| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| aerodinamik, azaltmak, çalışmalar, direnç, hava, için, katsayısını, otomobil, yapılan | 
|  | Aerodinamik (Otomobil) Hava Direnç Katsayısını Azaltmak İçin Yapılan Çalışmalar |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Aerodinamik (Otomobil) Hava Direnç Katsayısını Azaltmak İçin Yapılan ÇalışmalarHava Direnç Katsayısını Azaltmak İçin Yapılan Çalışmalar Aracın kaportası çevresinde akan havanın mümkün olduğunca kesintisiz ve pürüzsüz bir yüzey etrafında akması sağlanarak direnç katsayısı daha da düşürülebilmiştir  Bu amaca yönelik araçlarda kapı camlarının ve farların kaporta ile bir yüzeyde dizayn edilmesi, ön ve arka camların daha yatık dizayn edilmesi, yan aynaların formunun aerodinamik özellik taşıması, lastik oyuklarının genişletilmiş çamurluklarla örtülmesi, ön ve arka tekerlekler arasına etekler yerleştirilmesi, ön panel altına hava kesiciler ( airdam ) yerleştirilmesi, jant kapaklarının mümkün olduğunca aerodinamik yapıda imal edilmeleri, aracın altındaki düzgünsüzlükleri alt kaplama takviyesi ile kamufle edilmesi gibi önlemlere rastlanmaktadır  Günümüzde yukarıda bahsettiğimiz önlemler sayesinde direnç katsayısı ; Binek araçlarında 0,25'e Otobüslerde 0,5'e Motosikletlerde 0,4'e Kamyonlarda ise 0,65'e dek düşürülebilmiştir  Hava akımı içinde akım yönüne dik olarak tutulan bir levha için bu değer 1  28, paraşütte 1  70, tabanca mermisinde 0  3, futbol topunda 0  29, yolcu uçaklarında 0  25, bomba ve yedek yakıt tankı taşımayan savaş uçaklarında 0  20 civarındadır  Bu arada laboratuvar çalışmalarında bulunan sonuçların normal trafikte tespit edilenler ile uyuşmaması çoğunlukla rastlanan haldir  Çünkü araca etkiyen yan rüzgar, yük durumu vb  faktörler direnç katsayısına doğrudan tesir ederler  Açık bir pencere, bagajdaki 20 kg'lık fazla yükün oluşturduğu yere yaklaşma veya kullanılan lastiklerin daha kalın olanlarıyla değiştirilmesi gibi hallerde direnç katsayısı değeri %10-12 artış gösterir  Küçük gibi görünen bu artışın ise yakıt sarfiyatının %5 yükselmesine neden olduğu tespit edilmiştir  Aracın altındaki düzgünsüzlüklerin alt kaplama ile kamufle edilmesi halinde cw değeri 0  045 düşüş gösterir  Ön ve arka camların eğik dizayn edilmesi, aracın iç kısmını etkileyen güneş ışığı miktarının artmasına neden olur  Bunun doğuracağı yüksek sıcaklık problemine çözüm olarak cam imalatçı firmalar renksiz iki ince cam tabakası arasına altın veya gümüş metalden mikron mertebesinde film sıvayarak güneşin görünür dalga boyundaki ışınlarını geçiren fakat enfraruj ışınlarını yansıtan camlar geliştirmişlerdir  Bunun maliyeti ise normal cam maliyetinin % 50 üzerindedir  Cw değerini azaltma çalışmalarının sonucu olarak şu söylenebilir : Geliştirilen farklı önlemler sayesinde direnç kaybı oldukça düşürülebilmiştir ve hatta daha da düşürülebilir ancak bu amaç için uygulanacak ilave önlemlerin doğurabileceği maliyet artışı cw değerinin küçültülmesi sonucu ortaya çıkacak avantajı aşacağından bu gibi önlemler şimdilik sadece deneme, geliştirme ve yarış gibi özel amaçlı araçlara uygulanabilmektedir  Binek otolarında cw değeri 0  25 ile 0  6 arasında değişirken bu tür numunelerde cw değeri 0  20'ye düşebilmektedir  Bu konuda rekor 0  182 ile Mercedes'in C111 serisinin 1985'de geliştirdiği C111/4 modelindedir  Zaman değerlerini alt üst 1936 yapımı geliştirilmiş Mercedes W125 0  20'lik cw değeri ile damla formuna en yakın araçlardan biridir  Kaynak : Wikipedia | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |