![]() |
Estetiğin Mührü=Tuğra |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Estetiğin Mührü=TuğraOsmanlı padişahlarının isim ve lakaplarını ihtiva eden alameti, imzası ![]() ![]() Tuğra; padişahın nişanı, alameti veya imzası olarak; ferman, berat ve paralarda kullanıldı ![]() Önceleri; ahidname, menşur, name-i hümayin, mülkname, ferman, vakfiye, berat vb ![]() ![]() Tuğra, vesikalarda; tevk-i hümayun, nişan-ı hümayun, nişan-ı şerif-i alişan, misal-i meymun, alamet-i şerife, tuğra-i garra diye de isimlendirilmiştir ![]() Tuğra çekene; tuğrai, tevkii, nişancı, tuğrakeş ve tuğranüvis de denilirdi ![]() Osmanlılarda tuğra, ilk defa Orhan Bey zamanında kullanılmıştır ![]() Sultan Murattan itibaren tuğralara padişah isimleriyle birlikte padişah babalarının adları da yazılmaya başlandı ![]() ![]() ![]() ![]() Tuğraların sağ tarafına çiçek konulması veya mahlas yazılması sonradan adet oldu ![]() Tuğra, hat sanatının bir kolu halinde yüzyıllar boyunca usta hattatlar eliyle yazılarak, işlenerek gelişti, güzelleşti, mükemmelleşti ![]() Hattat padişahlar, tuğralarını bizzat kendileri sanatlı bir şekilde yazdılar ![]() Kimi hattatlar; ayet, hadis metinlerini, güzel sözleri tuğra biçiminde yazdılar ![]() ![]() Tuğralar ile “pençe”ler birbirine karıştırılmamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() TUĞRALARIN OKUNUŞU Tuğra metni, genellikle aşağıdan yukarıya doğru okunacak şekilde düzenlenir ![]() ![]() ![]() TUĞRANIN BÖLÜMLERİ Tuğra yapı bakımından dört bölümdür: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|