Prof. Dr. Sinsi
|
Kerâmet
Değerli, üstün, güzel ve ikrâm Istilahda; "mü'min ve salih kimsenin eli üzere cereyan eden harikulâde hal" anlamındadır
Bazı âlimler, harikulâdelik şartını koşmaksızın 'ın evliyaya her türlü ikramına kerâmet ismini vermişlerdir (Seyyid Sabık, el-Akidetü'l Islamiyye, Beyrut (ty), s 24) Burada "harikulâde hal"den maksat, vuku buları olayın, genel-geçer tabiat kanunlarının dışında cereyan etmesidir
Haddizatında kâinata hâkim olan düzen ve intizam, harikuladelikten çok daha mükemmel bir olaydır Bu sebepledir ki yüce : "Eğer her ikisinde-yerde ve gökte- 'tan başka ilahlar bulunsaydı, onların her ikisi de harap olurdu" (el-Enbiyâ, 21/22) buyurarak kâinata hâkim olan düzen ve intizâmı kendi birliğine delil getirmiştir Harikulâdeliğin insanlar tarafından önemsenmesi, her gün onları müşâhede etmeleri sebebiyle kâinata hâkim olan bu mükemmel kanunlara karşı alışkanlık kazanmalarından kaynaklanmaktadır
Tabiat kanunlarının yaratısı olduğuna göre onları değiştirmek de O'nun kudretindedir "Göklerin ve yerin hükümranlığı 'ındır , her şeye Kadirdir" (Âlu Imrân, 3/189) O halde harikulâdeliğin mümkün olup olmadığını tesbit etmek için O'nun bize gönderdiği kitaba müracaat etmemiz gerekir
Ilimler, özellikle Meryem sûresinin 24-26 âyetlerini, Kehf sûresinin 16-17 âyetlerini ve Âlu Imrân sûresinin 37 âyetini kerâmete delil olarak zikrederler (bk Râzî, et- Tefsiru'l Kebîr, Tahran (t y), VIII, 30; EbusSuûd, Irşâdü'l-Aklı's-Selîm, Kahire (t y), II, 31; Tabatabâî, el-Mizân fi Tefsîri'l-Kur'an, Kum (t y), III, 174-175)
Hz Süleyman'ın vezirlerinden birinin Belkıs'ın tahtını Yemen'den Filistin'e göz açıp kapamadan getirmesi (en-Neml, 27/40), Kehf sûresinde anlatıları ashâb-ı kehf kıssası salih insanların kerâmetine örnektir (el-Kehf, 18/9-25) Meryem sûresinde Hz Meryem'in kuru hurma ağacını sallaması sonucu yaş hurmaların düşmesi hadisesi de Hz Meryem'in kerametlerindendir (Meryem, 19/19)
Hadis-i şeriflerde bu konudaki rivayetler ise şöyledir: Abd b Cüveyîn henüz beşikte olan bir çocukla konuşması (Buhârî, Enbiyâ, 48) Sahibiyle konuşan inek kıssası (Buhârı, Enbiya, 54) Hz Ömer'in Medine'den Nihavend'deki Islam ordusunun kumandanı Sarıye "dağa çık diye seslenmesi" ve Sarıye'nin bunu duyması (Aclûnî, Keşfu'l-Hafa, II, 380-381)
u Teâlâ Âlu Imrân sûresindeki âyet-i kerîmede şöyle buyurmaktadır: "Bunun üzerine Rabb'ı onu Meryem'i- güzel bir şekilde kabul etti Onu güzel bir bitki gibi yetiştirdi Zekeriyya'yı da ona bakmağa memur etti Zekeriyyâ ne zaman (Meryem'in bulunduğu) mikraba girdiyse onun yanında bir yiyecek buldu: ‚Ey Meryem, bu sana nereden geliyor?' dedi O da: ‚Bu tarafından Şüphesiz , dilediğine hesapsız rızık verir' dedi ' (Âlu Imrân, 3/37)
Âyette Hz Meryem'e verilen bir rızıktan bahsediliyor Üzerinde duracağımız husus, bu rızkın nereden gelmiş olabileceğidir Tabiî yollardan mıydı, yani tabiat kanunlarına uygun bir şekilde mi, yoksa harikulâde bir yoldan mı geliyordu? Âyetin ifade uslûbu ve onu takip eden âyette Hz Zekeriyya'nın duası, rızkın harikulâde gelmiş olduğunu destekler mahiyettedir Şöyle ki: Eğer harikulâde bir yoldan gelmemiş olsaydı, bunun Hz Meryem'i övme makamında zikredilmesinin bir anlamı olmazdı (Râzî, a g e, VIII, 30; Âlûsî, Rûhu'l-Meânî, Beyrut (t y ), III 144)
Hz Zekeriyyâ'nın duası meselesine gelince, Hz Zekeriyyâ yaşlanmış ve hanımı da çocuk getirmekten kesilmişti (Âlû Imrân, 3/40) Ancak Hz Meryem'e gönderilen bu rızka şahit olunca: "Rabbim bana katından temiz bir nesil ver Sen duayı işitensin" (Âlu Imrân, 3/38) Şeklinde dua etmiştir Onun oracıkta bu dua ile 'tan kendisine temiz bir nesil vermeyi istendiğinde bulunması anlamlıdır Birçok müfessirin de belirttiği gibi, Hz Meryem için vukubulan bu olağanüstü hadiseyi görünce, hanımı çok yaşlanmış ve çocuktan kesilmiş olmasına rağmen bir çocuklarının olması arzusu içine düşmüş ve 'a bu niyazda bulunmuştur (Fahrüddin er-Razî, a g e, VIII, 30; Ebu's-Suûd, II, 31)
Ayrıca rızık kelimesi âyette nekre (belirsiz) olarak zikredilmektedir ki bu, o rızkı tazıme delalet eder Yani alışılmışın ve beklenenin dışında bir rızık olduğuna işaret vardır (Râzı; a g e , VIII, 30; Ebu's-Suûd, a g e , II, 30)
Netice olarak bir harikulâdelikten bahsedilmektedir Salih bir kimsenin eli üzere bir harikulâdeliğin yani kerâmetin vuku bulması mümkündür Ancak kerâmetin hak olması, her velının bu türden kerâmetlerinin mevcut olmasını gerektirmez Velâyet, bu tür bir olağanüstülüğe muhtaç değildir (Ibn Ebi'l-Izz el-Hanefî, Şerhu Akide fi't-Tahâviyye, Beyrut 1392 s 561) Nitekim sahabeden birçoğunun bu tür bir kerâmeti yoktur (Muhammed Fahr Şakfe, et-Tasavvuf Beyne'l Hakk ve'l-Halk, Suriye 1971, s 103)
Kerâmet hak olmakla birlikte, halkın bu tür olaylara aşırı merak duymaları ve kimi çevrelerin şeyhlerinin propagandası için kerâmet konusunu basamak olarak kullanmaları, kerâmeti olduğundan farklı sınırlara taşımıştır Gerek Kur'an'dan ve gerek Sünnet'ten keramete delil olarak zikredilen nasslar incelendiğinde bu tür olağanüstülüklerin, ancak salih kişinin bir sıkıntıyla karşı karşıya kalması durumunda sözkonusu olabildiği, her zaman böyle bir şeyin vuku bulmadığı görülecektir Ayrıca böyle bir kerâmetin vuku bulması, salih kişinin ne iradesi ve ne de bilgisi dahilinde olan bir husustur Vuku bulduğunda da, salih kişinin o sıkıntısını hafifletmek veya yok etmek; o sıkıntıyı atlatmak için bir çıkış yolu şeklindedir
Kerâmetin çekildiği en tehlikeli alanlardan biri, hiç şüphesiz, salih kişinin gaybı bildiği, kalbleri okuduğu şeklindeki kanaattır
|