|  | Çocuk Edebiyatı-Türkiye'de |  | 
|  06-29-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Çocuk Edebiyatı-Türkiye'deÇocuk Edebiyatı-Türkiye'de Bütün dünyada olduğu gibi Türkiye'de de çocuk edebiyatı başlangıçta özgün bir nitelik taşımıyordu  Osmanlı döneminde eğitimöğretim kitapları dışında çocuklar için özel olarak yazılmış edebiyat yapıtları olduğu söylenemez  Okumayı yazmayı öğrenmiş bir çocuğun, ne kendi dünyasını ne de büyüklerin yaşadığı dünyayı algılamasına yardımcı olacak yapıtlar yoktu  19  yüzyıl ortalarına kadar çocuklar ders kitapları dışında sadece din büyüklerinin yaşamını ve savaşlarını anlatan kitapları okurlardı  Kerem ile Aslı, Köroğlu,  Âşık Garip, Ferhad ile Şirin, Arzu ile Kamber gibi halk öykülerine duyulan ilgi, çocukların da bu tür öyküleri dinleyip öğrenmelerine yol açmıştır  Sözlü halk edebiyatı geleneği bu dönemde masal, öykü ve bilmecelerle sürdürülüyordu  Gerçek anlamda çocuk edebiyatına yönelme Tanzimat döneminde, batılı yazarlardan yapılan çevirilerle başlar  Bunlar arasında tarihçi Ahmed Lutfi'nin Daniel  Defoe'dan çevirdiği Hikâyei Robinson (1864), Mahmut Nedim'in Johathan  Swift'ten çevirdiği Güliver Nam Müellifin Seyahatnamesi (1872), Ahmed  İhsan Tokgöz'ün Jules Verne'den çevirdiği Gizli Ada (1889), Seksen  Günde Devri Alem (1889), İki Sene Mekteb Tatili (1891) ve  Mihveri Arz (1891), Mehmed Emin'in gene Jules Verne'den çevirdiği  Merkezi Arza Seyahat (1885) ve Beş Hafta Balon ile Seyahat (1888) özellikle anılmaya değer kitaplardı  Bu dönemde Şinasi, Recaizâde Mahmud Ekrem ve Ahmed Midhat Efendi'nin La Fontaine' den ya da daha başka şair ve yazarlardan koşuk ve düzyazı biçiminde yaptıkları çeviriler de çocuk edebiyatının temelini oluşturan çalışmalar arasında anılabilir  Kayserili Doktor Mehmed Rüsdü'nün yazdığı, Türkçe ilk alfabe NuhbetulEtfâl (1858) çocukların  anla yacakları bir dille yazılmış masal ve öykülere de yer vermesi bakımından önemlidir  Bu dönemde ayrıca Manastırlı Mehmed Rifat'ın Hikâyâtı Müntehabe başlığı altında derlediği, 187398 yılları arasında 15 kez basılan, hayvan ve bitkileri konu alan kitabından da söz etmek gerekir  Yazar bu küçük kitabında dönemine göre yalın bir dil kullanmış, çocuklara okuma alışkanlığı aşılamak yanında, birtakım bilgiler ve ahlaksal değerler kazandırmaya özen göstermiştir  İkinci Meşrutiyet'i (1908) izleyen yıllarda yeni okullar açılmış, Öğretmen yetiştiren kurumlara önem verilmeye başlanmıştır  O yıllarda İbrahim Alâaddin (Gövsa) Çocuk Şiirleri (1911), Ali Ulvi (Elöve) Çocuklarımıza  Neşideler'i (1912) yayımladılar  Tevfik Fikret çocuklar için yazdığı  Şermin (1914) adlı şiir kitabında onlara çalışkanlık, yurt sevgisi ve özveri gibi erdemleri öğütledi  Sade bir dille yazan Ömer Seyfettin'in konusunu tarihten alan öyküleri de yaşadığı dönemde çocuklardan ilgi görmüş, bu ilgi daha sonraki kuşaklarda da sürmüştür  Bu dönemde Ziya Gökalp'in koşuk ve düzyazı masallarının bir araya getirildiği Kızıl Elma (1914), Yeni Hayat  (1918), Ala Geyik ve Altın Işık (1923) adlı kitaplarını da anmak gerekir  Çocuk şiirleri açısından verimliymiş gibi görünen bu yıllarda yazılan şiirler oldukça kuru, düşündürecek yerde eğitmeyi amaçlayan türdendi  Cumhuriyetin ilanından sonra 1928'de Latin harflerinin kabulüyle birlikte yeni harfleri kısa yoldan öğretme kaygısıyla çocuklara yönelik yayınların arttığı görüldü  Bu yıllarda Türkiye Çocuk Esirgeme Kurumu'nca yayımlanmış olan çeviri ve uyarlama çocuk kitapları dikkati çeker  Bu kitaplardan büyük bir bölümü Sabiha Zekeriya (Sertel) tarafından hazırlanmıştır  Bu yıllarda Süleyman Tevfik'in (Özzorluoğlu) "Türk Masalları" ve "Şark Masalları" adlı iki ayrı dizi olarak yayımladığı küçük kitaplar da çocukların severek okuduğu ürünler arasındaydı  Mahmut Yesari'nin çocuklar için yazdığı küçük oyunlar, Peyami Safa ve Aka Gündüz'ün çocuk kitapları da bu dönemde yayımlandı  Mahmut Yesari'nin Bağrıyanık Ömer  (1930), Huriye Baha Öniz'in Köprüaltı Çocukları (1936; 1962), İskender  Fahrettin Sertelli'nin Tahtları Deviren Çocuk (1936), Cahit Uçuk'un  Türk İkizleri (1937) Cumhuriyet döneminin ilk çocuk romanları arasında  anılır  Tarihsel romanlarıyla çocuklara da seslenen Abdullah Ziya Kozanoğlu'nun günümüzde de okunan Kızıl Tuğ (1923), Atlı Han (1924), Türk Korsanları (1926), Şeydi Ali Reis (1927), Gültekin (1928), Kolsuz Kahraman (1930) ve Fatih Feneri (1949) gibi yapıtları bu dönemde yayımlandı  Cumhuriyet dönemi şairlerinden M  Faruk Gürtunca Çocuklar ve Şiir Kitabı  (1928) ve Anadolu (1939), Yusuf Ziya Ortaç Kuş Cıvıltıları (1938),  Hasan Ali Yücel Sizin İçin (1938), Halide Nusret Zorlutuna Yurdumun  Dört Bucağı (1950) adlı kitaplarıyla çocuklara seslendiler  Bu dönemde çocuklar için şiirler yazan şairler arasında İlhami Bekir Tez, Şükrü Enis Regü, İ  Hakkı Sunat, M  Necati Öngay ve İ  Hakkı Talaş da özellikle anılmalıdır  Orhan Veli Kanık'ın başarılı çevirisiyle çocukların bugün de severek okuduğu  La Fontaine'in Masalları (1948; 1989) ile Nasreddin Hoca Hikâyeleri  (1949; 1989) şiir alanında sözü edilmesi gereken çalışmalardandır  Eflâtun Cem Güney'in halktan derlediği masalları şiirsel bir anlatımla yeniden yazarak yayımlaması, çocuk edebiyatımıza başka bir soluk katmıştır  Yapıtları arasında Dertli Kaval (1947), En Güzel Türk Masalları (1948),  Bir Varmış Bir Yokmuş (1956), Evvel Zaman İçinde (1957) ve Gökten  Üç Elma Düştü'yü (1965) sayabiliriz  1960'larda çocuklara yönelik şiir, öykü, roman ve masal kitaplarında sayısal artış olduğu gibi, nitelik yönünden de olumlu değişmeler görülür  Doğan Kardeş Yayınlan'nın 1964'te bir "Çocuk Romanı" yarışması açması ve Mehmed Şeyda'nın  Bir Gün Büyüyeceksin (1956), Vâlâ Nurettin ve Nihal Karamağralf nın  Korkusuz Murat (1966) ve Talip Apaydın' m Toprağa Basınca (1966) adlı  romanlarının ilk üç sırayı alması bu olumlu değişimin göstergesi sayılır  Nâzım Hikmet ise çocuk masallarına günlük gerçekler açısından yaklaşarak, geleneksel kaderci anlayışa karşı dirençli ve yapıcı bir soluk getirdi  Sevdalı Bulut�taki (1968) şiir tadı veren bu masallar birçok dile çevrildi,  oyunlaştırıldı ve filmi yapıldı  1970'lerde yayınevlerinin çeşitli yarışmalar açmaları, içerik kadar resim, kâğıt ve yaş düzeyi gözetme bakımından da özen gösterilmiş çocuk kitapları yayımlamaya başlamaları çocukları kitap okumaya, yazarları da yeni yapıtlar vermeye özendirdi   Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü'nün (UNESCO) 1979 yılını "Dünya Çocuk Yılı" ilan etmesi yayınların artmasında etkili oldu  Kültür Bakanlığı yayınları arasında çıkan Kırlangıcın Kanat Vuruşu (1978) adlı şiir derlemesinde ilk kez, bugüne kadar ders kitaplarında yer verilmeyen Nâzım Hikmet, Can Yücel, Nihat Behram, Gülten Akın gibi şairlerimizin şiirleri yayımlandı  Bu dönemin yayınlarında, çocuğun bağımsız kişiliğinin vurgulanmasından çok, onun toplum içindeki yeri vurgulanmış, toplum sorunlarına ilgisinin çekilmesi amaçlanmış, döneme damgasını vuran toplumsal olaylar çocuk kitaplarına da yansımıştır  1960'lardan sonra dünya çocuk edebiyatının bu döneme kadar çevrilmemiş önemli yapıtları da Türkçe'ye çevrildi  Çocuklar böylece bu alanda yapıt vermiş ünlü yazarlarla tanışmış oldular  Özellikle İranlı yazarlardan Samed Behrengi'nin (193868) 1975'ten sonra dilimize çevrilen Bir Şeftali Bin Şeftali, Küçük  Kara Balık gibi öyküleri, toplumumuza uzak olmayan kişileri, çevreleri ve sorunları dile getirdiği için çocukların çok sevdiği kitaplar arasında yer aldı (bak  Behrengİ, Samed)  Sinema ve tiyatroyu, bu sanatların "dili"ni çözerek öğreten Özdemir Nutku'nun Zey nep'in Tiyatro Kitabı (1983) ve Seçil Büker'in Zeynep'in Sinema Kitabı (1987) ise, çocukların dünyasına girerek onları sevecenlikle meraklandıran ve bilgilendiren kitaplardır   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |