Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Genel Bilgiler > Motorlu Taşıtlar

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
adları, dersi, görevleri, isimleri, motor, nelerdir, parçaları

Motor Parçaları Ve Görevleri, Dersi, Adları, İsimleri, Nelerdir

Eski 10-21-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Motor Parçaları Ve Görevleri, Dersi, Adları, İsimleri, Nelerdir




Motor Parçaları ve Görevleri, Dersi, Adları, İsimleri, Nelerdir

MOTOR YÜKSEK DEVİRDE TEKLİYOR

1- Motor üzerindeki bujiler sıcaktır Daha soğuk tipteki bir bujiyle değiştirilir Ancak normal bir bujinin ısı yalıtkanlığı ve fena bir buji contayı sebebiyle de çok ısınabileceğini akıldan çıkarmamak gerekir

2- Platin aralıkları çok açıktır

3- Platin kolları eğilmiş veya sıkışmıştır

4- Platin yayı gerilimi zayıflamıştır

5- Supaplar sıkışmıştır

6- Supap yayları supapları kapamayacak kadar zayıflamıştır, yahut kırılmıştır

7- Ara sıra karbüratöre gelen yakıt miktarı azalıp çoğaldığı için karışım zaman zaman yanmayacak kadar fakirleşmektedir

8- Yakıt donanımında kısmi (motoru tamamen durdurmayacak kadar) buhar tamponu meydana gelmiştir

9- Ateşleme kıvılcımı zayıftır

10- Egzoz manifoldu kurumla tıkanmıştır

11- Egzoz manifoldunda, susturucuda ve egzoz borusunda gaz çıkışını güçleştiren bir tıkanıklık vardır

12- Ateşleme zaman ayan bozuktur

13- Distribütörde ağırlıklı avans iyi çalışmıyor

14- Emme manifoldu ısıtıcısı kapalı olarak sıkışmıştır

15- Karbüratör hava filtresi kirlidir

16- Jikle kelebeği tam olarak açılmıyor

17- Gaz kelebeği, mili üzerinde gevşemiştir

18- Yakıt pompasının çalışması yetersizdir

19- Silindirlerde kızgın noktalar erken ateşlemeye sebep olmaktadır

20- Supap zaman ayarı bozuktur

MOTOR ZOR ÇALIŞIYOR

Motor sıcakken

Motor sıcak olduğu zaman güç çalışıyorsa, umumiyetle arıza sebebi yakıt sisteminin boğulmaya sebep olmasından ileri gelir Bu arızalar; “MOTOR NİÇİN ÇALIŞMIYOR” kısmında izah edilen sebeplerden ileri gelir Seyrek de olsa ateşleme bobini bazı hallerde ısındığı zaman ateşlemenin bozulmasına sebep olabilir

Motor soğukken

Motorun soğukken zor çalışması: “MOTOR NİÇİN ÇALIŞMIYOR” bölümünde belirtilen sebeplerden ileri gelebileceği gibi ayrıca aşağıda görülecek sebeplerden de ileri gelebilir

1- Jikle kelebeği iyice kapanmıyor, jikle ayarı yapılır

2- Benzin içinde gaz yağı, su vardır Yahut depoda buzlanma vardır

3- Yakıt pompası filtresinde buzlanma vardır, sıcak suyla eritilir

4- Yakıt borularında buzlanma vardır

5-Marş motoru yavaş çeviriyor;

a) Sıfırın altındaki sıcaklıklarda motor yağı çok kalınlaşmıştır,

b-)Akü zayıftır Fazla soğuk havalarda akünün zayıflığı iyice kendini gösterir

6- Uzak bir ihtimal de olsa su pompası içindeki suyun donmasıyla pompa rotoru sıkışabileceğinden gergin bulunan kayış motorun dönüşünü geciktirmektedir

Buhar Tamponu

Benzinin depodan karbüratörde, fıskiyeye gelinceye kadar, geçtiği yerlerde, buharlaşmasıyla boşlukların yahut kabarcıkların meydana gelmesi halidir Yakıt pompasının, boruların ve karbüratörün fazla ısınmasıyla benzin içeride buharlaşarak boşluklar meydana getirecektir Benzin uçuculuğunun çok olması, buhar tamponunun çoğalmasına sebep olur Ayrıca, hava sıcaklığının yüksek olması, otomobili fazla yük altında kullanmak, soğutma donanımının arızalı oluşu ve yükseklerde hava basıncının azalması buhar tamponunu arttıran sebeplerdendir

Buhar tamponu aşırı değilse, motorun teklemesine ve sıcak olduğu zaman güç çalışmasına sebep olacaktır Aşırı buhar tamponu; çalışmakta olan motoru durduracağı gibi, buhar tamponunun meydana geldiği kısım soğutularak içerdeki buhar yoğunlaştırılmadıkça motoru tekrar çalıştırılamayacak duruma da sokabilir

Yakıt Kaynaması

Yakıtın karbüratör içinde ısınarak kaynaması haline yakıt kaynaması denir Bu olay buhar tamponunun karbüratördeki başlangıcıdır Karışımın fakir veya zengin olmasına sebep olur

Karışım fakir olduğunda motor gücünden kaybeder Zengin olduğu zaman ise motora ilk hareketi vermek zorlaşır Bazı karbüratörlere; bu muhtemel arızayı önlemek için buhar boşaltma supapı (anti-perköletör) denilen bir tertibat ilave edilmiştir Gaz kelebeği bağlantılarıyla irtibatı olan bu tertibat, gaz kelebeği kapalı bulunduğu zaman açılarak, kaynama basıncının açık havaya kaçmasını sağlamaktadır

Buhar boşalma supapı, öyle ayarlanmalıdır ki; gaz kelebeği kapalı iken açık bulunmak suretiyle karbüratördeki yakıt seviyesini muhafaza etsin ve gaz kelebeği açıldığı zaman kapansın

Şayet buhar boşaltma supapı, gaz kelebeği kapalı iken çalışmayacak olursa, motor dururken, buhar basıncı karbüratörden yakıtı emme manifolduna taşırarak motorun boğulmasına sebep olmak suretiyle ilk hareketi güçleştirebilir

SU KAÇAKLARI

Silindir kapağında

1- Kapak saplamaları gevşektir

2- Saplamaların paslı, kirli olması, kapağın sıkılmasına mani olmaktadır

3- Kapak yüzünün düzgün olmaması, contanın iyi sıkılmamasına sebep olmaktadır

4- Motorda suyun donması yahut aşırı ısınması kapağı çatlatmıştır

5- Üstten supaplı motorlarda muhtemelen egzoz supabı yuvası çatlamış, su silindire ve kartere sızmaktadır

Silindir gövdesinde su kaçağı

1- Silindir blokunda saplama yüzleri kapağın sıkılmasına mani olacak şekilde arızalı veya kirlidir

2- Blok yüzü contanın düzgün sıkışmasına mani olacak şekilde eğilmiştir

3- Motorda suyun donmasından ve aşırı ısınmasından silindir bloku çatlamıştır

4- L tipi motorlarda egzoz supap yuvası çatlamış olduğundan silindire ve kartere su sızmaktadır

5- Silindir kapak cıvatası çok uzun olduğundun silindir bloku çatlamıştır

6- Silindir su gömleği üzerindeki genleşme veya boru tapaları sızdırmaktadır

Silindir kapak contasında su kaçağı

1- Conta kirlenmiş, yıpranmış yahut kırılmıştır

2- Silindir kapak cıvatalarının gevşek olması sebebiyle kapak contası gevşektir

3- Kapakla silindir bloku arasında contasının sıkılmasına mani bir sebep vardır



Alıntı Yaparak Cevapla

Motor Parçaları Ve Görevleri, Dersi, Adları, İsimleri, Nelerdir

Eski 10-21-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Motor Parçaları Ve Görevleri, Dersi, Adları, İsimleri, Nelerdir




Su devridaim pompasında su kaçağı

1- Pompa gevşektir

2- Kapak contası bozuktur

3- Pompanın hortumlara olan irtibatı iyi değildir

4- Pompa gövdesi eğilmiş, bağlantı üzeri kirlenmiştir,

5- Conta yıpranmıştır

6- Pompa keçesi yanlış takılmıştır

7- Pompa mili eğilmiştir

8- Pompanın yatak burçları yahut milin yatak yerleri aşınmıştır

Radyatörde su kaçağı

1- Donma yahut paslanma radyatörün kaçırmasına sebep olmuştur

2- Radyatör araca gerektiği şekilde bağlanmadığı için delinmiştir

3- Vantilatör radyatöre vurmaktadır

4- Boşaltma tapası veya musluk kaçırıyor

5- Radyatör üst bölmesindeki yön verme plakası çok eğilmiş olduğundan suyu taşırma borusundan dışarı akıtmaktadır

Hortumlarda su kaçağı

1- Hortum kelepçeleri gevşektir

2- Hortumlar yerlerine iyi geçirilmemiştir

3- Hortum boydan boya çürümüştür

Isıtıcı

Otomobilin içine sıcak hava sağlayan ısıtıcı, radyatörle irtibatlı olduğundan onun bütün su irtibatları kontrol edilmeli ve sıkılmalıdır

SUSTURUCUNUN KIZARMASI

Egzoz supabı silindir içinde yanma bitmeden açıldığı için yanma egzoz borusunda ve susturucu içinde tamamlanır Bu yüzden egzoz borusu ve susturucu, motorun en sıcak parçalarındandır Ancak, bu kısımlar bazen kızaracak kadar ısınırlar Böyle hallerde bir tehlikeye sebebiyet vermemek için motoru bir müddet soğutmaya terk etmek en iyisidir Egzoz borusu ve susturucunun kızarması daha ziyade karışım fakir olduğu zaman meydana gelir

Uzun Zaman Bekletilmiş Bir Otomobilde Motorun Zor Çalışma Sebepleri

1- Yakıt içinde bulunması lazım gelen uçuculuk derecesi yüksek maddeler beklemekle azalmış olacağından, ilk harekette tutulmayı sağlayacak karışımı meydana gelmemektedir, depoya taze benzin konur

2- Akü boşalmıştır

3- Motorun muhtelif parçaları paslanmış olabileceğinden sürtünme kuvveti çoğalmıştır ve marş motoru yeter hızda motoru çevirememektedir, motor revizyon edilmelidir

4- Piston muhtemelen yağın mumlaşmasıyla sıkışmıştır

5- Supaplar; kayıtları içinde mumlaşma sebebiyle açık vaziyette sıkışmıştır Benzinle ısıtılarak çalışır duruma getirilir

6- Motorun çalışmasında önemi büyük, küçük bir parça yağ filminin mumlaşması yahut bulunduğu yerde paslanması sebebiyle sıkışmış olabilir Şamandıra iğnesi, platin gibi…

7- Burada adı geçen arızaların bir çoğu, sıcak, rutubetli, mutedil ve tuzlu sular yanında vuku bulur

YAĞ BASINÇ KONTROL SUPABI YAĞ KAÇIRIYOR

1- Basınç kontrol supabının basınç ayarı düşüktür (Yağ pompası üzerinde)

2- Basınç kontrol supabının yayı zayıflamış yahut kırılmıştır

3- Supap yuvası aşınmış yahut eğilmiştir

4- Plancır tip supabın yüzleri aşınmıştır

5- Plancır tip supap açık olarak sıkışmıştır

6- Bilya tip supap bozulmuştur

7- Pompanın tahliye borusu yahut kanalında kaçak vardır

YAKIT DONANIMINDA ARIZA ARAMA

Sökülen bujide ıslaklık görülmediyse yakıt donanımı kontrol edilmelidir Yakıt donanımının çabuk kontrolünü yapabilmek için karbüratör hava filtresi sökülerek karbüratörün üstünden içine bakılır Bu anda gaz pedalına basılır Basılma anında karbüratör içindeki fıskiyelerden benzin fışkırıp fışkırmadığına dikkat edilir Benzin fışkırıyorsa kapış pompası çalışıyor ve karbüratörde benzin var demektir Bundan sonra jikle kelebeğinin durumu kontrol edilir Motor soğukken jiklenin kapalı olması lazımdır Değilse motoru çalıştırmak için elle karbüratörün ağzı kapatılabilir ve kontak açık olduğu halde marşa basılır Ancak motor çalışır çalışmaz karbüratörün ağzını kısmen açmalıdır Aksi halde aşırı zengin karışımdan motor boğulur ve durur Gaza basıldığında karbüratörde benzin görülmüyorsa, yakıt pompasından karbüratöre giden borunun ucu sökülür ve marşa basılır Motor dönerken pompanın tazyikle benzini fışkırtması gerekir Bu hal görülürse borunun karbüratör bağlantısı sökülür, boruya ve karbüratör benzin giriş deliğine hava tutulur Pompa yakıt püskürtmüyorsa, pompanın giriş borusu sökülür Ve boru ucundan üflenerek depoda kaynama sesi gelip gelmediği dinlenir Ses geliyorsa boru açık, pompa arızalıdır Pompa filtresi sökülür, içindeki pislikler ve süzgeçler temizlenir, mümkünse yenileriyle değiştirilir Depodan gelen boru pompaya bağlıyken tekrar marşa basılır Yakıt gelmiyorsa pompa yenisiyle değiştirilir Varsa yeni diyafram takılır Burada üzerinde durulabilecek çeşitli arızalara, ayrıca MOTOR NEDEN ÇALIŞMIYOR kısmında temas edilmiştir Yukarıda anlatılanlarla arıza bulunamadıysa; aramaya, adı geçen kısımda anlatıldığı gibi devam edilir


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.