![]() |
Pedagoji Ders Notları-Eğitim Felsefesi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Pedagoji Ders Notları-Eğitim FelsefesiEğitim Görüşleri: A- İDEALİZM: Kurucusu Platon’dur ![]() Temsilcileri: 18 ![]() 19 ![]() ![]() Bilgi Anlayışı: İdealist felsefede gerçek bilgi aklın bilgisidir ![]() ![]() ![]() Değerler Anlayışı: İyilik, doğruluk, güzellik insanlara göreceli nitelikler değil evrenin yapısında bulunan mutlak değerlerdir ![]() ![]() Eğitim Anlayışı: Okul programı asıl gerçekliği ve ona ilişkin metafizik bilgiyi yansıtmalı, evrensel değerleri kapsamalıdır ![]() ![]() ![]() B- REALİZM: İdealizme karşıt bir görüştür ![]() ![]() Varlık Anlayışı: İdealist evrende var olan nesneleri ve olup bitenleri ya ruhsal olan asıl gerçekliğin görüntüsü ya da algılarımızın ürünü sayıyordu ![]() ![]() ![]() Bilgi Anlayışı: Biz dış dünyayı oluşturan nesne ve olgularla beş duyumuz aracılığı ile temas kurarız ![]() Değerler Anlayışı: Doğa yasaları gibi temel ahlak ilkeleri de bizden bağımsız, toplumlara göreceli olmayan, nesnel bir nitelik taşımaktadır ![]() Eğitim Anlayışı: Nesnel dış dünyayı yine nesnel yollardan tanımayı, anlamayı öngörür ![]() ![]() C- PRAGMATİZM: 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pragmatik düşüncede - Gerçeklik durağan değil, sürekli değişim halindedir ![]() - Değerler evrensel değil göreceli(relativ)dir ![]() - İnsan biyolojik ve sosyal bir varlıktır ![]() - Demokrasi bir yaşam düzeni olarak önemlidir ![]() - Tüm etkinliklerimizde eleştirel düşünmeye problem çözmeye yönelik zeka büyük yer tutmaktadır ![]() Varlık Anlayışı: Yaşadığımız dünya ancak deneyimlerimize gireb bilmeden öğrendiğimiz dünyadır ![]() ![]() Bilgi Anlayışı: İnsan zihni pasif (edilgen) değil etken aktif ve araştırıcı bir güçtür ![]() ![]() Değer Anlayışı: değerlerin kökeni ne nesnel dünyada ne de onu aşan idealar dünyasındadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EĞİTİM ANLAYIŞI: · Esneklik, sürekli deneme ve düzeltme yer alır ![]() · Eğitimin çıkış noktası konu değil çocuktur ![]() · Okul hayata hazırlayan yer değil, hayatın ta kendisidir ![]() · Okulda eğitim tek düze değil, çoğulcu ve demokratiktir ![]() · Öğretmen rehberdir ![]() · Geleneksel eğitim tek yanlıdır ![]() ![]() ![]() (Geleneksel eğitim düşüncesi kısaca: amacında bu dünyayı değil, özlenen ya da ideal tutulan başka bir dünyayı, içeriğinde klasik sayılan konuları ve yönteminde ezberlemeyi de içeren zihinsel öğrenmeye dış güdümlü disipline yöneliktir ![]() PLATONCU GELENEK · İlk aşamayı Platon belirsiz bir kanı olarak niteler ![]() ![]() · İkinci aşama kuşkuyu düşünme ya da şok etkisi yaratma aşamasıdır ![]() ![]() · Son aşama kişinin tam bir açıklığa ulaştığı eleştiren kanısını bilgiye dönüştürdüğü aşamadır ![]() ![]() QUİNTİLİAN Platoncu eğitime ilk tepki 4 y ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -Kişinin moral ve zihinsel nitelikleri önemlidir ![]() ![]() ![]() Quintilian, ayrıca çocuk eğitiminin en geç yedi yaşında başlamasını eğitimin bir kamu hizmeti olarak herkese açık olması gerektiğini vurgular ![]() ![]() Eğitimde oyunun önemine yer veren Quintilian, dayak konusunda şöyle der: “Geleneğimizde hoş ama benim tiksindiğim tek şey çocuk eğitiminde dayağa başvurulmasıdır kanımca bu yöntem küçültücü çirkin ve sonuçsuzdur ![]() ![]() ELYOT Quintalian’ın işlevsel eğitim düşüncesinden etkilenen ELYOT isimli İngiliz eğitimci “YÖNETİCİ” adlı kitabında devlet görevlilerinin niteliklerine göre eğtilmesi gereği üzerinde durur zihinsel gelişme yanında pratik becerilerin bu arada özellikle çeşitli sporları içeren egzersizlerin önemini vurgular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() COMENİUS 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Comenius öğretimde çocuğun deneyim ve ilgisine dayanan bir yöntem önerir ![]() ![]() ![]() ![]() Comenius eğitimde çocuğu insancıl yöntemleri ve kız-erkek, zengin-yoksul, soylu-sıradan, köylü-kentli herkes için fırsat eşitliğini ön plana almakla günümüze değin uzanan reform hareketlerinin gerçek öncüsü sayılsa yeridir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pedagoji Ders Notları-Eğitim Felsefesi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Pedagoji Ders Notları-Eğitim FelsefesiJ ![]() ![]() Comenius’la başlayan eğitim hareketi 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() J ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ROUSSEAU, “EMİLE” isimli yapıtında çocuğun gelişimini çeşitli aşamalara ayırır: · Bebeklikte alışkanlıkların kurulması ve duyguların eğitimi · Çocuklukta “gerekliliği” kavrama ve duyguların eğitimi · Delikanlılıkta zihinsel eğitim · Gençlikte etik, estetik ve sosyal değerlerin eğitimi ![]() ROUSSEAU, çocukaları doğuştan iyi ve eşit kabul eder, daha sonradan ortaya çıkan farkları bozuk toplumsal düzene bağlar ![]() ![]() ![]() J ![]() ![]() I- PESTALOZZİ: “GEREKLİLİK” anlayışını erdeme dönüştürerek yoksul ve kimsesizlerin eğitiminde uygular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() II-HERBART: Alman düşünür eğitim anlayışı pratik olmaktan çok akademiktir ![]() ![]() 1- çok yanlı ilgi, 2- içsel bilinç (içsel kavrayış) Ona göre eğitimin temel amacı iyi ve karakterli insan yetiştirmektir ![]() İlgilerimizi borçlu olduğumuz bilgi koşulları: · Duyularımıza dayanan algılarımız, · Bildiklerimize uyan içine giren yeni bir kavram veya düşünceyi kazanmamız, İlgi, uygun ve etken bir öğretimle uyanır, öğretmen şu kuralları bilmelidir: · Çocuğun bilincinde oluşacak bilgi açık, seçik olmalı, · Daha önceki bilgilerle uyum içinde bütünleşmesi · Oluşan bilginin uygulamaya konması III-FROEBEL: 4-6 yaş dönemi için kindergarten (çocuk yuvası) projesini oluşturup uygulamaya koyan eğitimcidir ![]() ![]() IV-MADAM MONTESSORİ: Öğretmen kavramı yerine yönlendirici kavramını kullanır ![]() ![]() JOHN DEWEY Comenius’la başlayan reform hareketi J ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() · İşlenen konular geçmişten gelen bilgi ve beceri birikimine dayanır ![]() · Davranış eğitimi, gelenekte yer alan ahlak kurallarına bağlı tutulur ![]() · Okul yapı ve işlevi yönlerinden toplumun diğer kurumlarından apayrı bir kimlik taşır ![]() Dewey anlayışında çocuk ön plandadır ![]() ![]() ![]() İLGİ EĞİTİM DENEYİM ÖZGÜR ETKİNLİK |
![]() |
![]() |
![]() |
Pedagoji Ders Notları-Eğitim Felsefesi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Pedagoji Ders Notları-Eğitim FelsefesiMEHMET TUNÇER *Eğitim felsefesi;eğitime yön veren , amaçları şekillendiren ve eğitim uygulamalarına yol gösteren bir disiplin veya sistemli fikir ve kavramlar bütünüdür ![]() *Eğitim felsefesi; eğitimi bir bütün olarak ele alan ve kültürün vazgeçilmez bir öğesi biçiminde düşünen özenli , eleştirici ve yöntemli çalışmaların tümüdür ![]() *Eğitim felsefesi;eğitim uygulamalarına yön veren bir disiplindir ![]() Çünkü , eğitimde uygulama değeri olmayan bir fikir ve düşünce sistemi fazla anlam taşımaz ![]() Bu yönü ile eğitim felsefesi eğitim uygulamalarını sürekli eleştirici bir yaklaşımla değerlendirmek , uygulamaların dayandığı teorik temelleri incelemek ve eğitim uygulamaları için ülke gerçekleri ve ihtiyaçları , toplumun , kültürün ve insanın niteliği ile tutarlı eğitim teorileri ortaya koymak durumundadır ![]() *Eğitim felsefesi;eğitimin amaçlarını , kimin niçin eğitileceğini , ülkenin felsefesi ile tutarlı olarak koymak durumundadır ![]() Bir ülke insanlarının hayat görüşleri , inançları ve değerleri eğitim amaçlarına yansır ![]() Eğitim felsefesi epistemoloji (Bilgi felsefesi) den de yaralanır ![]() ![]() Eğitimle uğraşanlar felsefeden yaralanarak en azından felsefenin süzgecinden eğitimle ulaşmak istedikleri hedefleri ortaya koyar ve uygulamaları değerlendirmek için standartlar ve normlar formüle ederler ![]() ![]() Eğitim felsefesinde ortaya konan eğitimle ilgili düşünce kuramları normal felsefeden esinlenen yaklaşımlardır ![]() Eğitim felsefesi de (felsefe gibi) eğitimi; bütün unsurları doğrudan ve dolaylı ilgili olduğu bütün alanları dikkate alarak bir bütün olarak kavramlaştırmak durumundadır ![]() EĞİTİM FELSEFESİNİN İŞLEVLERİ -Eğitimin felsefesi eğitimin hedeflerinin seçiminde , hedeflerin topluma , bireye uygunluk derecesinin tayin edilmesini ve hedefler arasındaki tutarlılığın kontrol edilmesini sağlar ![]() -Eğitim felsefesi eğitimin amaçlarının saptanmasında toplumun özelliklerinin , bireyin ihtiyaçlarının ve “konu alanı” gereklerinin hangi yönlerine ağırlık verileceğinin belirlenmesinde etkin rol oynar ![]() -Eğitim felsefesi , eğitim bilimleri ve eğitimle ilgili diğer bilimlerin bulgularını bütünleştirerek eğitim uygulamalarına çok yönlülüğü , geniş açıdan bakmayı getirir ![]() -Eğitim felsefesi öğrenme kuramlarını geniş bir perspektif içinde inceleyip çeşitli kuramların deneysel çalışmalarla ortaya konan bulgularını bütünleştirir ![]() ![]() -Eğitim , insanın bütün yaşam süresi ve faaliyet alanlarıyla ilgilidir ![]() ![]() -Eğitim felsefesi bir başka fonksiyonu halihazır eğitim faaliyetlerinin dayandığı teorik temelleri incelemek ve bunları eleştirmektir ![]() ![]() -Eğitim felsefesi , eğitim kuramlarının geliştirilmesi ile uğraşır ![]() -Bilimsel bilgiler ile uygulama sonuçlarını birleştirerek ülkenin toplumsal , kültürel , ekonomik yapısı ve değerleriyle tutarlı kuramlar geliştirme eğitim felsefesinin en önemli fonksiyonlarından biridir ![]() -Eğitim felsefesi eğitimci ve öğretmenin eğitimi bütün yönleriyle görmesine yardım eder ![]() |
![]() |
![]() |
|