| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| nazım, nelerdir, özellikleri, şekilleri, şekillerinin | 
|  | Nazım Şekillerinin Özellikleri ,Nazım Şekilleri Nelerdir |  | 
|  10-21-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Nazım Şekillerinin Özellikleri ,Nazım Şekilleri NelerdirNazım Şekillerinin özellikleri ,Nazım Şekilleri Nelerdir Divan Edebiyatı Nazım Şekilleri Nazım Birimi Beyit Olan Nazım Şekilleri Gazel : Beyit sayısı 5 ile 15 arasında değişir  Kafiye düzeni aa – xa – xa – xa … dır  Gazelin ilk beytine MATLA son beytine MAKTA en güzel beytine BEYTÜ-L GAZEL denir  Konu bütünlüğü yoktur  Her beyitte ayrı bir konu vardır  Konu olarak aşk, şarap ve güzellik işlenir  FUZULİ – BAKİ – NEDİM – TAŞLICALI YAHYA  Kaside : 33 ile 99 beyit arasında değişir  Kafiye düzeni aa – xa – xa – xa … dır  Kasideler genelde övgü şiirleridir  Dini konular ve övgü işlenir  TEVHİD : Allah’ ın birliği ile ilgili şiirler  MÜNACAAT : Allah’ a yalvarı yakarış şiirleridir  NAAT : Hz  Muhammed’ in büyüklüğü ile ilgili şiirlerdir  MEDHİYE : Devrin ileri gelenleri övülür  NEF-İ … Mesnevi : Konu olarak klasik halk hikayeleri ve destani konuların işlendiği her beyiti kendi arasında uyaklı nazım birimidir  aa – bb – cc – dd … dir  Beyit sayıları 25  000 e bile ulaşabilir  Konusu genelde aşktır  FUZULİ – ŞEYHİ – NABİ – ŞEYH GALİP ( Leyla ile Mecnun – Hüsrev ile Şirin … ) Müstezat : Müstezat artık mısra anlamına gelir  Gazel gibidir  Aynı bile denilebilir  Kafiye düzeni ax – bx – cx – dx … dir  Kıt’a : Genellikle iki beyitten oluşan şiirlerdir  Beyit sayısı bazen daha fazla olabilir  Kafiye düzeni genelde olduğu gibi aa – xa – xa – xa … dır  Kıt’a larda nükte, yergi ve fikir konuları işlenir  Nazım Birimi Dörtlük Olan Nazım Şekilleri Rübia : Dört mısradan oluşan ve kendine özgü kuralları olan Rübia’ nın kafiye düzeni aaxa düzenindedir  Bu türde az sözle çok söz söylemek sanattır  Ömer Hayam Tuyuğ : Divan Edebiyatı’ na Türklerin kazandırdığı 4 mısradan oluşan bir nazım biçimidir  Kafiye düzeni aaxa dır  Halk Edebiyatı mani’ nin Divan Edebiyatı karşılığıdır  KADI BUHRANEDDİN – NESİMİ – ALİ ŞİR Murabba : Felsefe ve aşk konularını inceleyen bir nazım biçimidir  Kafiye düzeni aaaa – bbba – ccca dır  Şarkı : Şarkılar bestelenmek için yapıldığından fazla uzun değildir  Divan Edebiyatı’ na Türklerin kazandırdığı nazım şekillerindendir  Değişmez konusu aşktır  NEDİM – YAHYA KEMAL Musammat : Terkib-i Bent : ZİYA PAŞA – BAĞDATLI RUHİ – BAKİ Terci-i Bent : ZİYA PAŞA Halk Edebiyatı Nazım Şekilleri Anonim Halk Edebiyatı Mani : 7’ li hece ölçüsü ile söylenen, tek dörtlükten oluşan şiirlerdir  aaxa Ninni : 7’ li 8 veya 9’ lu hece ölçüsü  aaaa Ağıt : Bir kişinin ölümünden duyulan acı  abab – cccb – dddb – eeeb … Türkü : Türküler 8 veya 11’ li hece ölçüsü  Aşk, tabiat, sevgi ve güzellik konuları işlenir  Aşık Edebiyatı Nazım Şekilleri Koşma : Dörtlük sayısı 3 veya 5 tir  11 li hece ölçüsü kullanılır  abab – cccb – dddb … Konu olarak aşk, tabiat, sevgi ve güzellik işlenir  GÜZELLEME – KOÇAKLAMA – TAŞLAMA – AĞIT Semai : 8 li hece ölçüsü kullanılır  3 veya 5-6 dörtlükten oluşur  Güzellik, aşk, tabiat konuları işlenir  Varsağı : 8 li hece ölçüsü ile söylenir  Semai ile benzerlik gösterir  Varsağı nın Semai den farkı Varsağı da erkekçe yiğitçe bir söyleyiş vardır  Bre – hey gibi ünlemler kullanılır  Destan : Dörtlük sayısı sınırlı değildir  Hece ölçüsü 11 li kalıbıdır  Son dörtlükte şairin mahrası bulunur  Konu olarak savaş, kahramanlık, kavga, isyan, yangın gibi konular, ayrıca dalkavukluk, parasızlık ve gülünç olaylar işlenir  Tekke ve Tasavvuf Edebiyatı Nazım Şekilleri İlahi : Konusu din ve çeşitli insanlardır  Allah’ a yalvarma ve onu övme vardır  7 li 8 li 11 li hece ölçüleri ile yazılır  İlahiler 3 ile 7 dörtlükten meydana gelir  YUNUS EMRE Nefes : Bektaşi tarikatına ait tekke şairlerinin kendi tarikatlarının düşüncelerini yaymak için söyledikleri şiirlerdir  Deme : Alevi ve Kızılbaş şairlerin kendi düşüncelerini dile getirdikleri bestelenen bir nazım biçimidir  8 li hece ölçüsü kullanılır  3 veya 5 dörtlükten oluşur  Devriye : Vesin, şekil ve kafiye bakımından ilahiye benzer  Devriye de insanın Allah’ tan gelip yine Allah’ a gideceği konusu işlenir  Nutuk : Şekil yönüyle koçma ya benzer  Tarikata yeni girenlere mürşitlerin bilgi vermek için söyledikleri şiirlerdir  Sathiye : Nefesin bir türüdür  Tanrı ile konuşur ve şakalaşırcasına yazılan şiirlerdir  Batı Edebiyatı’ dan Alınan Nazım Şekilleri Sone : Edebiyatımıza Servet-i Finun devrinde Fransızlar dan girdi  Toplam olarak 14 mısradır  Kafiye düzeni abab – abba – ccd – ede dir  Terza – Rima : Bir başka batı edebiyatı nazım biçimidir  Kafiye düzeni aba – bcb – cdc – d şeklindedir | 
|   | 
|  | 
|  |