![]() |
V-Tech Motor Teknolojisi Teknik Bilgiler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() V-Tech Motor Teknolojisi Teknik BilgilerGİRİŞ : TEknik Bilgiler Günümüzde, teknolojinin her alanında olduğu gibi otomotiv sektöründe de önemli gelişmeler kaydedilmiştir ![]() ![]() ![]() Teknolojinin gelişmesi ile, kullanılan araçların kalitesi artmakta fiatı ise düşmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde arabaların kalitesi artmakta, güçlenmekte, hızlanmakta ve gelişmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Motor Gücü Nedir? İçten yanmalı motorlar, yakıtta bulunan kimyasal enerjiyi, ısı enerjisine çevirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Motor Gücü Nasıl Artar? 2 ana etmen motorun gücünü değiştirir: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Bu 2 etkenin toplamı sonucunda motorun 1 gücü olur ![]() ![]() azaltıcı etkenlerin başında, sürtünme ve dizayn gibi etkenlerdeki olumsuzlukları örnek verebiliriz ![]() arttırıcı etkenlerin başında yakıt tüketimi gelir ![]() Bir motorun daha güçlü olabilmesi için daha çok yakıt tüketmesi gereklidir ![]() Peki yakıt tüketimi nasıl artar? Daha büyük silindir hacmine sahip bir motor kullanarak Ayni silindir hacmine daha çok sıkıştırarak (Turbo) Yakıt daha çabuk kullanarak! Bu son madde VTEC in esas prensibi olduğu için bir örnek ile açıklamak istiyorum: Elinizde bir çuval olusu fındık var ![]() ![]() Bu işlemi gerçekleştirmek için geniş bir fincanla aktarabilirsiniz ![]() ![]() ![]() ![]() Büyük hacimli bir motor, pistonun her hareketinde daha çok yakıt alır daha güçlü bir patlamaya sebep olur ![]() ![]() ![]() İçten Yanmalı Motorlar Silindirlere hava giriş çıkışını sağlayan bölümleri kapatıp açan tıpaya benzer şeylerin süpab olduğunu ehliyetini alan herkesin bildiğini kabul edelim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Egzantirik (kam) milinin üstünde çeşitli çıkıntılar bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Süpabların zamanlaması egzantirik mili ile yapılıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Neden Supap zamanlaması değişmelidir? Motorlar dakikada çok fazla devir yaparlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu deliği büyütmek için 16 V denilen, 16 adet süpab( 4 silindirde) kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yarış arabaları Eğer tüm iş süpabların daha fazla açık olması olsaydı çok kolay olurdu! Zaten yarış arabalarında formuca 1 gibi, 18 000 - 19 000 gibi çok yüksek devirler çevrilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öle bir motor olmalıydı ki, normal motor gibi başlayıp 1 zaman sora “yarış motoru”na dönüşmeliydi! Honda’nın Çözümü Honda firması bu sorunu pratik bir yöntemle çözdü ![]() ![]() ![]() Motor normal motor olacaktı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rekor Performans Performans motor gücü ile doğru orantılıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Honda Bu rekoru DOCH VTEC 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() S2000 VTEC 2litre atmosferik basınçta çalışan motora sahip ve tam 240 beygir gücünde! Bu güce 8200 devir/dakikada ulaşmaktadır ![]() ![]() ![]() VTEC Tipleri Peki VTEC sırf performansa ve yakıt tüketimini arttırmaya mi yarar?? HAYIR ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DOCH, Dual Overhead CamsHaft dan gelip Türkçe, Üstten Çift Egzantirikli anlamına gelir ![]() 16 süpablı 4 silindirli bir arabada, Silindir başına : 16 / 4 = 4 süpab bulunur ![]() Bunlardan 2 si emme, 2 si Egzoz süpabıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SOCH, Single Overhead CamShaft , türkçesi, Üstten tek egzantirikli anlamına gelir ![]() ![]() ![]() Bu da, süpablar tek egzantirik tarafından kumanda ediliyor demektir ![]() Motorlar üstten ve alttan Egzantirikli üretilmelerine karşın, günümüzde alttan egzantirik artık neredeyse hiç kullanılmamaktadır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
V-Tech Motor Teknolojisi Teknik Bilgiler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() V-Tech Motor Teknolojisi Teknik BilgilerDOCH VTEC Demin de söylediğim gibi, VTEC ailesinin performans modelidir ![]() ![]() ![]() Honda bu modeli Amerika’da ilk 1990 Acura NSX de kullandı… Japonya’da 1989 yılında ilk VTEC sunuldu ![]() ![]() 1989 DA6 Honda Integra RSi/Xsi 160 beygirlik , B16A DOHC VTEC motorunun bir varyasyonunu kullandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anlattığım gibi, düşük devir çıkıntıları (Low RPM Lobe) ni kullanan egzantirik (camshaft) geçerken Supap lari bastırmaktadır ![]() Bu surede yüksek devir çıkıntısı boşa dönmektedir ![]() ![]() Bu üstteki figürde, düşük devir çıkıntılarının süpablara bastığı zaman görülmektedir ![]() Dikkat edilirse, Follower hala boşa dönmektedir ![]() Devir sayısı 5000 i geçince: Görüldüğü gibi, bir iğne yağ basıncının etkisi ile çıkmakta ve followerin yolunu bloke etmektedir ![]() ![]() Görüldüğü gibi VTEC teknolojisi Öle çok karışık birşey diildir ![]() ![]() 160HP Civic Si, 170HP Integra GS-R, 195HP Integra Type-R, 200HP Prelude base/Type-SH, 240HP S2000 ve 290HP Acura NSX DOCH VTEC in kullanıldığı modellerdir ![]() SOCH VTEC Üstten tek egzantirikli bir motora VTEC sistemin uygulanmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DOCH VTEC üretilip başarısı görüldükten sora Honda bu sistemi geliştirmeye ve diğer tip motorlara uygulamaya karar verdi ![]() ![]() ![]() Çalışma prensibi, DOCH VTEC ile ayni olup tek egzantirik mili olduğu için az bir miktar farklılık gösterir: Görüldüğü gibi olaylar bu sefer tek egzantirik mili üzerinde gerçekleşir ![]() ![]() Civic EX, Accord LX/EX/V6, Odyssey LX/EX, Acura TL, CL, and CL Type-S Modelleri SOCH VTEC tipi motor kullanmaktadır… Türkiye’de bu seneye kadar bu tip motoru Honda’larda görmedik ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
V-Tech Motor Teknolojisi Teknik Bilgiler |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() V-Tech Motor Teknolojisi Teknik BilgilerVTEC-E VTEC-E VTEC in ters çevirilmiş biçimidir ![]() ![]() ![]() Benzin, hava ile karıştırılıp silindirlere verilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() VTEC-E, benzin/hava karışımının giriş hızı ile ilgili olduğuna göre, sadece giriş süpabı ile ilgili bir sistemdir ![]() Sadece SOCH tipinde bulunup, DOCH da bulunmaması ekonomik nedenlerdendir ![]() ![]() SOCH VTEC-E yi anlayabilmek için , sadece giriş supabını incelemek gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şekilde, sağ taraftaki 2 süpab giriş supabıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genel olarak 2500 devir geçildiğinde ise, bu tek süpabdan giriş, hızı yeterli olmamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() VTEC-E sisteminde, bu özelliklerden dolayı SOCH olup VTEC-E olmayan bir motora göre süpablar biraz daha uzun açık kalabilirler ![]() ![]() Örneğin, Ayni motora sahip Civic HX de VTEC-E bulunmakta ve 115 beygir vermektedir ![]() Civic DX te ise VTEC-E bulunmayıp, 106 beygir (max ![]() ![]() Bu fark, yanıltmasın, VTEC-E ekonomi içindir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir valfın nasıl açılıp kapandığını, VTEC-E nin bir gelişmiş modeli olan 3 Stage VTEC de gösterilmiştir ![]() ![]() ![]() 3-Stage VTEC Honda'nın D15B kodlu motoru bunu kullanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() diğer taraftan, yakıt tasarrufu ile gücün bu kadar kombine edildiği başka motor bulunmamaktadır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
V-Tech Motor Teknolojisi Teknik Bilgiler |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() V-Tech Motor Teknolojisi Teknik BilgilerSOCH VTEC ile SOCH VTEC-E nin çalışmasını anladıysanız, 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grafikte görüldüğü gibi, her 3 basamak farklı bir eğriye sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer VTEC’ler Ve ![]() ![]() ![]() Honda Accord V6, J30A1 tipi V6 motor ile hybrid VTEC-E and SOHC VTEC sistemini kullandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sistemlerden sonra, daha sonra belki her devir için farklı süpab zamanlaması? Bilmiyoruz ![]() ![]() Neden VTEC? Bazı ülkelerde (Avrupa gibi) otomobiller motor hacmine göre vergilendirilmektedir ![]() ![]() si Turbo ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Turbo ilk yarışlar için geliştirilip, yasaklandıktan sora alternatif olarak yol arabalarına takılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı Yanlışlar ![]() ![]() ![]() Bazıları motor gücünün krank torku ile ölçüleceğini, VTEC lerin krank torkunun düşük olduğunu o yüzden de verilen gücün “gerçek” değer olmadığını söylemektedirler ![]() Bu yanlıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kalkış yarışlarında, ilk olarak az bir tekerlek spini sora tutunma ve basta yüksek bir tork istenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|