![]() |
Geç Antik Felsefe Hakkında Bilgi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Geç Antik Felsefe Hakkında BilgiGeç Antik Felsefe Hakkında Bilgi ![]() Aristoteles’in ölümünden sonraki Antik felsefenin ilkçağ bitimine kadar olan gelişmesi Hellenizm — Roma Felsefesi adı altında toplanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kültür tarihinin bir olayı olarak Helenizm, Büyük İskender’in seferleriyle Yunan kültürünün Akdeniz çevresine ve gerilerine yayılarak, buralardaki doğulu (Mısır, Mezopotamya, İran, Anadolu v ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hellenizm – Roma felsefesi, gelişmesinde ele aldığı sorunların ağırlık merkezine göre, 1 ![]() ![]() ![]() Ahlâksal dönem Başlıca ahlâk sorunları üzerinde durulan ilk dönemin üç büyük çığırı var: Kuşkuculuk, Epikurosçuluk ve Stoa ![]() ![]() ![]() ![]() Kuşkuculuk, daha çok bir düşünce tutumu olarak Antik çağın sonuna kadar sürecektir ![]() ![]() Çığırın kurucusu Pirrhon’un (365 -275) başlıca bilmek istediği: “bilgide mutluluğa ulaştıracak bir gücün olup olmadığı” sorusudur ve ona göre bilgide bu güç yoktur; dolayısıyla yapılacak şey yargıdan kaçınmaktır, bilgiden vazgeçmektir,yargısızlıktır (epokhe) ![]() ![]() Pirrhon’un bir öğrencisi olan Timon kuşkucu felsefeyi şu üç kavramda özetler: “Kavranamazlık”, “yargısızlık”, “gönül dirliği” ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hellenizm – Roma felsefesinin başlıca çığırlarından biri olan Epikurosçuluk da —epiküreizm— ana – tutumu bakımından bir ahlâk felsefesidir ![]() ![]() ![]() Okulun kurucusu Epikuros’a (341 – 278) göre, felsefe insanı mutlu yapabilmek için onu her şeyden önce temelsiz korkulardan kurtarmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Demokritos’a dayanarak geliştirdiği özdekçi, doğalcı bir varlık anlayışı içinde Epiküros çeşitli konuları şöyle değerlendirir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Geç Antik Felsefe Hakkında Bilgi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Geç Antik Felsefe Hakkında Bilgi1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Elde edilmek istenen hep “vücudun bir andaki acısızlığıdır” ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() ![]() Toplum felsefesinde bireyci olan Epikuros, bilge kişilere toplumsal ilişkilerden ancak dostluğu, bu tek tek kişiler arasındaki ilgiyi öğütler ![]() ![]() Hellenizm – Roma felsefesinin en önemli, en yaygın çığırı Stoa’dır ![]() ![]() Zenon için de felsefenin baş konusu ahlâktır ![]() ![]() Bilgi anlayışında Zenon duyumcudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Varlık —metafizik— anlayışında Zenon materyalist bir tekçilik geliştirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zenon’un bilgi ve varlık konusunda geliştirdiği bu düşünceler, hep ahlâka, felsefenin bu temel bilgi koluna bir hazırlık gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçi Stoalılar “mutlu olmak için erdem tek başına yetişir” derler; ama çıkış noktaları olan Kinikler gibi uygarlık değerlerini, ergilerini büsbütün yadsımaya da kalkmamışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() Eylemin sonucuna değil, eylemin kendisinden kaynaklandığı düşünüşe değer vermekle; doğaya —akla— göre yaşamayı bir ödev saymakla Stoa, sert, sıkıdüzenli, yoksunluklara katlanmayı göze alan çileci bir ahlak öğütlemektir ![]() Hep “kendine yeten bilge”yi gözönünde bulundurduğundan, bunu son erek bildiğinden, Stoa ahlâkı bireycidir ![]() ![]() ![]() ![]() Aristoteles’ten sonra yeni felsefe çığırlarının kurulup yerleşmesinin ardından en ilginç gelişme, kuşkuculuğun, Platon’un kurmuş olduğu ve kendisinden sonra da varlığını sürdüren Akademyayı etkisi altına almış olmasıdır ![]() ![]() ![]() Arkesilaos ve onunla birlikte Akademya’ya kuşkucu bir yön verenlerin başında yer alanlardan Karneades (214 – 129) doğmacılığa, bu arada özellikle Stoa’nın dogmacılığına eleştirileriyle karşı çıkmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() Karneades: Bu düşünce aklın alacağı şey değil ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Geç Antik Felsefe Hakkında Bilgi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Geç Antik Felsefe Hakkında BilgiStoa: Astrolojiye, yıldızların durumlarının insan yazgısını etkilediğine inanır ![]() Karneades: Aynı bir yıldız altında doğmuş olanların ayni yazgıda, yazgısı aynı olanların da aynı yıldız altında doğmuş olmaları gerekir ![]() ![]() Karneades, Stoalılar gibi yazgıya değil de, istenç özgürlüğüne inanır ![]() ![]() ![]() yusufdal27-12-2006 11:30 PMMilâttan önceki II ![]() ![]() ![]() Bu eğilim kendini en çok Stoa’da göstermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Roma Felsefesinin özgün denebilecek yanı öyle büyük değil ![]() ![]() Hellenistik felsefenin üç büyük çığırından Epikurosçuluk Roma’da özellikle yukarı sınıflarca benimsenmiştir ![]() En çok tutulanı da Roma’da Stoa olmuştur ![]() ![]() Romalı düşünürler arasında en tipik olanı Marcus Tullius Cicero (105-43) dur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cicero ancak bir yönüyle Stoa’ya bağlıydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Azat edilmiş bir köle olan Epiktetos (50 — 130), Eski Stoa ahlâkının sert tutumunun temsilcisidir; bütünüyle Eski Stoa’ya dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() Roma Stoa’sının bu azatlı köle yanında yer alan üçüncü temsilcisi Marcus Aurelius Antonius (121 – 180) ise bir imparator ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu üç Stoacı Romalının felsefelerinde —bütün Stoa’da olduğu gibi— dinsel bir renk var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dinsel dönem Hellenizm – Roma felsefesinin ahlâk sorunlarının başlıca kaygı yapıldığı dönemindeki öğretiler, aydınlar için dinin yerini tutacak ‘bir dünya görüşünü oluşturmak istemişlerdi ![]() ![]() ![]() Dinsel dönemde beliren görüşler Tanrı ile madde arasındaki’ metafizik ikicilik öğretisinde, Tanrı ile insan arasında iyi ve kötü ruhlu vb ![]() ![]() ![]() Felsefe ile dinin içiçe gireceği ‘bu gelişmeyi İskenderiye’de Yahudi düşünürü Philon (M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönemde felsefenin araçlarıyla dinsel nitelikte bir dünya görüşü oluşturmak denemesinde başlıca Platon felsefesine dayanılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Felsefenin araçlarıyla dinsel bir dünya görüşü geliştirmek, denemelerinden ikincisi Hıristiyanlıkta yapılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Felsefenin Evrimi-Macit Gökberk-Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları-1979 |
![]() |
![]() |
|