![]() |
Motor Parçaları Ve Görevleri, Dersi, Adları, İsimleri, Nelerdir |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Motor Parçaları Ve Görevleri, Dersi, Adları, İsimleri, NelerdirMotor Parçaları ve Görevleri, Dersi, Adları, İsimleri, Nelerdir MOTOR YÜKSEK DEVİRDE TEKLİYOR 1- Motor üzerindeki bujiler sıcaktır ![]() ![]() ![]() 2- Platin aralıkları çok açıktır ![]() 3- Platin kolları eğilmiş veya sıkışmıştır ![]() 4- Platin yayı gerilimi zayıflamıştır ![]() 5- Supaplar sıkışmıştır ![]() 6- Supap yayları supapları kapamayacak kadar zayıflamıştır, yahut kırılmıştır ![]() 7- Ara sıra karbüratöre gelen yakıt miktarı azalıp çoğaldığı için karışım zaman zaman yanmayacak kadar fakirleşmektedir ![]() 8- Yakıt donanımında kısmi (motoru tamamen durdurmayacak kadar) buhar tamponu meydana gelmiştir ![]() 9- Ateşleme kıvılcımı zayıftır ![]() 10- Egzoz manifoldu kurumla tıkanmıştır ![]() 11- Egzoz manifoldunda, susturucuda ve egzoz borusunda gaz çıkışını güçleştiren bir tıkanıklık vardır ![]() 12- Ateşleme zaman ayan bozuktur ![]() 13- Distribütörde ağırlıklı avans iyi çalışmıyor ![]() 14- Emme manifoldu ısıtıcısı kapalı olarak sıkışmıştır ![]() 15- Karbüratör hava filtresi kirlidir ![]() 16- Jikle kelebeği tam olarak açılmıyor ![]() 17- Gaz kelebeği, mili üzerinde gevşemiştir ![]() 18- Yakıt pompasının çalışması yetersizdir ![]() 19- Silindirlerde kızgın noktalar erken ateşlemeye sebep olmaktadır ![]() 20- Supap zaman ayarı bozuktur ![]() MOTOR ZOR ÇALIŞIYOR Motor sıcakken Motor sıcak olduğu zaman güç çalışıyorsa, umumiyetle arıza sebebi yakıt sisteminin boğulmaya sebep olmasından ileri gelir ![]() ![]() ![]() Motor soğukken Motorun soğukken zor çalışması: “MOTOR NİÇİN ÇALIŞMIYOR” bölümünde belirtilen sebeplerden ileri gelebileceği gibi ayrıca aşağıda görülecek sebeplerden de ileri gelebilir ![]() 1- Jikle kelebeği iyice kapanmıyor, jikle ayarı yapılır ![]() 2- Benzin içinde gaz yağı, su vardır ![]() ![]() 3- Yakıt pompası filtresinde buzlanma vardır, sıcak suyla eritilir ![]() 4- Yakıt borularında buzlanma vardır ![]() 5-Marş motoru yavaş çeviriyor; a) Sıfırın altındaki sıcaklıklarda motor yağı çok kalınlaşmıştır, b-)Akü zayıftır ![]() ![]() 6- Uzak bir ihtimal de olsa su pompası içindeki suyun donmasıyla pompa rotoru sıkışabileceğinden gergin bulunan kayış motorun dönüşünü geciktirmektedir ![]() Buhar Tamponu Benzinin depodan karbüratörde, fıskiyeye gelinceye kadar, geçtiği yerlerde, buharlaşmasıyla boşlukların yahut kabarcıkların meydana gelmesi halidir ![]() ![]() ![]() ![]() Buhar tamponu aşırı değilse, motorun teklemesine ve sıcak olduğu zaman güç çalışmasına sebep olacaktır ![]() ![]() Yakıt Kaynaması Yakıtın karbüratör içinde ısınarak kaynaması haline yakıt kaynaması denir ![]() ![]() ![]() Karışım fakir olduğunda motor gücünden kaybeder ![]() ![]() ![]() ![]() Buhar boşalma supapı, öyle ayarlanmalıdır ki; gaz kelebeği kapalı iken açık bulunmak suretiyle karbüratördeki yakıt seviyesini muhafaza etsin ve gaz kelebeği açıldığı zaman kapansın ![]() Şayet buhar boşaltma supapı, gaz kelebeği kapalı iken çalışmayacak olursa, motor dururken, buhar basıncı karbüratörden yakıtı emme manifolduna taşırarak motorun boğulmasına sebep olmak suretiyle ilk hareketi güçleştirebilir ![]() SU KAÇAKLARI Silindir kapağında 1- Kapak saplamaları gevşektir ![]() 2- Saplamaların paslı, kirli olması, kapağın sıkılmasına mani olmaktadır ![]() 3- Kapak yüzünün düzgün olmaması, contanın iyi sıkılmamasına sebep olmaktadır ![]() 4- Motorda suyun donması yahut aşırı ısınması kapağı çatlatmıştır ![]() 5- Üstten supaplı motorlarda muhtemelen egzoz supabı yuvası çatlamış, su silindire ve kartere sızmaktadır ![]() Silindir gövdesinde su kaçağı 1- Silindir blokunda saplama yüzleri kapağın sıkılmasına mani olacak şekilde arızalı veya kirlidir ![]() 2- Blok yüzü contanın düzgün sıkışmasına mani olacak şekilde eğilmiştir ![]() 3- Motorda suyun donmasından ve aşırı ısınmasından silindir bloku çatlamıştır ![]() 4- L tipi motorlarda egzoz supap yuvası çatlamış olduğundan silindire ve kartere su sızmaktadır ![]() 5- Silindir kapak cıvatası çok uzun olduğundun silindir bloku çatlamıştır ![]() 6- Silindir su gömleği üzerindeki genleşme veya boru tapaları sızdırmaktadır ![]() Silindir kapak contasında su kaçağı 1- Conta kirlenmiş, yıpranmış yahut kırılmıştır ![]() 2- Silindir kapak cıvatalarının gevşek olması sebebiyle kapak contası gevşektir ![]() 3- Kapakla silindir bloku arasında contasının sıkılmasına mani bir sebep vardır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Motor Parçaları Ve Görevleri, Dersi, Adları, İsimleri, Nelerdir |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Motor Parçaları Ve Görevleri, Dersi, Adları, İsimleri, NelerdirSu devridaim pompasında su kaçağı 1- Pompa gevşektir ![]() 2- Kapak contası bozuktur ![]() 3- Pompanın hortumlara olan irtibatı iyi değildir ![]() 4- Pompa gövdesi eğilmiş, bağlantı üzeri kirlenmiştir, 5- Conta yıpranmıştır ![]() 6- Pompa keçesi yanlış takılmıştır ![]() 7- Pompa mili eğilmiştir ![]() 8- Pompanın yatak burçları yahut milin yatak yerleri aşınmıştır ![]() Radyatörde su kaçağı 1- Donma yahut paslanma radyatörün kaçırmasına sebep olmuştur ![]() 2- Radyatör araca gerektiği şekilde bağlanmadığı için delinmiştir ![]() 3- Vantilatör radyatöre vurmaktadır ![]() 4- Boşaltma tapası veya musluk kaçırıyor ![]() 5- Radyatör üst bölmesindeki yön verme plakası çok eğilmiş olduğundan suyu taşırma borusundan dışarı akıtmaktadır ![]() Hortumlarda su kaçağı 1- Hortum kelepçeleri gevşektir ![]() 2- Hortumlar yerlerine iyi geçirilmemiştir ![]() 3- Hortum boydan boya çürümüştür ![]() Isıtıcı Otomobilin içine sıcak hava sağlayan ısıtıcı, radyatörle irtibatlı olduğundan onun bütün su irtibatları kontrol edilmeli ve sıkılmalıdır ![]() SUSTURUCUNUN KIZARMASI Egzoz supabı silindir içinde yanma bitmeden açıldığı için yanma egzoz borusunda ve susturucu içinde tamamlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uzun Zaman Bekletilmiş Bir Otomobilde Motorun Zor Çalışma Sebepleri 1- Yakıt içinde bulunması lazım gelen uçuculuk derecesi yüksek maddeler beklemekle azalmış olacağından, ilk harekette tutulmayı sağlayacak karışımı meydana gelmemektedir, depoya taze benzin konur ![]() 2- Akü boşalmıştır ![]() 3- Motorun muhtelif parçaları paslanmış olabileceğinden sürtünme kuvveti çoğalmıştır ve marş motoru yeter hızda motoru çevirememektedir, motor revizyon edilmelidir ![]() 4- Piston muhtemelen yağın mumlaşmasıyla sıkışmıştır ![]() 5- Supaplar; kayıtları içinde mumlaşma sebebiyle açık vaziyette sıkışmıştır ![]() ![]() 6- Motorun çalışmasında önemi büyük, küçük bir parça yağ filminin mumlaşması yahut bulunduğu yerde paslanması sebebiyle sıkışmış olabilir ![]() 7- Burada adı geçen arızaların bir çoğu, sıcak, rutubetli, mutedil ve tuzlu sular yanında vuku bulur ![]() YAĞ BASINÇ KONTROL SUPABI YAĞ KAÇIRIYOR 1- Basınç kontrol supabının basınç ayarı düşüktür ![]() ![]() 2- Basınç kontrol supabının yayı zayıflamış yahut kırılmıştır ![]() 3- Supap yuvası aşınmış yahut eğilmiştir ![]() 4- Plancır tip supabın yüzleri aşınmıştır ![]() 5- Plancır tip supap açık olarak sıkışmıştır ![]() 6- Bilya tip supap bozulmuştur ![]() 7- Pompanın tahliye borusu yahut kanalında kaçak vardır YAKIT DONANIMINDA ARIZA ARAMA Sökülen bujide ıslaklık görülmediyse yakıt donanımı kontrol edilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|