|  | Alıştırmalar|Tiyatro Tarihi Ve Skeçler |  | 
|  10-24-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Alıştırmalar|Tiyatro Tarihi Ve SkeçlerALISTIRMA: DILI GELISTIRME ÇALISMASI Asagidaki alistirmalari dilinizi yöneten agiz içi kaslarinizi iyice yoracak kadar uzun süre ve abartili olarak tekrar ediniz  -Dilinizi agzinizda sakiz çigner gibi hizla çigneyiniz  -Dilinizi agzinizin içinde, çenelerinizin disindan, dudaklarinizin altindan dairesel hareketlerle hizla dolastiriniz  -Dil ucunu ön alt dislere dayandirarak agiz içinde köklerden ileri geri hareket ettiriniz  -Dilinizi iyice disari çikariniz  Iterek uzun süre dayaniniz  -Dilinizi yuvarlatip daralttiginiz dudaklariniz ve çeneleriniz arasindan içeri-disari hareket ettiriniz  -Dilinizin ucunu ön alt dislerinize dayandiriniz ve dilinizi kökünden içeri disari hizla hareket ettiriniz  Çene Güzel konusmada çenenin rolü çok önemlidir  Tüm dillerdeki tüm harfler çenenin kullanimiyla seslendirilirler  Konusma esnasinda çene hizla birbirinden farkli hareketleri ard arda gerçeklestirmek zorundadir  Çene açilir, kapanir, daralir, genisler  Alt çene ileri ve geri hareket eder  Agzimizin üst bölgesinde bulunan dislerin bagli oldugu kemik yapisi sabittir  dolaysiyla tüm bu hareketler alt çeneyi yöneten kaslar tarafindan gerçeklestirilirler  Dikkat edelim: “iii” sesini çikardigimizda çene geriye dogru çikmaya zorlanir  “aaa” sesini çikardigimizda hizasindan asagiya dogru açilir  “Üüü” sesini çikardigimizda ileriye dogru geçmeye zorlanir  ^ne” dediginizde daralip birden açilir  “Sen” dedigimizde önce kapanir, sonra açilir ve sonra yine kapanir  Tüm bu son derece karmasik ama gerçekten karmasik hareketleri inanilmaz bir hizla gerçeklestirir  Çenemizin kullaniminda sorunlarla karsilasabiliriz  Çene kaslari gelistirilmemis ve kondisyonsuz oldugunda degisik hareketleri düzenli olarak ve sorunsuz sekilde yapamayiz   Bu durumda bazi çene hareketleri kaybolur ve bu kaybolus seste de kayip olusturur  Diger önemli sorun “çene darligi”dir  Türkiye toplumunda yaygin bir çene darligi oldugu söylenmektedir  Dar çene açik ve yuvarlak sesleri bozuk seslendirir  Örnegin “aa”, “ii” gibi anlasilabilir  “Ooo”, “uuu” gibi anlasilabilir  Eger çenemizi yeterince saglikli kullanamiyorsak tüm seslerin çikarilmasinda sorunlar yasayabiliriz  ALISTIRMA: ÇENE ÇALISMASI Asagidaki alistirmalarla çene açikligini saglama ve çenemizin her hareketi rahatlikla yapmasini temin etme amaçlanmistir  Tüm egzersizleri asiri abarti ile gerçeklestirmelisiniz  a) Elinizi alt çenenize dayayarak “çak çak” diye bagirin  Asagiya itilen çenenizin yukariya itilmesini saglayin  Böylece çenenizi asagiya iten kaslarinizin güçlenmesini saglayin  b) Iki elinizin içiyle yanak kemiklerinize masaj yapin  Avuçlarinizi alt çenenize dogru çekip çenenizi açin  c) Yumruk yapilmis iki ellerinizle çenenizin altindan bastirin  Alt çenenizi açin, basinizi geri itin ve alt çenenizi kapatin  Tekrar çenenizi açin ve basinizi daha geriye itin  Tekrar yapin  d) Çenenizi hizla iyice açip kapatin  Hizlanin  e) Çenenizi hizla ileri, geri hareket ettirin  f) Çenenizi dairesel hareketlerle hizla döndürün  Dudak Dudaklarin kullanilmamasi durumunda bazi seslerin çikarilmasi kesinlikle mümkün degildir  Dudak tembelligi olan kisiler özellikle dudaklarin kullanimiyla seslendirilen seslerde sorun yasarlar  Türkçe’de agirlikli olarak dudagin kullanimina dayandirilan sesler sunlardir: “b, f, m, o, ö, p, u, ü, v,” Bu seslerde bulaniklik veya anlasilma güçlü olusturan bir konusma biçimine sahipseniz bunun mutlaka dudak tembelliginden kaynaklandigini düsünebilirsiniz  Bununla birlikte dudaklar diger seslerde de belli pozisyonlar alirlar  Bu yönüyle örnegin “i, i,” gibi sesleri çikarirken dudagin katkisi dikkate alinmalidir  Bu sesler dudak olmaksizin da seslendirilebilirler ama istenen kalitede seslendirilmeleri mümkün olmaz  dudak egzersizleriyle dudak kaslarimizin istenen her hareketi dudaklarimiza rahatlikla yaptirmasini saglamamiz gerekiyor  ALISTIRMA: DUDAK ÇALISMASI a) Nefesinizi agzinizdan kuvvetle verirken “poffff” deyin  Hava dudaklarinizi basinçla itsin  Basincin dudak kaslarinizi siddetli zorlamasi saglayin  b) Siki siki kapali ve dislerinize yakin -çeneniz kapaliya yakin- tuttugunuz dudaklarinizdan üflediginiz havanin dudaklarinizi kuvvetle üfürerek çikmasini saglayin  c) Dudaklarinizi kapatip ileri uzatin ve dairesel hareketlerle hizla döndürün  Asagi yukari, saga sola hareket ettirin  d) Çenenizi kapatin ve hizla “mi, mu, mi, mu” deyin  Ardindan ayni sekilde su sesleri tekrar edin: “fe, ve”, “pe, be”, “u, ü”, “o, ö”  Abarti yapmaniz ve dudak kaslarinizi yoruncaya kadar çalismayi sürdürmeniz önemlidir  e) Bir kalemi yatay olarak dudaklarinizda tutup “Benim memleketim  Bir ben vardir bende benden içeri” deyin  Dudaklariniz iyice yoruldugunda dudaklarinizi gevsetin ve kapali tutarak havayi disari itin  Hava püfürdeyerek, dudaklarinizi titrestirerek disari çiksin   | 
|   | 
|  | 
|  | Alıştırmalar|Tiyatro Tarihi Ve Skeçler |  | 
|  10-24-2012 | #2 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Alıştırmalar|Tiyatro Tarihi Ve SkeçlerALISTIRMA: ISITILEBILIRLIK a) Yüksekten ses firlatiniz: Tek nefeste 20 metre ilerideki insanlara duyurabilecek sekilde : “pa, pe,pi, po; ba, be, bi, bo; da, de, di, do” deyiniz  Tekrar edin  b) Elinizle duvara dokunun soluk alarak 10’a kadar sayin  Sonra duvari kuvvetle itin, güçlü tonla tekrar sayin  Her iki durumda ses siddeti ayni kalsin  c) Asagidaki cümleleri bir solukta ses yogunlugunu yitirmeden okuyun  Sesinizin gürlük derecesinin cümle boyunca ayni olmasini saglayin  - Ben gitmek istemiyorum  - Makine mühendisi daha yavas sürmenizi istedi  - Kalp, günde 100  800 defa çarpmakta ve bu devre zarfinda da 130 tonluk bir agirligin 30 cm  yükseklige kaldirilmasina denk düsen bir güç saglamaktadir  d)Asagidaki ifadelerin ilk bölümlerini yakininizdaki kisiyle konusur gibi, ikinci bölümlerini 100 kisiye konusur gibi kuvvetli bir sesle okuyun  -Okumak zor degil, yeter ki tadina varalim  -Çalismak ne güzel huy, devamli çalisarak sikintilarimi yok ediyorum  -Delik kovanin suyu damla damla, müsrif insanin zamani saniye saniye tükenir  e) Metni, 1  çok yavas bir sesle 2  küçük bir odada olagan bir sesle; 3  büyük bir salonda, daha kalabalik bir dinleyici karsisinda okuyun Tembelligin ne oldugunu ve insanlarin basina nasil çoraplar ördügünü düsündünüz mü? Bu soru çok mu çocukça? Hemen herkes tembelligin kötü oldugunu bilir  Kimse tembel olmayi kabullenmek istemez  Ama acaba kaç kisi gerçekten tembel olup olmadigini arastirmistir? Tembellik ya zihinsel, ya bedensel ya da her ikisi birden yasanir  Insanlarin büyük bir kismi zihinlerini, önemli bir kismi bedenlerini çalistirmazlar  Yine insanlarin çok önemli bir kismi hem bedenlerini hem de zihinlerini çalistirmazlar   f) Ellerinizle alin ve sakaginizi tutun  “Mmmmmm” deyin  Sesi yükseltin  Titresimleri burnunuzda, alninizda, ensenizde, gögsünüzde ve basinizin tepesinde hissedin   Ses Perdesi-Bükümlülük Sesin bükümlü çikisi ses perdesinde degisiklik yapmakla mümkündür  “Do-re-mi-fa-sol-la-si-do2 notalarini düsünün  Her bir notayi farkli bir perdeden çikariyorsunuz  Girtlaginizi küçültüp yukariya yaklastirdikça sesiniz incelir: Tersini yaptikça sesiniz kalinlasir  Pes ve tiz sesler arasinda sesinizle müzik üretirsiniz  Ses çikisi monoton olmamalidir  Ses yüksek alçak tonda, hizli-yavas arasinda, duraklamali-duraklamasiz, vurgulu-vurgusuz arasinda degiserek çikmalidir  Sesin degisirligini-bükümlülügünü sesin müzikselligi olarak da tanimlayabiliriz  Herkesin kendine özgü bir konusma müzigi vardir  Sese kolayca bükümlülük verebilmek için ses perdesinde degisim olusturma yetenegimizi gelistirmemiz gerekir  Üç teme ses perdesi üzerinde duralim: Pes, orta ve tiz sesler  Pes kalin, tiz ise ince sestir  Her üç perdede kendi içinde notalanabilir  Ses perdesi bir tür notadir  Notalarin kelimelere uyarlanmasina da “bükümlülük” veya “bogumlama” diyebiliriz  Eger konusmaci sesinde bogum yapamiyorsa bilgisayar makinesinin tek düze çikardigi sese benzer ses çikaracaktir  Sesi bireysellestiren ve herkesi ayri bir konusmaci yapan asil sir sesin kisiye göre farkli bogumlanmasidir   ALISTIRMA: SES PERDESI Asagidaki alistirmalarda ses perdesini kolaylikla degistirme çalismalari yapilacak ve gelistirilen yetenek konusma metinlerine uyarlanacaktir  a)Pes(kalin sesinizle) “do, re, mi ,fa, sol, la, si, do-- do, si, la, sol, fa, mi, re, do” kolaylastirincaya kadar tekrar ediniz  Ayni çalismayi orta ve ince sesinizle tekrar ediniz  b)Sirasiyla kalin, orta ve ince sesinizle pes pese “do, re, mi” deyin  Ayni çalismayi nota yerine selen ile yapin: “e e, e”, “a, a, a”, “i, i, i” c)Yakilan bir mumu dudaklarin çok yakininda tutun  (u) sesini siddeti artirarak uzatin  Bogazinizdan çikan ses ile rasgele notalama yapin  Mum isiginda titreme çok az olacaktir   d) Kendi olagan sesinizle "a" ya da "ah" deyiniz  Sonra seslenmeyi, azar azar degistirerek çikabileceginiz en tiz, inebileceginiz en pes-kalin perdeye kadar sürdürün  Kendinize en uygun, en güçlü tini düzeyini bulmaya çalisin  e) Asagidaki dörtlügü, önce tekdüze sonra da, sesi, anlama göre dalgalandirarak okuyun  Burasi Mustur, Yolu Yokustur Giden gelmiyor, Acep Ne istir  f) Asagidaki cümleleri, ok isaretiyle gösterildigi gibi, sesin perdesini yükselterek ya da alçaltarak okuyun  Bu arada ses inis çikisindaki degisikliklerin söz içerigiyle uygunluguna dikkat edin  Gelin buraya  Kaç para ? O mu saçma  Çarpin ellerinizi  Ka fakat dikkatle  ldirabilirsiniz ama çok yoruldum  Heyecanini sevdim delili budur  Eminimsaniyorum basarabilirim  d)Cümlelerin gerektirdigi duygulari kullanarak okuyun  Yoruldum, umutsuzluga kapildim ve çok üzüldüm  Seni vicdansiz seni ! Bunun hesabini vereceksin   Aman dikkat ! Çingirakli yilan var ! Bak hele ! Seni burada görecegimi hiç ummuyordum   Kaybedersem dayanamam gibi geliyor bana  Hosa Gitme/Tini En güzel ses hiç bir zorlama görmeden çikan sestir  ses organlari gerildikçe sesin güzelligi bozulur  Kati, kulak tirmalayan, hiriltili, madensel, tiz, burunsal, hisirtili, bugulu, çok yumusak, gevrek, biçimden yoksun sesler, hosa gitmeyen seslerdir  Gerilmis bir girtlak ve agiz, gerilmis kaslar sesi daha delici, daha yirtici bir hale getirir ve hosa gidicilik özelliklerini yitirir   Güzel bir tini gelistirmek için tüm ses organlarimizi gevsetecegiz  Gevseme ile birlikte seslendirme çalismalari yapacagiz  Gevseme düzeyimiz arttikça sesimizin tinisi sakin, düzgün ve temiz hale gelecektir  a) Üst-alt dudak kaslarinizi gevsetin  Çenenizi iyice asagiya birakin  alin ve sakaklarinizi, yanak ve göz kaslarinizi gevsetin  Dilinizi gevsek birakin  Hafifçe soluyun  aldiginiz hava üfler gibi agzinizda damaginiza çarpsin, agzinizdan ve burnunuzdan birlikte çiksin  10 defa bu sekilde soluyun  b)Agziniz kapali, girtlaginizi hiç sikmadan burnunuzdan çikan hava ile “Mmmm” deyin  Bunu yaparken sesin titresimini gögsünüzde, basinizda alninizda, burun kemiklerinizde ve burun deliklerinizde, kulaklarinizda, ensenizde ve basinizin tepesinde hissedin  Tüm bu bölgelerinizi ayri ayri gevseterek sesinizin titresimlerinin artmasini saglayin   c) Alt çene kaslarinizi iyice gevsetip agzinizi alabildigi kadar açarak çenenizi gevsek bir halde sarkitin  Önce yavas, sonra hizini artira artira birkaç kez "bob" deyin  Gevseyin ve solugunuzun, dudaklarinizi itebildigi kadar disariya itmesini saglayin  Yanak kaslarinizi gevsetin, yanaklarinizi sisirin yavastan baslatip hizinizi gitgide artirarak "bob" deyin  d)"ha, ho, hu" hecelerini, asagidaki dogrultularda, beser kez yineleyin : Girtlakta yüksek ses ile; Gevsemis girtlak sesi ile; Sesi agiz boslugunda çikan havanin agiz bosluguna çarpmasi suretiyle çikararak  e)"Ah" hecesini, fisilti ile baslayip gitgide tonlayarak yüksek bir ses elde edinceye dek yineleyin; daha sonra, yüksek sesten fisiltiya inin  f) Para sayiyormusçasina; arizali bir telefonda, karsinizdakine telefon numarasini bildiriyormusçasina, yikilan boksörün basinda sayiyormusçasina ona kadar sayin  g) "Ben sevinç ve heyecan doluyum!" cümlesini; Girtlagi zorlayarak fisildayin, Burun sesi ile fisildayin, Gevsemis kaslarla, rahat söyleyin  Söyleme Hizi Dinleyicilerin algilama hizinda -dakikada 90-130 kelime arasi-söylenmeli konusma anindaki duygulara, kisilige, yere ve dinleyicinin niteligine göre degisimler göstermelidir  Heyecan, korku, telas, öfke gibi durumlarda konusma hizi artar; sevgi, üzüntü, saygi gibi durumlarda hiz azalir  Düsünce ve heyecanda sükunet varsa orta hizin tercih edilmesi gerekir  ALISTIRMA: SÖYLEME HIZI a) Asagidaki paragrafi, önce yavas, küçük bir toplulugun isitebilecegi tonda fakat elinizden geldigince hizli; sonra da, büyük bir topluluga hitap ediyormusçasina ve yavas söyleyin  Acaba kendilerini çocuklarina duyduklari sefkatte kaybeden annelerin tattiklari mutluluk hissedisinden daha yükseklere tirmanabilenler var midir? Beseri iliskiler çerçevesinde yoktur süphesiz  Ancak insan, sefkati sadece anne-çocuk iliskisiyle sinirlayarak hayati boyunca muhtaç oldugu yüksek huzurdan mahrum olmamalidir  Çünkü 80 yasinda ihtiyarlardan 8 günlük bebeklere kadar bütün insanlar sefkat edilmeye muhtaçtirlar ve Rablerinin engin sefkati altinda karsiliksiz korunurlar  b) Asagidaki cümleleri, önce, tekdüze bir tonla, sonra, cümlelerin duygu yönlerini dikkate alarak yanlarinda belirtilen hizlarda söyleyin : - Ne güzel bir gece, degil mi? (yavas) - Ben bu adami nerede gördügümü bir hatirlayabilsem  (hizli) - Böyle bir hileye bas vuracak kadar alçalacagin hiç aklima gelmezdi  (hizli) - Bir daha yüzünü görmek istemiyorum senin  Defol karsimdan  (hizli) - Bu derece iyi bir insani ömrümde görmedim  (yavas) - Dikkat et ! Arabaya çarpacaksin ! (hizli) -Içeri girebilir miyim? (yavas) | 
|   | 
|  | 
|  | Alıştırmalar|Tiyatro Tarihi Ve Skeçler |  | 
|  10-24-2012 | #3 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Alıştırmalar|Tiyatro Tarihi Ve SkeçlerKatil" kelimesi telaffuz edilirken her zaman "a" harfi uzatılarak söylenir  Kısa söylenen "katil zanlısı"dır  "Katil": Yasalar karşısında suçu sabit görülmüş, cinayeti işlediği yasalar karşısında onaylanmış kimseye verilen isimdir  "Katil zanlısı"na gelince:Aslında kelimenin aslı "kat'l"  Türk dil yapısına göre "kat'l" zor söylendiği için fonetik ve diksiyon üzerine çalışanlar demişler ki araya kısa bir "i" sesi konulsun, "kat'l zanlısı", "katil zanlısı" olarak telaffuz edilsin   17 Ağustos depreminden sonra çok kullanıldı  Spikerler "Enkazın altında" diye diye bir hal oldular  Halbuki "enkaz" kelimesi takı alınca "a" sesi uzar  "Enka(a)zın altındakiler" diye okunur  Halk arasında "mütevazi" bilinir oysa kelimenin doğrusu "mütevazı"  dır  "Stüdyo"… Bu da diftongdur  Yani dilimize yabancı dllerden girmiş bir sözcük  Bunu "sütüdyo" diye söyleyenler var  Oysa "s" sesini tıslama halinde duymalıyız   Ne olmak istiyorsun diye soruyorlar  "Sipiker" olmak istiyorum diye yanıt geliyor  Araya bir "i" sesi ekliyorlar   "Üç bilok ötede" diyorlar  Yani yine "blok" sözcüğü ancak "i" harfi eklenerek telaffuz ediliyor  Yazı diliyle konuşma dili arasında da bazı farklılıklar var  Örneğin "ğ"yi bazı kelimelerde sadece yazarken kullanıyoruz  "Değil" yazılır "diil" okunur  "Yoğurt" yazıyoruz iki tane "o" var gibi söylenir, "yoort" denir, "ğ" okunmaz   | 
|   | 
|  | 
|  |