|  06-21-2012 | #1 | 
	| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Fabl Nedir 
 
            Kişiler genellikle hayvan, bitki ve cansız varlıklar olan, ders verir nitelikli kısa masalımsı öykülere fabl denir -Fabl’ın genel özellikleri- “Fabl” sözcüğünün kökeni Latince “hikaye” anlamına gelen “fabula”’dır  Fakat bu sözcük zamanla bir ahlak ilkesi veya davranış kuralını anlatan kısa sembolik (simgesel) bir hikaye türünün adı olmuştur  Bu tür hikayelerin, kahramanları genellikle hayvanlardır  Hikaye kahramanı bu hayvanlar, kendi özelliklerini korumakla birlikte insan gibi konuşurlar  Esasen “fabl” bu özelliği nedeniyle masalımsı eserler arasında yer alır  Fabl’lar hem nazım, hem nesir biçiminde olurlar  Fabl’ın sonunda her zaman bir ahlak dersi (kıssadan hisse) vardır  Bu ders kısa, açık ve doğru olmalıdır ve mutlaka hikayenin doğal bir sonucu gibi görülmelidir  Fabllarda öğretici (didaktik) bir amaç güdülür, gündelik hayatla ilgili dersler ve öğütler verilir  Okurlar çoğu zaman verilen dersin veya öğüdün ne olduğunu anlamakta zorluk çekmezler  Çünkü; bu ders veya öğüt eserin bir yerinde, çoğu kez sonunda, bir atasözü veya özdeyiş biçiminde açıkça belirtilir  Fabllarda basit ahlak ilkelerine değinildiği gibi insanların bir çok kusurlu yönlerine de dikkat çekilir  Fabllar vasıtasıyla kanaatkarlık, özveri, yardımseverlik , iyi niyet gibi olumlu davranışlar çocuğa kazandırılabilir  Özellikle 8-12 yaş grubu çocuklar fabl okumaktan ve dinlemekten büyük zevk alırlar  Kanaatkarlık, tamahkarlık, kıskançlık, paylaşımcılık gibi çocuklar tarafından anlaşılması güç kavramların somut olaylarla anlatılması sebebiyle çok önemli bir eğitim aracı olarak kabul edilmelidir  Fabllar insan belleğinde çok kolay saklanabilen ve ortaya çıkarılabilen özelliklere sahip olduğu için sözlü gelenek içinde de yaşatılabilmektedir  Çoğu manzum olan fablların başlıca amacı belli bir ana fikrin yalın veya birkaç olayın yardımıyla en kısa yoldan açıklamaktır  Bundan dolayı fabllar kısadır ve şu dört bölümden oluşur: 1  Olayın ve kahramanların tanıtıldığı giriş bölümü 2  Olayın entrikalarla düğümlendiği gelişme bölümü 3  Düğümün çözüldüğü sonuç bölümü 4  Olay ve olayların arkasında yatan ana fikrin açıklandığı ders bölümü (Kıssadan hisse bölümü) Bütün uluslarda ortak bir nitelikte olan fabllar basit, pratik ahlak ilkeleridir  Bu sebepledir ki fabl yazarı ünlü Latin şairi Phédre “ Fabl insanların kusurlarını düzeltmeye yaramalıdır  ” Der  -Fabl’dan Yararlanma- Kişilerin ve çocukların yakınlık duyduğu sevdiği varlıklar olduğu için fabllar, çocukların ilgisini çeker  Öykülemenin kısa oluşu da çocukların fabllara duyduğu ilginin bir başka nedenidir  Sıkmadan verilen öğütler, bu nedenle çocukların eğitiminde yararlı olur  Fabllar eğlendirici ve sevimlidirler  Dramatizasyona uygun oluşları anlatımlarındaki hareketliliği eyleme dönüştürmeye yardımcı olur  Böylelikle yaşayarak öğrenmeye uygundurlar  Fabllar olay anlattıkları için bir başka şiiri okumaktan veya ezberlemekten daha çok çocukların ilgisini çekerler  Fabllardan resim çalışmalarında da yararlanılabilir  Bir fablda anlatılan olayın bölümleri altı-yedi karede resimlenerek, resimlerin yorumlanması biçimindeki bir sözlü anlatım çalışması yapılabilir  Ardından yapılacak yazılı anlatım çalışması da çocuğun dil ve anlatım yeteneğini geliştirmeye yardımcı olur  Manzum biçimde yazılmış bir fabl düz yazıya, düz yazıyla yazılmış olan bir fablı da manzum biçimine çevirme çalışmaları yapılabilir  Fakat bu tür çalışmalar, çocukların düzeyleri göz önünde bulundurularak yaptırılmalıdır  Bu tür çalışmalar nazım, nesir uygulaması olabilecekleri gibi çocukların dil gelişimlerine de katkıda bulunurlar  Ne var ki Rousseau, fablın bir ahlak dersi vermek amacıyla yazıldığı için özellikle çocukların eğitim ve öğretiminde sık sık kullanılmasından yola çıkarak, bu dersin çocuklar tarafından yanlış yorumlandığını ileri sürerek, fablın, eğitimde kullanılmasına | 
	|  |   |