10-21-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Lydialılarda Heykel Ve Kabartma Sanatı
Lydialılarda Heykel ve Kabartma Sanatı
Lydialılarda Heykel ve Kabartma Sanatı
Lydia gömü kabartmalarında altın, gümüş ve bronz paralarda görülen tasvirler Hellen etkisi gösterirler Lydia hazinesinde yer alan birçok eser yüksek nitelikli Hellen ürünüdür Ozellikle bir gümüş oinochoe (Resim 190a-c) Anadolu bn sanatının seçkin örneklerinden biridir Oinochoenin kulpunu oluşturan erkek fıgürünün uzun saçlarının açıkladığı gibi bueser Anadolu İon www frmsinsi net/ sanatının karakteristik bir yaratısıdır Uzun saçın ilk örneğini Efes’te M Ö 570-560 tarihlerinde yapılmış olan bir rahibe fildişi figürcüğünde (E Akurgal, Kunst Anato liens, s 209, şek 173) ve daha sonra Sisam’da M O 6 yüzyılın son dörtlüğüne ait bir bronz erkek heykelciğinde (Ernst Buschor, Altsamische Standbilder IV, Lev 294-300) buluruz Ka nımızca Lydia hazinesindeki bu eser Italya’ya göç etmiş olan bir İonialı sanatçı tarafindan M O 6 yüzyılın son dörtlüğünde meydana getirilmiştir
Herodot’un anlattığına göre (1 50-52) Lydia Kralı Kroisos Delphi’deki Apollon Tapı nağı’na 5 kilo ağırlığında altından bir aslan heykelciği ve birçok altın ile gümüşten yapıl mış kaplarla ziynet eşyası hediye etmiştir Ne yazık ki figürlü tasvirler konusunda Hero dot’un www frmsinsi net/ öyk Kroisos dönemine girebilecek pek az Lydia eseri gün ışığına çıkmıştır Bunlardan en önemlisi şimdi İstanbul Müzesi’nde bulunan fildişinden yapılmış bir heykelcik başıdır; elmacık kemiklerinin altında görülen hilal biçimindeki iki damgadan dolayı bu eser ay tanrıçasının kölesi olarak adlandırılmıştır Fildişi başın fizyonomik özellikleri değişik bir tip gösterdigine göre bu eserin bir Lydialı sanatçının yapıtı olduğu kanısındayız
Bir başka önemli eser Sardes’te Bintepe Tümülüsü’nde bulunan ve British Museum’da saklanan mermer kabartmadır (E Akurgal, Kunst Anatoliens, s 156, şek 107) Tümülüs mezar odasındaki bir mobilya eserinin parçası olması gereken bu kabartmadaki otlayan geyiklerle üç atlı binici bize bu eserin M O 6 yüzyılın 2 dörtlüğünde Hellen etkisi altında üretilmiş bir Lydia yapıtı olduğu izlenimini vermektedir
Sardes’te bulunmuş olan terrakotta levhalar ise Larissa, Assos ve Phokaia gibi kentlerde bulunmuş tapınak terrakottaları gibi Hellen sanatının taşralı temsilcileridirler
Metropolitan Müzesi’nden geri gelen ve şimdi Uşak Müzesi’nde sergilenen altın ve gümüş eserler, Herodot’un öykülediği Delphi’deki hazinenin yapıldığı tarihten sonraki bir döneme, M Ö 525-450 sürecine, aittirler
Uşak Müzesi’ndeki hazinede bir oinochoe büyük bir olasılıkla Anadolu’dan İtalya’ya göç etmiş olan Doğu Hellenli bir ustanın eseridir İki sfenks heykeli Hellenli ya da Hellen sanat atelyelerinde yetişmiş Lydialı bir sanatçının 6 yüzyıl sonuna ait eseridir Buna karşın birçok figürlü tasvir Hellen sanatının taşralı örnekleridir Geri kalan değerli altın ve gümüş eserlerin büyük bölümü Pers kökenlidir Anadolu Uygarlıkları, Ekrem Akurgal, TÜBİTAK Yayınları
Alıntı
|
|
|