|  | Sayfa 147_148_149_150 Edebiyat Kitabı 10.Sınıf |  | 
|  08-23-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Sayfa 147_148_149_150 Edebiyat Kitabı 10.Sınıfsayfa 147 2  Divan şiirinde ritim,uzun ve kısa seslerin ritmine bağlıdır  Bu ritmi sağlayan aruz ölçüsüdür  milli edebiyat şiiri olan Han Duvarlarında ise ritim, 7+7=14'lü hece ölçüsüyle sağlanmıştır  Cumhuriyet Dönemi şiiri olan Salkımsöğüt'te ise ritim hece ya da aruz ölçüsüyle değil,benzer seslerin farklı dize yapıları içinde verilmesiyle sağlanmıştır  sayfa 148 3  Divan şirinde birimler bir bütün olduğu için birimdeki anlam o birimde başlar ve diğer birimlere sarkmadan o birimde biter  modern şiirde birimlerin birbirine eşit olması gerektiği gibi anlayış söz konusu değildir  Ten Sonnet'si şiirinde işlenen duygu ve düşüncenin birim içerisinde kalmamakta,sonraki birime de sarkarak geliştiği ve sonuçlandığı görülmektedir  oysa Divan şiirinde böyle bir durum söz konusu değildir  4  Ortak manzumlar şunlardır  gül (gazel,murabba,kaside) serv (gazel,şarkı,kaside) dil (gazel,kaside,rubai,şarkı,murabba,muhammes,terki bi bent) zülf (murabba,muhammes) felek,dünya (murabba,terkibibent) hak (kaside,murabba) sanem (rubai,muhammes) 5  a  Verilen gazeller ritimleri dikkate alınarak okunduğunda Baki'nin gazelinin ritminin daha kuvvetli olduğu görülmektedir  Bakinin gazelinde kullandığı dil,Nesimi'nin şiir dilinden daha ahenklidir  Bunun yanında gazellerin yazıldıkları yüzyıllara bakıldığında 16  yy  da şiir dilinin daha oturmuş olması Baki'nin gazelinin ritmini ve ahengini daha üstün kılmaktadır  b  Şöyleyiş ve ritim bakımından Baki'nin gazeli daha başarılıdır  Nesminin gazeli osmanlı devletinin kuruluş döneminde yazılmıştır  Bakinin gazeli ise yükselme dönemi ürünüdür  Nesiminin gazeli divan şiirinin kuruluş dönemi ürünü olduğu için gazelde bazı kusurların,ritim ve ahenk eksikliklerinin olması son derece doğaldır  yükselme dönemine gelindiğinde ise herşey yerli yerine oturmuş,her alanda en parlak örnekler ortaya konulmuştur  sayfa 149 6  a  Pir Sultan Abdal tarafından söylenen koşma "aşık tarzı halk şiiri"örneğdir  bu nedenle islamiyetten önceki türk edebiyatı döneminin sözlü edebiyat devresinden itibaren süregelen bir geleneğin ürünü olan koşma da dil,son derece sadedir  halka hitap ettiği için halkın dilinden uzaklaşmamış,onların duygu ve düşüncelerini dile getirmiştir  b  Pir Sultan Abdal'ın koşması ile Baki'nin gazelinin okuyucu kitlesi aynı değildir  koşma halka hitap ederken gazel yüksek zümreye hitap etmektedir  7  divan şiirinde işlenen konular her bakımdan birer kusursuzluk örneğidir  aşk tam anlamıyla aşktır,sevgili her yönüyle hayal gücünün zirvesinde yer alır  bu nedenle divan şiiri "ideal"olanın ifadesini bulduğu yerdir  herşey"idealize" edilerek anlatılır  divan şiirinin bu özelliği yani "yüce" ve "yüksek" olana yönelik olması,onun "somut" yerine "soyut"un sahasında kalmasına sebep olmuştur  8  divan şiirinin arapça ve farsça kelimelerin sıkça kullanılması İslam medeniyetinin etkisinin yanı sıra asıl aruz ölçüsü dolayısıyladır  türkçede uzun ses olmaması seslerin uzunluk ve kısalık esasına dayalı olan aruz ölçüsünün uygulanmasını zorlaştırmıştır  çıkış yolu olarak aruza uymayan türkçe sözcükler yerine uzun ve kısa seslerin bulunduğu arapça ve farsça sözcükler kullanılmaya başlamıştır  9  gazel TEMA:aşk AHENK:Aruz ölçüsü kullanılmıştır  YAPI:nazım şekli;gazel nazım birimi;beyit DİL:arapça ve farsça sözcüklerin kullanıldığı bir dildir  SÖYLEYİŞ:aşk temasının belirlediği vurgu ve tonlama şiirin söyleyişimi belirlemektedir  koşuk TEMA:aşk AHENK:hece ölçüsü kullanışmıştır  YAPI:nazım şekli;koşuk nazım birimi;dörtlük DİL:eski türkçe dönemini yansıtan öztürkçe bir dil kullanılmıştr  SÖYLEYİŞ:aşk temasının belirlediği vurgu ve tonlama şiirin söyleyişini belirlemektedir  SAYFA 150 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 1  C 2  A 3  C 4  E 5  E 6  E 7  E 8  A 9  D 10  D-Y-D-Y 11  *Gazelin son beyitine   makta    şairin mahlasının bulunduğu beyite   taç beyit    en güzel beyitine    beytü'l gazel    denir  *Diva şiirinde kullanılan kalıplaşmış nükteli ve sanatlı güzel sözlere    mazmun    denir  12     makta       taç beyit       Nedim      vasıta       aruz       mazmun       tecahül-i arif       benzeyen    ve    benzetilen        tenasüp     | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |