![]() |
Buzlu Sularda Seyir |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Buzlu Sularda Seyir1 ![]() 1 ![]() ![]() SOLAS 1974’e göre, her gemi kaptanı, kendi rotası üzerinde veya yakınında buzlanma olduğunda rapor etmeli, tehlike bölgeden iyice uzaklaşacak şekilde rotasını değiştirmeli veya gece azaltılmış bir hızla gitmelidir ![]() Aşağıdaki konular raporda belirtilmelidir; a ![]() Buzun tipi, Buzun mevkisi, Gözlemin yapıldığı tarih ve saat (UT) ![]() b ![]() Hava ve deniz suyu sıcaklığı, Rüzgarın yönü ve kuvveti, Geminin mevkii, Gözlemelerin tarihi ve saati (UT) ![]() 1 ![]() ![]() Buz/buzlanma raporları Arctic, Iceland, Baltic Sea, E coast of Canada Gulf of Saint Lawrence, Gulf of Alaska, Bering Sea, Sea fo Okhotsk Sea of Japon and Antarctica için etkili buzlanma olduğunda yayınlanır ![]() ![]() ![]() “International Ice Patrol” servisini Amerika Birleşik Devletleri Sahil Güvenlik Teşkilatı (USCG) işletir ve bu işin masrafını 1974 Solas Konvensiyonuna imza atan Devletler tarafından toplanır ![]() ![]() ![]() Uluslar arası buz devriyesi, Titanic gemisinin 1912 yılında batması sonucu 1913’de toplanan SOLAS için uluslar arası konvensiyon tarafından 1914’te kurulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1916-1918- ve 1941-1945 savaş yılları döneminde bu keşfi geçici olarak durdurulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buz raporlarına ilave olarak, rutin hava raporu yayınlamayan gemi kaptanlarından 40o-52oN enlemleri ile 38o-58oW boylamları arasında (Ice Patrol Operations Area) iken, her altı saatte bir Buz Devriyesi’ne deniz suyu yüzey sıcaklığı ve hava raporları yapması istenir ![]() ![]() Buz Devriyesi faaliyetleri Connecticut, Grotan ve Avery Point’teki operasyon merkezleri tarafından yönlendirilir ![]() ![]() ![]() ![]() Buz devriyesi faaliyetlerine ait bültenler, buz mevsimi boyunca Boston, Massachusetts; St ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Deniz buzu (Sea ice): Deniz suyunun donması ile meydana gelen, denizde bulunan her çeşit buz ![]() Yeni buz (New ice): Frazil ice, grease ice, slush ve shuga gibi son zamanlarda oluşmuş buzlar için kullanılan genel bir terim ![]() ![]() Nilas : İnce elastik yapıda olan, dalgaların üzerinde kolaylıkla bükülen, basınç altına birbirine kenetlenen parmaklar gibi büyüyen bir buz çeşididir ![]() Genç buz (Young içe): 10-30 cm ![]() ![]() İlk-yıl buzu (First-year ice): Genç buzdan sonra oluşan, sadece bir kış mevsimi boyunca oluşma gösteren buz tipidir; kalınlığı 30 cm ![]() ![]() ![]() Eski buz (Old ice): En az bir yaz mevsimi erime gösteren buz tipidir ![]() ![]() İkinci-yıl buzu (Second-year ice): Sadece bir yaz mevsimi erime gösteren eski buzdur ![]() ![]() ![]() Yıllanmış buz (Multiyear ice): En az iki yaz erimesi gören eski buzdur ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Pancake ice-seyre engel olmayan ve yeni oluşmaya başlayan buz tabakası ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ice cake-genişliği 20 metreden az ve üzeri düz formda olan buz ![]() Floe- genişliği 20 metre veya daha fazla ve üzeri düz formda olan buz ![]() ![]() ![]() ![]() Fast ice-sahil kenarında oluşup orada veya karaya, buz duvarına, bir buz önüne, sığlıklar veya oturmuş buz dağları arasında bağlı kalan buz formudur ![]() Groundet ice-sığ sularda oturan yüzen buzlardır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Oluşum oranı (concentration): Tüm bölgenin bir kısmı olarak buz tarafından kaplanan su yüzeyi miktarını belirten, ondalıkla ifade edilen oran ![]() ![]() ![]() Consolidated ice- 10/10 oluşum oranında ve floe buzları ile birlikte donan, yüzen buzdur ![]() Compact ice- üzerinden hiçbir suyun görünmediği ve 10/10 oluşum oranındaki yüzen buzdur ![]() Close ice- 7/10-8/10 oluşum oranında bulunan ve birbirleriyle temas halinde olan floe buzlarından oluşan yüzen buzdur ![]() Open ice- 4/10-6/10 oluşum oranında bulunan ve birbirleriyle temas halinde olmayan yüzen buzdur ![]() Open warter- 1/10 daha az oluşum oranında bulunan, serbestçe seyir yapılabilen geniş su bölgeleridir ![]() ![]() Berg water- kara oluşumlu buzların bulunabileceği, serbestçe seyir yapılabilen su bölgesi ![]() ![]() İce free- hiçbir buzun bulunmadığı bölge ![]() ![]() 1 ![]() ![]() Deniz seviyesi buzulları, Alaska, Greenland, Svabard, Frans Josef Land da dahil olan kuzey denizlerini sınırlayan bir kaça kara parçası üzerinde bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Greenland’ın doğu sahili boyunca oluşan buz dağlarının çoğu, genelde oluştukları yerlere yakın bölgelerde kalırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batı Greeland akıntısı, bu buz dağları güneye doğru akan Labrador akıntısı ile karşılaşıncaya kadar bu bölgeden kuzeye doğru ve daha sonra batıya doğru sürüklenir ![]() ![]() Yılın her hangi bir bölümünde buz dağları ile karşılaşılabilir fakat ilkbahar mevsiminde Grand Baks bölgesinde bulunan buz dağlarının sayısı oldukça fazladır ![]() ![]() Sayısal ortalama durumları yıldan yıla büyük değişiklikler gösterebilir ![]() ![]() Uluslar arası Buz Devriyesi (Int ![]() ![]() ![]() ![]() Buz dağları Bermuda ve Azorlar civarında ve İngiltere’nin 250-350 mil açıklarında gözlenebilmektedir ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() Üst yapı buzlanması, üst yapının ve donanımın yerine ve boyutuna olduğu gibi yükleme koşullarına, meteorolojik şartlara ve rüzgarlı havalardaki geminin durumuna bağlı karışık bir süreçtir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geminin buzlanması, rüzgar ve denizlere bağlı olarak geminin rotasının etkisidir ve genellikle şu bölgelerde şiddetli olarak görülür: baş bodoslama, küpeşteler, punteler, üst yapı ve güverte binalarının rüzgar yönüne bakan kısımları, zincir loçaları, demirler, güverte donanımı, baş kasara ve kıç kasara, lumbar kapakları, telsiz antenleri, ıstralya halatları, çarmıh halatları, direkler, serenler ve benzen donanımlar ![]() Bazı durumlarda, gemilerin üst yapılarında ve güvertelerinde tatlı su ya da deniz suyu ile buzlanma oluşur ve birikim yapar, bu ciddi şekilde tehlikeli olabilir ![]() ![]() Sis, nispi olarak sıcak bir deniz yüzeyinden buharlaşma ile oluşan sisin donma şartlarıyla birleşmesi dahil Yağmur, çisenti veya yeni yağan karın donması Hava sıcaklığı deniz suyu donma noktasının (yaklaşık-2oc) altında olduğu zaman geminin üzerine gelen deniz suyu ve serpintiler ![]() a ![]() Sis, çisenti veya kar nedeniyle donanımların üzerinde biriken buzun ağırlığı artması ile donanım düşebilir ve geminin GM’ine negatif etki edebilir ![]() Buzlanma birikimi başladıktan hemen sonra antenler veya izolatörler üzerindeki buzlanma nedeniyle radar ve telsiz arızaları görülmüştür ![]() Buna rağmen buz miktarı, düşük sıcaklıklardaki dalgalı bir havada bir geminin üzerine büyük dalga ve serpintiler geldiği zaman oluşan buz miktarına göre azdır ![]() b ![]() Hava sıcaklığı deniz suyunun donma noktasının altın olduğu zaman ve gemi büyük dalgalı bir denizde iken, deniz tarafından sık sık yıkanmakta olan teknenin su hattı üzerindeki kısmında ve üst yapının üzerinde önemli miktarda su buzlanacaktır ![]() ![]() Hava sıcaklığı yaklaşık –2oC veya altında iken kuvvetli rüzgarlar birlikte olması tehlikeli durumlardır; yağmurun donması ya da yağan kar miktarı tehlikeyi artırır ![]() ![]() ![]() ![]() Üst yapı buzlanması, hava sıcaklığı –2,2oC veya daha az ve rüzgarlar 17 knt veya daha fazla iken ve bu şartların birlikte oluştuğu zamanlarda meydana gelir ![]() ![]() ![]() ![]() Uyarı: Gemi buzlanması geminin emniyetini ve dengesini bozabilir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Üç değişkene bağlı olan tam doğru bir hava tahmini yapmak çok zordur ![]() ![]() Bu nedenle, hava sıcaklığı –2oC veya altında iken her ne zaman fırtına beklendiğinde mümkün olan tüm tedbirlerin uygulanması denizcilere tavsiye olunur ![]() ![]() ![]() Eğer bir sığınma yerine veya daha sıcak şartlara ulaşma imkanı yoksa, mümkün olan en düşük hızda rüzgar ve denizin serpintini azaltmak için gereken pruva yönünde gidilmeli, ya da hava şartları buna müsaade etmiyorsa, rüzgarın önünde dümen tutacak kadar düşük bir hızla ilerlemektir ![]() 2 ![]() 2 ![]() ![]() Denizin üzerindeki buz/buzlanma, bir buz kıran (ice breker) bile olsa herhangi bir gemi için engeldir ![]() ![]() ![]() Buzda başarılı bir seyrin ilk prensibi, manevra serbestini sürdürmektir ![]() ![]() ![]() ![]() Tecrübeler göstermektedir ki, daha kalın oluşumlu buz bölgelerinde gemilerin uygulamış olduğu üç temel kural şöyledir: çok yavaş dahi olsa, geminin yolunu muhafaza etmek, buz hareketi ile çalışmaya denemek, buza karşı değil, aşırı hız, buzdan zarar görmek demektir ![]() Uyarı: Aşırı hız gemilerin buzdan gördüğü hasarın en büyük sebebidir ![]() 2 ![]() ![]() Buzda çalışmayı amaçlayan her çeşit geminin, ileri hareket sistemi ve dümen donanımı, güvenilir ve manevra emirlerine hızlı cevap verebilen özellikte olmalıdır ![]() ![]() Boş ve kısmen yüklü, gemiler, mümkün olduğu kadar çok balast almalı, fakat manevra kabiliyetini azalttığı ve geminin kolay hasarlanabilir karine bölgesine buz hasarı ihtimalini artırdığı için aşırı kıça trim tavsiye edilmez ![]() ![]() ![]() Buzla kaplı sularda gemi seyirlerinde, gecikmeler yaşanabilir ve bu yüzden, gemilerde yeterli tatlı su ikmali ve manevra akaryakıtı bulundurulmalıdır ![]() 2 ![]() ![]() Kışın yüksek enlemlerde seyir yapan gemiler ve teçhizatları aşağıdaki olumsuz çevre şartlarından etkilenirler: düşük yüzey sıcaklıkları kuvvetli rüzgarlar düşük deniz suyu sıcaklığı düşük nem oranı ince buzdan katı buza kadar değişen buz şartları kar, sulu kar ve dolu sis ve kapalı hava, özellikle deniz yüzeyine yakın olduğunda, hızlı ve ağır buzlanma ihtimalinin fazla ve tehlikeli olduğu durumlardaki üst yapı buzlanması ![]() 2 ![]() ![]() Açık sulara doğru seyrederken, aşağıdaki belirtiler görülürse, buza yaklaşıldığının anlaşılması mümkün olabilir: Ice blink: (Bulutlar üzerinde buz kristallerinden ışığın yansıması nedeni ile oluşan uçuk sarı ışık topluluğu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buzun küçük parçalarının gözükmesi, genellikle büyük buz parçalarının uzakta olmadığını gösterir ![]() Deniz ve ölü dalganın durgun hali, bir buz sahasının rüzgar yönünden yaklaştığı zamanlarda meydana gelir ![]() Kuzey bölgelerde ve Labrador ve Newfoundland’da sis başlangıcı, yakın çevrede buz olduğunu gösterir ![]() Açık bir günde, şekillerin görünüşünde bozulmaya neden olan anormal ışık yansıması görünebilir ![]() ![]() Açık suyun belirtileri aşağıda belirtilmiştir: Warker sky: Alçak bulutları üzerindeki koyu lekeler, bazen de bulutlarla kıyaslandığında siyaha yakın renktekiler altlarındaki suyun varlığını gösterir ![]() ![]() Sisteki koyu noktalar benzer bir belirti verir, fakat bulutların üzerindeki yansıma kadar uzun mesafede görülebilir değildir ![]() Yüksek enlemlerdeki bir üzerindeki koyu bir kenar, altında, yakın civardaki açık suyun daha geniş bölgelerine doğru yönelten, açık su parçalarının varlığını gösterir ![]() 2 ![]() ![]() Radar ekranı uygun olarak yorumlandığı takdirde, radar kısıtlı görüş esnasında yapılan seyirde çok faydalı bir cihazdır ![]() ![]() ![]() ![]() Bir mil içersinde ve karaya bağlı buz sahası, radar ekranında karanın bir parçası olarak gözükebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ridges: Su yüzeyine yakın sıra kayalar, yakın rotalardaki gemiler ve buz yığınları radar ekranında iyi eko vermelerine rağmen, radarda benzer görüntü vermeleri birbirinden ayırt edilmesini zarlaştırır ![]() Icebergs: Radarı etkileyen sis, yağmur ve diğer koşullar haricinde buz dağları, büyüklüklerine ve çeşitlerine bağlı olarak 4-15 mil arasında mesafelerde radarda aranabilir ![]() ![]() ![]() Growlevs: Küçük buz dağlarını radarda aramak neredeyse imkansızdır ![]() ![]() ![]() Uyarı : Küçük buz dağlarının radar tarafından tespiti neredeyse imkansızdır ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Akıntı ve rüzgarın etkisi altında buzlar devamlı hareket halindedir, yüzer haldeki buzlara rüzgar daha çok etki eder ![]() ![]() Sıcaklık donma noktasının düştüğü zaman buzlar birbirleriyle kaynaşır ![]() ![]() Uygulanabilir olduğunda, köprü üstünden gözle kestirilemeyen açık suları ve buzlar arasında uzaktaki açıklıkların/çatlakların keşfi için direkteki gözcü kulübesinde bir gözcü bulunmalıdır ![]() Eğer bir alternatif olarak uzun bir rota varsa, buza girilmemelidir ![]() Buza girmeye karar vermeden önce aşağıdaki faktörlerin dikkate alınması gerekir: buz tipi, yılın hangi ayında olunduğu, hava durumu ve sıcaklık, operasyon bölgesi, buz kıranların mevcudiyeti, beklenen buz/buzlanma tipine göre geminin buz klası tekna, makine ve teçhizatın durumu ve yakıt, yedek parça ve kumanya durumu ![]() tekne, makine ve teçhizatın durumu ve yakıt, yedek parça ve kumanya durumu ![]() geminin çektiği su, pervane üzerindeki su derinliği, dümen ve pervanenin tipi, köprü üstündeki sorumlu kişinin buzda seyir konusunda tecrübesi ![]() Tasarlanan orijinal rotalarda modern çelik gemilerle yapılacak bir seyire ince yeni buz izin verir ![]() Geminin buz klasına göre, kalınlaşmış bir yıllık buzda veya eski buzda başarılı olmayabilir, ya rüzgar veya akıntının değişmesi ile şartlarda düzelme oluncaya kadar ya da bir kuzkıran gemisi gelinmeye kadar, akıllı denizciler durup beklemesi gerekir ![]() 2 ![]() ![]() Tecrübe göstermiştir ki, yeterli güçteki buz klaslı olan gemi 6*10-7/10 oluşum oranındaki ilk yıl buzu boyunca seyredebilirken, yaklaşık 12 knt açık su hızıyla seyreden buz klaslı olmayan gemiler kısmen hafif buz şartlarıyla kuşatılabilirler ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Yetkili makam tarafından uygun bir rapor etme sistemiyle tavsiye edilen rota, en son mevcut bilgileri içerir ve gemi kaptanlarının rotalarını buna göre düzenlemeleri tavsiye edilir ![]() Uzun olmasına rağmen alternatif bir rota varsa, buza girmeyiz ![]() Buzun zorluğunu küçümsemek oldukça tehlikeli ve çok kolaydır ![]() Başlangıç etkisini almak için buza düşük hızda giriniz; girer girmez, ilerlemeye ve geminin kontrolüne devam etmek için hızı artırınız ![]() Her zaman için “tam yol tornistan” yapmaya hazır olunuz ![]() Gün batımından sonra, köprü üstünde kolaylıkla kontrol edilebilen güçlü projektörler olmaksızın, yüzen küçük buz parçalarının arasında seyretmek denenmemelidir ![]() ![]() Pervaneler ve dümenler bir geminin en hassas kısımlarıdır; gemiler buzda, daima dümen ortada ve çok dikkatle tornistan yapmalıdırlar ![]() Bir buz kütlesindeki tüm buz türleri (buz dağları, küçük buzdağı parçaları) akıntıya tabi iken, buz kütlesinin kendisi rüzgara tabidir ![]() Bağımsız olarak seyreden bir gemi, buzlar tarafından kuşatıldığında serbest kalabilmesi için genellikle bir buz kıranın yardımına ihtiyaç duyar ![]() ![]() ![]() Gemi kaptanı bir buz kılavuz servisinden hizmet talep edebilir ![]() 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Baştan başa buzlu bir bölgede seyir yapmaya kalkışmadan önce, buzun tipi, kalınlığı, sertliği, buz kütlesinin büyüklüğü ve konsantrasyonunun tespit edilmesi önemlidir ![]() ![]() Buzun sertliğini tahmin etmek son derece tehlikeli ve çok kolaydır ![]() Yeni yağan kardan sonra oluşan buzlanmak çok zor anlaşılır ![]() ![]() ![]() ![]() Özellikle üst kısımlarında denizin erozyon etkisini taşıyan, kalın büyük buz kitlesinin kırılması ile oluşan buz yığınlarından uzak durulmalıdır ![]() ![]() Eğer üzeri düz büyük bir buz bloğunun üzerinden geminin rotası tasarlanıyorsa, çok çürük/zayıf olmadıkça, asla kırmaya kalkışılmamalıdır ![]() ![]() Üzeri düz bir buz (floe) ile çatışmaktan sakınılmayabilinir, baş bodoslama ile düz bir şekilde vurulmalıdır ![]() ![]() Eğer ince veya hafif buzla kaplı geniş bir bölgede seyir yapılacaksa, kaptan özellikle Kuzey kutbuna yakın sularda (Arctic) hafif buzun arasına düz veya sert buzun kırılmış parçaları ile birden bire karşılaşabilir ![]() Buz olan bölgeleri geçerken rüyet düştüğü zaman veya gece vakti, geminin pruvasındaki buzu denizcinin görüp de tanımlayıncaya kadar gemi durdurulmalı veya hızı azaltılmalıdır ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Buzun çarpmasındaki vurma kuvveti, geminin tonajına ve hızına bağlıdır ve hızın karesi ile değişir ![]() Bu nedenle buz içindeki hız son derece önemlidir ![]() ![]() Değişik buz oluşumlarının olduğu yerde, bir gemi fazla kalın olmayan buz parçalarından oluşan kapalı buzdan (close ice) geçerken, daha kapalı bir buza girerken makine devrini azaltmalıdır ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Her zaman, makinelerin tam yol tornistana çalışma için hazırlıklı olmalıdır ![]() Pervaneler bir geminin en çok hasarlanması mümkün olan kısmıdır ![]() Gemiler buzda geri giderken son derece dikkatli olmalı ve dümen her zaman ortada olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Dümen sadece acil durumlarda kullanılmalıdır ![]() ![]() Dümenin sık sık kullanılması özellikle alabanda durumunda, geminin buz içindeki seyrini yavaşlatma etkisi yapar ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Ağır bir buz/buzlanma oluşumunun içinde demirlemekten kaçınılmalıdır ![]() Eğer buz hareket ederse, buz kitlesinin büyük gücü demiri kopartabilir ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() En ciddi tehlike buzun basıncından dolayı, geminin karinesine veya bordasına baskı yapılmasıdır ![]() ![]() Geminin sürüklenerek toplanan buzlarla kuşatılması, buzdağları, buzun sınırı, sığlık ve sahile karşı buzun hareketi ile sürüklenme de tehlikelidir; her türlü tedbir alınarak böyle bir durumdan kaçınılmalıdır ![]() ![]() Bir gemi bağımsız olarak buzlarla kuşatıldığında, serbest kalması için genellikle buzkıran gemisinin yardımı gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() Alternatif olarak, balastlı gemiler balast alarak veya bir taraftan diğer tarafa balast transfer ederek bazen kendi kendilerine serbest kalabilirler ![]() ![]() Diğer alternatif ise, demirleri kıç ırgat yardımı ile buz üzerinde kıç tara doğru çekerek yaymak ve makineleri tam yol tornistan çalıştırırken önce bir demiri sonra diğerini vira etmektir ![]() 3 ![]() 3 ![]() ![]() Rota genişliği (Track width): Eskort edilen gemi tarafından buz boyunca yapılan seyir, tamamıyla biz buz kıran ile onu takip eden gemi arasındaki mesafeyle ilgili olan, buzkıran tarafından açılan yolun genişlik mesafesine bağlıdır ![]() Buzkıranın eni (Icebreaker beam): Bir buzkıran düşük hızda seyrederken, geniş ağır floes buzları arasında açacağı yol, buzkıranın eninden % 30-40 oranında daha geniş olur ![]() ![]() Minimum eskort mesafesi (Minimum escort distance): Tam yol ileriden tam yol tornistana geçerken tamamen durmak için, minimum mesafe eskort edilen geminin ihtiyaç duyduğu mesafeye göre buzkıran kaptanı tarafından belirlenir ![]() ![]() ![]() Maksimum eskort mesafesi (Maximum escort distance): Maksimum mesafe buz şartlarına ve yolun açık kalacağı mesafeye göre belirlenir ![]() ![]() ![]() Eskort mesafesini korumak (Maintaining the escort distance): Gemi kaptanlarına, buzkıranların arkasında ellerinden geldiği kadar gereken eskort mesafesini korumaları tavsiye edilir ![]() ![]() ![]() Buz oluşumu (Ice concentration): 9/10 oranındaki buz oluşumundaki yol, buzkıranın arkasındaki hızlı bir şekilde kapanma eğilimi gösterir ![]() ![]() Buz basıncı (Ice pressure): Buz oluşumu 9/10 oranında ve basınç altında olduğunda, yol hızlı bir şekilde kapanır ![]() ![]() Yolun genişliğinin eskorta etkisi (Effect of escort on width of track): Bir buzkıranı yol açması, floes buzlarının dışarıya doğru hareketi ile sonuçlanır ![]() ![]() ![]() Hız (Speed): Bir buzkıran, yolun her iki tarafındaki floes buzları ile temas ederken, bu buzların kıçta toplanmasını engellemek için dışarıya doğru itilebilirler, yoksa bazı bloklar ve küçük floes buzları açılan yolun içine doğru toplanacaktır ![]() 3 ![]() ![]() Buzkıran gemilerin (icebreakers) kaptanları buzda seyir, buz kırmak (icebreaking) ve buzda refakat etmek (ice escorting) konularında hayli usta ve tecrübelidirler ![]() ![]() Buzkıranlar hava tetkikini kullanırlar, imkan olduğunda buzlar arasındaki yolun ve açık suyun yerini tayin ederler ![]() ![]() Eskortlanan gemiler aşağıdakiler yapmalıdır: Buzkıran tarafından açılan yolu takip etmek (bunu kendi kendine yapabilir, tehlikeli değildir ![]() Çekme donanımını daima hazır tutmak, “Uluslar arası İşaret Kod Kibabı’na göre verilen Buzkıran Gemisinin İşaretleri ile tamamen bilgi verilecek köprü üstünde zabitlerin olması, VHF, R/T, ışık veya ses ile buzkıran tarafından verilen işaretlerin alındığını bildirmek ve derhal uygulamak ![]() Bir buzkırandan yardım talebinde bulunan gemi, sürekli telsizini dinlemeli ve onun eskortlamanın başlayacağı yere olan ETA’sında olabilecek değişikliği öğrenmelidir ![]() 3 ![]() ![]() Bir buzkıran ağır yol ile buzda bir kanal açtığında, kanal buz kıranın eninden yüzde 30-40 daha geniştir ![]() ![]() Kanalda, buzkıranın kanal kenarında kırmış olduğu küçük floes buzları ve buz parçacıkları bulunabilir ![]() ![]() Buzdan uzak duramayan bir gemi kanalı genişletmek için bir buz kırana ihtiyaç duyabilir ![]() 3 ![]() ![]() Buzkıranın kaptanı, peşinden gelen bir geminin kendi gemisi ile arasında bırakacağı en az ve en fazla mesafeyi belirler ![]() ![]() ![]() Buz oluşu 7/10 ve daha az ise, bir gemi genellikle zorlanmadan buzkıranı takip edebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Buzkıran, buz sahaları ve geniş floes buzları boyunca bulunan bir geçidi zorlamak, önündeki buza çarpıp kırmak için hızını artırmaya ihtiyaç duyabilir ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Buza girmeden önce, buzkıranın kaptanı seyir yapılacak rotayı belirler ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Eskort edilen bir geminin hızı buzkıran tarafından belirlenir ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Biz buz kıran durduğunda ve tornistan yapmaksızın ileriye doğru gidemediği durumda, uygun işaretleri verir, ayrıca telsiz ile de bilgilendirir ![]() ![]() ![]() Eğer tek pervaneli bir gemi dar kanal boyunca buzların yanından geçerken birden tornistan yaparsa, buzlar geminin pervane ve dümeninde hasar meydana getirebilir ![]() Uyarı: Acil veya beklenmeyen durumlarda, bir buz kırıcı herhangi bir uyarı işareti vermeksizin durabilir veya eskort edilen geminin önünde manevra yapabilir ![]() 3 ![]() ![]() Tüm buz kıran gemileri, her ırgat dramında bir yedek çekme tel halatı olan çekme ırgatları ile donatılmıştır ![]() 4 ![]() Yüksek enlemlerde seyir yapmak, prosedürlerde ve bilgi kullanımında büyük dikkat gerektirir ![]() ![]() ![]() Meridyenler, yüksek enlemlerde, Mercator haritasındaki gibi paralel çizgiler şeklinde değil, kutuplarda birbirine yaklaşan yarım daire şeklinde çizgilerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Arctic sularında harita kullanımına ilişkin iki ilgi alanı vardır ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Kutuplara yaklaştıkça meridyenlerin birbirine yakınlaşmasını dengelemek/düzenlemek için enlem ölçeği derece derece bozulur ![]() ![]() ![]() Arctic suları daha iyi survey edilmeye başlandığında, daha fazla Mercator haritaları bulundurulur; fakat Lambert Conformal, Polyconic ve Polar Stereographic gibi diğer projeksiyonları da kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uyarı: Diğer bölgelerde olduğu gibi Arctic suların da kullanmadan önce harita projeksiyonunu kontrol ediniz ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Arctic sularında kullanılan haritaların doğruluğu, genellikle surveyin tarihine göre değişir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arctic sularında harita kullanırken alınacak tedbirler: projeksiyonu ve sınırlarını kontrol etmek, surveyin tarihi ve/veya kaynağını kontrol etmek, haritadan haritaya mevki aktarırken kerteriz ve mesafe kullanmak, tetkik iskandillerinin delili için kontrol etmek, küçük ölçekli haritalardansa büyük ölçekli haritaları kullanmak, kertezilerin alınması ve mesafelerin ölçülmesi metodu için kontrol etmek ![]() 4 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Manyetik pusula Arctic sularda düzensiz ve seyir için nadiren kullanılır ![]() ![]() ![]() Eğer pusulanın kullanılması gerekiyorsa, hataları göksel seyir metotları kullanılarak sık sık kontrol edilmelidir ve kutba yaklaştıkça doğal sapma değişikliği oranı artacağından haritaların üzerindeki pusula gülüne bakılmalıdır ![]() Cayro pusla yaklaşık 70oN enlemlerine doğru daha güney enlemlerde olduğu için Arctic sularda güvenilirdir ![]() ![]() ![]() ![]() elektronik mevki belirleme aletleri gibi diğer seyir sistemleri ile rota bilgisinin dümen tutulan (akıntı ve rüzgarın uygun olduğu) rota ile karşılaştırılmasının yapılacağı geminin mevkiinin çapraz kontrolü yapılmalıdır, cayra hotası, azimuth ve amplitude’a uygun olan atmosfer koşullarında kontrol yapılmalıdır ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Genel olarak Arctic suları veya soğuk şartları radar sistemlerinin performansını etkilemez ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Üç tanesi yedek olmak üzere 24 adet uydudan meydana gelen sistem (GPS) dünyanın her noktasını kapsayacak şekilde oluşturulduğundan, yüksek enlemlerde veya kutba yakın enlemlerde sistemin çalışmasında bir aksama olmamıştır ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Arctic sularındaki görüş hattında başka telsiz baberleşmeleri, iyonosferde oluşan karışıklıkların ortaya çıkardığı müdahalelere bağlıdır ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Arctic sularda Inmarsat servisinin kullanımı, gemi uydu çekiş kenarına yaklaşana kadar güneydeki gibi aynıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Kesin mevkii kaymada karşılaşılan problemler ya sahil özelliklerinin yanlış tanımlanmasından ya da kesin olmayan sörveylerden doğar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha güneydeki bölgeler, hatta son zamanlarda yayınlanan haritaların bazıları dahi havadan çekilmiş fotoğraflara dayalı olduğu için, Arctic suların geniş bölgeleri ayın standartlara göre sörvey edilmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Değerlendirme Sonuç Bütün deniz navigasyonlarında olduğu gibi buz seyrinde de can ve mal güvenliği en önemli faktördür ![]() Seyrin selamet içinde yürütülmesi vardiya zabitinin yeteneği ve bilginize bağlıdır ![]() ![]() Ödevin içeriğinden de anlaşıldığı gibi zor olan buz seyri dikkatin ve disiplinli bir çalışmanın sonucunda kolaylaşacak ve emniyetli bir şekilde tamamlanacaktır ![]() Ayrıca günümüz teknolojisinin bize sunduğu üstün nitelikli çalışmalarından da yararlanılarak riskin en aza indirgediği bir buz seyri yapılmalıdır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|