|  | Fecr-İ Ati Döneminin Genel Özellikleri |  | 
|  10-21-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Fecr-İ Ati Döneminin Genel ÖzellikleriFecr-i Ati Döneminin Genel Özellikleri 1  20 Mart 1909′da Hilal Matbaası’nda toplanan Şahabettin Süleyman,Yakup Kadri, Refik Halit, Cemil Süleyman, Köprülüzade Mehmet Faut, Tahsin Nahit, Emin Bülent, Ali Süha, Faik Ali ve Müfit Ratib gibi yeni bir hareket başlatmayı planlar  Ahmet Haşim de bu harekete katılır  Böylece Fecr-i Ati Encümen-i Edebisi Beyannamesi, 24 Şubat 1910′da yayımlanır  Fecr-i Ati edebiyatı, II  Meşrutiyet’in ilanından sonra Servet-i Fünûn dergisinde yayımlanan bir bildiriyle başlar  2  Edebiyatımızda ilk edebi bildiriyi (beyannameyi) yayımlayan topluluktur  3  Edebiyatımızda ilk edebî topluluktur  4  Servet-i Fünûn edebiyatına tepki olarak doğmuştur  5  ‘Sanat şahsi ve muhteremdir  ’ (Sanat kişisel ve saygıya değerdir) görüşüne bağlıdırlar  6  ‘Edebiyat ciddi ve önemli bir iştir, bunun halka anlatılması lazımdır  ’ görüşüne sahiptirler 7  Batıdaki benzerleri gibi dil, edebiyat ve sanatın gelişmesine, ilerlemesine hizmet etmek; gençleri bir araya getirmek; seviyeli fikir münakaşalarıyla halkı aydınlatmak; değerli ve önemli yabancı eserleri Türkçeye kazandırmak; Batıdaki benzer topuluklarla temas kurmak, böylece Türk edebiyatını Batı edebiyatına yaklaştırmak, Batı edebiyatını Türk edebiyatına tanıtmak amacındadırlar  8  Servet-i Fünûn’a bir tepki olarak ortaya çıkmasına rağmen, şiir sahasında bu edebiyatın özelliklerini sürdürürler  9  Şiirlerinde işledikleri başlıca temalar tabiat ve aşktır  10  Tabiat tasvirleri gerçekten uzak ve subjektiftir  11  Dil bakımından Servet-i Fünûn’un devamıdır  Arapca ve Farsça kelime ve tamlamalarla dolu, günlük dilden uzak ve kapalı bir şiir dili oluşturmuşlardır  12  Aruz veznini kullanarak serbest müstezat türünü daha da geliştirmişlerdir  13  Fecr-i Aticiler tiyatro ile yakından ilgilenmişlerdir  14  Şiirde özellikle Sembolizmin etkisi söz konusudur  Hikâyede Maupassant, tiyatroda ise Henrich Ibsen örnek alınır  15  Belli bir sanat anlayışında, belli değer ölçüleri etrafında birleşmeyi değil, ferdi hürriyeti ve bunun sonucu olarak da çeşitliliği savundukları için kısa sürede dağılmışlardır  Dağılmalarında özellikle Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp‘in çıkardıkları Genç Kalemler dergisi etkilidir  Yani Milli Edebiyat hareketinin başlaması Fecr-i Ati‘yi bitirir  16  Fecr-i Ati, Edebiyat-ı Cedide ile Milli Edebiyat arasında bir köprü görevi görür  17  Fecr-i Ati‘nin en önemli temsilcisi Ahmet Haşim’dir  18  Fecr-i Ati Beyannamesine imza atanlar: Ahmet Haşim, Ahmet Samim, Emin Bülent (Serdaroğlu), Emin Lami, Tahsin Nahit, Celal Sahir (Erozan), Doktor Cemil Süleyman, Hamdullah Suphi (Tanrıöver), Refik Halit (Karay), Şahabettin Süleyman, Abdülhak Hayri, İzzet Melih (Devrim), Ali Canip (Yöntem), Ali Süha (Delibaşı), Faik Ali (Ozansoy), Fazıl Ahmet (Aykaç), Mehmet Behçet (Yazar), Mehmet Rüştü, Mehmet Fuat (Köprülü), Müfit Ratib, Yakup Kadri (Karaosmanoğlu), İbrahim Alaattin  19  Milli Edebiyat‘ın başlamasıyla Hamdullah Suphi, Ali Canib ve Celal Sahir’in bu harekete katılmalarıyla topluluk 1912′de dağılmıştır  Yalnızca Ahmet Haşim Fecr-i Ati edebiyatının temel ilkelerine bağlı kalmış ve Milli edebiyat hareketine katılmamıştır  20  Fecri Ati’nin görüşlerini, Yakup Kadri, Celal Sahir, Ahmet Haşim, Müfit Ratip, Mehmet Fuat ve Ali Canib Resimli Kitap adlı dergide; Mehmet Rauf, Hüseyin Suat ve Raf Necdet de eleştirilere Servet-i Fünûn’da cevap verdiler  | 
|   | 
|  | 
|  |