![]() |
Saldırganlık |
![]() |
![]() |
#1 |
dehşet
|
![]() SaldırganlıkSALDIRGANLIK TANIM Saldırganlığın tanımı eylemin bizzat kendisi vurgulanarak yada eylemde bulunan kişinin niyeti vurgulanarak yapılabilir ![]() vurgulandığında saldırganlık başka kişilere zarar veren herhangi bir davranış olarak tanımlanmaktadır ![]() vurgulandığında ise hedefi yaralamak niyetiyle girişilen bir davranış olarak tanımlanır ![]() Diğer bir tanım, öfkeli ve araçsal saldırganlık şeklinde yapılmaktadır ![]() saldırganlık öfke ve düşmanlığın kışkırttığı saldırganca bir eylemdir ![]() saldırganlık ise, eylemin kendisi dışında bir hedefe ulaşmak için girişilen saldırganca bir eylemdir |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
dehşet
|
![]() NEDENLER: • Bazı kuramcılar beynin merkezi sinir sisteminin ve endokrin sisteminin saldırganlığa yol açtığını öne sürmektedir ![]() adamları da beyinde saldırganlığa neden olan merkezlerin dışında beyindeki tümörlerinde saldırganlığa yol açtığını ileri sürmektedirler ![]() Saldırganlıkla ilgili amigdalalar duyguların kontrolünden sorumlu beyin alanlarıdır ve limbik sistemin bir parçasıdır ![]() gösteren hayvanların amigdalaları çıkarıldığında hayvanların önceki halinin karşıtı bir durumun, sakinlik halinin ortaya çıktığı gözlenmiştir ![]() Yine bu bölgede oluşmuş olan bazı tümörlerin aşırı saldırganlığa yol açtığı belirtilmektedir ![]() genlerdeki farklı kombinasyonların saldırganlığa neden olduğu şeklindedir ![]() cinsiyeti belirler ![]() erkekte ise XY biçimindedir ![]() düşünülmektedir ![]() ![]() Bir kısım bilim adamları fazla olan bu kromozomun erkekte saldırganlığı artırdığını savunmaktadır ![]() kromozomun erkek suçlular arasında normallere göre 4 kez daha fazla görüldüğü şeklinde sonuçlanmıştır ![]() açıklamayı eleştirenler ve saldırganlığı açıklamada yetersiz bulan araştırmacılarda vardır ![]() saldırgan olmayan erkeklerdeki ve kadınlardaki saldırganlığın nedenleri için hiçbir açıklama getirilememektedir ![]() kuramın saldırganlığa ilişkin açıklamalarının yeterli ve kapsamlı olduğu söylenemez ![]() verileri kapsaması yönünden önemli sayılmakla beraber, saldırgan davranışın oluşumunda etkili olan bireyin duygusal, zihinsel ve sosyal süreçleri dikkate almamaktadır ![]() biyolojik faktörlerin psikopatolojide önemli rol oynadığını ortaya 3 çıkarmıştır ![]() çevresel değişkenler üzerinde duruluyor, gelişimsel ve sonradan olma beyin hasarları üzerinde durulmuyordu ![]() üzerine yapılan araştırmalarda nöropsikiyatrik ve nörolojik sorunların saldırgan bireylerde, saldırgan olmayanlara oranla daha yaygın olduğu ileri sürülmektedir ![]() ![]() Ancak bu kaynakların etkin olabilmesi için etkileyebilecekleri bir canlı organizmaya ihtiyaç vardır ![]() onun biyolojik temelini anlamaktan geçer ![]() henüz çelişkili ve yetersizdir ![]() vardır ![]() görülen hızlı ilerleme bu alanda kısa sürede aşamalar kaydedileceğinin sinyallerini vermektedir ![]() şiddeti ortadan kaldırmayacaktır ![]() ortadan kaldırılabilmesi için hem toplumsal hem de biyolojik etkenlerin birlikte ve uygun ölçülerde dikkate alınması gerekir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
dehşet
|
![]() • İnsan davranışlarını insanın doğasından yola çıkarak açıklayan içgüdü kuramcıları saldırganlığı da içgüdülere göre açıklamakta, insanın diğer hayvanlar gibi kendisini saldırgan davranışlarda bulunmaya eğilimli kılan bir saldırganlık içgüdüyle doğduğunu ileri sürmektedirler ![]() 4 açıklamakta ve saldırganlığın azaltılabileceğine ilişkin bir umut taşımamaktadır ![]() ilişkilerde sorun olan bu davranışı olağan görmek anl***** geldiğinden, bu kurama özellikle sosyal öğrenme kuramcıları tarafından yoğun eleştiriler gelmektedir ![]() içgüdü modeli ile tanımlamanın doğru olmayacağını daha sonra kabul edilmiştir ![]() saldırganlığa özel bir anlatım ve özür bulunmuş olurdu |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
dehşet
|
![]() • Sosyal Öğrenme kuramcıları insanın doğuştan saldırgan olmadığını saldırganlığın toplumsallaşmanın bir sonucu olarak ortaya çıktığını belirtmişlerdir ![]() dışsal olduğunu savunmaktadırlar ![]() bu kuram dış etkilere daha fazla önem vermektedir ![]() çevresel etkenlere tepkide bulunan güçsüz bir organizma değildir ![]() ve çevrenin karşılıklı etkileşimleri bireyin sahip olduğu davranışları oluştururlar ![]() hem de çevre davranışlar tarafından etkilenir ![]() insanın saldırganlığını diğer sosyal davranışlar gibi hem çevreden kaynaklanan uyaran ve pekiştiricilerin etkisi hem de bilişsel kontrol etkisiyle öğrenildiğini savunur ![]() kaynaklarının çok çeşitli olduğunu, geçmiş deneyim ve öğrenmeden,dış durumsal etmenlere kadar yayılan çok geniş bir yelpaze içinde değerlendirilmesi gerektiğini, ayrıca saldırganlık ve şiddetin, nesiller boyunca öğrenilmiş bir davranış kalıbı olarak geçtiğini de savunmaktadır ![]() hangi durumlarda ve de ne sıklıkla ortaya çıkacağını belirlediğini, çocukların model olarak aldıkları ana babalarının davranışlarından, nasıl davranmak gerektiğini öğrendiklerini, aile ve dış çevreden edindikleri saldırgan modellere özenerek saldırgan davranışlarda bulunduklarını ileri sürmektedir ![]() açısından bakan görüşlerle karşılaştırıldığında, sosyal öğrenme yaklaşımını benzersiz kılan şey, saldırganlığı değiştirebilir ve engellenebilir bir olgu olarak görmesidir ![]() açıklayan görüşler saldırganlığı kaçınılmaz ve genetik olarak programlanmış bir davranış olarak görme eğilimindedirler ![]() yaklaşım, saldırganlığın öğrenildiği gibi unutulabileceğini ya da uygun koşullar altında hiç öğrenilemeyeceğini savunmaktadır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
dehşet
|
![]() Saldırganlığın nedenini açıklayan bir diğer kuram olan Engellenmesaldırganlık kuramı ilk ortaya atıldığı zaman “Saldırganlık hali her zaman bir engellenme sonucu ortaya çıkar” görüşü şiddetle eleştirilere uğrayınca her engellenmenin saldırganlığa yol açacağı görüşü değiştirilerek saldırganlık, “engellenme saldırganlığa yol açmaktadır” şeklinde tanımlandı ![]() ardından saldırgan davranışlar gelse de engellenme ve saldırganlık arasındaki bağın sanıldığından daha zayıf olduğu düşünülmektedir ![]() Engellenme kaçınılmaz olarak saldırganlığa yol açmamakta ve saldırganlık her defasında engellenmenin ardından gelmemektedir ![]() Bununla birlikte kuram sosyal ödül kazanmak için yapılan araçsal saldırganlık yada kendini savunmak için yapılan saldırganlık gibi engellenme olmaksızın yapılan saldırgan davranışları açıklamakta da yeterli olmamaktadır ![]() soyutla***** salt çevresel etmenlere dayandırarak açıklamak sorunun çözümüne fazla yardım sağlamamaktadır ![]() insan birbirinden ayrılmaz bir biçimde bir sorunlar yumağı olarak şiddet eylemlerine katkıda bulunur ![]() ruhsal yapısında yol açtığı etkilerin özelliklerine göre gösterir ![]() etkilerden biri olan engellenme tek başına saldırganlığa neden değildir ![]() engellenme genellikle öfke olarak nitelendirilen duygusal bir tepkiye yol açmakta ve bu tepkide kişiyi saldırgan davranışlarda bulunmaya hazır hale getirmektedir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
dehşet
|
![]() Saldırgan modeller, bilişsel öğrenme yoluyla yeni davranış kalıplarının öğrenilmesini sağlar ![]() 7 ödüllendirilmesi halinde de dolaylı pekiştirme yoluyla bu tür davranışların taklit edilme olasılığı artar ![]() saldırganlık oldukça yerleşik bir davranış kalıbı haline gelerek söndürülmesi güçleşir ![]() doğmakta, kötü eğitim, kötü çevre ve kötü örneklerle davranışlar bozulmaktadır ![]() değil, çevrenin davranışları da biçimlendirmektedir ![]() çocuk saldırgan davrandığında annesinin veya diğer kişilerin ona istedikleri şeyi vereceklerini anlarsa, saldırgan biçimde davranmaya eğilimli olur ![]() geçerlidir ![]() çıkarına uygun düşecek biçimde hareketlerin yapılmasıyla öğrenilir ![]() Kişi istediği şeyi elde etmede başarılı bir yöntem olduğu kanıtlanan bir biçimde hareket eder Saldırgan davranışların oluşmasında taklit önemli bir süreçtir ![]() çocuk yada genç öfke ve saldırganlık düzeyini kontrol edemeyen ve bunu sağlıksız şekilde ifade eden ana babasını gözlediğinde, sözle saldırmayı ve katı bir şekilde eleştirmeyi öğrenir ![]() uyguladığı otoriteye dayalı katı disiplinin çocukta saldırganlık ve başkaldırma gibi olumsuz özelliklerin ortaya çıkarttığını görülmektedir ![]() Araştırmalarda ana babanın kısıtlayıcı ve çocuğa özgürlük tanımayan, 8 kendi düşüncelerini empoze eden onun adına kararlar alıp uygulamaya çalışan katı tutumlarının isyankarlığa ve saldırganlığa neden olduklarını göstermektedir ![]() fiziksel şiddet kullanan, çocuğu dinleyip anlamaya çalışmayan annelerin çocuklarının güvensiz, tedirgin ve saldırgan davranışlar gösterdiği bulunmuştur ![]() kadar, aşırı koruyuculuğunda çocuğu saldırganlaştırdığı görülmüştür -------------------------------------------------------------------------------- Toplum da aile gibi suç oranın gelişmesini teşvik etmektedir ![]() oranın yüksek olduğu bir topluluk çocuğun saldırgan aktivitelerde bulunan pek çok modeli gözlemlemesine fırsat verir ![]() zamanda bu davranışlarından ötürü bu modellerin ödüllendirildiğine de tanık olur ![]() yerleşim birimlerinde oluşan, kontrolsüz yapılaşma, nüfus artışı, kültürel yozlaşma ve yabancılaşma, gelir adaletsizliğinin ve yoksullaşma oranının artması, işsizliğin yol açtığı güvensizlik, gelecekten umudunu kesme ve amaçsızlık, haksızlığa uğradığında hakkını resmi yollardan alamaması, sosyal problemlerin çözümünde şiddete başvurulması saldırganlığın ortaya çıkmasını kolaylaştırır ![]() Psikologların büyük çoğunluğunun TV’de şiddetin çocuklarda saldırganlık eğilimini artırdığına inandığı kesindir ![]() insanında genelde bu inancı paylaştığı söylenebilir ![]() televizyondan bir şeyler öğreniliyorsa ki bunda kuşku yoktur ![]() Saldırgan davranışlarda öğrenilebilir ![]() saldırgan kahramanın gösterdiği saldırgan davranışın taklidi ya da böyle davranışların ilişkili olduğu başka saldırgan davranışları çağrıştırıp etkinleştirmesi biçiminde olabilir ![]() çocukların TV’de gözledikleri ve sonuçta kendileri için zararlı olabilecek saldırgan davranışlara daha fazla başvuracaklarını düşünmek biraz insanı küçümsemek ve onu ayırt etmeksizin her davranışı taklit eden robotumsu bir yaratığa indirgemek olur ![]() yavrusu eğer ruhsal olarak bir özrü yoksa bebek denebilecek yaşlarda bile gerçek ile filmi, filmde yapılabilecekle gerçekte yapılabileceği ayırt edebilecek kapasitededir ![]() görüşü destekler niteliktedir ![]() çocuklarda saldırganlığı büyük ölçüde arttırdığı yargısına varmamızı sağlayacak denli kesin ve tutarlı değildir ![]() saldırgan davranışlar ödüllendirilip özendiriliyorsa, çevre gerçek saldırgan modeller açısından zenginse ya da koşullar saldırgan duyguları denetim altında tutulamaz ölçülere çıkarıyorsa, o zaman saldırgan davranışların öğrenilmesinin ayıbı büyük ölçüde TV’ye çıkarılmamalıdır ![]() Başlı başına okul ve eğitim sistemi bile pek çok çocuk ve ergende öfke yaratan ve saldırganlığa yol açan ortamlar olabilmektedir ![]() alanındaki eşitsizlikler ve haksız uygulamalar, öğretmenlerin öğrenciler arasında ayrım yapmaları, öğrencilerin kendi içinde değil sürekli birbirleriyle kıyaslandığı yarışmacı, kalitesiz ve ezberci eğitim, başarının düşmesine yolaçan sürekli değişen eğitim programları çocukları saldırganlaştırmaktadır ![]() • Kalabalık sınıflar, yetersiz fiziki koşullar, fazla ders saati ve yoğun ders programının getirdiği sıkıntılara ders dışı etkinliklerin ve sosyal faaliyetlerin yetersiz olması, öğrencinin rahatlayabileceği, enerjisini kullanabileceği alanların sınırlılığı eklenir ![]() sıkıntısı için mükemmel mekanlardır ve bu kadar yapay bir ortamda çocuklardan doğal olması beklenmektedir ![]() kafese kapatılan vahşi hayvanları niçin doğal davranmıyorlar yada niye huzursuzlar diye suçlamak gibidir ![]() • Disiplin yönetmeliğinin katı, yasakçı kuralları ve tek tipleştirme uygulamaları sonucu farklı, orijinal ve yaratıcı kişilik özelliklerinin törpülenmesi çocuklarda öfke tepkilerine yol açmaktadır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
dehşet
|
![]() Bir yandan öğretmenlerin formasyon yetersizliği, (öğretmen açıklarını kapatmak için her üniversite mezununun öğretmen olarak atanması) ve eğitimden çok öğretim ağırlıklı çalışmaları, diğer yandan rehberlik ve yönlendirmenin olmayışı, okulda psikolojik danışma hizmetlerinin yetersizliği saldırganlığı engelleme de sorunlar doğurmaktadır ![]() (Rehber öğretmen açığını kapatmak için bu işin eğitimini almamış insanların istihdam edilmesi) ![]() Genelde ergenlikte sınırlı antisosyal davranışa dahil olan bireyler, toplumun norm ve standartlarını öğrenmektedir ve yaşam boyu antisosyalliği sürdüren bireylerden çok daha iyi sosyalize olmaktadır ![]() Ergenliğin ilk yılları boyunca suçluluk artış, genç yetişkinlikte de düşüş göstermektedir ![]() antisosyal davranışı artırmaktadır ![]() olmaya başlar ve ahlaki değerlerin kazanılmasıyla saldırgan davranış azalır ![]() ÖNERİLER • İnsanın biyolojik olarak iki nihai amacı vardır ![]() türün devamını sağlamaktır ![]() iki davranış kalıbından birini seçer ya kaçacak yada savaşacaktır ![]() Savaşmak zorunda kaldığı zaman doğal olarak saldıracaktır ![]() şiddetin kökeninde yer alan saldırganlık davranışının insanın hayatta kalmasına yarayan kesin bir fonksiyonu vardır ![]() eden saldırganlık davranışının, sosyal kaidelerin geliştiği, kişinin güvenliğini sağlayacak toplumsal yapılanmanın arttığı bu gün için eskiye oranla gerekliliği azalsa da, kişinin hangi durumda kendisine zarar gelebileceği bilgisine her zaman ihtiyacı vardır ![]() • Saldırganlığın üç türünden söz edilebilir ![]() onaylanmayan düşmanca saldırganlık, belli koşullar altında onaylanan saldırganlık, toplumca ne yasaklanan ne de onaylanan izin verilmiş saldırganlık ![]() öğrenmek zorundadır ![]() alamayanların özgür kalmalarına izin verilmeyecektir ![]() saldırganlığa hiç başvurmayanların durumları, gerektiğinde onu kullananlarınkinden daha kötü olabilir ![]() çocuklara hiçbir zaman saldırmamayı öğretmemek değil, saldırganlığın ne zaman uygun olup ne zaman uygun olmadığını öğretmektir ![]() saldırganlığın, toplum tarafından onaylanmayan saldırganlığın öğretilmemesidir ![]() Araştırmalar çocuklarının kötü davranışlarını cezalandırmak isteyen anne ve babaların aslında bu davranışları pekiştirmekten ileriye gidemediğini göstermektedir ![]() çocukları tarafından nasıl öğreniliyorsa cezalandırılan kötü davranışlarda öğrenilebilir ![]() çizilmiş olmasıdır Bir davranış ödül ile güçlendirilirken, ceza ile ortadan kaldırılabilir ![]() ortaya çıkacak olumsuz durumun kendisidir ![]() ortaya çıkan olumsuzluk bir yanıt iken, cezalandırmak bir uyaran oluşturabilmektedir ![]() saldırı olarak algılanabilir, hatta karşı atağa geçme isteği uyandırabilir ![]() Davranış sonucu ortaya çıkan olumsuzluk davranışın devamını önleyici bir etkiye sahipken, cezalandırmak davranışın tekrarı için bir uyarıcı oluşturmaktadır ![]() • Okuldaki herkesin okulu sahipleneceği ve orada olmaktan hoşlanacağı bir okul iklimi oluşturulmalıdır ![]() görevliye, kendilerinin okulun önemli bir parçası oldukları hissettirilmelidir ![]() planlama sürecine herkesin (öğretmenlerin, öğrencilerin, velilerin ve toplumun önde gelen kişilerinin) katılımı sağlanarak başarılabilir ![]() • Yapılan araştırmalar, okullardaki sorunların çok büyük bir kısmını okuldaki çok küçük bir azınlığın çıkardığını göstermektedir ![]() öğrenciler öncelikli hedef seçilebilir ![]() faaliyetleri planlanırken, sayıca az olan bu öğrencilerin bulundukları yerlere özel bir dikkat gösterilmesi, bu öğrencilerin hem kendilerini hem de olası mağdurları şiddeti karşı korumak için yararlı olabilir |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
dehşet
|
![]() Okulda güvenliğin sağlanması birinci derecede okul müdürünün işidir ![]() Okul müdürü kendi odasına çekilmemeli, özellikle ders aralarında koridorlarda görünmeli, sınıfları ziyaret etmeli ve okulda düzenlenen toplantılarda hazır bulunmalıdır ![]() zamanın çoğunu makam odasının dışında geçiren müdürdür ![]() okul müdürü ve müdür yardımcıları olmak üzere okuldaki bütün görevliler öğrencilerden önce okula gelmeli, öğrenciler okula geldiklerinde tüm çalışanların kendilerini güler yüzle kendilerini karşıladığını görebilmelidir ![]() • Okul yöneticileri ve öğretmenleri anne babalar ile mutlaka işbirliği yapmalıdır ![]() başarabileceği bir iş değildir ![]() aslında kendi çocuklarının başarısına katkıda bulunacağını bilmeli ve bu konudaki sorumluluklarını yerine getirmeye istek duymaları sağlanmalıdır ![]() • Öğrencilerin gerçekten ilgisini çeken ders dışı etkinlerinden oluşan bir sistem kurulmalıdır ![]() kendilerine meydan okuyan şeyler bulamazlarsa bu boşluğu olumsuz etkinliklerle doldurabilirler ![]() • Öğrencilerin kendi güvenliklerinin sağlanmasına aktif bir biçimde katılmalarının sağlanması gerekir ![]() güvenlik planlarının hazırlanmasına katılmaları sağlanabilir ![]() öğrencilere kişiler arası ilişkilerde ortaya çıkan anlaşmazlıkları ve çatışmaları şiddet içermeyen yollarlı çözme teknikleri öğretilebilir Öğrencilere doğru kararlar verme, sorumluluklarını bilen bir vatandaş olma ve çatışma çözme becerilerine sahip olma gibi yaşam becerileri öğretim programlarıyla bütünleştirilerek kazandırılmalıdır ![]() gençlerin çatışmalarla nasıl başedeceklerini öğrenmeye ihtiyaçları vardır ![]() çatışmaların yansımasıdır ![]() biçimde çözme becerileri kazandırılırsa, okullar daha güvenli yerler olabileceğini söyleyebiliriz ![]() becerilerini öğretmeyi amaçlamalıdır ![]() • Yetişkinlerin gözetimi ve denetimi ihmal edilmemelidir ![]() çocuklar sürekli denetim ve gözetime ihtiyaç duyarlar ![]() yetişkinlerin çocukların gözetim ve denetiminin nasıl yapılacağı konusunda belli aralıklarla hizmet içi eğitim verilmesi gerekir ![]() eğitimlerde öğrenciler arasındaki bir kavgaya öğretmenlerin yada okul çalışanlarının nasıl müdahale etmeleri gerektiği üzerinde durulabilir ![]() • Okuldaki şiddet olaylarıyla ilgili düzenli bir kayıt sistemi kurulmalı ve düzenli bir izleme çalışması yapılmalıdır ![]() gelen şiddet olaylarının ve diğer suçların analiz edilmesi sağlanabilir ![]() Bu olaylar en çok ne zaman, nerede meydana gelmektedir? En fazla kimler karışmaktadır? Sorularına cevap bulunarak, bu verilere göre güvenlik önlemleri ele alınmalıdır ![]() -------------------------------------------------------------------------------- Okul güvenliğini sağlamak için gerekli fiziksel önlemlerin alınması çok önemlidir ![]() alanları, spor sahası, okulun giriş çıkış yerleri ve kantin gibi mekanlar için yetişkin gözetim ve denetimi artırılabilir ![]() • Okula farklı yerlerden giriş yapılması engellenmeli girişler belli bir kapıdan yapılmalı ve bu kapıda mutlaka denetim olmalıdır ![]() gelen ziyaretçilerin kaydı tutulmalı ve rasgele ziyaretçi giriş çıkışı olmamalıdır ![]() • Okulda krize müdahale ekibi oluşturulmalı ve gerekli müdahale planları önceden hazırlanmalıdır ![]() okullarda zaman zaman sorunlardan kaçınmak mümkün olmayabilir ![]() Okul güvenliği planı her yıl gözden geçirilerek güncelleştirilmelidir ![]() • Okulun güvenliğini artırmak üzere polis, itfaiye, acil servis gibi birimlerle hemen iletişim kurabilecek şekilde düzenlemeler yapılmalıdır ![]() • Her okul öğrencilerin hangi durumlarda nasıl davranmaları gerektiğine ilişkin bilgiler içeren klavuzlar hazırlamalıdır ![]() uyulmadığı zaman hangi yaptırımlarla karşılaşacakları bildirilmeli ve bu yaptırımlar bütün öğrencilere aynı şekilde uygulanmalıdır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
dehşet
|
![]() • Okulda meydana gelen şiddet yada işlenen suçlardan dolayı mağdur olan öğrenciler özel bir dikkate ve desteğe ihtiyaç duyarlar ![]() Okullardaki rehber öğretmenler bu desteği sağlamada çok önemli bir rol oynarlar ![]() Anne Babaya Öneriler: • Katı disiplin uygulama • Sevgiyi koşullu gösterme, • Nedenlerini açıklama ihtiyacı duymadan davranışlarda kısıtlama yapma, • Yapılan hataları affetmeme, katı cezalandırıcı yaklaşım, • Doğruların merkezi olarak kendini kabul eden bu nedenle çocuğun görüş ve düşüncelerine önem vermeyen ve aile sorunlarının tartışılmasında çocuğa söz hakkı tanımayan, • Genelde çocuğun kapasitesi üzerinde beklentisi olan ve bu beklentiye ulaşmada çocuğu zorlayan, • Toplum normlarına sıkı sıkıya bağlı ve bu kalıbın dışına çıkmaya ana baba tutumları otoriter tutumlar olarak tanımlanır ![]() üzerinde katılık, hoşgörüsüzlük, içe dönüklük gibi kişilik özellikleriyle, saldırgan davranışlarda bulunma eğilimine neden olur ![]() • İlgisiz ve otoriter ana baba tutumlarının binişik özellikleri vardır ![]() Bilerek veya ilgilenemediği için çocuğa karşı itici davranışlarda bulunma, gereksinimlerini karşılamama, sevgi göstermeme, etkinlikleri ve başarıları ilgisizlikle karşılayıp başarısızlıkları ağır şekilde cezalandırma, görüş ve düşüncelerine önem vermeme, ilgisiz ana baba tutumları olarak tanımlanabilir ![]() • Çocukla ilgilenip onunla iletişim kurarak onu gerektiği ölçüde kontrol etmek ve çocuğun gittikçe artan potansiyeline ulaşmasında gereksinim duyduğu fırsatları elde etmesine rehberlik yapmak, • Çocuğu reddederek ona karşı ilgisiz davranmak yerine çocuğun kendileriyle karşılıklı sevgi ve saygıya dayanan olumlu bir özdeşim kurmasına yardım etmek, • Aile içinde demokratik bir düzen kurarak dengeli bir bağımsızlık modeli sağlamak, • Çocuğa seçme olanağı vererek gereksinimlerini çekinmeden söyleyebileceği bir ortam yaratmak |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|