|  | Tartışma Nedir?-Tartışmanın Aşamaları |  | 
|  08-25-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Tartışma Nedir?-Tartışmanın AşamalarıTartışma Nedir?-Tartışmanın Aşamaları Tartışma iki veya daha fazla kişinin belli bir konuda düşüncelerini sergileme yoluyla fikir alışverişinde bulunmalarıdır  Tartışma Yönteminin Aşamaları 1  Tartışma Probleminin Seçimi: Tartışma problemi seçilirken katılımcıların ilgi ve tutumları ile konuyla ilgili ön bilgileri göz önünde bulundurulmalıdır  Konu katılımcılar için ilgi çekici olmalı ve tartışmaya karşı güdülenmelidir  Bunun yanısıra problem cümlesinin açık olması  konuyu tam olarak belirtmesi  konuyu sınırlayabilmesi gerekir  Problem cümlesi soru yada düz cümle olarak ifade edilebilir  Ancak soru cümlesi katılımcıların ilgisini çekmede ve onları araştırma yapmaya teşvik etmede daha etkilidir  2  Tartışmayı Yönlendirecek Soruların Belirlenmesi: Tartışma yönteminde eğiticiler katılımcıları sorularla yönlendirmezse tartışmadan elde edilen sonuçlar hedefler doğrultusunda olmayabilir  konu dağılabilir  Bu nedenle eğiticinin tartışmayı yönlendirecek açılış  gelişme ve kapanış bölümüyle ilgili anahtar soruları önceden hazırlaması gerekir  3  Araç ve Tekniklerin Belirlenmesi: Tartışma sürecinde bir çok öğretim araç ve tekniklerinden yararlanılabilir  Bu amaçla tartışmadan önce probleme uygun dramatazisyonlar yapılabilir  sergiler ve yakın çevre gezilebilir  yazılı materyaller okunabilir  radyo dinlenebilir ve film izlenebilir  Bu tür etkinlikler katılımcılarda ortak yaşantı oluşmasını sağlar ve tartışmaya katılımı sağlar  4  Tartışmanın Yapılacağı Fiziksel Ortamın Düzenlenmesi: Tartışmanın yapılacağı fiziksel ortam ve katılımcı sayısı tartışmanın niteliğini etkiler  Çok kalabalık gruplarda tartışmalar bazı katılımcıların tartışma dışında kalmasını sağlar  Tartışma ortamında sağlıklı iletişim kurulmasında  katılımcıların birbirlerini görmeleri önemli rol oynar  Bu nedenle katılımcıların  daire yada yarım ay biçiminde oturmasının sağlanması gerekir  5  Değerlendirme: Tartışma sonunda  tartışma eğitici ya da katılımcılar tarafından değerlendirilmeli ve sonucu özetlenmelidir  Tartışma Herhangi bir konuda ileri sürülen bir görüşün (tez  sav) yanlışlığını kanıtlamak amacıyla yazılan yazılarda kullanılır  Tartışma tekniğine de bilgi vermek amaçlı yazılarda başvurulur  Yazının başında  ortaya atılan teze yer verilir  Bu tezin doğruluğunu savunanların görüşleri aktarılır  Yazar daha sonra bu tezin niçin yanlış olduğunu nesnel ve*rilere dayanarak ortaya koyar; savunulan tezin yan*lışlığını kanıtlar  Yalnız savunulan tezin yanlış olduğunu belirtmek yeterli değildir  Tartışmacı anlatım tekniğinde yazar  anlattıklarını kanıtlamak için örnekler verir  bilimsel sonuçlardan yararlanır  konunun uzmanı kişilerin görüşlerini aktarır  Onun bütün çabası savunulan tezin yanlışlığını ortaya koymak içindir  Aşağıdaki parçada tartışma tekniğinin özelliklerini görmeye çalışalım: "Şiirden şair  resimden ressam anlarmış  eleştir*meci değil    Böyle diyenler ne dediklerini biliyor*larsa eserlerini ortaya çıkarmamalıdır  Şiirlerini şairlere  resimlerini ressamlara göstersinler  Buna gelmiyorlar  kitapları  resimleri beğenilecek  satın alınacak  bu parayla geçinecekler  bir gün zengin bile olacaklar  Kimden alacaklar o parayı? Sizden  benden; anlamayanlardan  sanat gücü olmayanlar*dan  Şiiri eleştirmeci anlayamaz demek  okuyucu anlayamaz demektir  Eleştirmen  herhangi bir okuyucudan başka nedir ki? Ne üstündür herhangi bir okuyucudan  ne de aşağı  Yalnız herhangi bir okur  okuduğu kitap üzerine düşündüklerini yazmaz  eleştirmen yazar  Yazması mı onun anla*madığını gösteriyor?" (Nurullah ATAÇ) Bu parçada yazar "Şiirden şair  resimden ressam anlar  " şeklindeki tezin yanlışlığını ortaya koymaya çalışıyor  ileri sürülen tezi tartışmaya açıyor  Bu tezin yanlış olduğunu kendine göre bazı dayanak noktaları ile kanıtlamaya çalışıyor  Şairlerin  şiirlerinin okun*masını istemekle okurların şiirden anladığını kabul etmiş olduklarını vurguluyor  Yazar  şiirden ve resim*den eleştirmenlerin de anlayabileceğini belirtiyor  Eleştirmenlerin okuduğu şiirleri değerlendirerek şiir*den anladıklarını ortaya koymuş olduklarını belirtiyor  Kısacası bu paragrafta yazar  "Şiirden yalnız şair  re*simden de ressam anlar  " tezini çürütmeye çalışıyor  ÖRNEK SORU: Okullarda çocuklara aşk şiirleri okutmak doğru değilmiş  Akıllı uslu olmaları gerekirmiş öğrencilerin  Çalışacaklar  öyle aşk sevda düşünmeyecekler! Aksiliğe bakın ki bizim şiirlerimizin en güzelleri aşk üzerine olanlardır  Çocuklara aşk şiirini öğretmediniz mi  gerçekten güzel şiir gösteremezsiniz  Ne  olur çocuk aşk şiirlerini okursa? Çocukların bir yaşa gelince  aşk düşünmeleri doğanın bir buyruğudur  bunun önüne geçemezsiniz  Öyle ise aşklarını  o duyularını da eğitimden geçirsin  Güzel aşk sözlerini öğretin  imrensinler onlara; birbirlerini sevdiklerini söylerken onları kullansınlar  Bu parçanın anlatımıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur? A)Açıklayıcı anlatım tekniğinden yararlanılmıştır  B)Yazar savunulan tezi örneklerle kanıtlamaya çalışmıştır  C)Karşılaştırmalı örneklerden yararlanılmıştır  D)Tartışma tekniğinden yararlanılarak  savunulan tez çürütülmeye çalışılmıştır  E)Savunulan tez  bilimsel verilerle desteklenmiştir  ÇÖZÜM: Parçanın başında çocuklara okulda aşk şiirleri okut*manın yanlış olduğunu ileri süren bir tez ortaya konu*yor  Birkaç cümle ile bu tezin gerekçesi ortaya kon*maya çalışılıyor  Parçanın yazarı bu tezin doğru olmadığını gerekçeleri ile açıklıyor  Çocuklara aşk şiir*lerini yasaklamak  onlara aşkı yasaklamak gibidir  Aşk yaşamın karşı konulmaz bir gerçeğidir  Nasıl aşka karşı çıkılmazsa  aşk şiirleri okunmasına karşı çıkmak da son derece yanlıştır  Doğru olan çocuklara güzel aşk şiirlerini okutmaktır  Bu parçada yazar  parçanın başında ileri sürülen tezi çürütmek için tartışma tekniğinden yararlanmıştır  (Cevap D) BAŞKA BİR KAYNAKTAN TARTIŞMA NEDİR Bir grubu (veya çoğunluğu) ilgilendiren  daha önceden belirlenen bir konu hakkında farklı düşünceleri olan kişilerin konuyla ilgili görüşlerini açıklamak  konuyu (veya sorunu) çözmek  muhatabın zayıf yönlerini aramak amacıyla bir araya gelerek yaptıkları karşılıklı konuşmaya tartışma denir  Tartışma konusu; üzerinde konuşmaya ve araştırma yapmaya değer nitelikte olmalı  kanıtlanmış konular üzerinde ısrar edilmemeli  normal bir ses tonuyla konuşulmalı  saygılı olunmalı  dedikodu etmekten  bağırıp çağırmaktan  konu dışına çıkmaktan ve konuşanın sözünü kesmekten kaçınılmalıdır  “Tartışmadan beklenen; gerçeği aramak  gerçeğin aydınlattığı hareket yolunu seçmektir  Söz cambazlıklarının  körü körüne direnmelerin  içten pazarlıklı propagandaların  duygusal çıkmazların gerçekleri kararttığı bir yerde tartışmadan beklenen faydalar derlenemez     Sakin konuşan  soğukkanlılıkla cevap veren  söylenecek sözü olmadığı zaman susmasını bilen  konuşurken kendine güvenç duyan bir kimse her çeşit konuşmada başarı gösterir  ”[1] Tartışmaları bir başkan yönetir  Tartışmada başkanın görevlerini hatırlayarak başkana yardımcı olmakla bir anlamda tartışmanın kurallarına da uyulmuş olunur  Tartışmalarda başkanın görevleri 1  Konuyu özellikleri ve sınırlarıyla dinleyicilere belirtmek   2  Konuşmacıları dinleyicilere tanıtmak  3  Tartışmayı başlatmak  4  Konuşmacıların konu dışına çıkmalarını engellemek  5  Herkese eşit konuşma süresi vermek  6  KonuşmacıLara yerine göre sorular yöneltmek  7  Tarafsız olmak  8  Tartışma kurallarına uymayanları uyarmak  9  Kısa özetler yaparak konuyu toparlamak  10  Tartışmanın sonucunu açıklamak  Bir dinleyici grubu önünde yapılan münazara  açık oturum  panel  forum ve bilgi şöleni toplu tartışma çeşitlerindendir   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |