![]() |
Foklör Oyunları Hangi Tarihten Beri Oynanır |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Foklör Oyunları Hangi Tarihten Beri Oynanırfoklör oyunları hangi tarihten beri oynanır Folklor genelde Halkoyunları ile eşanlamlıymış gibi kullanılır ![]() ![]() Kısaca diyebiliriz ki; Folklor halk oyunlarıyla birlikte diğer öğeleri (gelenek, inanç, türkü…vb) de kapsayan bir kavramdır ![]() ![]() Çeşitli bölgelerimizde tarihi ve coğrafi bir gerçek olarak değişik örneklerle gelişen ve çoğalan halk oyunları geleneği tabiat,insan,yurt sevgisi ve milli bütünlüğün en açık ifadesidir ![]() ![]() Belirli Özelliklerine Göre Halk Danslarının Bölümlenmesi Halk danslarının ortaya çıkış koşullarını ve günümüz toplumundaki yerini kısaca belirledikten sonra, bu dansların yansıttıkları zengin kültür öğelerine, sunuşlarına, bölgelerine, belirli ortak özelliklerine ![]() ![]() ![]() ![]() Halk danslarının kümelendirilmesinde bir yol olarak bölgesel dağılış ele alınabilir ![]() Çünkü Anadolu'da kimi dans dalları bölgelere de adını vermektedir ![]() ![]() Ancak bu tür kümelendirmeyi kesin çizgilerle belirlemenin güçlüğü vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu koşula bağlı kalarak halk danslarının bölgesel tür özelliğine göre dağılımını kümelendirebiliriz: ZEYBEK : Zeybek oyunları tek kişi tarafından oynandığı gibi teklerden oluşan bir daire halinde de oynanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HALAY : Toplu, düz dizi biçiminde ve oyuncuların birbirine tutunarak oynadığı oyun türüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HORON : Oyuncuların dizi biçiminde birbirine tutunarak oynadığı oyunlardır ![]() ![]() ![]() ![]() BAR : Toplu olarak ve genellikle düz dizi ya da yarım ay biçiminde, oyuncuların birbirlerine tutunarak oynadıkları disiplinli grup oyunlarına bar denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HORA : Bu oyun Bar ve Halaylar gibi el ele ya da kol kola tutuşularak disiplinli bir biçimde ve dizi halinde oynanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KARŞILAMA : Karşılama iki kişinin karşılıklı durarak oynadıkları bir oyun biçimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KAŞIK : Ellerinde ritim aracı olarak tahta kaşıklar bulundururlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BENGİ : Marmara Bölgesinin güneyinde genellikle Balıkesir dolaylarında görülen bir oyun türüdür ![]() ![]() ![]() ![]() MENGİ: Ege bölgesi ve Akdeniz Bölgesinin bazı illerinde bu oyun türüne rastlamak mümkündür ![]() TEKE ZORTLATMASI: Bu tür de yine Türkiye’nin batı ve güney bölgelerinde oynanır ![]() ![]() SEMAH: Genellikle Türk-Alevi topluluklarının özel ayin ve toplantılarında kendi aralarında yaptıkları törenlerle ilgili oyunlardır ![]() ![]() Halk danslarının kümelendirilmesinde izlenebilecek bir yol da konularına göre ayırımlamadır ![]() Bu kümelendirme değişik biçimlerde yapılabilir: Örneğin bir ayırım dansçıların sayı ve cinsiyetine göre yapılandır: Tek kişilik kadın dansları Estireyim mi (Bolu), Yoğurt (Eskişehir) ![]() ![]() ![]() Tek kişilik erkek dansları Zeybek (Aydın), Misket (Ankara) ![]() ![]() ![]() İki kişilik kadın dansları Ördek (Bolu), Mandalar (Kırklareli) ![]() ![]() ![]() İki kişilik erkek dansları Hançer Barı (Erzurum), Kırka Zeybeği (Eskişehir) ![]() ![]() ![]() Toplu kadın dansları Güvercin (Erzurum), Çömüdüm (Kütahya) ![]() ![]() ![]() Toplu erkek dansları Coşkun Çoruh (Artvin), Koçaklama (Ağrı) ![]() ![]() ![]() Kadın-erkek karışık danslar Delilo (Elazığ), Dokuzlu (Gaziantep) ![]() ![]() ![]() Bir başka ayırım da dansın eşliğinin türkülü Bağ Belleme (Afyon), Çalgılı Bengi (Balıkesir) ya da suskun Kılıç Kalkan (Bursa) oluşuna dayanmaktadır ![]() Bir başka ayrımlama biçimi de dans adlarının anlamlarından kaynaklanır: Yer adı taşıyan danslar Sivas Halayı (Sivas), Tavas Zeybeği (Denizli) ![]() ![]() ![]() renk adı belirten danslar Sarı Zeybek (Antalya), Yeşilim (Konya) ![]() ![]() ![]() sayı adı taşıyan danslar Beş Ayak (Malatya), On dört (Artvin) ![]() ![]() ![]() iş, meslek adı belirtilen danslar Kasap (Edime), Yağcılar (İzmir), Ormancı (Kastamonu) ![]() ![]() ![]() Anadolu halk danslarının büyük bir bölümü taklitli, dramatik yapılı danslardır ![]() ![]() Örneğin hayvan yansıma danslardan Tavuk Ban (Erzurum) tavuğun hareketlerini; Ceylani (Kars) ceylanın yürüyüşünü; Serçe Oyunu (Gaziantep), serçe sıçramalarını taklit eder ![]() ![]() İş ve günlük yaşamı taklit eden danslardan Tesi (Artvin) yün eğirmeyi Köy Halayı (Sivas) günlük yaşamın değişik görüntülerini; Türkmen Kızı (İçel) hamur yoğurma, ekmek yapma, yün eğirme hareketlerini taklit eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kadın-erkek ilişkilerinin hareketlerle taklidine dayanan danslardan Sarı Zeybek (Sivas) ve Bıçak (Elazığ) erkeğin kadına dil dökmesine ve sonunda beraberliklerini anlatır ![]() Aynı kümede Tekerleme, Kıskanç (Kars), Hürünü (Çorum), Sürdüm (Ankara), Sudan Geçirme (Kütahya) dansları da sayılabilir ![]() Çarpışma ya da savaşı konu alan danslar arasında Hançer Barı (Erzurum), Bıçak Horonu (Trabzon) saldırma, vuruşma ve savunma taklitlerine dayanır ![]() ![]() ![]() Ayrıca yine bu küme içinde fakat silahsız çarpışmayı anlatan taklitli danslar da vardır ![]() Örneğin Sin Sin (Adıyaman), Çepik (Bingöl, Diyarbakır), Harkuşta (Bitlis) ![]() ![]() ![]() Doğa olaylarını konu edinen danslardan Uzundere (Kars) ve Coşkun Çoruh (Artvin) ırmağın akışını, coşkunluğunu canlandıran hareketleri taklitle anlatırken, Kavak (Erzurum) dansında da kavak ağacının rüzgarla hareketi canlandırılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|