|  | Helikopter |  | 
|  07-07-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   HelikopterHelikopter Bir uçağın havada tutunabilrnesini sağlayan etken, içinde bulunduğu hava kütlesinin uçağın sabit kanatlarına uyguladığı kaldırma kuvvetidir (bak  Uçak)  Helikopterde ise hava için böyle bir yüzey oluşturabilecek sabit kanatlar yoktur ve aracı havada tutan kaldırma kuvveti bir rotorla sağlanır  Bu rotor, helikopterin tepesine yatay konumda yerleştirilmiş olan ve bir motorla döndürülen uzun kanatlı dev bir pervaneden başka bir şey değildir  Uçaktaki sabit kanatların görevini üstlenen bu döner kanatların (rotor palalarının) bir kaldırma kuvveti yaratabilmesi için aracın mutlaka ileri doğru hareket etmesi gerekmez  Bu nedenle helikopter düşey olarak yükselip alçalabilir ve havada belirli bir noktada asılı durabilir  Bir vidanın bir tahta parçası içinde dönerek ilerlemesi gibi, helikopter de rotorun her dönüşünde havada bir dönüş adımı kadar yükselir ya da alçalır  Nitekim bu aracın adı da "burgu kanat" anlamındaki Yunanca sözcüklerden türetilmiştir  Büyük İtalyan sanatçı ve mucit Leonardo da Vinci 15  yüzyılın sonlarına doğru helikoptere benzeyen bir makinenin çizimlerini yapmıştı  Çok büyük bir pervanenin yeterince hızlı döndüğünde bu makineyi havaya yükseltebileceğine inanıyordu  Ama o çağda böyle bir pervaneyi istenen hızda döndürebilecek güçte motorlar henüz yapılmamış olduğundan bu düşünce geliştirilemedi  Sonraki üç yüzyıl boyunca birçok benzer tasarım yapıldı  Ne var ki, hemen hepsi tek pervaneli olan bu tasarımlar da başarılı olamadı  Çünkü pervane bir yönde dönerken aracın gövdesi de ters yönde fırıldak gibi dönüyordu  1784'te iki Fransız, ters yönlerde dönen iki pervaneyle donatılmış küçük bir helikopter modeli sergilediler  İngiliz Sir George Cayley 1792'de bu modelin bir kopyasını yaptı; 1843'te de gene ters yönlerde dönen iki pervaneyle donatılmış motorlu bir helikopter tasarladı  Ama o yıllarda, pervaneyi döndürmek üzere buhar makinesinden daha hafif bir motor bulma şansı yoktu  Hem yeterince hafif, hem de helikopteri yerden kaldırabilecek kadar güçlü olan içten yanmalı motorlar ancak 20  yüzyılda ortaya çıktı  Nitekim, birbirlerinden habersiz olarak ilk kez bu motorları deneyen Paul Cornu ve Louis Breguet adlı iki Fransız'ın 1907'de yaptığı helikopterler havada birkaç metre yükselerek birkaç saniye uçabildi  Sonradan ABD yurttaşlığına geçen Rus mühendis Igor Sikorsky 1908'de helikopterler üzerinde çalışmaya başladı ve 1910'da yerden havalanabilen bir helikopter yapmayı başardı  Stefan Petroczy ve Theodor von Karman adlı iki Avusturyalı da yere bağlı askeri gözetleme platformu olarak kullanılacak başka bir araç yaptılar  Bu aracın pilotsuz olarak bir saatten fazla havada kalabildiği bildirilmişti  ABD'de de Emile ve Henry Berliner birkaç dakika uçabilen iki helikopter yaptılar  192023 arasında gene ABD'den George de Bothezat dört pervaneli bir helikopter geliştirdi  Bu helikopter birçok uçuş yaptı, ama hiçbir zaman 2 metreden fazla yükselemedi  Denetimli bir uçuşla aşağı, yukarı ve ileri doğru hareket edebilen ilk helikopterin yapımcısı Corradino d'Ascanio adlı bir İtalyan' dır  1930'da yapılan bu helikopter sekiz dakikadan fazla havada kalmayı başardı  Ama bir uçuş aracı olarak kullanılabilecek ilk helikopteri yapma başarısını 1936'da Almanlar gösterdiler  Gövdesinin iki yanından yukarıya doğru uzanan kollar üzerine oturtulmuş iki pervanesi olan bu FockeAchgelis FW61 helikopterini Alman pilot Hanna Reitsch 1938'de Berlin Spor Sarayı'nın içinde uçurarak halka tanıttı  FW61, saatte 122 km hız, 3  395 metreye tırmanma ve 230 kilometrelik uçuş gibi uluslararası rekorlar da kırdı  Bu arada ABD'ye yerleşmiş olan Igor Sikorsky 1939'da VS300 helikopterini yaptı  Bu aracın tepede büyük bir pervanesi, arkada da küçük bir kuyruk pervanesi vardı  Kuyruğun yanına düşey konumda yerleştirilmiş olan bu ikinci pervane gövdenin fırıldak gibi dönmesini engelliyordu  VS300 1941'de 92 dakikalık bir uçuşla yeni bir rekor kırdı  1942'de ise gene Sikorsky'nin yaptığı XR4 helikopteriyle ilk kez seri üretime geçildi ve askeri amaçla helikopter kullanan ilk ülke ABD oldu  II  Dünya Savaşı'ndan sonra helikopterlerin önemi hızla ve giderek arttı  Birçok askeri hizmetin yanı sıra uçak yolcularını havalimanı ile kent merkezleri arasında taşıma, havadan keşif yapma, tohum ekme, can kurtarma, posta taşıma gibi çeşitli alanlarda da helikopterlerden yararlanılabileceği anlaşılmıştı  Özellikle ABD, SSCB ve Avrupa ülkelerinde çok değişik modellerde helikopterler yapıldı  Tek pervaneli, iki kişilik hafif helikopterlerden, birçok yolcu ve ağır yük taşıyabilen büyük nakliye helikopterlerine kadar birçok helikopter tipi geliştirildi  SSCB'nin büyük Mİ12 askeri helikopterleri 40 tona kadar yük taşıyabilir  Büyük helikopterlerin çoğu tek pervanelidir; ama BoeingVertol gibi bazı büyük helikopterlerde gövdenin ön ve arka ucunda birer pervane bulunur  İlk helikopterlerde rotoru döndürmek için pistonlu motorlar kullanılıyordu  Sonradan helikopter tasarımcıları gaz türbinlerine daha çok ilgi gösterdiler  Çünkü hafif gaz türbinleri hem araçta az yer kaplar, hem de hemen hemen titreşimsiz çalıştığı için fazla gürültü yapmaz  Helikopterlerin en büyük kusurlarından biri hızlarının uçaklarınkinden çok daha düşük olmasıdır  Ama gaz türbiniyle çalışan yeni model helikopterler saatte 500 km hız yapabilir  Bütün ülkelerin silahlı kuvvetlerinde keşif, birlikleri taşıma ve aramakurtarma çalışmalarında helikopterler yaygın olarak kullanılır  Savaşan birlikleri desteklemek için ağır silahlarla donatılmış hızlı helikopterler de vardır  Deniz kuvvetlerinde de düşman denizaltılarını avlamak üzere radar ve sonarla donatılmış helikopterlerden yararlanılır  Helikopter denizde olduğu kadar karadaki kurtarma çalışmaları için de çok elverişli bir araçtır  Helikopterlerin ticari amaçlarla kullanımı da hızla artmaktadır  Dünyanın her yerinde, özellikle kara ulaşımının güç olduğu bölgelerde helikopterle yolcu taşıyan yüzlerce şirket vardır  Yere doğru iyice alçalabilen ve hareketsiz durarak ya da yavaş yavaş ilerleyerek havada asılı kalabilen helikopterler, hava fotoğrafçılığının ve başta televizyon belgeselleri ile haber filmleri olmak üzere film yapımcılığının gelişmesine büyük katkıda bulunmuştur   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  | Cevap : Helikopter |  | 
|  07-07-2009 | #2 | 
| 
Şengül Şirin   |   Cevap : HelikopterHelikopterler Helikopterde dahil olmak üzere günümüzde kullanılan pekçok makine aslında ilk kez yüzyıllar önce tasarlanmıştı  Ancak yeni yöntemler geliştirilene ve yeni buluşlar yapılana kadar bu tasarımlar başarılı bi biçimde gerçekleştirilemedi  Bildiğimiz kadarıyla helikopteri tasarlayan kişi Leonardo da Vinci ydi    Bilim adamları artık kanat kuyruk pervane ve motor gibi icatlar olmadan leonardonun helikopterinin işlemiyeceğini biliyorlar  Kanatlar kanat tıpkı kaldıraç gibi cisimleri kaldırmak amacıyla 1884 yılında ingiliz mühendis F  W  Lanchester tarafından tasarlanan kanat günümüzde son derece önemlidir  Kanatların çok çeşitli kullanım alanları vardır örneğin helikopter pervanesi uçak kanadı kanat yelkenler gibi kanat yelken ne diye sorarsanız onuda açıklıyım bir gemide yelken yerine 1 veya 1 dençok gibi özel yapım kanatların (bunlar ileriye doğru bir kuvvet üretir) dikey pozisyonda normal gemi yelkeni gibi duran ama garip şekilli birşeydir hatta bu nasıl gidiyor diyebilirsiniz   Kanadın hem üst hemde alt yüzeyi kavislidir  Ancak üst yüzeyde kavis daha fazladır  Bu da kanadın üst yüzeyinden geçen havanın alt yüzeyinden geçen havaya oranla daha fazla mesafe kat edeceği anlamına gelir  Bu nedenle üst yüzeyden geçen hava daha hızlı hareket eder ve basıncı (havanın kanat üzerinde aşağı doğru uyguladığı kuvvet) azalır  Böylece kanadı yukarı doğru iten kuvvetten daha fazla olur  Kanadın yükselmesine neden olan şeyde budur  Gelelim Helikoperdeki kanatların nerdede kullanıldığına  Günümüz helikopterleri pervane kanatları adı verilen birdizi kanat tarafından havaya kaldırılır  Bu kanatlar Leonardonun kısa pervanesinden çok daha verimlidir   Ana pervanenin kanatları dönerken helikopteri tersyönde döndürmeye çalışan bir kuvvet yaratır(bunun nedeni her kuvvetin ters yönde bir kuvvet oluşturmasıdır)  Ana pervanenin bu kuvvetini dengeliyecek bir şey gerekir  İşte kuyruk pervanesinin görevide budur  Kuyruk pervanesi hem helikopteri dengeler hemde sağa veya sola dönmesini sağlar  Kuyruk pervanesinin itmesini azaltmak kuyruk kısmının ana pervanenin dönüş yönünde itilmesine yol açar  İtmenin arttırılması ise tam tersine neden olur  Collective pitch control,Cylic control,Differential Collective pitch  Uçuşu etkileyen kuvvetler  bir helikoptere etki eden 5 kuvvet vardır  Bu kuvvetler den birini idaha önce incelemiştik şimdi geriye kalan 4 kuvveti de inceliyoruz  itme helikopteri ileri doğru itmeye çalışan kuvvettir  hava direncinden yani uçağın hızını azaltmaya çalışan sürtünmeden daha büyük olursa bunu başarır  2-kaldırma-yerçekimi Bir helikopteri yerden kaldırmak için yerçekimini yenecek kadar kaldırma kuvveti uygulamak gerekir  Kaldırma kuvvetini helikopterin uçak kanadına benzeyen ana palleri sağlar  NOTAR(no tail rotor) Kuyruk palsiz helikopterler NOTAR (No Tail Rotor) olarak tanımlanırlar  Genellikle ana türbinin çıkışından bir miktar gaz kuyruktan dışarıya püskürtülerek rotor etkisi sağlanır   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |