Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Eğitim & Öğretim > Tarih / Coğrafya

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
çanakkale, esrarengiz, savasi

Esrarengiz Canakkale Savasi

Eski 10-24-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Esrarengiz Canakkale Savasi




Esrarengiz canakkale savasi



Yıl 1915, Birinci Dünya Savaşı İtilaf Kuvvetleri'nin 18 Mart’taki Çanakkale Boğazı'nı yarma girişimi Türk deniz ve kara savunması karşısında başarısızlığa uğruyor Kara kuvvetlerinin yardımı olmadan donanmanın ilerleyemeyeceği kararına varıyor Ama bu konuda da tereddütler var

25 Nisan’da ise Avustralya'ya ait ‘‘AE2’’ denizaltısı Çanakkale Boğazı'nı aşıp Marmara Denizi'ne geçmeyi başarıyor Denizaltıdan saat 0600'da geçilen ‘‘Boğaz'ı geçtik sorun yok’’ telsiz mesajı, itilaf devletlerine cesaret veriyor İngilizler ile Avustralya ve Yeni Zelandalılar'dan oluşan Anzak kuvvetleri, 25 Nisan'dan itibaren karaya çıkmaya çalışıyorlar Anzaklar, Anafartalar kahramanı Mustafa Kemal'in komutasındaki Türk kuvvetleri karşısında yerlerine çakılıp kalıyor Çanakkale destanı yazılıyor Ama savaşın tarafları yaklaşık 250'şer bin kayıp veriyor

‘‘Boğaz'ı geçtik’’ mesajıyla belki de daha erken ve daha az kayıpla bitecek bir savaşın sürmesini sağlayan AE2 denizaltısı ise Marmara'ya geçişinden 5 gün sonra, arıza nedeniyle su üstüne çıkmak zorunda kaldı ve küçücük bir gemi olan Sultanhisar torpidobotunun toplarına hedef oldu Denizaltının mürettebatı teslim olmak zorunda kaldı Ama Kaptan Henry Stoker, önce denizaltının batmasını sağladı, daha sonra Sultanhisar'ın Kaptan Ali Rıza Bey'in gönderdiği sandala bindi

83 YIL SONRA

Dünya tarihinde önemli siyasal sonuçlara yol açan Birinci Dünya Savaşı'nın önemli aktörlerinden AE2 denizaltısı, tam 83 yıl gizemini korudu Fakat Rahmi Koç Müzesi Yöneticisi Selçuk Kolay'ın 35 yıl süren araştırması, AE2'nin yeniden gün ışığına çıkması olasılığını gündeme getirdi Araştırmalara Avustralya Büyükelçisi David Evans'ın isteğiyle başlayan Selçuk Kolay, Türk, İngiliz ve Alman arşivlerini taradı Avustralya'ya ait denizaltının İngiliz Kaptanı Stoker'ın yakınlarıyla da görüşen Kolay, kaptanın özel notlarındaki şifreleri de çözerek denizaltının tam yerine ulaştı

Selçuk Kolay, AE2'nin yerini Marmara Denizi'nde, Karabiga'da, Karaburun'un 4 mil kuzeyinde saptadı Yapılan dalışlar sonucu, iyi durumda olduğu görülen AE2'nin su üstüne çıkarılması müzecilik açısından da büyük önem taşıyor Su üstüne çıkarıldığı takdirde AE2, Birinci Dünya Savaşı'na katılan ve sergilenen tek denizaltı olacak 72 metre derinlikte duran denizaltının çıkarılması için yaklaşık 600 bin dolarlık harcama gerekiyor

Daha önce bu alanda bir çok çalışmalar yapan Selçuk Kolay, müze olarak batığın çıkarılmasını istediklerini fakat bu konuda Avustralya'nın da katılımını arzuladıklarını belirtiyor Avustralya'nın konuya sıcak baktığını belirten Selçuk Kolay, batığın çıkarılması için izin alınması konusunda önümüzdeki günlerde harekete geçileceğini söylüyor

Selçuk Kolay, uluslararası hukuk açısından denizaltının Türkiye'ye ait olduğunu belirterek ‘‘Türk ve Avustralya tarihleri açısından çok önemli bir kilometre taşı olan AE2 çok iyi durumda Avustralya çok ilgili İki kez oraya gittim konferans verdim Nerede sergileneceği, aslında çok önemli değil Bir savaş esnasında yabancı bir devlete ait harp gemisi olarak gelmiş ve bizim karasularımızda batmış Önemli olan, onu gün ışığına çıkarıp insanlığın ziyaretine açabilmek’ dedi

Batık gemi avcısı

AE2'nin yerini belirleyip bulan ünlü araştırmacı Selçuk Kolay, Alman Lisesi ve Berlin Teknik Üniversitesi mezunu, endüstri mühendisi 1977'den bu yana Koç Grubu'nda üst düzey yönetici olarak çalışıyor 1964'ten beri dalıyor 1975'ten beri buhar çağı gemileri üzerine araştırma yapıyor Antik batıkların uzmanlık konusu dışında olduğunu belirten Kolay'ın, bir batıkla ilgilenmesi için, tarihi öneminin, yeri ve batışı konusunda gizeminin olması gerekiyor Kolay, ‘‘Örneğin Atılay denizaltısı öyleydi, dalmış bir daha geri dönmemişti Yerini bulduk, gizemini çözdük AE2'nin de yeri belli değildi’’ diyor Selçuk Kolay batık gemileri önce ‘‘masa başında’’ buluyor Önce eldeki bilgileri gözönüne alıp bir araştırma stratejisi belirliyor Ardından yoğun bir arşiv çalışmasına başlıyor Gerekirse kendisi yurtdışına gidiyor, ya da o ülkelerdeki uzman arkadaşlarından yardım alıyor Masa başındaki çalışma sonunda batığı arama stratejisini belirliyor Sonra da fiili arama, dalışlar başlıyor Bu çalışmalar bazen 1 ay, bazen yıllar sürüyor Kolay'ın, Midilli Kruvazörü'nü araştırması 3 ay sürmüş Atılay denizaltısının gizemini çözmek için 25 ay çalışmış AE2'yi bulması ise tam 35 yılını almış

Selçuk Kolay, Falkland Adası'nda yarı batık olarak bulunan SS Great Britain gemisinin orjinal haliyle ilgili etüdler de yaptı ve bu konuda kendisine 1988 yılında İngiltere Restorasyon Komitesi tarafından takdirname verildi 1991'de Çeşme'deki batığın İnayet olduğunu saptadı 1993'te Kemerburgaz'da bulunan denizaltının kimliğini Alman UB-46 olarak saptadı Kolay, dünya havacılık tarihinin trajik objelerinden B-24 Liberator ‘‘Hadley's Harem’’ bombardıman uçağının burun kısmını da Rahmi M Koç Müzesi'ne kazandırdıSigara tabakası kayıp

Selçuk Kolay, Avustralya'ya ait denizaltıyla ilgili çalışmalar sırasında, geminin İngiliz Kaptanı'nın ilginç yaşam öyküsünü de ortaya çıkarmış Denizaltısını kendi elleriyle batırdıktan sonra Sultanhisar'ın Kaptanı Ali Rıza Bey'e teslim olan Kaptan Stoker, 32 mürettebatla 4 yıl Afyonkarahisar'da esir olarak tutulmuş Daha sonra ülkesine dönen İrlanda asıllı Stoker, Kraliyet Deniz Kuvvetleri'nden beklediği kahramanlık madalyasını alamayınca ordudan ayrılmış Stoker, 1970'e kadar tiyatro aktörlüğü yapmış Stoker'ın teslim olduktan sonra kendisine iyi davrandığı için Kaptan Ali Rıza Bey'e armağan ettiği gümüş sigara tablasının ise nerede olduğu bilinmiyor Selçuk Kolay, bu sigara tablasına ulaşılmasının da ilginç olacağını düşünüyor



Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.