|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
bursa’daki, kültürünün, sa’dilik, sa’diyye, temsilcileri |
![]() |
Sa’dilik ve Sa’diyye Kültürünün Bursa’daki Temsilcileri |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Sa’dilik ve Sa’diyye Kültürünün Bursa’daki TemsilcileriSa’dilik ve Sa’diyye Kültürünün Bursa’daki Temsilcileri Sa’dîlik ve Sa’diyye Kültürünün Bursa’daki Temsilcileri-Sa'diyya and Its Representatives in Bursa XII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() The Sa'diyya culture, which had began to come into being in the area of Damascus in 12th century, was brought by Sheikh Osman of Kastamonu to the Ottoman lands in the same century ![]() Mustafa III (1673-1736) this culture had been represented by Abd as-Salam al-Shaybânî in Istanbul ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Abdurrezzak Tek Doç ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Sa’dilik ve Sa’diyye Kültürünün Bursa’daki Temsilcileri |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Sa’dilik ve Sa’diyye Kültürünün Bursa’daki TemsilcileriXII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Havran ile Şam arasındaki Cebâ köyüne yerleşen Sadeddin'in bölgede haydutluk gibi olaylara karışan askerlere katıldığı, hatta bazen eşkıya başı olduğu zikredilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sadeddin! ben senin nebin Muhammed'im (as); bunlar da on ashabımdır' diyerek onun göğsüne vurur ve tevbe etmesini ister ![]() Bu olaydan sonra Sadeddin, Mekke'ye giderek Medyeniyye'nin Şeybâniyye kolunun kurucusu olan babası Yunus eş-Şeybânî'nin yanında seyr ü sülûka başlamış ve tasavvufî terbiyesini tamam¬lamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Meşrebi, Hz ![]() ![]() ![]() Şeyh Sadeddin'in vefatından sonra oğulları vasıtasıyla yayılan Sa'diyye'nin ikinci pîri, 986/1578 tarihlerinde postnişîn olan Şeyh Muhammed kabul edilir ![]() ![]() Muhammed'in 1020/1611'deki vefatından sonra oğlu Sadeddin şeyhlik görevini üstlenmiş ve bu dönemde tarikat, Suriye, Mısır, Filistin ve Anadolu'da yayılma imkanı bulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zakir Şükrü Efendi Sa'dîliğin ilk defa Anadolu'ya XII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Sa’dilik ve Sa’diyye Kültürünün Bursa’daki Temsilcileri |
![]() |
![]() |
#3 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Sa’dilik ve Sa’diyye Kültürünün Bursa’daki TemsilcileriI ![]() Tekkenin hangi tarihlerde kimin tarafından inşa edildiği net olmamakla birlikte, Mehmed Şemseddin Efendi Yadigâr-ı Şemsfde söz konusu dergâhın, Hazret-i Üftâde'nin kütüphane olarak kullandığı bina olabileceği gibi, Zincirî Ali Efendi tarafından ayrıca inşa edilmiş olma ihtimali üzerinde durmuştur ![]() ![]() ![]() Halvetiyye ricâli arasında zikredilen Ali Efendi'nin hayatı hakkında geniş bir bilgi yoktur ![]() ![]() Yâ Hû Kutbu'l-ârifîn eş-Şeyh Zincirî Ali Efendi Hazretleri'nin Kabr-i Münîrleridir Sene 950 Ali Efendi'nin vefatından sonra uzun süre boş kalan dergâh, Erzincanlı Abdullah Efendi tarafından ihyâ edilerek Halvetî âyinine başlanmıştır ![]() ![]() ![]() Yâ Hû Mürşid-i âgâh ârif-i billâh Eş-Şeyh Abdullah Efendi Hazretleri'nin Kabr-i latîfleridir Sene 1149 Abdullah Efendi'nin vefatından sonra bir müddet boş kalan dergâhın meşîhatı, Hazret-i Üftâde'nin torunlarından Şeyh Mustafa Efendi tarafından Sa'diyye şeyhi Mustafa b ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Sa’dilik ve Sa’diyye Kültürünün Bursa’daki Temsilcileri |
![]() |
![]() |
#4 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Sa’dilik ve Sa’diyye Kültürünün Bursa’daki Temsilcileri1 ![]() ![]() ![]() Mustafa el-Halebî'nin tarikat silsilesi, Sa'dî şeyhlerinden Ebü'l-Vefâ eş-Şâmî'nin (ö ![]() ![]() ![]() tarihinde seyr ü sülûkunu ikmâl edip Sa'dî icâzeti aldıktan sonra Bursa Mahkeme Mahallesi'nde bulunan Hâce Muslihüddin Mektebi'nde Sa'dî âyini icrâsına başlayan Şeyh Mustafa Efendi, Zincirî Ali Efendi Tekkesi şeyhliğine getirilmesiyle âyine burada devam etmiştir ![]() Mustafa Efendi'nin vefatından sonra oğlu Şeyh Mehmed Said Efendi ile Şeyh Ali Efendi postnişîn olmuştur ![]() Sahafhânede kitap alım satımı ve istinsahı ile geçimini temin eden Mustafa Efendi'nin kaynaklarda, yılan, akrep gibi zehirli hayvanlar üzerinde tasarrufundan bahseden bir çok " kerameti zikredilmektedir ![]() edilmek üzere olan bir genci, darağacından ![]() ![]() Yâ Hû Ehlullâh-ı 'izamdan eş-Şeyh Mustafa Efendi Hazretleri'nin Kabr-i şerifleridir Sene 1212 2 ![]() ![]() Şeyh Mustafa el-Halebî'nin vefatının ardından dergâhtaki irşâd faaliyetleri, farklı meşreblere sahip olan oğullarından Şeyh Mehmed ve Şeyh Ali tarafından sürdürülmüştür ![]() ![]() Şeyh Ali'nin vefatından sonra tekkede müstakil olarak irşâd görevini sürdüren Mehmed Said Efendi, önce babası Mustafa b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yâ Hû Mürşid-i râh-ı Hak Eş-Şeyh Mehmed Sa'îd Efendi Hazretleri'nin Kabr-i pür-nûrlarıdır Sene 1245 3 ![]() ![]() Şeyh Mehmed Efendi'nin oğlu olan Abdüsselam Efendi, babasının vefatından sonra tekkeye şeyh olmuştur ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 1236/1820 tarihinde Bursa'da doğan Mustafa Efendi, babası Mehmed Said Efendi'nin vefatında küçük olduğu için dergâhın işleri eniştesi Tâhir Efendi tarafından yürütülmüş ve âyin icrâsına devam edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Etyemez Dergâhı şeyhi Ferîd Efendi'nin "asrının ferîdi ve Bursa'nın pîr-i sânîsi" dediği Mustafa Haydar Efendi, 1266/1849 tarihinde hac için yolculuğa çıkmış ve bu yolculuğunda Sadeddin el-Cebâvî'nin türbesini ziyaret etmiştir ![]() ![]() ![]() Zilhicce 1292 (31 Aralık 1875) tarihinde vefat eden şeyh, Ulucami'de Cuma namazının ardından kılınan cenâze namazından sonra dergâhın hazîresine defnolunmuştur ![]() ![]() Yâ Hû Mürşid-i âgâh ârif-i Billâhi Te'âlâ Hazret-i Şeyh Seyyid Mustafa el-Hâc Haydar Efendi'nin kabr-i şerifleri Sene 3 Zilhicce 1292 Mustafa Haydar Efendi'nin meşîhatı süresince, âyin günlerinde ve mübarek gecelerde tekkede zikir esnasında def çalmak, dervişleri imtihan esnasında tunçtan imal edilmiş bir tâc giymek gibi âdetler ile, "gül" adı verilen ateşte kızmış demirleri yalamak ve ağızdan ateş çıkarmak gibi burhânların olduğu kaydedilmektedir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Sa’dilik ve Sa’diyye Kültürünün Bursa’daki Temsilcileri |
![]() |
![]() |
#5 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Sa’dilik ve Sa’diyye Kültürünün Bursa’daki Temsilcileri5 ![]() ![]() Mustafa Haydar Efendi'nin hicazda bulunduğu 1266/1849 senesinde dünyaya gelen Nureddin Efendi, dönemin Bursa müftüsü reîsülkurra Arabacızâde Hacı İbrahim Efendi'nin yanında hâfızlığını tamamlamış ve kırâat öğrenmiş; Çarşamba Dergâhı şeyhi Ömer Efendi'den de dinî ve tasavvufî ilimleri tahsil etmiştir ![]() ![]() Saldırı neticesinde yaralan şeyh, saldırıda bulunanlar hakkında davacı olmaması yönünde tehditlere rağmen davacı olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zahirî ve tasavvufî ilimlerin yanı sıra usûl bilirliği, kıraat ilmine vukûfiyeti, ve musîkîşinaslığıyla tanınan Nureddin Efendi, 26 Receb 1321 (18 Ekim 1903) tarihindeki vefatına kadar bir müddet Hz ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 1261/1845 senesinde İstanbul'da doğan Cemil Efendi, Sakız isyânında esir olarak getirilmiş bir âilenin çocuğudur ![]() ![]() ![]() Veznedâr Cemil Efendi olarak da tanınan bu zât, Abdüsselâm Dergâhı pîş-kademlik vazifesinde bulunmuş ve ayrıca Etyemez semtinde kendi evinde Sa'dî usûlünü icrâ etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yâdigâr sahibi, Cemil Efendi'yi, tarîkatın usûl ve icrâsına yönelik gayretinin yanı sıra, ümmî bir zât, talep ettiği şeyleri gerçekleştirmek için her türlü çareye tevessül eden, üşenmez, usanmaz, her işte girişken, sıkılmaz, çekinmez, resmî kurumlara girip çıkan, el attığı şeyi elde eden, ekâbirden görünmeyi seven, veznedarlık yapmış olması sebebiyle İstanbul'da herkesle görüşen ve ileri gelenleri taklit etmeye çalışan, makâm ve riyâseti seven, hodbinlik gibi huyları olan, aklı hayra da şerre de çalışan cerbezelibir kişi olarak tarif etmiştir ![]() ![]() ![]() Cemil Efendi'nin vefatından sonra boş kalan dergâh, torununa tevdi edilmek istenmiş, ancak gerek usulen böyle bir şeyin mümkün olmaması, gerekse torununun yapılacak imtihanda başarılı olamayacağı düşüncesiyle vazgeçilmiş; bunun üzerine bir önceki şeyh Nureddin Efendi'nin oğlu tekkedeki vazifeyi üstlenmek için talepte bulunmuş fakat yüzbaşı olması hasebiyle dergâhın ihtiyaç¬larını karşılayamayacağından talebinden vazgeçmiştir ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 1279/1862 senesinde Erzurum'da dünyaya gelen İsmail Hakkı Efendi, Erzurum merkez müftüsü Hacı Ali Avni'nin oğludur ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yolculuğunun ardından Bursa'ya yerleşen İsmail Hakkı Efendi, hem fazilet ve kemâlinin yüceliği, hem de tarikatlara olan muhabbeti sebebiyle Mısrî Dergâhı son postnîşîni Mehmed Şemseddin tarafından Moralı Dergâhı'na vekâleten tayin edilmesi teklif edilmiş, ancak bu esnada Zincirî Ali Efendi Tekkesi'nin boş kalması sebebiyle asâleten buraya atanması daha uygun olacağın¬dan görev ona tevdi edilmiştir ![]() Buhârî Dergâhı eski şeyhi Hallaç Baba Ali Efendi'den icâzet almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Şeyh İsmail Efendi iftihâr-ı hâs u 'âm Fâzıl ibn fâzıl idi fazl ile oldu be-nâm Vaaz u nush eylerdi Câmî-i Kebîr'de ol hümâm Enbiyâya vâris oldu âmir ü nâhî müdâm Ümmet-i merhumeye hizmet ederdi subh u şâm Zü'l-cenâheyn ehl-i dildir vâris-i Fahrü'l-enâm Himmet ü feyziyle nâkıs kim gelür olur tamam Kadrini takdîr edenler eylediler ihtirâm Misli nâdir idi, gelmez ona benzer bir dehâ Oldu yetmiş bir yaşında âzim-i dârü's-selâm __________________ |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Sa’dilik ve Sa’diyye Kültürünün Bursa’daki Temsilcileri |
![]() |
![]() |
#6 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Sa’dilik ve Sa’diyye Kültürünün Bursa’daki TemsilcileriII ![]() Emir Sultan yolu üzerinde Şible semtinde bulunan dergâhın "Yunus Emrem Dergâhı" olarak anılmasıyla ilgili şöyle bir olay anlatılır: Niyâzî-i Mısrî, Emir Sultan'ı ziyârete giderken mezbelelik olarak kullanılan bu mahallin yanından geçtikçe bir fatiha okur ve "Buradan Yunus kokusu geliyor" dermiş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zincirî Ali Efendi Tekkesi şeyhlerinden Mustafa Haydar Efendi'nin halifelerinden Şeyh Mehmed Esad Efendi'nin bu mescide imam olarak atanmasıyla burada Sa'dî usûlüne başlanmıştır ![]() 1 ![]() ![]() Mehmed Esad Efendi, önce Zincirî Ali Efendi Tekkesi şeyhi Mehmed Said Efendi'ye insitap etmiş, şeyhin vefatından sonra ise sülûkünü Mustafa Haydar Efendi'nin yanında tamamlayarak icâzet almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tevfik, Şükrü ve Salih isminde dört oğlu olup, vefatından sonra şeyhlik görevini oğulları üstlenmiştir ![]() 2 ![]() ![]() Tasavvufî terbiyesini Mustafa Haydar Efendi'nin yanında tamamlayarak hilâfet alan Nazif Efendi, kardeşlerine vekâleten dergâha şeyh olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() bulunmuştur ![]() etmiş ve Eşrefzâde hazretlerinin türbesi civarına defnolunmuştur ![]() 3 ![]() ![]() Tevfîk Efendi, İstanbul'da Abdüsselâm Dergâhı şeyhlerinden Galip Efendi'den hilâfet almış ve ağabeyi Şeyh Hâfız Nazif Efen-di'nin İznik'e gitmesiyle dergâha postnişîn olmuştur ![]() ![]() ![]() 1324 (27 Ekim 1906) tarihinde vefat etmiş ve Sancaktar Nimetullah Efendi türbesi karşısındaki sahaya defnolunmuştur ![]() Tevfik Efendi'nin vefatının ardından saray hânedânından Cemil Sultan ve bölgedeki hayrat sahipleri tarafından türbe ve mecsid yeniden inşa edilerek Sa'dî âyini icrâsına devam edilmiştir ![]() 4 ![]() ![]() 1255/1839 senesinde Bursa'da doğan Şükrü Efendi, ilk eğitimini Emir Sultan Mektebi muallimi Hacı İsmail Efendi'den görmüş, tasavvufî terbiyesini ise Uşşâkî şeyhlerinden Testereci Ahmed Hamdi Efendi'nin (ö ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Sa’dilik ve Sa’diyye Kültürünün Bursa’daki Temsilcileri |
![]() |
![]() |
#7 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Sa’dilik ve Sa’diyye Kültürünün Bursa’daki TemsilcileriIII ![]() Kaynaklarda adının Ali olduğu ve Emir Sultan'ın baş zâkiri olarak görev yaptığı rivâyet edilen Baba Zâkir, Yeşil civârında bir zâviye inşa ederek dervişlerin terbiyesiyle meşgul olmuştur ![]() ![]() ![]() Baba Zâkir'in vefatından sonra dergâhta kimlerin postnişîn olduğu hususu belli değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() IV ![]() Bursa Kuruçeşme semtinde bulunan dergâhın kurucusu olarak kabul edilen Seyyid Usûl, Emir Sultan ve Seyyid Nâsır ile birilikte Buhara'dan Bursa'ya gelen dervişlerdendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mehmed Emin Zuhurî Efendi, Bursalı olup Tahir Paşa'nın kardeşidir ![]() ![]() ![]() Dergâhın meşîhatını üstlenen Zuhurî Efendi, Sa'dî âyininin icrâsına devam etmiş ve bir çok derviş yetiştirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() V ![]() Kaynaklarda İbrahim Haydar Dede hakkında yeterince bilgi yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() Şükrü Efendi, Muharrem Dede'nin mürîdi iken şeyhinin vefâtıyla kayınpederi İbrahim Haydar Dede'ye intisap ederek tasavvufî terbiyesini tamamlamaya çalışmıştır ![]() ![]() ![]() Öte yandan Sa'diyye tarikatı usûlü, ayrıca İsmâil Rûmî (Hamam) dergâhında bir müddet Sa'dî âyini icrâsında bulunan Sadeddin el-Cebâvî'nin torunlarından İbrahim Sabri Efendi, Nalbantoğlu mahallesindeki evinde irşâd faaliyetinde bulunan Sa'dî şeyhlerinden Hacı Mehmed Bey, Perşembe geceleri Karakâdî Dergâhında Sa'dî ayini icrâ eden Ali Rıza Efendi (ö ![]() ![]() Görüldüğü üzere Sa'diyye kültürü, Bursa'da bu tarikatın merkez dergâhı konumunda olan Zincirî Ali Efendi Tekkesi'nin yanı sıra, Karamazak Dergâhı, Baba Zâkir Zâviyesi, Seyyid Usûl Dergâhı ve İbrahim Haydar Dede Zâviyesi'ndeki postnişîn ve dervişler tarafından tekkelerin kapatıldığı tarihe kadar yaklaşık bir buçuk asır boyunca temsil edilmiştir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|