|  | Pratik Edebiyat Bilgileri |  | 
|  08-02-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Pratik Edebiyat Bilgileri1  Sagu-ağıt-mersiye ortak ve farklı yönleri nelerdir ? ratik Edebiyat Bilgileri[/url]Sagu-ağıt-mersiye konu yönüyle ortaktır  Mersiye ölçü yönünden farklıdır  2  Koşuk, sagu ve destan ortak özellikleri nedir ? Koşuk, sagu ve destan İslamiyet öncesi dönemde, dörtlükler biçiminde, hece ölçüsüyle ve genellikle yarım uyak kullanılarak söylenmiştir  3  Yapay ve doğal destanlar arasındaki fark nedir ? Yapay destanlar, doğal destan sürecinden geçmeyen yazarı bilinen destanlardır  4  Orhun yazıtları nedir hakkında bilgi Orhun (Göktürk) Yazıtları 8  yy  da Orhun Irmağı kıyısında dikilen, yazılı edebiyatımızın ilk ürünleridir  5  Kutadgu Bilig nedir ? türü nedir ? Kim tarafından yazılmıştır Kutadgu Bilig, siyasetname olup, Yusuf Has Hacib tarafından yazılan, didaktik özellikler taşıyan alegorik bir eserdir  6  Atabetü’l-Hakayık (Edip Ahmet), Divan-ı Hikmet (Ahmet Yesevi) tasavvufî eserlerdir  7  Dede Korkut Hikayeleri nedir , Oğuzların savaşlarını anlatan, destan devrinden halk hikayeciliğine geçişin ürünü olan, on iki hikayeden oluşan anonim ürünlerdir  8  Mevlana, Yunus Emre, Hacı Bektaş-ı Veli 13  yy  da yaşayıp insanlık sevgisini anlatan tasavvufçulardır  9  Risaletü’n-Nushiye (Yunus Emre), Divan-ı Kebir (Mevlana), Makalat (Hacı Bektaş-ı Veli) tasavvufu anlatan eserlerdir  10  Ta İlahi (nefes-deme), şathiye, nutuk, devriye tasavvuf şiirinin dörtlükle oluşan türleridir  11  Koşma, semai, varsağı, destan aşık edebiyatı ürünleridir  Dörtlüklerle ve hece ölçüsüyle yazılırlar  Koşma, işlediği konulara göre koçaklama, güzelleme, taşlama, ağıt dörde ayrılır  12  Kaygusuz Abdal ve Pir Sultan Abdal tasavvufu farklı yorumlayan kişilerdir  13  Karacaoğlan, Emrah, Aşık Veysel güzelleme; Dadaloğlu, Köroğlu koçaklama türünde eserler vermişlerdir  14  Seyranî (kişsel), Dertli (toplumsal) taşlama örnekleri vermişlerdir  15  Mani, “aaxa” uyak düzeninde, 7’li hece ölçüsü ve tek dörtlük oluşu nedeniyle anonim edebiyatın en yaygın nazım biçimidir  Divan şiirindeki rubai ve tuyuğla ortak özelliklere sahiptir  16  Olağanüstülük, kahramanlarının soylu kişilerinden oluşması, abartılı anlatım destanla masalın ortak özellikleridir  Destan milli, masal çoğunlukla evrenseldir  Destan konusunu tarihi bir gerçekten alır, masal tamamıyla hayal ürünüdür  17  Gazel 5-15, kaside 33-99 beyit ve “aa xa xa xa…” uyak düzeniyle, mesnevi ise beyit sayısında sınırlama olmaksızın “aa bb cc dd …” uyak düzeniyle yazılır  18  Şarkı ve tuyuğ Türk edebiyatına özgü nazım şekilleridir  19  Rubai, tuyuğ, murabba dörtlüklerle oluşturulan divan şiiri nazım türleridir  20  Felsefî ve dinî konuların işlendiği “terkib-i bend” de vasıta beyiti devamlı değişir  “Terci-i bend”de vasıta beyiti aynı kalır  21  Gazel ve kasidede ilk beyite matla, son beyite makta, şairin adının geçtiği beyite mahlas beyiti veya taç beyit denir  22  Dize sonlarındaki uyaktan başka şiirin ortasında da uyak bulunursa buna musammat gazel veya musammat kaside denir  23  Münacat, naat, h,c,v divan şiirinde şiirin konularına göre aldığı isimlerdir  24  Divan edebiyatında şairler hakkında bilgi veren eserlere tezkire, halk edebiyatında cönk adı verilir  25  Mecalisi’n-Nafais (Ali Şir Nevai) ilk şairler tezkiresidir  26  Harname (Şeyhi), 15  yy  da yazılmış hiciv türünde bir mesnevidir  27  Şikayetname, Fuzuli’nin maaşını alamadığı için yazdığı mektup türündeki eseridir  28  Nefi, 17  yy  da hiciv örneği “Siham-ı Kaza”; nabi, aynı yüzyılda yazdığı, didaktik eser olan “Hayriyye” ile tanınır  29  Nedim ve Şeyh Galib hece ile de yazan divan şairleridir  30  Katip Çelebi “Cihannüma” (coğrafya), Keşfü’z-Zünun; Evliya Çelebi, Seyahatnme; Naima, “Naima Tarihi” adlı eserleri yazan Divan edebiyatının nesir ustalarıdır  31  Takvim-i Vakayi (ilk resmî gazete), Ceride-i Havadis (ilk yarı resmî gazete), Tercüman-ı Ahval (ilk özel gazete), Şair Evlenmesi-şinasi (İlk tiyatro), Telemak-Yusuf kamil Paşa (ilk çeviri roman ), Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat-Şemsettin Sami (ilk yerli roman), İntibah-Namık Kemal (ilk edebi roman), Cezmi-Namık Kemal (ilk tarihi roman), Araba Sevdası-Recaizade Mahmud Ekrem (ilk realist roman), Karabibik-Nabizade Nazım (köy konulu ilk eser), letaif-i Rivayet-Ahmet Mithat (ilk öykü), Eylül-Mehmet Rauf (ilk psikolojik roman), Mai ve Siyah-Halit Ziya Uşaklıgil ( Batılı anlamda ilk realist roman)  32  Tanzimat romanında yanlış batılılaşma ve cariyelik en yaygın konulardır  33  Tanzimat şiirinde divan şiiri biçimleri kullanılmış, içerik değişmiştir  34  Namık Kemal hem tiyatro hem roman yazmış; ancak onu asıl tanıtan vatan temalı şiirleridir  35  Tahrib-i Harabat ve Takib, Namık Kemal’in Ziya Paşa için yazdığı eleştirilerdir  36  Ahmet Vefik Paşa, Moliere’den Cimri, Hastalık Hastası, Kibarlık Budalası gibi tiyatroları çevirmiştir  37  Ahmet Mithat Efendi’nin halka okuma zevkini aşılama düşüncesini Hüseyin Rahmi ve Halide Edep de sürdürmüştür  38  Edebiyatımızın ünlü sözlükleri; Divan-ü Lugati’t-Türk, Muhakemetü’l-Lugateyn, Lehçe-i Osman ve Kamus-ı Türkî’dir  39  Tanzimat edebiyatı ikinci döneminde “sanat sanat için” anlayışına dönülerek, Servet-i Fünun edebiyatına hazırlık yapılır  40  R  Mahmut Ekrem “Güzel olan her şey şiire girebilir  ” diyerek Muallim Naci ile kafiye tartışmasını başlatır  41  A  Hamit Tarhan, Namık Kemal’in tiyatro anlayışının tersini savunur  Tiyatro tekniği iyi olmadığı için yazdığı tiyatrolar sahnelenemez  42  Edebiyatımızda ölüm temasıyla meşhur şairler; Abdülhak Hamit, Cahit Sıtkı, Yahya Kemal’dir  43  Servet-i Fünuncular beyit anlayışını kırarak nazımı nesre yaklaştırırlar  44  Servet-i Fünun’da romanlar realizm ve natüralizmden; şiirler ise sembolizm ve parnasizmden etkilenir  45  Servet-i Fünun romanı, çevre olarak İstanbul’u, karakter olarak aydınları seçer  46  Tevfik Fikret, sanatının ikinci döneminde sanatı toplumun hizmetine sunar, hece ölçüsüyle yazdığı şiir kitabının ismi Şermin’dir  47  “Sis”, Tevfik Fikret’in İstanbul’a hakaretlerle dolu şiiridir  48  Cenab Şahabettin, parnasizm ve sembolizmden etkilenmiş, bir şiirde birden çok aruz kalıbı kullanmıştır  49  H  Ziya Uşaklıgil, Balzac, Stendhal, flaubert gibi realist yazarlardan etkilenmiş; Batılı anlamda ilk realist roman Mai ve Siyah’ı yazmıştır  50  H  Ziya’nın anı türündeki eserleri Kırk Yıl, Saray ve Ötesi’dir  51  Hüseyin Cahit Yalçın, “Edebiyat ve Hukuk” adlı makalesiyle Servet-i Fünun dergisinin kapanmasına neden olmuştur  52  Sürgüne gönderilen başlıca sanatçılar; Namık Kemal, H  Cahit Yalçın, Süleyman Nazif, Ziya Gökalp, şair Eşref, Refik Halit Karay’dır  53  Süleyman Nazif ve Ahmet Hikmet Müftüoğlu dil yönüyle –sırasıyla- Tanzimat ve Milli Edebiyata bağlıdırlar  54  Şık, Şıpsevdi, Mürebbiye, Metres, Kaynanam Nasıl Kudurdu Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın romanlarıdır  55  Ahmet Rasim, İstanbul’un günlük yaşantısını sade bir dille anlatan bağımsız yazarlardandır  56  Fecr-i Ati, Servet-i Fünun’u eleştirmesine rağmen onun “Sanat kişiseldir  ” anlayışını devam ettirmiştir  57  Milli Edebiyat, “Genç Kalemler” dergisinde yayımlanan “Yeni Lisan” adlı makaleyle 1911 yılında başlar  58  Milli Edebiyat bir yönüyle halk edebiyatına dönüşür  59  Ömer Seyfettin, mili ve tarihî konulu öyküleriyle tanınan yazardır  60  Edebiyatımızdaki ünlü öykücüler; H  Cahit Yalçın, Ömer Seyfettin, Memduh Şevket Esendal, Sait Faik Abasıyanık, Haldun Taner’dir  61  Ziya Gökalp, Türkçülüğün felsefesini yapmış, Milli Edebiyata düşünce yönüyle katkıda bulunmuştur  62  Kızıl Elma, Yeni Hayat, Altın Işık Ziya Gökalp’in şiir kitaplarıdır  63  Özel isimle anılan şairler; Sultanü’ş-Şuara (Şairler Sultanı)-Baki, Vatan Şairi- Namık Kemal, Şairi-i Azam-Abdülhak Hamit Tarhan, Bayrak Şairi-Arif Nihat Asya, Türk Şairi-Mehmet Emin Yurdakul… 64  Türk edebiyatının tarihini bilimsel açıdan işleyen Mehmet Fuat Köprülüdür  65  Edebiyat tarihi yazarları; M  Fuat Köprülü, Ahmet Hamdi Tanpınar, Ali Canip Yöntem’dir  66  Halide Edip Adıvar, İngiliz edebiyatından etkilenir  Ateşten Gömlek, Vurun *****ye ( Kuruluş Şavaşı’nı işler); Sinekli Bakkal, Tatarcık (toplumsal konuları işler), Mor Salkımlı Sokak (hatıra) bazı eserleridir  67  Y  Kadri Karaosmanoğlu, Tanzimat’la Atatürk Türkiye’si arasındaki dönem ve kuşakların geçirdiği sosyal değişiklikleri ve bunalımları işler  Tezli roman türünün ustasıdır  Kiralı Konak ( kuşak çatısması), Sodom ve Gomore (işgal altındaki İstanbul’un olumsuz yanları), Yaban (Kurtuluş Savaşı ve köylü aydın uçurumunu işler), Ankara ( Cumhuriyet’ten sonraki Ankara’nın üç dönemi) Nur Baba ( Bektaşi tekkeleri) belli başlı eserleridir  68  Reşat Nuri Güntekin’in romanlarında yoğun bir Anadolu atmosferi vardır  Dili sade, karakterleri halktandır  69  Refik Halit Karay, sürgünde yazdığı Anadolu konulu eserleriyle tanınır  Sürgün, Yezidin Kızı, Bugünün Saraylısı (roman), Kirpinin Dedikleri, Memleket Hikayeleri, Gurbet Hikayeleri bazı eserleridir  70  Beş Hececiler Milli Edebiyatın devamı sayılır  Faruk Nafiz Çamlıbel, Enis Behiç Koryürek, Halit Fahri Ozansoy, Orhan Seyfi Orhon, Yusuf Ziya Ortaç bu akımın şairleridir  71  Faruk nafiz Çamlıbel, aruzla da yazmıştır  Çoban Çeşmesi, Han Duvarları adlı şiirleri ünlüdür  72  Mehmet Akif Ersoy lirik-didaktik özellikteki şiirleriyle tanınır  Manzum hikayecilikte ustadır  Safahat (yedi bölüm) ünlü eseridir  73  Ahmet Haşim sembolist şairdir  Şeiirlerinde anlam kapalı, düzyazılarında dili yalındır  Bütün şiirlerini aruzla yazmış, Fecr-i Ati’den sonra bağımsız olarak sanat anlayışını devam ettirmiştir  Bazı eserleri; Piraye, Göl Saatleri, Gurabhane-i Laklakan… 74  Yahya Kemal Beyatlı divan şiirine yeni yorum getirmiş, eski nazım biçimleriyle Batılı şiirler yazmıştır  Şiirlerinde sonsuzluğa erişme düşüncesi vardır  “Ok” şiirinin dışındaki bütün şiirlerini aruzla yazmıştır  Eserleri; Kendi Gök Kubbemiz, Eski Şiirin Rüzgarıyla, Aziz İstanbul… 75  Yedi Meşaleciler, Beş Hececileri duygusallıkla suçlamışlar; ancak kendileri de sembolizmden etkilenmişlerdir  Z  Osman Saba, Yaşar Nabi, Muammer Lütfi Bahşi, Vasfi Mahir Kocatürk, Sabri Esat Siyavuşgil, Cevdet Kudret Solok, Kenan Hulisi Koray sanatçılarıdır  76  Garip Akımı (I  Yeniciler) sanatsal anlatımdan, ölçü ve uyaktan kaçınmış sıradan insanların hayatlarını işlemiştir  77  II  Yeniciler, I  Yeni Hareketine tepki olarak ortaya çıkmışlardır  Şiirde anlam kapalılığı savunmuşlar ve sürrealizmden etkilenmişlerdir  İlhan Berk, Cemal Süreyya, Edip Cansever, Ece Ayhan bazı temsilcileridir  78  Ahmet Hamdi Tanpınar, Yahya Kemal’in öğrencisidir  Şiirlerinde bilinçaltı, rüya ve zaman kavramı baskındır  Geçmişe özlem eserlerinin başlıca temasıdır  Huzur, Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Beş Şehir bazı eserleridir  79  Ahmet Kutsi Tecer, Anadolu motiflerini işler  Dergah ve Milli Mecmua’da eserleri yayınlanır  Koçyiğit Köroğlu, Köşebaşı bazı eserleridir  80  Ahmet Muhip Dıranas, Fahriye Abla adlı şiiriyle meşhurdur  81  Cahit Sıtkı Tarancı, ölüm, yalnızlık konularını işler  En çok bilinen şiirlerinden biri Otuz Beş Yaş’tır  82  Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın en ünlü eserlerinden biri “Üç Şehitler Destanı”dır  Eser yapay bir destandır  83  Cahit Külebi: Birçok şiirinde noktalama işareti yoktur  Çocuk şiirleriyle tanınır  “Türk Mavisi” eserlerinden bir tanesidir  84  Nurullah Ataç: Deneme ve eleştirileriyle anılır  Devrik cümle anlayışını başarıyla uygulamıştır  “Günlerin getirdiği, Karalama Defteri” bazı eserleridir  85  Gezi Yazısı Yazanlar: Evliya Çelebi (Seyahatname), Ahmet Haşim (Frankfurt Seyahatnamesi), Falih Rıfkı Atay (Yolcu Defteri), Cenap Şahabettin ( Hac Yolunda)… 86  Psikolojik roman: Zehra (Nabizade Nazım), Eylül (Mehmet Rauf), Dokuzuncu Hariciye Koğuşu (Peyami Safa) 87  Sait faik Abasıyanık: Öykülerinde Adalar’ı, İstanbul’u ve sıradan insanı işler  Durum hikayecisidir  Semaver, Sarnıç, Son Kuşlar bazı eserleridir  88  Necip Fazıl Kısakürek: metafizik problemleri hecenin gücüyle çok güzel anlatır  Şiir dışında tiyatro, öykü, araştırma gibi alanlarda da eserler vermiştir  Çile, Bir Adam Yaratmak bazı eserleridir  89  Halikarnas Balıkçısı (Cevat Şakir Kabaağaçlı): Balıkçıları ve denizi işler  Bodrum’un antik çağlarındaki ismini mahlas olarak kullanır  90  Kemal Tahir: Roman ve hikayelerinin konusunu sistemin aksayan yönlerinden alır  Bozkırdaki Çiçek, Devlet Ana, Karılar Koğuşu, Esir Şehrin İnsanları bazı eserleridir  91  Bedri Rahmi Eyüboğlu; şair ve yazarlık dışında ressamdır  Karadut, Canım Anadolu bazı eserleridir  92  Tarık Buğra: istiklal Savaşı’nın bilinmeyen yönlerine yeni yorumlar getirdi  Küçük Ağa, Osmancık, Siyah Kehribar, yarın Diye Bir Şey Yok bazı eserleridir  93  Yaşar Kemal: Çukurova ve Toroslardaki efsanelere dayalı, toprak kavgalarını işleyen roman ve hikayeler yazmıştır  İnce Memed, Orta Direk, Sarı Sıcak, Teneke bazı eserleridir  94  Orhan Kemal: Köyden kente göç ve bu göçün son uçlarını işler  72  Koğuş, Hanımın Çitliği bazı eserleridir  95  Necati Cumalı: Ege Bölgesi’ndeki köylüyü işler  Tütün Zamanı, Boş Beşik, Susuz Yaz bazı eserleridir  96  Cemil Meriç: Makale, deneme, eleştiri ustasıdır  Bu Ülke,Umrandan Uygarlığa, Kırk Ambar bazı eserleridir  97  Cengiz Aytmatov: Kırgız yazardır  Cemile, Gün Olur Asra Bedel, Selvi Boylum Al Yazmalım bazı eserleridir  98  Klasisizm, akıl ve sağduyuya önem verir  Latin ve Yunan kaynaklarına yönelen kuralcı, yüksek zümre edebiyatıdır  Moliere, Racine, La Fontaine klasik yazarlardandır  99  Romantizm, Klasisizm’e tepkidir  Kuralcılığı reddederek ulusal konulara yönelir  Zıtlıklar, ak-kara çatışması ve özellikle duygusallık ön plandadır  Victor Hugo, Goethe bazı yazarlarıdır  100  Realizm, Romantizm’e tepkidir  Gerçekler gözleme dayalı olarak anlatılır  Balzac, Stendhal, Flaubert, Tolstoy, Dostoyevski ünlü temsilcileridir  101  Parnasizm, realizm’in şiire yansımasıdır  Sözcüklerle manzara çizilir  102  Sembolizm, kapalı şiir anlayışını savunan edebi akımdır  103  Natüralizm: Aşırı gerçekçiliktir  Olayların ortaya çıkışı neden sonuç ilişkisi deneylenerek anlatılır  104  Edebi akımların sıralanışı: Klasisizm, Romantizm, Realizm, Natüralizm(roman akımları); Parnasizm, Sembolizm, Sürrealizm (şiir akımları) 105  Dünya edebiyatının tanınmış yazar ve eserlerinden bazıları: Shakespeare (Hamlet ve Otello), Cervantes (Don Kişot), Maksim Gorki (Ana), Montaigne (Denemeler), Schiller ( Wiliam Tell), Dostoyevski (Suç ve Ceza), Tolstoy (Savaş ve Barış), Mark Twain ( Tom Sawyer’in Maceraları) 106  Klasik trajedide karakterler yüksek tabakadandır, konu mitolojiktir  Ölüm ve yaralanmalar sahnede gösterilmez  Üç birlik kuralı (zaman, mekan olay birliği) vardır  107  Klasik komedide kişiler halkın içinden, konular günlük yaşamdandır  Ölüm ve yaralanmalar sahnede gösterilir  Üç birlik kuralı vardır  108  Deneme, kişisel düşüncelerin kanıtlama amacı güdülmeden aktarıldığı; fıkra, günlük olayların sade bir dille yazıldığı; makale, tezlerin kanıtlanmaya çalışıldığı; eleştiri; bir eserin bilimsel temellere dayanılarak yorumlandığı yazın türleridir  109  Lirik şiir, coşkuların işlendiği; epik şiir, kahramanlık konularının işlendiği; pastoral şiir, kır ve çoban yaşamının işlendiği; dramatik şiir, acıklı durumların işlendiği; satirik şiir eleştirilerin işlendiği; didaktik şiir; öğreticiliğin işlendiği şiir türleridir  110  Redif, aynı görevli ekler ve aynı anlamlı sözcüklerdir  Uyaktan sonra gelir  111  Nurullah Ataç, Suut Kemal Yetkin, Sebahattin Eyüboğlu, Bacon, Montaige ünlü deneme yazarlarıdır  112  Bir sözcüğün hem gerçek hem mecaz anlamda kullanılması kinaye sanatını doğurur  113  Hüsn-ü Talil sanatında olayın sebebi daha güzel bir nedene bağlanır  114  Bilinen bir konunun bilinmiyormuş gibi davranılması Tecahül-i arif sanatını doğurur  115  Sesteş sözcükler cinas sanatı yapar  116  İntak (konuşturma) sanatının olduğu her yerde teşhis vardır  117  Masal, evrensel; destan ulusal nitelikler taşır  118  Seci, düzyazıdaki ses benzerliğidir  119  Bir şairin bir şiirine aynı ölçü ve aynı uyakla yazılan şiirine nazire denir  120  İlyada (Yunan), Kalevala(Fin), Nibelungen (Alman), Ramayana (Hint), Şehname (Fars) dünyaca tanınmış destanlardır  121  Şarkı, tuyuğ, rubai dörtlüklerle yazılan divan şiiri nazım şekilleridir  122  Dilinin ağır oluşu ve yüksek zümreye yönelişi Divan edebiyatı ile Servet- Fünun’un ortak özellikleridir  123  Ağır ve sanatlı anlatım, sembollerle duyguları anlatma biçimine Sebk-i Hindi denir  Sebk-i Hindi divan edebiyatında kabul edilen bir anlayıştır  124  Dacemeron hikayeleri (Bocecaeio) dünyanın ilk hikayeleridir  125  Aiskhlos, Sophokles, Euripides, Aristopanes eski Yunan edebiyatının tiyatro ustalarıdır   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |