| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| çocuk, dönem, edebiyatının, genel, hedefleri, okul, öncesi | 
|  | Okul Öncesi Dönem Çocuk Edebiyatının Genel Hedefleri |  | 
|  12-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Okul Öncesi Dönem Çocuk Edebiyatının Genel HedefleriOkul öncesi dönem çocuk edebiyatının genel hedefleri Okul öncesi dönem çocuk edebiyatının genel hedefleriÇocuk Edebiyatı 2-14 yaş çocuklarının hayali duygu ve düşüncelerine yönelik sözlü ve yazılı tüm eserleri içine alır   Okul öncesi dönem çocuk edebiyatının genel hedefleri 1  Çocukların ruhsal ihtiyaçlarını karşılamak, boşanma, güven, sevgi, sevilme, sevme, öğrenme, bir gruba ait olma, oyun, değişiklik ve estetiklik gibi ruhsal ihtiyaçlar 2  Çocukların değişik yaşlarda ilgi duydukları konuları göz önüne almak 3  Çocukların alıcı ve ifade edici dil gelişimlerine katkıda bulunmak 4  Çocuğun algı gelişimini desteklemek (görsel,işitsel ,dokunsal algı ) 5  Sosyal ve duygusal gelişimlerini desteklemek 6  Çocuğun zihinsel gelişimini katkıda bulunurken kavram gelişimini desteklemek 7  Çocuğa ilk kitap sevgisini aşılamak 8  Çocuğa ilk edebi ve estetik değerleri vermek 9  Çocukların gelişmekte olan iç ve dış dünyalarına katkıda bulunmak 10  Çocukları yaşam gerçeklerine hazırlamak 11  Çocukların yaratıcı güçlerini ,harekete geçirmek 12  Dinleme yeteneğini geliştirmek 13  Eleştiri yeteneğini geliştirmek 14  Kitabın eğlence ve bilgi kaynağı olduğunu öğretebilmek 15  İyi çocuk kitabı kavramını verilen uygun örneklerle kazandırmak 16  Çocuk kitaplarının türlerini tanıtmak 17  Çocuklara uygun fiziksel özelliklerde kitaplar sunmak 18  Hikaye ve masalları, kitap,renkli resimler,kukla, gölge oyunu, pandomim, çubuk figürler sembolleri gibi yöntemlerle anlatabilmek 19  Çocuklara uygulanan eğitim programlarını destekleyici özelliklere sahip kitaplar verebilmek Çocuk edebiyatının çocuğa kazandırdıkları : 1  Basit eğlence için, 2  Mevcut durumlardan kaçmak için, 3  Hayal gücünüharekete geçirmek için, 4  Kendilerini anlamalarını sağlamak için, 5  Diğerlerini anlamalarını sağlamak için, 6  Dilinin doğasını anlamalarını sağlamak için, - Dil gelişimini 2?ye ayırıyoruz  Alıcı ve ifade edici dil gelişimi  Çocuğun alıcı ve ifade edici dil gelişimi desteklenir,kelime haznesi zenginleşir  - 7  Diğer zamanları ve yerleri öğrenmek, 8  Bilgiyi araştırmak için, Çocuk edebiyatı hakkındaki yanlış düşünceler: 1  Çocukluk döneminin insan yaşamında kısa bir yer tuttuğu bu nedenle de çocukluk tecrübelerinin önemsiz olduğu düşünülmüştür  Oysa bugün çeşitli etki ve biçimlendirmelere en yatkın olan bu devrenin kısalığından ötürü kötü eserlerle kaydedilmemesi gereken bir dönem olduğu bilinmektedir   2  Bazı yetişkinler çocuk kitabını yetişkinlere hitap eden temanın basit biçimde ele alınmış baskısı olması gerektiğine inanırlar  Bu görüş çocuğu kendine özgü dünyası olan bir varlıktan çok minik bir yetişkin olarak kabul eder   3  Çocuk edebiyatının yetişkin edebiyatından farklı olduğu düşünülmektedir  Onlara göre kitabın edebi yanından çok ahlaki ve eğitici yönü önemlidir  Halbuki çocuk edebiyatı diğer edebiyat türlerinden ayrılamaz  Aynı değer yargılarından geçer  İyi bir çocuk kitabının sadece eğitici ve ahlaki değerler vermesi yeterli değildir  Edebi temelleri oluşturması da beklenir   Demek ki iyi bir çocuk kitabı çocuğun ilgi ve ruhsal ihtiyaçlarını karşılayan fakat her şeyden önce çocuğun zevkle okuduğu eserdir   1932 yılında Paul Hazard iyi bir çocuk kitabının nasıl olacağı hakkında bazı prensipler ileri sürmüştür   1  İyi bir eser sanatını ruhuna sadık kalmalı bilgileri doğru vermeli ,sade olmalıdır  Çocuklarda hayat boyu sürecek okuma arzusu uyandırmalıdır   2  İyi bir kitabın çocukların seveceği biçimde resimleri bulunmalı, resimler çocuklara huzur ve mutluluk vermelidir   3  İyi eserler çocuklara aşırı duyarlı değil ,hassas ve uyanık yapmalıdır  İyi eserler çocuklara doğada ve insanlarda var olan hiçbir şeyi küçümsememeyi öğretir   4  İyi eserler oyununun yüksek değerine saygı gösteren eserlerdir  Bilgi veren kitaplar örtbas edilmeye çalışılmış ,gramer ya da fen kitapları olmamalıdır  Tersine bu bilgileri açıkça çocuğun ruhuna akıtacak , ileride gelişecek tohumu ekecek eserler olmalıdır   5  İyi eserler gerçek ahlak kurallarını taşırlar  Fedakarlık, sadakat dolu bir sevginin sonunda ödülünü aldığı kıskançlık, çekememezlik ve aç gözlülüğün ne kadar çirkin ve değersiz olduğunu gösterirler   Çocuk edebiyatında çeşitlilik: 1  Tür bakımından 2  Biçim bakımından 3  Konu bakımından 4  Okuyucu bakımından Tür bakımından; a)masallar b)biyografiler c)müracaat eserleri d)şiirler ve fen kitapları e)roman ve hikayeler f)tiyatro eserleri g)çizgi romanlar h)resimli kitaplar Biçim bakımından; Her kitabın kendine özgü bir biçimi vardır  Her kitap türünün özelliğine, okuyucunun düzeyine göre farklılık gösterebilir  Kitaplardaki biçim yönünden farklılıklar boy ,şekil ve resimlendirme özellikleridir  Kitaplar dikdörtgen, küçük ,kare,minyatür,iki kucak boyunda olurlar  Resimleri renkli veya siyahbeyazdır  Bazıları fotoğraflıdır   Konu bakımından: Çocuğun doğumundan ölümüne kadar her türlü konuyu kapsıyor  Sevgi,ölüm,doğum , fedakarlık gibi  | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |