluda, sukemerleri, sukemerıroma | 
|  | Sukemerı-Roma Dönemi Su Kemerleri-Anadolu'da Sukemerleri |  | 
|  12-07-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Sukemerı-Roma Dönemi Su Kemerleri-Anadolu'da SukemerleriSukemerı-Roma Dönemi Su Kemerleri-Anadolu'da Sukemerleri Su bir yerden bir yere çeşitli yollarla taşınabilir  Suyu toprakaltından taşımak için borulardan ya da büyük tünellerden yararlanılır  Toprak üstünde ise dar ya da geniş kanallar kullanılır  Bu kanalların bir vadiden ya da çukur bir bölgeden geçmesi gerekirse, bir köprü yapılır ve kanallar bu köprünün üzerinden geçirilir  İşte bu köprü genellikle sukemeri olarak adlarıdırılır  Eski zamanlardan beri, kentlerin çoğu akarsu kıyılarına kurulmuştur  Birincisi, su yoluyla yolculuk etmek ve mal taşımak karayoluna göre daha kolaydı  Ayrıca, suyun evlere kadar getirilmesinden önce, kent halkı çamaşırlarım yıkamak, yıkanmak ve hayvanlarına su vermek için ırmak kıyısına inerdi; çöplerden ve atık sulardan kurtulmak için de ırmağı kullanır dı  Sonuçta ırmaklar kirlendi ve suları içilemez duruma geldi, hatta mikrop dolu bu sular nedeniyle salgın hastalıklar baş gösterdi  Böylece temiz su sağlayacak yeni kaynaklarııl bulunması gerekti  Bu sorun bugün de önemini korumaktadır  Bu sorunun çözümünde kullanılan yollardan biri de, temiz su kaynağını bir su yoluyla kente bağlamaktır  Kanallardaki su her zaman eğim yönünde aktığı için, temiz su kaynağı kentlerden daha yüksekte olmalıdır, eğer değilse suyun pompalarıması gerekir  Kırsal bölgeler genellikle engebeli olduğu için, suyu kaynağından kente basit bir kanalla taşımak her zaman olanaklı değildir  Kanalla-n tepe ve vadi gibi doğal engellerin çevresinden dolaştırmak da oldukça pahalı bir yöntemdir  Genellikle borular, tüneller, kanallar ve sukemerlerinden oluşan bir sistemle suyun yol boyunca akarak kente ulaşması sağlanır  Bu yol üzerindeki vadilerde, kemerlerden oluşan sıraların üst üste yerleştirilmesiyle bir köprü yapılır  Kat kat yerleştirilen kemerler kente su taşıyan kanalın düzeyine ulaşana kadar yükseltilir  Böylece su, kanalla aynı düzeye yükseltilmiş sukemerinin üzerinden kolayca akar  Modern sukemerleri artık taş yerine beton bloklardan yapılmaktadır  Günümüzdeki tasarımlarda, yüksek su basıncına dayanıklı borular üretilebildiği için kemerli köprü sistemi ender olarak kullanılır  Borular vadinin bir eteğinden önce aşağıya, vadiye doğru indirilir, daha sonra da öbür etekten yukarıya doğru döşenerek eski düzeyine çıkarılır  Bu sisteme sifon denir  Roma Dönemi Su kemerleri Sukemerleri çok eski tarihlerde Filistin'de, Mısır'da ve Yunanistan'da yapılmış ve kullanılmıştır  Ama eskiçağların en ünlü sukemerleri Roma İmparatorluğu'ndadır  İÖ 312'de Appius Claudius Caecus, Appia Yolu'nu (Via Appia) ve Aqua Appia'yı yaptırdı  Aqua Appia, hemen tamamı yeraltına döşenmiş, uzunluğu 16 kilometreyi aşan bir suyoluydu  Bu suyolunun 90 metrelik bölümü kentin çukur bölgesini kemerler üzerinde aşıyordu  40 yıl sonra Anio (bugün Aniene) Irmağı'n-dan başlayan ve Anio Vetus diye anilan50 km uzunluğundaki yeraltı suyolu yapıldı  İÖ 2  yüzyılda üzerinde gerçek bir sukemerinin yer aldığı ilk yerüstü su kanalıyla Roma'ya su getirildi  Aqûa Marcia olarak bilinen bu suyolu yaklaşık 90 km uzunluğundaydı  Tarihteki belki de en başarılı ve yüksek sukemeri Gard Köprüsü'dür  Güney Fransa' da Nîmes yakınlarındaki bu sukemeri, İÖ 19'da Romalı general Marcus Vipsanius Agrippa tarafından Gafd Irmağı'ndan Nîmes kentine su getirmek için yaptırılmıştır  Yaklaşık 270 metre uzunluğunda üç sıra kemerden oluşan bu köprünün üzerindeki kanal yassı taş bloklarla kaplıdır  Anadolu'da Su Kemerleri Romalılar, dünyanın başka bölgelerinde olduğu gibi Anadolu'nun çeşitli yerlerinde de suyolları ve sukemerleri yaparak kentlere su taşıdılar  Bazen çevredeki göllerden, bazen de 30-40 km uzaktaki akarsulardan su getirdiler  Roma döneminden kalma bu kemerlerin kalıntılarına bugün eski kentlerin çevresinde rastlarımaktadır  Bunlar arasında, Efes, Bergama, Alinda, Sebasteia (bugün Sivas), İas-sos, Phaselis (bugün Tekirova), Erythrai, Smyrna (bugün İzmir), Laodikeia, Bargylia ve Alabanda dolaylarındaki sukemerleri sayılabilir  İS 2  yüzyılın sonlarına doğru yapılan Side sukemerleri, Roma döneminin en etkileyici yapılarındandır  Bu suyolu ve sukemerleriyle Manavgat Çayı'nın kaynağından yaklaşık 30 km uzaklıktaki Side'ye su getirilmiştir  10 bölümden oluşan bu iki katlı kemerler İS 3  yüzyılda yeniden elden geçirilerek onarılmıştır  Trakya Bölgesi'nden İstanbul'a su getiren suyolları ve sukemerleri de Roma döneminde yapılmıştır  Kente su sağlamak için yapılan ilk çalışmalanİmparator Hadrianus (İS 76-138) başlatmıştır  Doğu Roma İmparatoru Valens döneminde (364-378) kentin içinden geçen Valens Sukemeri yapılmıştır  368-373 arasında tamamlarıan bu sukemeri bugün Bozdoğan Sukemeri olarak adlarıdırılmaktadır  Uzunluğu 971 metre ve en yüksek yeri 20 metre olan Bozdoğan Sukemeri'nin iki ucunda tek sıra, ortasında ise iki sıra kemer bulunur  Bugün Gümüşpmar, Keçigerme gibi yerleşim yerlerinin çevresinde görülen sukemeri kalıntilanda Roma döneminde yapılan su dağıtım sisteminin parçalarıdır  Osmanlı İmparatorluğu zamanında, genellikle Roma ve Bizans döneminden kalma su yolları ve su kemerleri onarılarak kullanıldı  Fatih Sultan Mehmed'in İstanbul'u aldıktan sonra kentin su sistemini onarttığı bilinmektedir  Ama köklü çalışmalar Kanuni Sultan Süleyman zamanında yapılmıştır  Kanuni İstanbul'un su sorununu ele aldığında, Mimar Sinan'a kentin çeşitli bölgelerinde sukemerleri yaptırmış, daha eski olanları da elden geçirterek onartmıştır  Tasarımı Mimar Sinan tarafından yapılan bu su kemerleri 1553-64 arasında tamamlanmıştır  Eğri Kemer  İstanbul'da, Kemerburgaz'dan 1,5 km doğuda olan ve Kâğıthane Deresi'ni aşan bu sukemeri 409 metre uzunluğundadır  Dere üzerinde üç katlı olan kemerin alt sırasında 4, ortasında 10 ve en üst sırasında 33 göz bulunur  Öbür bölümlerde kemer sıraları vadinin konumuna göre düzenlenmiştir  Bent Kemeri  İstanbul'da Paşa   Deresi üzerinde, 102 metre uzunluğunda iki katlı bir su-kemeridir  Güzelce Kemer  Alibey Deresi üzerinde iki sıra kemerden oluşan Güzelce Kemer, 170 metre uzunluğunda ve 32 metre yüksekliğindedir  Mağlova Kemeri  Mimar Sinan'ın en başarılı yapıtları arasında yer alanMağlova Kemeri Alibey Deresi üzerinden geçer  257 metre uzunluğundaki bu sukemeri, iki katlı dörder göz ile bunların arasında ve yanlarında bulunan çok sayıdaki küçük gözden oluşur  İlk yapımı çok daha eskiye dayanan Mağlova Kemeri Bizans döneminde de kullanılmıştır  Mimar Sinan yeni su kemerini eski temeller üzerine yaptırmıştır  Uzun Kemer  Aynı yörede bulunan 710 metre uzunluğunda ve 25 metre yüksekliğindeki Uzun Kemer iki sıra kemerden oluşur  Üst katta aynı büyüklükte 50, alt katta ise arazinin durumuna göre değişik büyüklüklerde 47 göz bulunur  Müderris Köyü Kemeri  Halkalı su tesislerinin bir parçası olan bu sukemerinde 11 kemer yer alır  Taşları birbirine demir kelepçelerle tutturulmuştur  Sinan öncesi dönemden kaldığı anlaşilanbu sukemeri, Sinan tarafından 1539'da ve 1553-64 arasında iki kez elden geçirilmiştir   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |