Prof. Dr. Sinsi
|
Fraktal Ve Fraktal Geometri Nedir?
Fraktal ve Fraktal Geometri nedir?
İlk matematiksel fraktal kavramı 1861 de keşfedildi Karl Weierstrass sürekli fakat hiçbir noktada diferensiyellenebilir olmayan , yani köşe noktalarından oluşan bir eğri üzerindeki değişmeleri araştırken, hiçbir noktada değişme oranının bulunamayacağı kanaati ile sarsılmıştır Fraktal kelimesini Weierstrass bu cins eğriler için ilk defa kullanmıştır
Matematik anlamda ilk çalışılan fraktal, Cantor Cümlesidir Cantor (1845-1918) Halle Üniversitesi'ndeyken matematiğin temel konularından olan ve günümüzde Cümle Teorisi olarak adlandırılan alanı kuran bir Alman matematikçidir
Cantor cümlesi ile ilgili ilk çalışma 1883 de basılmış [G Cantor, Über Unendliche, lineare punktmannigfaltigkeiten V, Mathematische Annalen 21 (1883) 545-591] ve bazı özel cümleler için örnek olarak gösterilmiştir Cantor cümlesi hiçbir yerde yoğun olmayan, mükemmel (perfect) alt cümlelere bir örnektir Fraktalların tarihi gelişiminde Cantor, Sierpinski, Von Koch, Peano gibi matematikçiler tarafından oluşturulan fraktallar matematiksel canavarlar olarak adlandırılır Matematiksel canavarların bahçesinde veya ilk fraktalların ortaya çıktığı zamanlarda Cantor cümlesi görünüş açısından diğerlerinden daha az gösterişli olmasına ve diğerlerine göre doğal yoruma daha uzak olmasına rağmen oldukça önemlidir Cantor cümlesinin, matematiğin pek çok alanında özelikle Kaotik Dinamik Sistemlerde önemli rol oynadığı ve pek çok fraktallar (Julia cümleleri gibi) için de gerekli bir model olduğu görülmektedir
Etrafımızda, parlak, tuhaf, güzel şekilli cisimler görürüz Bunlara Fraktal denir Gerçekten bunlar nedir?
İnternette fraktallar hakkında çok fazla bilgi vardır, fakat bu bilgilerin büyük kısmı ya güzel resimler veya yüksek seviyeli matematiksel kavramlarla ilgilidir Dolayısıyla kolayca anlaşılır bir ifade ile diyebiliriz ki fraktallar tuhaf resimleri olan cisimler, matematiksel nesnelerdir Okulda karşılaştığımız matematiğin çoğu eski bilgilerdir Örneğin, geometride karşılaştığımız çemberler, dörtgenler ve üçgenler M Ö 300 üncü yıllarında Öklid tarafından ortaya konulmuştur Buna rağmen Fraktal Geometri daha çok yenidir Fraktallar üzerinde matematikçiler tarafından araştırmalar son 25 yıldır başlamış bulunmaktadır
VON KOCH EĞRİSİ
Burada bir doğru parçası ile başlıyoruz Doğru parçasını üç eşit parçaya ayırıyoruz ve ortadakini alıyoruz Onu bir eşkenar üçgen şeklinde dışa doğru tamamlıyoruz Böylece dört eş doğru parçasından oluşan bir kırık çizgi elde etmiş oluyoruz Buna motif veya oluşturucu denir Eğer öncü doğru parçası 1 uzunluğunda seçilirse, motif her biri uzunluklu dört parçadan oluşur Dolayısıyla motif'in toplam uzunluğu olur
Benzer biçimde dört parçadan her birini öncü kabul ederek aynı işlemle birer motif haline getiririz Böylece 2 adımdaki şekli elde ederiz Bu son halde eş doğru parçası yer alır
Bu eğrinin total uzunluğu olur Benzer şekilde bir adım daha devam edilirse 3 adımda doğru parçası elde edilir Her birinin uzunluğu olan eş doğru parçasından oluşan bir eğridir Bu eğrinin toplam uzunluğu olur
Bu fraktalın boyutu : Boyutu D ile gösterirsek ile hesaplanır Burada N fraktalın oluşumundaki parça sayısını ve a da her parçanın uzunluğunu göstermektedir 2 Şekle göre dür 1 Şekle göre olduğundan olur 3 Şekle göre ve olduğundan olur 4 Şekle göre ve olduğundan olur O halde
(aynı)
veya
dır Limit halde, öncü doğru parçasının bütün orta parçaları hızlı bir şekilde uzaklaşacak ve geriye tam bir Cantor Cümlesi kalacak O halde Koch Eğrisi de kendine benzerdir Her bir küçük parça bütünün bir minyatür kopyası olacaktır Bu nedenle Koch Eğrisi de bir Cantor Cümlesi olacaktır
KOCH KARTANESİ
Üçgenlere ayrılarak bir kafes biçiminde çizilmiş bir sayfa kağıt alalım
I Adım: Geniş bir eşkenar üçgen çizelim
II Adım: Altı adet sivri köşesi olan bir yıldız elde etmek için:
Üçgenin bir kenarını üç eşit parçaya ayıralım ve ortadaki parçayı alalım
2 Boşta kalan iki uca aldığımız bu parçadan birer tane bağlayalım ve uçlarını üçgenin dış tarafında birleştirelim
3 Bu işi eşkenar üçgenin diğer iki kenarı üzerinde de yapalım Böylece eşkenar üçgenden altı köşeli bir yıldız elde etmiş oluruz
Ortaya çıkan bu yıldızın sahip olduğu altı eşkenar üçgenin her birinde II Adım tekrarlanarak ikinci tekrardaki şekli elde ederiz
Bu işe devam edersek çevre uzunluğu sonsuz olan bir grafik elde ederiz Şu halde KOCH Kartanesinin ilginç karakteristiği onun çevresidir Normalde, bir geometrik şeklin çevresini büyütürseniz alanını da büyütmüş olursunuz Eğer çevresi çok uzun olan bir kare alırsanız alanı da çok büyük olan bir kare almış olursunuz Şimdi burada ne olduğuna bakalım:
Yaptığımız iş şu idi:
Bir eşkenar üçgenin bir kenarını üç eşit parçaya böldük ve ortadakini çıkardık
Çıkardığımız parça ile eşit uzunluklu iki parçayı bir V harfi gibi birleştirerek üçgenin kenarında boş kalan iki ucu bağladık
Bu işi üçgenin her kenarı için de yaptık Ve böylece devam ettik
Bu fraktalın boyutu: 2 Şekle göre ve olduğundan boyut formülünün kullanırsak dır
TERS KARTANESİ
Bu yeni fraktal Koch Kartanesinin ilginç bir değişimi olacak
Büyük bir eşkenar üçgenle başlayalım Eğer üçgenlerle kafeslenmiş bir kağıt kullanırsanız üçgeninizin kenarlarını 9 kafes uzunluğunda (veya 3 ün başka katları olabilir) seçin
I Adım: Üçgenin bir kenarını üç parçaya bölelim ve ortadaki parçayı alalım
Bu parçalardan bir tane daha bularak V şeklinde ekleyip çıkardığımız yeni üçgenin içine doğru dolduralım
Üçgenin geri kalan iki kenarına da aynı işlemi uygulayalım
Böylece bir fırıldak şekli elde etmiş oluruz
II Adım: Bu metodu fırıldakta yer alan yeni üçgenlerle tekrarlayalım Böylece yukarıda şekiller dizisini elde ederiz
Bu fraktalın Boyutu: Koch Kartanesinin ki ile aynıdır
SİERPİNSKİ ÜÇGENİ
Polonyalı matematikçi VACLAV SİERPİNSKİ (1882-1969) 1916 yılında, daha sonra kendi adıyla anılan ve Sierpinski Üçgeni veya Sierpinski Şapkası (Sierpinski Gasket) veya Sierpinski Kalburu (Sierpinski Sieve) da denen bir fraktal tanıttı Bu şeklin 12 yüzyılda bir kilisede süsleme olarak çizili olduğu da biliniyor
Örneğin, üçgen gibi alışılmış bir geometrik şekil alalım ve üzerinde daha karışık bir yeni şekil elde edecek biçimde belirli bir işlem yapalım Bu işlemi, aynen uygulamaya devam ettikçe daha karışık bir şekil elde ederiz Bu işlemi tekrar tekrar uygulamaya devam edelim O zaman, yukarıda şekli görünen ve Sierpinski Üçgeni denen meşhur fraktal elde edilir
I Adım : Kenar uzunluğu 2 birim olan bir eşkenar üçgen çizelim Her kenarının orta noktalarını işaretleyelim ve bu orta noktaları birleştirelim Böylece dört tane yeni eşkenar üçgen elde etmiş oluruz Merkezde kalan üçgeni karalayalım ve sonra da merkezdekini kesip atalım
II Adım: Kenar uzunluğu 4 birim olan bir eşkenar üçgen çizelim Kenarlarının orta noktalarını birleştirelim Elde edilen dört yeni eşkenar üçgenden merkezdekini birinci adımda olduğu gibi karalayalım Sonra da köşelerde yer alan ve karalanmamış olan üç adet üçgenin her birini aynı işleme tabi tutalım
III Adım : Kenar uzunluğu 8 birim olan bir eşkenar üçgen çizelim Yukarıdaki işlemleri aynen tekrar ederek Sierpinski Üçgenini tamamlayalım Benzer şekilde boyama işini de yapalım Boyanmış olanları kesip çıkaralım Böylece 1 adet büyük, 3 adet ortanca ve 9 adet küçük ve boyanmış eşkenar Üçgene sahip olacağız
IV Adım: Bir duvar kağıdından bu işi yapalım Yukarıdaki adımları sırasıyla takip ederek Sierpinski Üçgenini tamamlayalım
Sierpinski Üçgeni pür matematik alanında bir zihinsel üründür Benzer şekilleri deniz kabuğunda ve hücre çoğalmalarında da görebiliriz
Bu fraktalın Boyutu: ve olduğundan boyut formülüne göre dır
PASCAL ÜÇGENİ VE SİERPİNSKİ ÜÇGENİ ARASINDAKİ İLİŞKİ
Blaise Pascal'ın sayılara ait üçgen modelini hatırlayınız Bu üçgeni yukarıdaki şekilde görüyorsunuz Bu üçgene Pascal Üçgeni denir
Pascal üçgenindeki küçük üçgenlerden içinde çift sayı bulunanları boyayalım Ortaya çıkan Pascal Üçgenini yukarıdaki üçgenle karşılaştıralım Böylece Pascal Üçgeninden Sierpinski Üçgenini elde etmiş oluruz
SİERPİNSKİ HALISI
I Adım: Kenar uzunluğu 9 birim olan bir kare alalım Kenarlarının her birini üçer eşit parçaya ayıralım Karşılıklı olarak bu ayırım noktalarını birleştirelim
II Adım: Oluşan dokuz eş kareden merkezdekini kesip çıkaralım
III Adım: Geri kalan sekiz eş karenin her biri için aynı işi tekrarlayalım
IV Adım: Elde edilen şekle aynı metodu tekrar uygulayalım
Sonuçta elde edilen şekil çoğu zaman Cantor cümlesinin bir genellemesi olarak görülür
Bu fraktalın boyutu: I Adıma göre ve olduğundan dır
CANTOR ORTA ÜÇLÜLERİNİN CÜMLESİ
Cantor Orta Üçlülerinin Cümlesi, birim doğru parçasının üç eşit parçaya bölünmesi ve ortadaki üçte bir parçasının atılması, daha sonra geriye kalan iki parçanın da aynı işleme tabi tutulup ortalarındaki üçte birlik parçalarının atılması ve tekrar geriye kalan dört parçanın her biri için aynı işlemden sonra ortadaki parçalarının atılması ve bu işleme devam edilmesiyle oluşturulur
Cantor cümlesinin kutu-sayma boyutunu hesaplamak için, git gide küçülen kutularla Cantor cümlesini örteriz
Bu fraktalın boyutu: ( Çünkü ilk şekle göre ve dır )
Diğer bir kutu sayma hesabına göre :
ve genel olarak
bulunur
Bu fraktalın kutu-sayma boyutunu hesaplamak oldukça kolaydır
PİSAGOR AĞACI
Bitki fraktallarının oluşumuna ait bir yol Pisagor Ağacı yoludur, bu yola fraktal gölgelik de denir Bu yol, doğruların ayrılmasından ibarettir, dallanmaya çok benzerdir Doğrular yerine kareler ve üçgenler kullanılarak aşağıdaki şekle benzer bir oluşum ortaya çıkar
Bu cins bitki fraktallarının en önemli özeliği uç noktalarının irtibatlı oluşudur Dalların uç noktaları bir yüzey üzerinde birleşirler, tıpkı kara lahanada olduğu gibi
Bir diğer yol da tekrarlayan fonksiyon fraktallarında olduğu gibi, bir eğrelti otunu oluşturan yoldur
KESİRSEL BOYUTUN DOĞUŞU
Bir noktanın boyut'u yoktur, uzunluğu, genişliği hatta yüksekliği de yoktur Aşağıdaki şekli ne kadar büyük çizilirse çizilsin bir nokta olduğu bilinirse noktanın ne olduğu malum olduğuna göre bu şekil bir nokta gösterir ve boyutu P'dir
Bir doğrunun boyutu 1 dir, bu boyut onun uzunluğuna karşılık gelir Doğrunun da genişliği ve yüksekliği yoktur Fakat uzunluğu sonsuzdur
Genişliği olan fakat boyu sonsuz olan bir doğru nasıl çizilir? Bu öğrenme işinin sonucu olarak bilinen bir şeydir
Bir düzlem iki boyutludur, bunlar uzunluk ve genişliktir, fakat derinlik (ya da yükseklik) yoktur
Düzlemi, masanın üst yüzü olarak düşünürseniz uzunluğunu ve genişliğini sınırlamayız
Uzay, öyle büyük fakat boş bir kutudur ki bu kutunun boyu, eni ve derinliği (yüksekliği) her yönde istenildiği kadar genişletilebilir Dolayısıyla uzay 3 boyutludur Elbette uzayı aşağıdaki kutu yerine bir altıgen prizma ile de temsil edebilirdik
Fraktallar, kesirsel boyutlara sahip olabilirler Örneğin fraktal 1 6 veya 2 4 boyutlu olabilir Bunun neden ve nasıl böyle olabileceğini görelim
Sierpinski Üçgenini ele alalım Bunun ilk fraktal örneği olduğunu biliyoruz Bu, gerçekten 1 in yaklaşımlarından sadece bir tanesidir
Şimdiye kadar verdiğimiz örneklerde de gördüğümüz gibi fraktallar sonsuz adımlardan oluşan bir algoritmanın sonucu olarak ortaya çıkarlar Aşağıdaki şekilde bu adımlardan sadece üç tanesini görüyorsunuz Dolayısıyla Sierpinski Üçgeni denen fraktal içinde giderek küçülen sonsuz çoklukta küçük üçgenler vardır
Fraktalların kesirli boyutlara nasıl sahip olduklarını görebilmek için önce genel olarak boyut demekle neyi kastettiğimizi görelim
Bir doğru parçası ve onun uzunluğunun iki katındaki diğer bir doğru parçasından oluşan bir kendine benzer şekli ele alalım Uzunluğu iki misli almakla esas doğru parçasının iki kopyasını almış olduk
Diğer bir kendine benzer şekil olarak tipinde bir kare ile onun uzunluğunun ve genişliğinin 2 şer katlarından oluşan diğer bir kareyi ele alalım Böylece esas karenin dört kopyasını elde etmiş olduk Demek oluyor ki kenarları katlama işi bize dört kopya verdi
Şimdi de tipinde bir küp alalım Uzunluğunu, genişliğini ve yüksekliğini katlayalım Böylece esas küpün sekiz kopyasını elde etmiş oluruz Demek ki bu defa katlama işi bize sekiz kopya vermiş oldu
Bu bilgileri bir tabloda toplayalım Burada bir model görüyoruz O da şudur, boyut üs'dür Demek ki kopya sayısını biliyor isek onu 2 nin üstel kuvveti olarak ifade ederiz ve bu üs bize boyut olarak gelmiş olur
Şekil
Boyut
Kopya Sayısı
Doğru Parçası
1
Kare
2
Küp
3
Yukarıdaki tabloya bir satır daha ekleyelim
Şekil
Boyut
Kopya Sayısı
Doğru Parçası
1
Kare
2
Küp
3
Herhangi bir kendine benzer şekil
Şimdi artık, Sierpinski Üçgeni denen fraktal'ın boyutunu verebiliriz Kenar uzunlukları 1 er cm olan bir Sierpinski Üçgeni ile başlayalım Kenarların uzunluklarını katlayalım Atılan üçgenler Sierpinski Üçgeninin bir parçası olmadıklarından (onlar birer deliktirler) bu katlama işi bize üç kopya verecektir O halde yazabiliriz, burada boyuttur O halde buradan olur ve olduğuna göre deki değeri 1 ile 2 arasındaki bir değerdir Bunu da tablomuza ekleyelim
Şekil
Boyut
Kopya Sayısı
Doğru Parçası
1
Sierpinski Üçgeni
Sierpinski Halısı
Kare
2
Küp
3
Herhangi bir kendine benzer şekil
O halde Sierpinski Üçgeninin boyutu 1 ile 2 arasındaki bir sayıdır Hesap makinanız yardımı ile eşitliğinde ye 1 1 verirseniz, 3 yerine 2 143547 ve 3 e daha yakın bir değer için ye 1 2 verirseniz, 3 yerine 2 2974 elde edersiniz Bu ikincisi 3 e daha yakındır Bu şekilde devam ederseniz ye daha uygun bir değer bulursunuz 3 e yakın değeri veren sayısı Sierpinski Üçgeni denen fraktal'ın boyutudur, bu da dir Bu da bize fraktalların boyutlarının nasıl birer kesirli sayılar, kesirli boyut olabileceklerini göstermektedir
KOMPLEKS TEKRARLAMA(Dinamik sistem)
Kompleks sayıları kullanarak Mandelbrot Cümlesini ve Julia Cümlelerini oluşturmak mümkündür Bunun için ve kompleks sayılar olmak üzeredönüşümü esas alınır kompleks sayısından başka bir kompleks sayısı daha alalım ve kompleks sayılarının dizisini olarak yazalım Bu yolla Mandelbrot Cümlesi ve Julia Cümleleri oluşturulabilir Julia tipindeki cümleler ile Mandelbrot Cümlesi birbirinden ayırt edilebilir Bu metodu kısaca açıklayalım
İlk olarak kompleks sayılar kullanmadan formülasyon hazırlanır kompleks sayısı ve reel sayılarının bir ikilisi olarak düşünülür ve kompleks sayısı da reel sayıların belli bir iklisi olarak alınır O zaman dönüşümü, olduğundan dinamik sistemini verir
JULİA TİPİNDEN CÜMLELERİN AYRILMASI
Her bir sabit kompleks sayısı için ile gösterilen bir Julia cümlesi vardır Eğer ile gösterilen doldurulmuş Julia cümlesini tanımlarsak bunu tanımak kolaydır Düzlemin her bir noktası içingenel ifadesi yardımı ile dizisi elde edilir Eğer dizi sonsuza gitmiyorsa dir, eğer dizi sonsuza gidiyorsa dir Örneklere geçmeden önce nin tanımının üç bilgisayar görünümünü verelim
1 Matematikte her ne kadar düzlemin bütün noktalarını ele alabiliyorsak da pratikte kompleks düzlemin sadece bir parçasını düşünürüz ve bu düzlem parçasının içinde ların sonlu bir kolleksiyonunu alırız Resimlerin büyüklüğü nedeniyle her bir küçük bölgenin merkezini olarak alırız Örneğin ebadındaki bir düzlem parçası için adet kutucuk gerekir
2 Bir dizi sonsuza nasıl gider? Örneğin dizideki bir elemanının merkezden uzaklığı 2 den büyük oluyorsa dizinin diğer elemanlarının orijinden uzaklıkları sonsuz olarak alınır Bu demektir ki dizi sonsuza gidiyor O zaman merkezden uzaklıkları 2 ve 2 den küçük kalacak şekildeki diziler sonsuza gitmiyor
3 Kabul edelim ki lerin hepsinin orijinden uzaklığı 2 olsun Bu durumda dizinin sonsuza gitmeyeceğini söyleyemeyiz, çünkü belki ün orijine uzaklığı 2 den büyük olabilir Bu durumda bir seçim yapmalıyız Tekrarlamanın bir maksimum sayısını seçeriz Eğer lerin hepsi orijinden 2 uzaklığında iseler o zaman dizinin sonsuza gitmediğini söyleyebiliriz ve dolayısıyla dir deriz Böylece bazı noktaların ye ait olduklarını kabul etmiş oluruz Bu kabulde en az hata yapmış olduğumuz en büyük sayısı önemlidir Diğer yandan bu en büyük sayısı da bilgisayarın daha çok zamana ihtiyacını gerektirir
Bu algoritma hangi küçük kutucukların ye ait merkezlere sahip olduğunu belirtir Bu kutucukları siyah ile boyarız Eğer bir başka ile başlayan dizi sonsuza gidiyorsa 'ı merkez kabul eden kutucuğu başka bir renk ile boyarız Böylece orijinden uzaklığı 2 den büyük olan kaç deneme yaptığımızı da göstermiş oluruz
Örneğin, ilk deneme-de eğer bir miktar tekrarla-mayı kırmızı ile boyadı isek, sonra ikinci deneme-dekileri de portakal rengin-de boyayalım,  , böylece devam edelim Bu durumda aşağıdaki renkli görüntü ortaya çıkar Bunu elde edebilmek için bilgisayar yukarıdaki dinamik sistemi milyonlarca defa uygulamıştır
|