|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
ders, hedefleri, konusunda, notlarıeğitimin, pedagoji, taksonomik, yaklaşımlar |
![]() |
Pedagoji Ders Notları-Eğitimin Hedefleri Konusunda Taksonomik Yaklaşımlar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Pedagoji Ders Notları-Eğitimin Hedefleri Konusunda Taksonomik YaklaşımlarBilişsel alan, zihinsel etkinliklerin baskın olduğu davranışların kodlandığı; duyuşsal alan, öğrenilmiş duyguların kodlandığı; devinişsel alan, becerilerin kodlandığı alan olarak ele alınabilir ![]() Böyle olmakla birlikte bu alanlar birbirlerinden kopuk değildirler; tersine aralarında yatay ve dikey sıkı bir ilişki vardır ![]() ![]() ![]() Öğrenilmiş davranışlar bilişsel, duyuşsal, devinişsel ve sezgisel olarak sınıflandığı gibi, her alan da kendi içinde basitten karmaşığa, kolaydan zora, somuttan soyuta ve birbirinin önkoşulu olacak şekilde aşamalı olarak sıralanmıştır ![]() ![]() Bilişsel Alanı Sınıflayanlar Bilişsel alanı pek çok bilim adamı sınıflamıştır ![]() ![]() Bloom Taksonomisi: Bloom, bilişsel alanı bilgi, kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme olarak altı ve her basamağı da alt basamaklara ayırmıştır ![]() Guilford’un Zekâ Modeli: Guilford zekayı üç boyutlu ele almış ve bunları 1 ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sınıflamaları da kendi içinde alt bölümlere aşamalı olarak ayırmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Gardner’in Çoklu Zekâ Modeli: Zekâyı önce yedi sonra sekiz boyutta ele almış ve 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() ![]() De Corte Modeli: Guilford’un taksonomisinden hareketle bilişsel alanı; 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Taba’nın Sınıflaması: Bilişsel alanı I, II ve III olarak, üç ana bölüme ayırmış ve alan I’i sayma, listeleme, fark etme, gruplama, etiketleme; alan II’yi yorumlama, çıkarım yapma ve genelleme; alan III’ü açıklama ve yordama olarak alt basamaklara bölmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De Block Taksonomisi: De Block, öğrenilmiş davranışları yöntem, konu ve transfer olarak üçe ayırıp bunları da alt basamaklara aşamalı olarak böler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gagne-Merrill Taksonomisi: Gagne’ye göre sekiz tür öğrenme vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerlach ve Sullivan Taksonomisi: Bilişsel alanla ilgili davranışları aşamalı olarak altı basamağa ayırır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Duyuşsal Alanı Sınıflandıranlar Bu alanla ilgili sınıflamalar, birçok bilim adamı tarafından yapılmıştır ![]() Krathwohl’un Taksonomisi: Bu alanı kodlayanlardan biri de Krathwohl’dur ![]() ![]() G ![]() ![]() Ruths, Harmin ve Simons Taksonomisi: Duyuşsal alanı özgürce seçme, yapılan seçimin üzerine titreme, seçimi onaylama, seçime göre davranma ve her zaman seçime göre davranma olarak beş basamağa aşamalı olarak ayırmışlardır ![]() Devinişsel Alanı Sınıflayanlar Bu olanla ilgili sınıflamalar, birçok bilim adamı tarafından yapılmıştır ![]() Ragsdale’nin Taksonomisi: Devinişsel alan Rogsdale tarafından hedeflenmiş motor aktiviteler, dilsel motor aktiviteler, duygusal motor aktiviteler olarak üç alt basamağa ayrılmıştır ![]() Guilford’un Taksonomisi: Guilford bu alanı güç, baskı, hız, statik dikkat, dinamik dikkat, koordinasyon ve esneklik olarak sınıflamıştır; fakat bu sınıflamada aşamalılık yoktur ![]() Dave’nin Taksonomisi: Dave bu olanı başlama, manipule etme, dikkat, bitiştirme ve doğal halde yapma olarak aşamalı şekilde sınıflamıştır ![]() Kibler’in Taksonomisi: Kibler devinişsel alanı, çocuğun davranışlarının gelişimini açıklayan ilke ve genellemelere dayanarak kaba vücut hareketleri, iyice koordine hareketler, sözsüz iletişim davranışları, konuşma davranışları gibi dört ana basamakta ve her basamağı da kendi alt basamaklarında aşamalı olarak saptamıştır ![]() Simpson’un Taksonomisi: Simpson bu alanı algılama, kuruluş, kılavuzlanmış faaliyet, mekanizma, karmaşık dışa vuruk faaliyet, uyum ve yaratma olarak yedi basamağa ve bazı basamakları da alt basamaklara ayırmıştır ![]() Harrow’un Taksonomisi: Harrow bu alanı refleks hareketler, temel hareketler, algısal yetenekler, fiziksel yetenekler, beceri, sözsüz iletişim olarak sınıflamış, bazı basamakları da alt basamaklara ayırmıştır ![]() Veysel Sönmez’in Taksonomisi: Sönmez bu alanı, Bloom’un bilişsel ve Krathwohl’un duyuşsal alanını da göz önüne alarak davranışın nasıl ve ne yolla başladığına, birbirlerinin önkoşulu oluş özelliklerine, basitten karmaşığa, kolaydan zora ve kişiye kazandırılırken izlenen sıraya bakarak algılama, kılavuz denetiminde yapma, beceri haline getirme, duruma uydurma, yaratma basamağı olarak beşe, bunları da kendi içinde alt basamaklara ayırmıştır ![]() Sosyal Beceri Alanını Sınıflayanlar Fraenkel’in Taksonomisi: Sosyal beceri alanını Fraenkel, diğerleriyle planlama yapma, bilimsel araştırmalara katılma, grup tartışmalarına katılma, soruları kibarca yanıtlama, grup tartışmasını yönetme, sorumluluk alma, diğer kişilere yardım etme olarak basamaklara ayırmıştır ![]() NCSS (National Council for the Social Studies)’in Taksonomisi: Bu kurul, sosyal beceri alanını kişisel beceriler (personal skills), grup etkileşim becerileri (group interaction skills), toplumsal ve politik katılım becerileri olarak üç ana bölüme aşamalı olarak ayırıp saptamıştır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pedagoji Ders Notları-Eğitimin Hedefleri Konusunda Taksonomik Yaklaşımlar |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Pedagoji Ders Notları-Eğitimin Hedefleri Konusunda Taksonomik YaklaşımlarDört Alanın Birlikteliği: BİLİŞSEL ALAN DUYUŞSAL ALAN DEVİNİŞSEL ALAN SEZGİSEL ALAN ALGILAMA 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() Tabloda görüldüğü gibi, bu yapıtta, öğrenilmiş davranışlar bilişsel, duyuşsal, devinişsel ve sezgisel olarak ele alındı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Taksonomiler oluşturulurken: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Alıntı |
![]() |
![]() |
|