![]() |
Etkili İletişim Unsurları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Etkili İletişim UnsurlarıEtkili iletişim unsurları ![]() 1 ![]() ![]() İletişim, bugünün toplumunun canı kanıdır ![]() Hayatımızın ve projelerimizin iyi olmasında büyük önem taşır ![]() ![]() ![]() ![]() İletişim; bilginin, fikirlerin, duyguların,becerilerin, simgeler kullanılarak iletilmesidir ![]() İnsanın kendini sosyal bir varlık olarak ifade etmesi için iletişim zorunludur ![]() ![]() kendini ifade etmesi; yani çevresine mesaj iletmesidir ![]() İletişim kurmaktaki asıl amaç, anlaşılabilir mesajların gönderilmesi ve karşı tarafın tutum ve davranışlarında değişiklik yapmaktadır ![]() gelmemişse ileti var; ama iletişim yoktur ![]() 1 ![]() ![]() İletişim sürecinin gerçekleşmesi için gerekli olan iki kişiden biri gönderici yani kaynak, diğeri ise alıcıdır ![]() zihninde oluşturur ve daha sonra bu fikri kodlar, yani sözcüklere, rakamlara, şekillere veya beden diline dönüştürür ![]() ![]() dönüştürülerek iletişim kanalı vasıtası ile alıcıya gönderilir ![]() ![]() İletişimin tam olarak gerçekleştirilebilmesi için, üç temel faktörün bulunması gerekir ![]() İletişimin temel faktörleri; kaynak, alıcı ve mesajdır ![]() faktör daha vardır ki onlar da kanal, kod, dönüt ve filtredir ![]() Örnek: Yükselen işletmesinin müdürü Ahmet Bey, tüm çalışanlara “Önümüzdeki ay işletmemizde denetim yapılacaktır, herkes kolları sıvasın” ![]() (mail)göndermiştir ![]() Kaynak (verici) : Ahmet Bey, Alıcı (hedef) :Tüm çalışanlar, Mesaj (bilgi, haber) : denetimin yapılacağı, Kanal (araç) : İnternet Kod : Herkes kolları sıvasın! Filtre (algı) : Herkes denetime hazırlansın! Dönüt (Geribildirim): Herkesin sıkı bir şekilde denetime hazırlanması Eğer bütün çalışanlar denetim için işlerinde hazırlığa başlamazlarsa, iletişim amacına ulaşmamış olur ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Gönderici, mesajın kaynağı, iletişimin başlatıcısıdır ![]() Gönderici iletişimi başlatan veya iletiyi gönderendir ![]() Gönderici olmadan iletişim kurulamaz ![]() sorumluluk göndericiye aittir ![]() zihnindeki düşüncelerle ortaya çıkar ![]() tecrübe ve bilgilere göre mesaj olarak iletecek bir düşünce oluşturur ![]() ![]() düşünceyi formüle eder ve mesaj kanalı kullanarak alıcıya gönderir ![]() temel koşullarından biri, göndericinin uygunluğudur ![]() Gönderici mesajı, alıcının zihinsel algı yeteneğine göre kodlamalıdır ![]() bir gürültüdür ![]() Kaynağın Taşıması Gereken Özellikler İletişim, kaynağın mesajı göndermeye başlaması ile ortaya çıkar ![]() ileten kişi veya mesajın çıkış noktası olarak tanımlanabilir ![]() taşıması gereken özellikler vardır ![]() Kaynak bilgili olmalıdır ![]() Kaynak kodlama özelliğine sahip olmalıdır ![]() Kaynak bulunduğu konumdaki rolüne uygun davranmalıdır ![]() Kaynak tanınmalıdır ![]() mesajlar, alıcılar üzerinde gerekli etkiyi oluşturmaz ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Mesaj, alıcı için uyaran olarak işlev gören bir sinyal, ya da sinyaller birleşimidir ![]() İletişim, kaynağın gönderdiği mesajın alıcı tarafından algılanmasıdır ![]() bilginin kaynak tarafından kodlanmış biçimi olarak tanımlanan mesaj, bir duygu veya düşünceyi aktarmayı isteyen kaynağın ürettiği sözel, görsel ve işitsel simgelerden oluşan somut bir üründür ![]() ![]() konuşma ise “duyulan”, mesaj yazılı ise “okunan” ![]() bir mesajdır ![]() müdür, bir selamın ötesinde bir şeyler söylemektedir ![]() tanıyamıyorsa iletişim gerçekleşmez ![]() Mesajın taşıması gereken özellikler: Mesaj anlaşılır olmalıdır ![]() mesajlar algılanamayacak iletişim sağlanmayacaktır ![]() Mesaj açık olmalıdır ![]() belirtmelidir ![]() Mesaj doğru zamanda iletilmelidir ![]() belirlenmelidir ![]() ![]() Mesaj uygun kanalı izlemelidir ![]() etkinliğini kaybeder; alıcı ile kaynak arasındaki ilişki yetersiz olur ![]() veya davranışlarla, mesaj ek anlamlı hale getirilirse, kaynak üzerindeki etkisi istenilenin dışında gerçekleşir ve hedefte beklenmeyen düşünce ve davranışlar oluşturur ![]() Mesaj, kaynak ve alıcı arasında kalmalıdır: Mesaj, kaynaktan alıcıya ulaşıncaya kadar değişik kişi ve kademelerden geçebilir ![]() mesajlara dayanır ![]() ![]() Çocukların oynadığı kulaktan kulağa oyununu hatırlayınız ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Kanal, sinyalleri taşıyan herhangi bir fiziksel araçtır ![]() alıcıya iletildiği yoldur ![]() sistemi olabilir ![]() ![]() Güzel şekilde inşa edilmiş bir karayolu, bir otomobil için önemlidir; ancak bir tren açısından hiçbir anlam ifade etmez ![]() mesajın uygun kanalla gönderilmesi önemli bir unsurdur ![]() Örgütlerde iletişim kanalları, resmi ve gayri resmi olabilir ![]() iletişim kanalları; emir-komuta zinciri, öneri-şikayet kutuları, şirket dergisi ya da işletme toplantıları olabilir ![]() ![]() İşletme dışı iletişim ise, iletişim ağları ile birbirine bağlı olan milyonlarca bilgisayar, insanlara ve örgütlere çok gelişmiş bir iletişim olanağı sağlamıştır ![]() Ana kural, iletişimin etkili ve verimli olabilmesi için kullanılan aracın mesaja uygun olması gerekir ![]() ![]() olduğu kadar çok çeşitli kanal birlikte kullanılmalıdır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Vericinin mesajını algılayan kişi alıcıdır ![]() çok kişi olabilir, belirli ve belirsiz olabilir ![]() ulaşmamışsa iletişim olayı gerçekleşmemiş demektir ![]() Kodlanmış mesajı alan ve kodunu açan kişi alıcıdır ![]() mesajı taşıyan sembolleri algılayıp anlam vererek iletişimi sonlandırır ya da kendisi bir mesaj göndererek gönderici konumuna geçer ![]() gerçekleşmesi için en az iki kişiye ihtiyaç vardır ![]() ![]() kendisiyle kurduğu iletişimin dışında, tek başına bir iletişim kuramayacağına göre, (düşünme ve hayal kurma, kişinin kendi kendisiyle kurduğu iletişimdir) mutlaka alıcı veya alıcılar gerekir ![]() bulunduğu gibi, bir çok alıcısı da bulunabilir ![]() göndericisi de olabilir ![]() başlangıçta arzu edilen amaç gerçekleşmez ![]() Alıcıların, aktif dinleyici olmasını engelleyen unsurlar ise, alıcının göndericiye karşı olan tutumu, güveni ve inancıdır ![]() ![]() Etkin iletişim için alıcının taşıması gereken özelikler ise şunlardır: Alıcı mesajı algılayabilmelidir ![]() olmalı, algılama engeli olmamalıdır ![]() Ayrıca alıcının arzulu olması gerekir ![]() karşı kayıtsız ise, mesaj algılanmayacak; iletişim gerçekleşse bile etkin iletişim olmayacaktır ![]() Alıcı bilgili olmalı ve geri-besleme sistemine sahip olmalıdır ![]() Alıcı seçici olmalıdır ![]() Alıcı, bulunduğu konuma uyabilmelidir ![]() olduğunu kabul ederse kaynağın isteklerini kabul edebilecek, ayrıca kendi davranışlarının sınırlarını bilecek ve mesajı etkin bir şekilde alabilecektir ![]() Alıcı kaynak olabilme özelliği taşımalıdır ![]() ise alıcı durumuna geçer ![]() gerekir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Kodlama, basit bir el hareketinden, karmaşık bir matematik formülüne kadar çok geniş bir anlamı kapsayabilir ![]() getirilmesine Kodlama denir ![]() Mesajın yorumlanarak anlamlı bir şekilde algılanması sürecine Kod-açma denir ![]() Kodlamada anlam birliğine dikkat etmek gerekir ![]() vereceği sembolleri ve hareketleri kullanmalıdır ![]() “hayır” anlamına sağa sola sallamak “evet” anlamına gelir ![]() insanların ülkemize turist olarak gelmeleri halinde yanlış anlaşılmaların oluşması kaçınılmazdır Alıcının mesajı yorumlayıp anlamlı bilgilere dönüştürme süreci kod çözmeyi oluşturur ![]() yorumlardan, beklentilerden ve anlam birliğinden etkilenir ![]() yazılmamışsa alıcı bunun kodunu çözemez ![]() başka anlam ya da anlamlarda kullanılan sözcük veya cümleler vardır ![]() bir kişiye, “Hayır, yalamam” demek mesajın anlaşılmadığını gösterir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Etkili İletişim Unsurları |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Etkili İletişim Unsurları1 ![]() ![]() ![]() Dönüt, hedef alıcının kaynağın ilettiği mesaja verdiği cevap olarak adlandırılır ![]() İletişim sürecinin son aşamasıdır ![]() besleme aracılığıyla kaynak, iletişimin etkin olup olmadığı konusunda bilgi edinir ![]() besleme ile iletişim süreci tersine döner ve bu sefer hedef kaynak, kaynak hedef durumuna geçer ![]() besleme alırız ki, buna Gecikmesiz Geri Besleme denir ![]() sürecinde geri besleme almak belirli bir zaman sonra olduğu için buna da Gecikmeli Geri Besleme denir ![]() Olumlu ve olumsuz olmak üzere iki tür geri beslemeden söz edilebilir ![]() besleme, kaynağın amaçlamış olduğu etkiye ulaşıldığını kaynağa bildirirken olumsuz geri besleme, kaynağa alıcı üzerinde amaçlanan etkinin sağlanmadığını söyler ![]() noktada amaçladığı etkiyi elde etmek istediğinde, davranışını ve mesajını, aldığı olumsuz geri beslemeye göre yeniden düzenler ![]() Ancak, bireyler ve kurumlar arasında çoğu kez tek yönlü iletişim uygulandığı izlenir ![]() Daha doğrusu iletişim sürecinin gerçekleştirdiği düşünülürken ileti süreci gerçekleştirilir ![]() İletişim süreci iki perdelik oyun gibidir ![]() ise, mesajın kaynağına dönüşüdür ![]() Geri Besleme İletişim Sürecine Ne Kazandırır? İletişimin amacına ulaşıp ulaşmadığını ortaya koyar ![]() Mesajın amaçlandığı gibi; doğru zamanda, doğru hedefe, doğru anlamda ulaşıp ulaşmadığını ortaya koyar ![]() Kaynağın başarılı olup olmadığını ortaya koyar ![]() Mesajı iletmede kullanılan kanalın doğru olup olmadığını ortaya koyar ![]() Geri beslemenin doğru şekilde, doğru araçlarla alınıp alınmadığını ortaya koyar ![]() Süreç içinde hangi aşamada niçin başarısız olunduğunu ortaya koyar ![]() Bir sonraki iletişim sürecinde kullanabileceğimiz bilgileri sağlar ![]() Bir sonraki iletişim sürecini doğru bilgilerle oluşturmamızı sağlar ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Filtre, göndericinin ve alıcının kendine ulaşan mesajları değerlendirmeleriyle ilgilidir ![]() Burada devreye algılama girer ![]() farkına varması ve onları yorumlaması sürecidir ![]() ve değerlendirme sürecidir ![]() Kişinin içinde bulunduğu durum kişinin beklentilerini, geçmiş yaşamını, toplumsal ve kültürel unsurları algılama sürecini etkilemektedir ![]() farklı yorumlamasına sebep olmaktadır ![]() olmak üzere iki unsura bağlayabiliriz ![]() Algılamada dışsal faktörler; farklılık, yoğunluk, sıklık, hareketlilik, tekrarlama, kontrast, yenilik, benzerlik gibi faktörlerdir ![]() Algılamada içsel faktörler; kişilik, ihtiyaçlar, amaçlar, motivasyon, inançlar, değerler ve tutumlar, umutlar, beklentiler, arzu ve istekler, geçmiş tecrübeler ve alışkanlıklar gibi faktörlerdir ![]() Mesajın tam olarak algılanabilmesi için, kaynak ve hedefin mesajı kodlayacak ve kodu çözecek düzeyde bilgi birikimine sahip olması gerekir ![]() bil, senin bildiğin başkasının anladığı kadardır ![]() belirtmektedir ![]() Eğer gönderici ve alıcı, sembollere aynı anlamı vermiyorlarsa, iletişim süreci kusurlu olur, bazen aynı uyarı farklı kişiler tarafından değişik şekilde algılanabilir ![]() 1 ![]() ![]() Her dönemde ve ortamda organize olmanın ve işleri yoluna koymanın en önemli unsurlarından biri, yaygın ve etkili iletişim sağlayabilme yeteneğidir ![]() zaman yönetimi unsurudur ![]() etkin bir biçimde, alıcıya ulaşmış olur ![]() olurlar ![]() Toplum yaşamı iletişimle daha güzel hale getirilir ![]() kendi aralarında kurdukları çeşitli ilişkileri düzenleyen kuralları, mevkileri gereğince tanıyıp onlara uygun davranışta bulunabilmeleri, kendi aralarında etkin bir iletişimin bulunmasına bağlıdır ![]() Hedefi bilgilendirmek Hedefin tutum ve davranışlarını değiştirmek Hedefin tutum ve davranışlarını devam ettirmek İletişim sürecimizin etkin iletişim olmasını isteriz ![]() üzerinde şu üç ana iletişim etkisinin oluştuğu görülür: Hedefin bilgi düzeyinde ortaya çıkan değişme Hedefin tutum ve davranışlarında görülen değişme Hedefin açık davranışlarında görülen değişme Bir iletişim etkinliğinin beş temel amacı vardır; İletilecek mesajın kodlanması ve iletilmesi Mesajın kodunun çözülmesi ve filtre edilmesi Mesajın algılanması ve değerlendirilmesi Mesajın kabul edilmesi Mesaj doğrultusunda alıcının harekete geçmesi Yukarıda sayılan unsurlar dikkate alındığında, iletişimin asıl amacının kaynağın gönderdiği mesajın, alıcı tarafından kodunun çözülüp algılanması değil, mesajın içeriği doğrultusunda alıcının mesaja göre olumlu geri bildirimde bulunmasını sağlamaktır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Etkili bir iletişim, iletişime engel olan faktörlerin ortadan kaldırılmasıyla mümkün olur ![]() ![]() Algılama farklıları Dildeki farklılıklar Gürültü engeli Duygusal faktörler Sözlerle mimikler arasındaki uyumsuzluk Güvensizlik Alıcının duygu dünyasını ayarlayamamak Yetersiz bilgi Eksik pekiştirme Karmaşık ve aşırı teknik bir dil Yüz yüze iletişim olanağı bulamamak İletişimde farklı ve yetersiz kanal kullanmak gibi faktörler iletişimin engelleridir ![]() kaldırılması etkin iletişim olanağı sağlar ![]() 1 ![]() ![]() ![]() İletişimi kolaylaştırmak için “DİAA” formülünü kullanınız ![]() Dikkatleri kazanın ![]() aktararak söze başlayın ![]() İlgi çekin ![]() olduğunu anlatın ![]() Arzu yaratın ![]() için nasıl yararlı olacağını belirtin ![]() Anlaşma sağlayın ![]() onlar için de aslında ne kadar yararlı olduğunu kabul etmelerini sağlayın ![]() İletişimi kolaylaştırmak için, alıcının iyi ve aktif bir dinleyici olması gerekir ![]() dinleyici olabilmek için: Konuşmayı kesin, hiç kimse konuşarak dinleyemez ![]() Konuşmacıya rahatlaması için kolaylık sağlayın ![]() Konuşmacıya dinleme isteğinde olduğunuzu gösterin, başka şeylerle meşgul olmayın, saatinize bakmayın ![]() Dikkati dağıtan şeyleri ortadan kaldırın ![]() ![]() Konuşmacıyı empatik dinleyin, kendinizi onun yerine koyun, Sabırlı olun başka hiçbir şey düşünmemeye çalışın ![]() Kendinizi rahat hissetmeye çalışın, hafif tutun, başka şeylerle oyalanmayın ![]() Eleştiriyi sonraya bırakın, eleştiri iletişimi engeller ![]() Soru sorun, konuşmacının mesajını başka sözcüklerle açıklayın ![]() Konuşmayı bırakın, bu aşamada konuşmak çok çekici olabilir; ancak bunu yapmayın, konuşmacının sözünü bitirmesini bekleyin ![]() İletişimi kolaylaştırmak için iletişimin engellerini ortadan kaldırın ![]() |
![]() |
![]() |
|